Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik werk nu tijdelijk in Japan, en krijg het grootste deel van mijn loon op mijn Japanse bankrekening uitgekeerd.

Nu wil ik graag geld van mijn Japanse rekening naar mijn Nederlandse overmaken. Mijn Japanse werkgever kon mij niet zo goed helpen, en de Rabobank (waar ik mijn NL rekening heb) kon (wilde) mij niet adviseren (zie chat).

Ruwweg zijn er volgens mij twee mogelijkheden: een bank-overschrijving (wire-transfer) of cash inleveren en dat laten (omzetten en) storten op mijn Nederlandse rekening.
Mijn voorkeur is bank-overschrijvingen, maar als de cash-storting veel goedkoper/betrouwbaarder is, dan heb ik daar geen problemen mee.

De drie grootste obstakels zijn de kosten, de betrouwbaarheid en het gemak (en dan bedoel ik niet hoe lui ik ben, maar meer dat een overschrijving vanuit Japan vaak alleen mogelijk is bij een terminal die alleen Japans is, en banken vaak alleen Japans sprekende medewerkers hebben).

Ik heb nu vijfzes manieren gevonden:
1. Overmaken bij mijn eigen bank via een ATM terminal
+ Lijkt mij betrouwbaar
- Kosten hoog (zeker 50 euro/transactie)
- Lastige, volledig Japanse procedure
2. Via JP Post Office
+ Niet zo duur (zo'n 20 euro kosten)
+ Betrouwbaar
- Wederom alleen mogelijk in het Japans
- Hierbij moet je cash inleveren, en dat wordt gestort.
3. Met Western Union
+ Snel
- Kosten zijn mij niet duidelijk
- Ken ik voornamelijk van fraude en oplichterij
+ Kantoor redelijk in de buurt, maar
- Goede kans dat ze daar wederom alleen Japans spreken 8)7
4. OzForex
+ Goede rates
- Had ik nog nooit van gehoord
- Kan er ook niets over vinden
5. Via PayPal
+ PayPal is in het Engels/Nederlands
+ Ik heb al een NL rekening gekoppeld aan PayPal (af en toe wat kleins bij DX.com en dergelijke besteld)
+ PayPal werkt zonder tussen-banken, dus de kosten liggen wellicht lager...
- Ik kan mijn Japanse rekening niet koppelen. PayPal is echter wel actief in Japan, dus ik zou een tweede Paypal rekening moeten openen... denk ik...
- Rates zijn niet bekend.
- Paypal is bij mij vooral bekend vanwege fraude en oplichterij
- PayPal heeft bij mij niet echt een goede naam omdat ik gelezen heb over een aantal mensen die 'opgelicht' zijn erdoor, en die door PayPal in de kou zijn laten staan (gevalletje ja, je hebt gelijk, maar op de rekening van <oplichter> stond nog maar € 0,26, hier is 26 cent...).
6. Transferwise
- (Nog) niet mogelijk met JPY

Optie 1 is de optie 'zoals het hoort'. Ik hoop echter op een makkelijkere en goedkopere manier. Als ik rationeel kijk, is optie 5 zeker niet slecht. Paypal echter 'voelt' bij mij niet goed vanwege de minnetjes. Is een smaak-dingetje, dus moet ik mij misschien maar eens overheen zetten...

Hoe dan ook, heeft iemand ervaring en/of tips wat nou een veilige en betaalbare manier is om geld van JP naar NL te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 28-12-2015 10:00 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Is een rekening openen bij een bank die je wel wilt/kan adviseren een optie? Voor de huidige rentestand hoef je voorlopig ook niet bij de Rabobank te zijn.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
Krijg je loon in JPY of EUR of USD?

Misschien kan je aan je werkgever vragen het direct over te maken op je Nederlandse rekening?

Zij zijn grote klant bij de bank, kennen wellicht de taal, en gaan dit makkelijker voor elkaar krijgen als jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:11
Even inhaken op het PayPal deelte, je hebt niet te maken met een andere partij. Je maakt geld over naar jezelf, dus fraude is dan niet van toepassing.
Dan ga ik er wel vanuit dat je een tweede account maakt die is gekoppeld aan je Japanse bankrekening.

[ Voor 25% gewijzigd door Arn0uDz op 28-12-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je hebt ook zo'n "innovatieve" partij m.b.t. tot currencies uitwisselen. Dat gaat om de bank heen, en zoekt partijen die bijvoorbeeld euro's hebben en yen's willen, en koppelen die aan partijen die yen's hebben en euro's willen, en daardoor zeer lage exchange rates hebben. Ik zal het eens opzoeken, en of het überhaupt opgestart is.

