Framedrops - Hoge waardes AUX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-07 11:53
Hoi!

Ik heb de laatste tijd (sinds ik mijn nieuwe r9 390) heb geinstalleerd last van hevige framedrops.
In-game bij GTA V o.a, komen na zo'n 30 minuten framedrops van zo'n 5 seconden waarin de framerate 10fps is.

Ik heb er voor gezorgd dat er een redelijk goede airflow in mijn kast is en onderstaande waardes zijn gewoonlijk voor tijdens het gamen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rQ2Ow3H.png

Echter op het moment dat de framedrops beginnen begint bij Speedfan de meter 'AUX' waardes van boven de 90 aan te geven. De CPU en de GPU blijven gewoon opdezelfde temperatuur.

Ik heb geen idee wat ik er aan kan doen.... Heb al veel geprobeerd, maar niets wil lukken. |:(

Alvast bedankt!

EDIT: Core temperaturen dalen ook van 45/50 naar 25 tijdens één van de framedrops. (gemeten met Core Temp 1.0 - RC6)

EDIT 2:
Specs:
  • FX-8350 i.c.m. CM Hyper 412S
  • MSI R9 390 Gaming 8G
  • ASRock 970 Extreme4
  • 16GB DDR3 1866Mhz
  • 60GB Kingston SSD
  • 2TB WD Black
  • 600W OCZ 80 Bronze voeding
  • Windows 10 64-bits

[ Voor 20% gewijzigd door Mundatin op 27-12-2015 23:19 ]

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:17
Nieuwste drivers geinstalleerd? Oude drivers goed verwijderd. Probeer DDU eens. Voor zo ver ik weet is Aux niks. Een vriend van me had Auxtin en die zat op 170graden niet echt reeël.

EDIT: is het een crack van GTA5 of heb je andere cracked games op je PC? Wellicht heb je last van crypto/bitcoin miners xit kwam veel voor met o.a. GTA5

[ Voor 30% gewijzigd door Puddi Puddin op 27-12-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:18
Ik heb geen idee wat ik er aan kan doen.... Heb al veel geprobeerd, maar niets wil lukken. |:(
Wat heb je pressies allemaal geprobeerd ?

Is het alleen in Gta V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
dylan111111 schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:04:
[...]

Wat heb je pressies allemaal geprobeerd ?

Is het alleen in Gta V ?
Ik heb hetzelfde probleem in BO3 en City Skylines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Puddi Puddin schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:03:
Nieuwste drivers geinstalleerd? Oude drivers goed verwijderd. Probeer DDU eens. Voor zo ver ik weet is Aux niks. Een vriend van me had Auxtin en die zat op 170graden niet echt reeël.

EDIT: is het een crack van GTA5 of heb je andere cracked games op je PC? Wellicht heb je last van crypto/bitcoin miners xit kwam veel voor met o.a. GTA5
Nope, al mijn games heb ik van Steam, Origin of Rockstar.
Malwarebytes heb ik net over mijn computer gehad en was niets aan het handje, m.b.t malware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Welke versie AMD drivers heb je ?

Er was laatst problemen met een versie er van dat de Fan niet harder wilden draaien onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
dylan111111 schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:08:
Welke versie AMD drivers heb je ?

Er was laatst problemen met een versie er van dat de Fan niet harder wilden draaien onder belasting.
Versie 2015.1118.123.2413 (nieuwste)
Voor mijn GPU fan heb ik zelf een fan schema in MSI Afterburner
Op mijn FX-8350 heb ik een Hyper 412S

[ Voor 8% gewijzigd door Mundatin op 27-12-2015 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
Plaats eens je complete systeem in je starters post om je beter te kunnen helpen.

Ook niet onbelangrijk, welk moederbord gebruik je voor je FX-8350 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
dylan111111 schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:15:
Plaats eens je complete systeem in je starters post om je beter te kunnen helpen.

Ook niet onbelangrijk, welk moederbord gebruik je voor je FX-8350 ?
Geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Nu in idle heb ik Core temperatren van 15 graden
AUX temperatuur van 128 graden
En de CPU is gedaalt naar 35 graden

Heb net GTA V afgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Volgens mij is AuX niks om je zorgen te maken als hij daadwerkelijk 128graden is was hij door gebrand of uitgeklapt. 35 gtaden idke maar 15 graden core temp kan niet kloppen. We hebben je probleem gevonden.

