Ik werk nu tijdelijk in Japan, en krijg het grootste deel van mijn loon op mijn Japanse bankrekening uitgekeerd.
Nu wil ik graag geld van mijn Japanse rekening naar mijn Nederlandse overmaken. Mijn Japanse werkgever kon mij niet zo goed helpen, en de Rabobank (waar ik mijn NL rekening heb) kon (wilde) mij niet adviseren (zie chat).
Ruwweg zijn er volgens mij twee mogelijkheden: een bank-overschrijving (wire-transfer) of cash inleveren en dat laten (omzetten en) storten op mijn Nederlandse rekening.
Mijn voorkeur is bank-overschrijvingen, maar als de cash-storting veel goedkoper/betrouwbaarder is, dan heb ik daar geen problemen mee.
De drie grootste obstakels zijn de kosten, de betrouwbaarheid en het gemak (en dan bedoel ik niet hoe lui ik ben, maar meer dat een overschrijving vanuit Japan vaak alleen mogelijk is bij een terminal die alleen Japans is, en banken vaak alleen Japans sprekende medewerkers hebben).
Ik heb nu vijfzes manieren gevonden:
1. Overmaken bij mijn eigen bank via een ATM terminal
+ Lijkt mij betrouwbaar
- Kosten hoog (zeker 50 euro/transactie)
- Lastige, volledig Japanse procedure
2. Via JP Post Office
+ Niet zo duur (zo'n 20 euro kosten)
+ Betrouwbaar
- Wederom alleen mogelijk in het Japans
- Hierbij moet je cash inleveren, en dat wordt gestort.
3. Met Western Union
+ Snel
- Kosten zijn mij niet duidelijk
- Ken ik voornamelijk van fraude en oplichterij
+ Kantoor redelijk in de buurt, maar
- Goede kans dat ze daar wederom alleen Japans spreken
4. OzForex
+ Goede rates
- Had ik nog nooit van gehoord
- Kan er ook niets over vinden
5. Via PayPal
+ PayPal is in het Engels/Nederlands
+ Ik heb al een NL rekening gekoppeld aan PayPal (af en toe wat kleins bij DX.com en dergelijke besteld)
+ PayPal werkt zonder tussen-banken, dus de kosten liggen wellicht lager...
- Ik kan mijn Japanse rekening niet koppelen. PayPal is echter wel actief in Japan, dus ik zou een tweede Paypal rekening moeten openen... denk ik...
- Rates zijn niet bekend.
- Paypal is bij mij vooral bekend vanwege fraude en oplichterij
- PayPal heeft bij mij niet echt een goede naam omdat ik gelezen heb over een aantal mensen die 'opgelicht' zijn erdoor, en die door PayPal in de kou zijn laten staan (gevalletje ja, je hebt gelijk, maar op de rekening van <oplichter> stond nog maar € 0,26, hier is 26 cent...).
6. Transferwise
- (Nog) niet mogelijk met JPY
Optie 1 is de optie 'zoals het hoort'. Ik hoop echter op een makkelijkere en goedkopere manier. Als ik rationeel kijk, is optie 5 zeker niet slecht. Paypal echter 'voelt' bij mij niet goed vanwege de minnetjes. Is een smaak-dingetje, dus moet ik mij misschien maar eens overheen zetten...
Hoe dan ook, heeft iemand ervaring en/of tips wat nou een veilige en betaalbare manier is om geld van JP naar NL te krijgen?
Nu wil ik graag geld van mijn Japanse rekening naar mijn Nederlandse overmaken. Mijn Japanse werkgever kon mij niet zo goed helpen, en de Rabobank (waar ik mijn NL rekening heb) kon (wilde) mij niet adviseren (zie chat).
Ruwweg zijn er volgens mij twee mogelijkheden: een bank-overschrijving (wire-transfer) of cash inleveren en dat laten (omzetten en) storten op mijn Nederlandse rekening.
Mijn voorkeur is bank-overschrijvingen, maar als de cash-storting veel goedkoper/betrouwbaarder is, dan heb ik daar geen problemen mee.
De drie grootste obstakels zijn de kosten, de betrouwbaarheid en het gemak (en dan bedoel ik niet hoe lui ik ben, maar meer dat een overschrijving vanuit Japan vaak alleen mogelijk is bij een terminal die alleen Japans is, en banken vaak alleen Japans sprekende medewerkers hebben).
Ik heb nu vijfzes manieren gevonden:
1. Overmaken bij mijn eigen bank via een ATM terminal
+ Lijkt mij betrouwbaar
- Kosten hoog (zeker 50 euro/transactie)
- Lastige, volledig Japanse procedure
2. Via JP Post Office
+ Niet zo duur (zo'n 20 euro kosten)
+ Betrouwbaar
- Wederom alleen mogelijk in het Japans
- Hierbij moet je cash inleveren, en dat wordt gestort.
3. Met Western Union
+ Snel
- Kosten zijn mij niet duidelijk
- Ken ik voornamelijk van fraude en oplichterij
+ Kantoor redelijk in de buurt, maar
- Goede kans dat ze daar wederom alleen Japans spreken

4. OzForex
+ Goede rates
- Had ik nog nooit van gehoord
- Kan er ook niets over vinden
5. Via PayPal
+ PayPal is in het Engels/Nederlands
+ Ik heb al een NL rekening gekoppeld aan PayPal (af en toe wat kleins bij DX.com en dergelijke besteld)
+ PayPal werkt zonder tussen-banken, dus de kosten liggen wellicht lager...
- Ik kan mijn Japanse rekening niet koppelen. PayPal is echter wel actief in Japan, dus ik zou een tweede Paypal rekening moeten openen... denk ik...
- Rates zijn niet bekend.
- Paypal is bij mij vooral bekend vanwege fraude en oplichterij
- PayPal heeft bij mij niet echt een goede naam omdat ik gelezen heb over een aantal mensen die 'opgelicht' zijn erdoor, en die door PayPal in de kou zijn laten staan (gevalletje ja, je hebt gelijk, maar op de rekening van <oplichter> stond nog maar € 0,26, hier is 26 cent...).
6. Transferwise
- (Nog) niet mogelijk met JPY
Optie 1 is de optie 'zoals het hoort'. Ik hoop echter op een makkelijkere en goedkopere manier. Als ik rationeel kijk, is optie 5 zeker niet slecht. Paypal echter 'voelt' bij mij niet goed vanwege de minnetjes. Is een smaak-dingetje, dus moet ik mij misschien maar eens overheen zetten...
Hoe dan ook, heeft iemand ervaring en/of tips wat nou een veilige en betaalbare manier is om geld van JP naar NL te krijgen?
[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 28-12-2015 10:00 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.