Edit: als genoemd door bombadil onder mij, transferwise dus ;)
Hier een artikel hierover: http://www.theguardian.co...change-banks-transferwise

[ Voor 22% gewijzigd door Bartjuh op 28-12-2015 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dat de Rabobank niet gaat helpen om via een andere bank te werken is niet zo raar. Dat is een beetje als aan de bakker vragen welk brood je in de supermarkt moet kopen. Nog buiten het feit dat ze dergelijke partijen niet kennen.

Enfin, als je vaak met grote bedragen werkt is het inderdaad interessant om met tussenpartijen te gaan werken vanwege de hoge kosten.Wij vinden het zakelijk de moeite niet met enkele dollar en rand betalingen per maand. Opvallend genoeg verloopt dit in het buitenland vaak nog ouderwets met cheques en persoonlijke bezoeken aan de bank.

Met de opkomst van fintech staat ook dit verdienmodel van de banken onder druk van nieuwe toetreders.

https://transferwise.com/ wellicht?
Wikipedia: TransferWise

[ Voor 32% gewijzigd door bombadil op 28-12-2015 09:50 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
SavageBrother schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:38:
Is een rekening openen bij een bank die je wel wilt/kan adviseren een optie?
Dat zou opzich wel kunnen, ware het niet dat ik nu niet in Nederland ben, wat het openen van een rekening wat lastig maakt. Tevens weet ik ook niet welke bank mij hierin wel kan advisereren...
Galactic schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:41:
Krijg je loon in JPY of EUR of USD?

Misschien kan je aan je werkgever vragen het direct over te maken op je Nederlandse rekening?

Zij zijn grote klant bij de bank, kennen wellicht de taal, en gaan dit makkelijker voor elkaar krijgen als jij.
Ik krijg in JPY betaald. Hoe ze dit doen in vastgelegd in procedures, en er moeten echt zwaarwegende redenen zijn om van de procedures af te wijken. Op zich hebben ze al aangeboden om een andere rekening met Creditcard voor mij te opnenen, waarmee het makkelijker zou moeten zijn, echter is dit niet echt goedkoop. Mocht ik hulp willen met optie 1, dan is dat waarschijnlijk ook wel mogelijk, maar alles duurt lang, en is lastig (welkom in Japan), en vandaar dat ik het 'zelf' uit probeer te vinden :)

En Transferwise ga ik onderzoeken, thanks Bartjuh/bombadil!

Update: Transferwise is helaas (nog) niet mogelijk met JPY volgens hun eigen website. Dan houdt dat een beetje op vrees ik.

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 28-12-2015 10:01 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 22:43
Denk dat je wellicht beter het dan bijvoorbeeld 3 maandelijks doet om kosten te besparen.
Je zou zeggen moderne wereld zou dit appeltje eitje moeten zijn, helaas niets in minder waar. Probeer bijvoorbeeld maar eens geld over te maken naar Amerika... ook een drama. Paypal zou ik niet als optie overwegen om om te zetten van JPY naar EUR want ze rekenen echt belachelijke opslagen op de wisselkoersen,. Wel een optie kan zijn dat je het lokaal naar euro laat omzetten (bijvoorbeeld bij die bank) en dan via Paypal doorsluist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:01
Arn0uDz schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:45:
Even inhaken op het PayPal deelte, je hebt niet te maken met een andere partij. Je maakt geld over naar jezelf, dus fraude is dan niet van toepassing.
Dan ga ik er wel vanuit dat je een tweede account maakt die is gekoppeld aan je Japanse bankrekening.
Hetzelfde geld voor Western Union, maar wordt meer gebruikt om naar een fysiek persoon over te maken die aan de andere kant van de wereld zit. En zelf ben je nog steeds in Japan dus lijkt het mij lastig.

Denk niet alleen aan de transactiekosten, maar ook aan de valuta koersen. Het kan dan wel zijn dat een een goedkope transactie alsnog duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPhobiac
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-07 12:01
Ik kan TransferWise en Bitwage beamen.

[ Voor 55% gewijzigd door PixelPhobiac op 28-12-2015 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

Al eens aan Bitcoin gedacht? Kopen in de Japanse munteenheid en weer verkopen in Euro (via bijvoorbeeld Kraken.com).