Dit moederbord ondersteund je CPU maar kan niet goed overweg om alle 8 cores te voeden waardoor hij te heet word en zich afkoelt. Hierdoor gaat de CPU in clocksnelheid omlaag en ervaar je lagg. Je kan dit enkel oplossen door een ventilator op je vrms te zetten of een heel ander moederbord. Dit is ook een v.d redenen dat ik het AmD kamp haat op dit gebied.

[ Voor 45% gewijzigd door Puddi Puddin op 27-12-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Puddi Puddin schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:30:
Volgens mij is AuX niks om je zorgen te maken als hij daadwerkelijk 128graden is was hij door gebrand of uitgeklapt. 35 gtaden idke maar 15 graden core temp kan niet kloppen. Welk moederbord heb je? Wellicht dat je CPU door je thortellende Vrms word afgeremd
Als ik met mijn muis beweeg dan stijgen de waardes van de cores naar 25C (in Core Temp)
Tijdens het gamen worden ze echter niet hoger dan 45/50 waar de CPU zelf (in Speedfan) tegen de 62 loopt.

Heb een ASRock 970 Extreme4

[ Voor 3% gewijzigd door Mundatin op 27-12-2015 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Volgens mij is AuX niks om je zorgen te maken als hij daadwerkelijk 128graden is was hij door gebrand of uitgeklapt. 35 gtaden idke maar 15 graden core temp kan niet kloppen. We hebben je probleem gevonden.

Dit moederbord ondersteund je CPU maar kan niet goed overweg om alle 8 cores te voeden waardoor hij te heet word en zich afkoelt. Hierdoor gaat de CPU in clocksnelheid omlaag en ervaar je lagg. Je kan dit enkel oplossen door een ventilator op je vrms te zetten of een heel ander moederbord. Dit is ook een v.d redenen dat ik het AmD kamp haat op dit gebied.
Ahaa, ik kijk nu even op internet en hoor meerdere mensen hier dus ook over.
Heb alleen, nadat ik mijn nieuwe videokaart heb gekocht en een nieuwe cooler (juist tegen dit probleem), niet heel veel geld meer over. Wat kun je mij aanraden? Liefst dus niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
JannickNijholt schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:42:
[...]

Ahaa, ik kijk nu even op internet en hoor meerdere mensen hier dus ook over.
Heb alleen, nadat ik mijn nieuwe videokaart heb gekocht en een nieuwe cooler (juist tegen dit probleem), niet heel veel geld meer over. Wat kun je mij aanraden? Liefst dus niet te duur.
Een ventilator erop knallen. De goedkoopste vaste oplossing is ongeveer 100-110 euro Gigabyte
GA-970A-UD3P dot bord heeft wel een 8+2 gekoelde powerphase en mag geen problemen opleveren! Verder kun je vrij weinig doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Puddi Puddin op 28-12-2015 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
Puddi Puddin schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:58:
[...]

Een ventilator erop knallen. De goedkoopste vaste oplossing is ongeveer 100-110 euro Gigabyte
GA-970A-UD3P dot bord heeft wel een 8+2 gekoelde powerphase en mag geen problemen opleveren! Verder kun je vrij weinig doen.
Heb al genoeg fans in mijn kast en er zit net een nieuwe dikke CPU cooler op, dusja...
Geen alternatief in de BIOS, waar ik misschien nog iets kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Wellicht met een kartonnetje ervoor zorgen dar een deel van de airflow vanaf je CPU koeler over je VRMs gaat? Anders gewoon kleine fan erop knutselen, kan je evt met tie-wraps vastzetten oid.

Maak eens een foto van hoe het in je kast zit, misschien kunnen we je assisteren.

Andere optie: CPU undervolten, evt een of meerdere cores uitschakelen en/of underclocken. Maar ik zou eerder voor de extra koeling gaan ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Beetje raar, er zijn inderdaad genoeg moederborden die 4+1 VRM's hebben en dus niet geschikt zijn voor AMD FX-8xxx serie CPU's. Er zijn ook genoeg moederborden die dat wel zijn, en het dunkt mij dat als jij een high end CPU (Ja, FX-8xxx is high end) koopt dat je ook een moederbord koopt wat daarvoor geschikt is.

