Monitor backlight reparatie [diode kapot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royor
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-01 08:43
Hallo Tweakers,

Mijn LG Flatron W1934S gaf mij een paar weken geleden tijdens gebruik ineens geen licht meer. Een paar seconden voor het donker werd hoorde ik al wat gekraak in de monitor. Toen ik de monitor opnieuw aanzette, kreeg ik licht voor 2 seconden en daarna werd het donker.

Na wat onderzoek naar gelijkwaardige problemen en het lezen van wat basic electronica-boeken leek het mij een probleem met het circuit wat de backlights voedt. Ik heb mijn monitor dus opengemaakt en de service manual gedownload en vervolgens testte ik mijn monitor volgens de troubleshooting guide zoals aangegeven op pagina 18 van deze manual.

Ik vond geen fouten met de multimeter tot ik bij het testen van T501 en T502 (de 2 transformators) kwam. Deze gaven (zoals al te verwachten was door de 2 seconden beeld) 2 seconden een stroom naar de uitgangen en daarna stopte het. De volgende stap in het schema is het testen van 4 diodes die deel uitmaken van het feedback circuit. Dit zijn DIO BAV99 diodes en een DIO SN4148-LF. Hieruit bleek dat D504 kapot is, een Diotec Bav99 diode.

Dan nu mijn vragen:
1. Waar kan ik een vervanger kopen (omgeving Den Haag of via internet)?
2. Is het aannemelijk dat het kapotgaan van D504 ergens anders door veroorzaakt is? Ik ken zelf de voornaamste redenen voor het kapotgaan van diodes niet.
3. Ben ik nog dingen vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:55
Uhm, in mijn ervaring met het fixen van voedingen in apparaten is het altijd een beetje hit or mis. Je kan de diode vervangen en kijken of het werkt. Blijft die het doen, mooi. Niet dan is er inderdaad een onderliggend probleem. Maar vaak zijn het inderdaad diodes en of condensatoren.

Helaas is de mooie winkel stuur en bruin er niet meer. Maar ik weet wel dat je bij radio fortuyn op de weimarstraat/regentesseplein dergelijke diodes kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 22:29
Hec in Delft!

Maar, weet je zeker dat het aan de diodes ligt? Ik heb hetzelfde gehad met een beeldscherm, heb 3 condensatoren vervangen (met een iets hogere capaciteit) en het werkt allemaal weer prima.

[ Voor 88% gewijzigd door DurkVell op 29-12-2015 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Grote kans dat het feedbackcircuit stuk is, omdat de CCFL's niet meer helemaal citroenfris zijn en de inverter een te hoge spanning moet maken om ze nog aan het branden te krijgen.

Als het aan mij zou liggen, zou ik er niet te lang aan prutsen, maar de backlight inverter van de rest loskoppelen (op het eerste gezicht lijkt mij het verwijderen van draadbruggen JP902, JP904 en JP905 voldoende) en er een Chinese LED backlight set van een tientje in fröbelen.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royor
Bedankt allen voor de nuttige reacties.
Bij Fortuin en HEC zal ik dan eens gaan kijken.

De tip over een LED kit is ook een goede. Een dergelijke kit is goedkoopin aanschaf en energieverbruik en bespaart me ook verder reparatiewerk. Op Ebay vond ik er al 1 voor 15 euro incl. verzendkosten.

kELAL: Kan je me nog helpen met welke draadbruggen ik zou kunnen weghalen? De draadbruggen naar het invertercircuit op het printje hebben andere namen (J5xx). Schema van de inverter.
Zou het weghalen van FB501 genoeg zijn? Of is er een betere manier om het te ontkoppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royor
Update:
Inmiddels heb ik de monitor weer werkend gekregen. Na het openmaken van het Lcd-scherm bleek 1 van de CCFL-kabeltjes van de CCFL losgegaan te zijn. Deze heb ik weer vastgesoldeerd en toen deed het scherm het weer!

Bedankt allen voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric126
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
analogworm schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:50:
Uhm, in mijn ervaring met het fixen van voedingen in apparaten is het altijd een beetje hit or mis. Je kan de diode vervangen en kijken of het werkt. Blijft die het doen, mooi. Niet dan is er inderdaad een onderliggend probleem. Maar vaak zijn het inderdaad diodes en of condensatoren.

Helaas is de mooie winkel stuur en bruin er niet meer. Maar ik weet wel dat je bij radio fortuyn op de weimarstraat/regentesseplein dergelijke diodes kan krijgen.
Je kan ook kijken bij Radio Twenthe een top elektronica winkel of bel ze even met de vraag voor je diodes.
Adres: Stille Veerkade 11, 2512 BE Den Haag
Telefoon:070 346 9200
Openingstijden: Vandaag geopend · 09:00–17:30

[ Voor 3% gewijzigd door eric126 op 13-01-2016 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

eric126 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:35:
[...]

Je kan ook kijken bij Radio Twenthe een top elektronica winkel of bel ze even met de vraag voor je diodes.
Adres: Stille Veerkade 11, 2512 BE Den Haag
Telefoon:070 346 9200
Openingstijden: Vandaag geopend · 09:00–17:30
Je had ook het topic beter kunnen lezen en kunnen zien dat het reeds is opgelost....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1