Kost je een stuk minder dan die verschrikkelijk hoge fees van de banken.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jup, Bitcoin gebruiken. Vrijwel geen transactiekosten en vrijwel instant en vrijwel geen koersrisico als je snel genoeg bent. Kraken is inderdaad een betrouwbare partij die ook in Yen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik heb zelf hele goede ervaringen met hifx. Je maakt geld over in de lokale currency aan hifx, zij storten het bedrag in EUR op je nl rekening. Kosten waren zeer acceptabel, 10 dollar + kleine koersopslag tov van de koers in google.

Heb het een keer via de locale bank / rabo gedaan moest ik aan twee kanten kosten betalen (totaal 50e) + nog een koersopslag die extreem nadelig is. Diefstal is het bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EMP schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:47:
...

Dat zou opzich wel kunnen, ware het niet dat ik nu niet in Nederland ben, wat het openen van een rekening wat lastig maakt. Tevens weet ik ook niet welke bank mij hierin wel kan advisereren...
...
Een Nederlandse bank kan niet direct iets zeggen over wat bij de Japanse bank gebeurt, tenzij het een en dezelfde bank is (en dan ook nog eens internationaal geintegreerd).

Misschien is het handig om een Japanse bank te zoeken met die je makkelijker kan communiceren (maar daar heb je wellicht al op gelet). Bij internationale overboekingen zijn er meestal drie kostencomponenten: wisselkoersverschillen, kosten bij de ontvangende bank en kosten bij de verzendende bank. De rabobank zou je in iedergeval moeten kunnen informeren over hun wisselkoersen (als je de Japanse bank ¥ laat overboeken) en kosten als ze geld (in € of ¥ valuta) ontvangen van je Japanse bank, de Japanse bank over hun wisselkoersen (als je hen € laat overmaken) en overboekingskosten (bij € of ¥). Er zijn zoals hier ook wel wordt aangegeven diverse alternatieven denkbaar, maar bijvoorbeeld Transferwise was voor grotere bedragen van NL (in €) naar GB (in £) bijvoorbeeld duurder dan een transactie tussen een Nederlandse en Britse bank (toen ik daar het laatst naar had gekeken), dus misschien loont het wel de boel ondanks het taalprobleem uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:59
Heb je nog familie in Nederland?
Makkelijk is dan om het over te maken met bijvoorbeeld western union naar het familielid en hij/zij stort het geld dan op jouw rekening. Volgens mij kun je ook met western union ook geld overmaken naar een bankrekening en dan heb je het familielid helemaal niet nodig.
Andere optie: Open een euro rekening bij je Japanse bank en maak daar maandelijks een bedrag naar over, dan loop je in ieder geval niet meer het koersrisico (ik neem nu aan dat dat de reden is dat je het naar de Rabobank wil overmaken)
Nog een optie: Hier heb je ook iemand voor nodig die je vertrouwt: Vraag een extra pas aan voor je Japanse bankrekening. Stuur deze naar NL en vraag die persoon op gezette tijden een X bedrag in euro's te pinnen hier in Nederland en dat geld over te maken/te storten op jouw rabobank rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 14:09
Naar mijn mening laat deze situatie precies het voordeel van Bitcoin zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Eens met wat BBone stelt, Western Union lijkt hier het gemakkelijkst. Met wat koersverlies i.c.m. de normale kosten zal het zover ik heb kunnen uitdokteren wel meevallen. Uiteraard gewoon gebruik maken van de goedkopere optie door geld naar een bankrekening te sturen (i.p.v. contant). Neem een collega van je werk mee naar de WU in Japan, mocht je de taal niet machtig zijn.

Het overschrijven naar Nederland is zover ik weet bij niet alle Japanse banken uberhaupt mogelijk. Sommigen schijnen dit zelfs expliciet te verbieden in de algemene voorwaarden. Mocht je ergens een BIC/SWIFT/IBan formulier vinden dan is het nog een hele heisa om het naar Nederland te krijgen.

Houd bij grote bedragen rekening met fraude/witwaspreventie! Paypal zal dat relatief snel doorhebben is mijn ervaring. Overschrijvingen boven de 10.000 EUR (correct me if I am wrong) komen ook onder de loep te liggen vooral bij overschrijvingen vanuit buiten de EER/EU.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Pardon? Witwaspraktijken? Mijn loon is aantoonbaar netjes belasting over betaald en zowel de Nederlandse als Japanse regels worden netjes gevolgd. Ik denk dat we hier in het verkeerde hoekje zitten te zoeken...

Bitcoins, nee, sorry, dan ben ik maar even een ouwe lul, maar bitcoins zijn geen geld, dat is een virtueel iets wat je aan kan kopen, en hopelijk weer kan verkopen... wellicht is het goed, maar ik wil liever mijn geld geld houden, en ga er niet aan.