Nu neem ik het de consument niet kwalijk, maar het is wel erg makkelijk om te zeggen dat dit een van je redenen is om AMD te haten. Je moet zelf ook op onderzoek uitgaan. Het moge inmiddels (en dit verhaal speelt al 4-5 jaar) duidelijk zijn dat je een 8+2 VRM moederbord nodig hebt voor de 8xxx, en ook als je de FX6xxx wil overclocken. Doe je dit niet, of gebruik je de FX4xxx, dan is een budgetbord voldoende.

Dit is hetzelfde voor Intel, je gaat toch ook geen B-bord kopen bij je K-unlocked CPU of wel dan? Nu gebeurd dit bij Intel minder vaak omdat het duidelijker is en je voor VRM's wat meer moet zoeken. Er zijn zó ontzettend veel mensen die een FX-8320/8350 hebben op dit specifieke moederbord, omdat het destijds 2 tientjes goedkoper was dan de Gigabyte GA-970A-UD3. Ik was er zelf ook bijna ingetrapt maar heb gelukkig voor de Gigabyte gekozen, die na 4 jaar trouwens ook rijkelijk toe is aan de sloop qua VRM's (nogal verkleurd). In feite trekken deze CPU's zo veel vermogen dat je nog meer VRM's nodig hebt, maar dit is moeilijk als verkooppunt aan te dragen en daarom zie je het zeer zelden. Jammer.

Hoe dan ook, kijk eens naar een ander moederbord als je het echt wil oplossen, of doe het voltage omlaag. Standaard draaien ze op iets van 1.4V, ik zou 1.25V proberen. Denk eraan, clockspeed is een lineaire toe/afname qua verbruik en dus warmte-uitstoot, en voltage is een kwadraat. Al doe je 0.05V eraf, scheelt je nog een graad of 5.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
Het probleem is dat het ook nergens bij staat. Ik had hier eerder nooit van gehoord ik dacht AM3+ daar past elke cpu van die catorgorie op. Daarom gaan zoveel mensen de fout in. Ik hoop dat AMD de komende jaren hun techniek veranderd want zoals jij aangeeft zijn na 4 jaartjes de VRMS gewoon bijna op. Ze maken gelukkig geweldige videokaarten dat wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 13:23
Maar wie moet je haten AMD omdat ze een energie slurpende 8core hebben gemaakt? of Bedrijven als BV Asrock die de FX-8350 ondersteunen(en ook aangeven dat het prima lukt). maar vervolgens het verhaal toch niet waar kunnen maken.

Amd zen zal een stuk zuiniger zijn als de FX-8350 die omdat hij al op 14nm gebakken is ipv van 32nm. wat ook gelijk zorgt voor het hoge verbruik. het is een monster voor 32nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48

Nemesizz

Untouchable

Puddi Puddin schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:51:
Het probleem is dat het ook nergens bij staat. Ik had hier eerder nooit van gehoord ik dacht AM3+ daar past elke cpu van die catorgorie op. Daarom gaan zoveel mensen de fout in. Ik hoop dat AMD de komende jaren hun techniek veranderd want zoals jij aangeeft zijn na 4 jaartjes de VRMS gewoon bijna op. Ze maken gelukkig geweldige videokaarten dat wel!
Bij Asrock stond het er eerst wel bij op de site. Na waarschijnlijk veel probleem gevallen hebben ze het stilletjes verwijderd, en bij CPU support page stond ineens met kleine rode letters dat je een top-down koeling (dus geen tower en geen AIO waterkoeler) moest hebben.

Helaas hebben sommige (m-atx en vooral ITX) Intel borden inmiddels dezelfde problemen. Te weinig en ongekoelde VRM fases, en dan vaak icm met een tower-model koeler of AIO waterkoeler waardoor er niks geen airflow meer over de VRM's gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkness89
  • Laatst online: 11-02-2021
Ik heb probleem ook gehad een nieuw moederbord kopen is niet nodig ik heb de oplossing gevonden!
Heb zelfde moederbord als jou .
Zet alle energie besparen opties uit apm op auto in je bios en verlaag de vcore naar iets onder de 1,2 standaard draait deze veel te hoog! tot slot zet je turbo core uit door verlagen van de vcore gaat de temperatuur heel erg omlaag.
Hierna zakt de cpu niet meer terug en blijft die stabiel boven de 3 ghz!
Tot slot kan je eventueel nog een kleine fan zetten op de VRM's die kost 7 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkness89
  • Laatst online: 11-02-2021
Heeft dit bij jou geholpen?
Pagina: 1