Paypal ziet er op zich goed uit, twee rekeningen openen, en wat overschrijven. Ik moet eens kijken hoe de fee's / rates zich t.o.v. hfix / OzForex, maar ik ga van die drie de voorwaarden eens goed doornemen, en een proefbetalinkje doen.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 20:32
EMP schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:34:
Pardon? Witwaspraktijken? Mijn loon is aantoonbaar netjes belasting over betaald en zowel de Nederlandse als Japanse regels worden netjes gevolgd. Ik denk dat we hier in het verkeerde hoekje zitten te zoeken...
Lees zijn bericht nogmaals. Hij heeft het over de bankregels, niet dat hij vindt dat je aan het witwassen bent.
Bitcoins, nee, sorry, dan ben ik maar even een ouwe lul, maar bitcoins zijn geen geld, dat is een virtueel iets wat je aan kan kopen, en hopelijk weer kan verkopen... wellicht is het goed, maar ik wil liever mijn geld geld houden, en ga er niet aan.
Het blijven 0en en 1en. :)
Paypal ziet er op zich goed uit, twee rekeningen openen, en wat overschrijven. Ik moet eens kijken hoe de fee's / rates zich t.o.v. hfix / OzForex, maar ik ga van die drie de voorwaarden eens goed doornemen, en een proefbetalinkje doen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:49
Want het geld op je rekening is inderdaad een fysiek goedje.

Voor de rest wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Laatst online: 08-08 22:31
Denk dat je hier wat aan hebt:
http://www.survivingnjapa...ey-to-and-from-japan.html
GoRemit ziet er zeer interessant uit.

[ Voor 14% gewijzigd door shenr op 28-12-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Paypal geeft na een vermoeiende account-aanmaak-procedure helaas geen thuis. Japanse email, Japans adres, Japanse betaalrekening gekoppeld, maar als ik wat wil overmaken, dan wilt hij toch echt eerst een credit card... "You can use JCB, Visa, MasterCard, American Express, or Discover cards to pay with PayPal. You can also use a debit card that displays the Visa, MasterCard, or Discover logo."
shenr schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:06:
Denk dat je hier wat aan hebt:
http://www.survivingnjapa...ey-to-and-from-japan.html
GoRemit ziet er zeer interessant uit.
Thanks, had ik ook gevonden inderdaad, en het bevestigd mijn paypal-ervaring (dat je niet van je JP rekening kan overschrijven naar PayPal). Dit site is overigens ook al weer vier jaar oud, vandaar dat ik de opties toch even na-check.

Volgende op het menu zijn HFIX, OzForex en GoRemit. Doen die het niet, dan misschien toch eens de JP Post optie bekijken... helaas is dat een vaste fee, dus voor kleine beetjes is dat onhandig.

In principe doe ik wanneer mijn project in Japan klaar is gewoon 1 grote transfer van alles terug naar NL, maar in de tussentijd wil ik ook wel even op vakantie en/of online wat kopen (vliegticket bijvoorbeeld). Dan kom ik toch weer op mijn Nederandse rekening en CreditCard, aangezien mijn Japanse geen CC heeft. Daarom wil ik de NL rekening graag wat spekken :) (En een Japanse rekening mèt CC openen is mogelijk, maar omslachtig, duur, en omdat ik verwacht geen half jaar meer in Japan te zitten, een stuk meer werk dan wat overmaken naar mijn NL rekening... althans, dat dacht ik... ;))

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Qwerty-273

Meukposter

XE Trade -> http://www.xe.com/xetrade/
Doen EUR en JPY en tal van anderen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Laatst online: 08-08 22:31
Wat ik een beetje wijs ben geworden van de japanse bank transfers is dat iets als GoRemit een fee heeft van ong. 2000 JPY t.o.v. de 3500/4000 JPY bij een gewone bank. Verder betaal je waarschijnlijk nog 6-10€ afhankelijk van je bank hier aan kosten als het op SHA (Shared Cost) basis verzonden wordt. Dat GoRemit is een soort doorstuur service die goedkoper een bank overschrijving doet dan de traditionele bank.

"GoRemit is a fast, convenient and inexpensive way to send funds overseas. Use it to electronically remit funds to pre-registered beneficiaries. Remitters simply use any bank ATM or internet banking in Japan to transfer the funds domestically to the bank account designated by Shinsei Bank. GoRemit then completes the overseas remittance."

Disclaimer: Heb er zelf absoluut geen ervaring mee, maar dat is wat ik een beetje wijs kan worden van deze site: http://www.shinseibank.com/goremit/en/individuals/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EMP schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:34:
Ik snap je gedachtengang, maar de rest van je geld is net zo virtueel als bitcoins. Er staat niks tegenover, is ook gewoon een entry in een database, en ook als je fysiek geld hebt staat er feitelijk niks achter. Maar goed, het voelt vertrouwd (en dat is het in feite ook natuurlijk). Toch kan je het wellicht eens poging geven, met een klein bedrag via Kraken. Je zult zien dat het erg snel, makkelijk en erg goedkoop is. En dat is toch wat je wilt met deze topic? :)

Het enige wat je hoeft te doen is je yen naar Kraken over te maken (gratis), op kraken deze naar BTC om te wisselen (0.16% fee) en die naar EUR (0.24% fee), en die EUR's (€0.09) weer naar je rekening over te schrijven. Daarnaast heb je te maken met een wisselende bitcoin-koers, maar die veranderd ook weer niet zo snel (dat was vroeger wel anders) en zal de ene keer in je nadeel zijn en een volgende keer in je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

Aikon schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:37:
[...]

Ik snap je gedachtengang, maar de rest van je geld is net zo virtueel als bitcoins. Er staat niks tegenover, is ook gewoon een entry in een database, en ook als je fysiek geld hebt staat er feitelijk niks achter. Maar goed, het voelt vertrouwd (en dat is het in feite ook natuurlijk). Toch kan je het wellicht eens poging geven, met een klein bedrag via Kraken. Je zult zien dat het erg snel, makkelijk en erg goedkoop is. En dat is toch wat je wilt met deze topic? :)

Het enige wat je hoeft te doen is je yen naar Kraken over te maken (gratis), op kraken deze naar BTC om te wisselen (0.16% fee) en die naar EUR (0.24% fee), en die EUR's (€0.09) weer naar je rekening over te schrijven. Daarnaast heb je te maken met een wisselende bitcoin-koers, maar die veranderd ook weer niet zo snel (dat was vroeger wel anders) en zal de ene keer in je nadeel zijn en een volgende keer in je voordeel.
^

Ik begrijp het ook hoor. Voor de mensen die niet echt "in" die Bitcoin wereld zitten, is het wel eng, maar in principe blijft alles gewoon binnen Kraken. Je koopt Bitcoin met JPY en verkoopt het binnen een paar minuten weer voor EUR.

Die EUR kan je vervolgens praktisch gratis naar je Nederlandse bankrekening sturen.

Het is niet dat je de Bitcoins koopt, er een dag mee blijft zitten en ze vervolgens ergens moet zien te slijten.

Zeker eens de moeite waard met een klein bedrag (om het te proberen) - denk dat het één van de meest voordelige en snelste oplossingen is.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zie dat de Shinsei Bank zich een beetje op buitenlanders lijkt te richten, maar of dat loont is inderdaad de vraag natuurlijk, als ik de verhalen zie zijn Japanse banken niet de goedkoopste. Japan post lijkt best ok trouwens, qua tariefen en wisselkoersen. Maar weer taalprobleem natuurlijk...

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 28-12-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij welke Japanse bank loopt je bankrekening ?

[Wellicht kan je ook een storting naar je VISA of Mastercard doen in Japan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 16:44
Ja daar zat ik ook aan te denken? Je salaris laten storten op je CC en dan het bedrag door zetten naar je NL rekening? Tevens krijg je er dan ook nog rente op (meer dan op een normale spaarrekening :Y) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Jouw Japanse bank heeft een NL vestiging; http://www.bk.mufg.jp/glo...ea/index.html#Netherlands

Zou daar eens naar bellen voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanbaal
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-01-2024
Koop van het geld Bitcoins en stuur deze als je ze in je wallet heb naar https://bitonic.nl/ om te verkopen en laat het geld overmaken op je Raborekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Laatst online: 10-09 01:05
Ik maak maandelijks GBP over naar euro in NL via OzForex/UKForex. Is een betrouwbare partij en goede rates (EURGBP althans). Geld wordt de volgende werkdag na betaling aan hen betaald aan de Nederlandse rekening en staat er bij mij (ING) weer de dag erna op.

PS. Bij je eerste telefonische contact aangeven dat je een flink bedrag wil overmaken zodat ze je op de hoogste tier zetten.

Mijn advies is niet direct over te schrijven. Hoge kosten en waarschijnlijk ook niet voordelige exchange rate.

[ Voor 13% gewijzigd door mridgew op 28-12-2015 19:40 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Bartjeee schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:00:
Jouw Japanse bank heeft een NL vestiging; http://www.bk.mufg.jp/glo...ea/index.html#Netherlands

Dit dus. Ik heb eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar wel het advies om niet voor aanzienlijke over te maken bedragen wat tientjes uit te sparen. Als het 1x misgaat, zijn je kosten nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring met Western Union (geld overmaken naar iemand in China) probleemloos verlopen is. De kosten staan me helaas niet meer bij, maar je kan idd op die manier geld overmaken naar iemand in Nederland. Of dat ook direct naar een Nederlandse bankrekening kan, weet ik niet.

Verder zou ik eens binnenlopen bij een Rabo-bank in Japan, als die een beetje bereikbaar is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mridgew
  • Laatst online: 10-09 01:05
Bartjeee schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:00:

Volgens mij heeft de NL vestiging geen retail banking tak, dus kunnen ze hem niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:57
Van https://www.rabobank.com/...s/asia-pacific/japan.html :
Phone number +81.3.3438.8300
Fax +81.3.3438.8308
Email japan@rabobank.com
Geen idee of dit kantoor iets doet voor 'gewone' klanten ...

[ Voor 32% gewijzigd door U123456 op 28-12-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pvanbaal schreef op maandag 28 december 2015 @ 18:46:
Koop van het geld Bitcoins en stuur deze als je ze in je wallet heb naar https://bitonic.nl/ om te verkopen en laat het geld overmaken op je Raborekening.
Heb je het topic wel gelezen? ;)
Hoewel bitcoin hier inderdaad de perfecte oplossing is, heeft TS aangegeven dit niet te zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
EMP schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:30:
Paypal geeft na een vermoeiende account-aanmaak-procedure helaas geen thuis. Japanse email, Japans adres, Japanse betaalrekening gekoppeld, maar als ik wat wil overmaken, dan wilt hij toch echt eerst een credit card... "You can use JCB, Visa, MasterCard, American Express, or Discover cards to pay with PayPal. You can also use a debit card that displays the Visa, MasterCard, or Discover logo."

[...]
Is je bankpas geen debitcard? Bij mijn weten is een debitcard namelijk gewoon een creditcard die direct ten laste gaat van je saldo (en dus niet op krediet).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

St@m

@ Your Service

Ok, je gaat hier niets aan hebben, maar ik ben even verward dat het blijkbaar anno 2015 niet mogelijk is om digitaal geld over te schrijven naar een bankrekening aan de andere kant van de wereld :D

Kansloos.ik kan toch ook gewoon geld overmaken naar een belg :D

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 29-12-2015 23:52 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
St@m schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:51:
Ok, je gaat hier niets aan hebben, maar ik ben even verward dat het blijkbaar anno 2015 niet mogelijk is om digitaal geld over te schrijven naar een bankrekening aan de andere kant van de wereld :D

Haha, that makes 2 of us!

Ik heb een hoop opties uitgezocht, en er zijn verschillende 'oplossingen' maar ze zijn allemaal weinig straight-forward, en wel wat goedkoper, maar ook weer niet zo goedkoop dat ik het net als in Nederland even zo makkelijk van mijn normale rekening naar mijn spaarrekening schuif.
Wild Chocolate schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:21:
Is je bankpas geen debitcard? Bij mijn weten is een debitcard namelijk gewoon een creditcard die direct ten laste gaat van je saldo (en dus niet op krediet).
Dan zou de bankpas ook gewoon een creditcard-achtig nummer, verloopdatum en crc moeten hebben, en dat heeft hij niet, Sterker nog, de pas die ik heb heeft niet eens een magneetcode of chip, maar is een ponskaart!
Ardana schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:17:
Verder zou ik eens binnenlopen bij een Rabo-bank in Japan, als die een beetje bereikbaar is.
3,5 uur en 140 euro enkele reis... niet echt een handige optie helaas...
Aikon schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:37:
... bitcoin verhaal... Toch kan je het wellicht eens poging geven, met een klein bedrag via Kraken. Je zult zien dat het erg snel, makkelijk en erg goedkoop is. En dat is toch wat je wilt met deze topic? :)
Dat is ook weer waar :>

Alle opties die ik langs heb zien komen (waarvoor dank!) zijn een stukje goedkoper dan een overschrijving van mijn eigen bank, maar nog steeds met een niet mals prijskaartje. Omdat ik over een maandje oid nog even op vakantie wil hier, heb ik een CC en mogelijkheid tot geld opnemen naast mijn huidige Japanse rekening nodig, en dat kan met (nog) een (dure) nieuw Japanse rekening, of door daarvoor gewoon mijn Nederlandse rekening gebruiken. Voor die laatste moet ik wel mijn Nederlandse rekening wat spekken. Het zij vanaf mijn Japanse rekening (wat mijn voorkeur heeft), anders vanaf mijn Nederlandse spaarrekening.

Als (tussentijds) overmaken uit Japan zo moeilijk/kostbaar is, dan is overmaken vanaf mijn spaarrekening en aan het einde van mijn opdracht alles weer rechttrekken de beste optie.

Ware het niet dat ik inderdaad 1 optie genegeerd heb, vanwege onderbuikgevoel. Maargoed, ik heb nu toch vakantie, dus ik ga zo ook kraken.com maar eens bezoeken. Klein bedragje kan geen kwaad, zelfs al blijkt het leergeld te zijn ;)

My anime addiction.

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

St@m schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:51:

Het is ook wel gewoon mogelijk, alleen vind TS de kosten daarvoor te hoog.

Met een BIC code kan ik prima geld van China naar Nederland over maken. Kan dat ook nog kiezen om de kosten voor rekening van de ontvanger te laten komen. (zelfs als dat mijn eigen NL rekening is, dan zijn die kosten goedkoper als wanneer ik ze in China zou betalen). Japan gaat exact hetzelfde.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Juist daarom is het inzien van SWIFT-verkeer ook zo interessant voor inlichtingendiensten, als internationale overboekingen grotendeels nog steeds per post zouden gaan zou in zien van de informatie veel lastiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
EMP schreef op donderdag 31 december 2015 @ 02:22:
dus ik ga zo ook kraken.com maar eens bezoeken. Klein bedragje kan geen kwaad, zelfs al blijkt het leergeld te zijn ;)
Mocht je vragen hebben kun je me PM'en :) Het is in basis heel simpel: je verifieert je account, je doet een deposit in Yen, je koopt voor xxxxx Yen aan Bitcoins, direct daarna verkoop je de Bitcoins weer voor xxxx Euro waarna je een withdrawal (SEPA) doet naar je Nederlandse rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Avalaxy schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 01:53:
Mocht je vragen hebben kun je me PM'en :)
Thanks! Ik zit momenteel in de verificatiefase. Inwoners van Japan moeten tier 3 zijn om bitcoins met Yens te kunnen kopen...

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
EMP schreef op donderdag 31 december 2015 @ 02:22:
[...]
Omdat ik over een maandje oid nog even op vakantie wil hier, heb ik een CC en mogelijkheid tot geld opnemen naast mijn huidige Japanse rekening nodig, en dat kan met (nog) een (dure) nieuw Japanse rekening, of door daarvoor gewoon mijn Nederlandse rekening gebruiken. Voor die laatste moet ik wel mijn Nederlandse rekening wat spekken. Het zij vanaf mijn Japanse rekening (wat mijn voorkeur heeft), anders vanaf mijn Nederlandse spaarrekening.
Snap ik het nou niet helemaal of heb je nu al een japanse rekening en kan je die niet gewoon ook aanhouden tijdens die vakantie? Dus dat je al het geld in JP laat staan tot na je vakantie en dan in 1x alles overmaken naar NL als je daar weer definitief verblijft.

Want ik zie even niet in waarom je voor een vakantie een CC (nou ok, die snap ik wel) en een aparte bankrekening wilt hebben.

Maar geld overmaken naar / van het buitenland is een crime, ik heb ooit eens 5 jaar geld op een buitenlandse rekening gehad (kleine erfenis) waarbij de transactiekosten zo hoog waren dat het meer had geloond om 25 jaar die nieuwe buitenlandse rekening aan te houden dan om het direct naar NL over te schrijven, pas 5 jaar later was het enigszins rendabel om het over te schrijven naar mijn NL-rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SavageBrother schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:38:
Is een rekening openen bij een bank die je wel wilt/kan adviseren een optie?
Geen enkele bank gaat je iets anders adviseren dan 'gebruik SWIFT' (wat Rabo hier ook doet.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen idee of dit wat is, maar in het creditcard topic wordt gesproken over Revolut:
U123456 in "Ervaringen met creditcards"

Misschien het uitzoeken waard of je hiermee geld kunt overpompen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Wat betreft PayPal, ik heb wel vaker geld overgemaakt naar andere personen en vaak zat dingen mee gekocht.

Ik dacht dat rates 5% waren. Bij een bedrag van €100 moet de overboeker dus €5 betalen die naar PayPal gaat. Wat betreft oplichters, ja dit komt voor. Net zoveel als creditcard fraude. Geld terugvragen schijnt erg gemakkelijk te zijn als je iets hebt gekocht. Als je geld ontvangt.. ja dat kan tricky zijn. Lijkt me alsnog geen probleem aangezien je geld naar jezelf overboekt.

Zijn er overigens geen overschrijf mogelijkheden zoals we hier in Nederland hebben? Ik kan zonder problemen geld overboeken van mijn ING rekening naar Rabo, ABN, etc. Ook naar het buitenland, als zij mij een IBAN geven.

#1 kun je ook overwegen, op het moment dat je meer geld hebt. €50 is veel als je maar €500 overboekt, maar als je €4000 overboekt, is het ineens niet zo heel veel meer (nog altijd zonde van je geld, dat wel).

Edit: nog een bron gevonden voor PayPal: https://www.paypal.com/webapps/mpp/paypal-fees (fees lijken te varieren tussen 0,3% en 1,4% per transactie afhankelijk van land afzender->ontvanger, maar lees eerst alles goed door!)

[ Voor 11% gewijzigd door Arcastin op 05-01-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Oplichters zijn niet zo heel erg relevant als je maar een bekende/gerenommeerde dienst pakt.

Het probleem met PayPal / WU en consorten is voornamelijk dat de controle minimaal is en dat er veel terug te draaien is, waardoor als je het geld overmaakt naar een onbekende het kwijt kan zijn.

Ik heb een keer in senegal gezeten en mijn bankpas werkte niet en iemand maakte geld over via WU, ik was ook bang voor WU en ik kreeg een hele lading codes etc door via sms en ik was vast voorbereid om die echt pas na overhandiging geld over te dragen zodat ze er niet meer weg konden lopen oid.
Alleen ik kwam het kantoor binnen en ik was toch de enige toerist in de hele regio dus even bellen naar centrale en vragen of er geld voor een white boy was en ik kreeg het gewoon zo ongeveer mee, 9/10 codes / paswoorden / namen / paspoort helemaal niet hoeven laten zien.

Was op zich wel grappig om het mee te maken, maar in wezen had iedere toerist dat kantoor binnen kunnen lopen en dat geld mee kunnen krijgen en ik had geen geld gehad, de kennis in NL was het geld kwijtgeweest en niemand had geweten waar het geld was.

Maar zolang je de andere kant kent en vertrouwt zijn het gewoon goede manieren om geld te transporteren, gebruik WU bijv alleen niet voor marktplaats / ebay waar je de andere partij niet kent en dus wel actie wilt kunnen ondernemen als zij niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op maandag 28 december 2015 @ 20:17:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring met Western Union (geld overmaken naar iemand in China) probleemloos verlopen is. De kosten staan me helaas niet meer bij, maar je kan idd op die manier geld overmaken naar iemand in Nederland. Of dat ook direct naar een Nederlandse bankrekening kan, weet ik niet.

WU opzich is ook niet gevaarlijk, het wordt gevaarlijk bij het overmaken naar vreemden aangezien er geen gegevens bekend zijn van degene die het geld komt ophalen bij een WU kantoor. Zolang het gewoon tussen je eigen bankrekeningen blijft en je dus geen risico loopt om opgelicht te worden is er niks mis met WU. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties zover.
Momenteel ben ik nog (steeds) niet geverifieerd bij Kraken (er was een probleem met 1 van de foto's, die hebben we opnieuw gemaakt en geüpload, en nu dus wachten...).

In de tussentijd heb ik wel een herkenbaar stukje gevonden over het bank-wezen in Japan: http://www.joost.jp/?p=1993

Ik ken Joost niet, maar herken zijn verhaal des te meer. Bedenk hierbij dat deze persoon wèl Japans spreekt, en ik niet... wellicht dat dat mijn situatie wat verduidelijkt.

Ow, en PayPal, die accepteren dus geen overschrijvingen van JP banken NAAR PayPal rekening, (wel andersom, maar daar heb ik het nou juist niet voor nodig). Was een leuke optie geweest, maar is dus helaas geen mogelijkheid.

[ Voor 18% gewijzigd door EMP op 08-01-2016 05:39 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-08 13:36
In het verleden 2013, kon ik gewoon van mijn japanse bank naar ing overschrijven. Ging snel en met normale tarieven. Ik zie het probleem niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:43
Komt wel goed met Kraken :) Verifiëren kan de eerste keer even duren maar als het eenmaal werkt heb je daar nooit meer last van en dan is het de goedkoopste en snelste manier om je geld te versturen.
Pagina: 1