[Macbook Pro] Internetpagina's laden gaat traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:23
Een kennis van mij heeft een probleem met zijn MacBook. Het laden van pagina's duurt relatief erg lang, vaak tussen 4 en 10 seconden. Het probleem doet zich voor bij elke browser. Het betreft een gloednieuw late 2015 13" model @ 2,7 GHz en 16 GB ram geheugen op OS X El Capitain. Hij heeft de Back-up van zijn vorige Mac er via de initiële setup erop gezet toen hij deze Mac bemachtigde. Hij is inmiddels zo ver dat hij liever zijn iPhone gebruikt om iets op te zoeken dan zijn MacBook en dat lijkt mij niet de bedoeling van zo'n duur apparaat.

Ik heb een aantal constateringen:

1. Het is niet afhankelijk van de DNS poort of de router waarmee verbonden wordt, want het probleem is consistent bij iedere internetconnectie.
2. Adblockers maken amper tot niets uit.
3. Het uitschakelen van extensies heeft geen effect op de snelheid.
4. De cache verwijderen had geen effect.

Een laatste optie is volgens mij een complete herinstallatie van het OS, maar dat zou betekenen dat hij de Back-up niet kan gebruiken en dat lijkt me behoorlijk on-Apple.

Heeft iemand een idee wat dit probleem mogelijk zou kunnen verhelpen?

[ Voor 7% gewijzigd door Belecthor op 27-12-2015 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin eens bij het begin en voer een speedtest en pingtest uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Ik noem in mijn eerste constatering dat het niet aan de internetconnectie ligt. De internetverbinding is niet de oorzaak, tenzij ik iets over het hoofd zie. (Je hebt wel een toepasselijke naam :P)

[ Voor 11% gewijzigd door Belecthor op 27-12-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belecthor schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:28:
Ik noem in mijn eerste constatering dat het niet aan de internetconnectie ligt. De internetverbinding is niet de oorzaak, tenzij ik iets over het hoofd zie. (Je hebt wel een toepasselijke naam :P)
daarom dus

Ik kan ook niet weten wat jij bedoelt onder elke internetconnectie. Ethernet (evt via usb-verloopstukje) al geprobeerd? Ander wifinetwerk bij jou thuis, tethering via z'n iphone en 4g netwerk...

Bestanden downloaden via FTP, zelfde probleem?

Je kan altijd wireshark installeren en kijken of er packetjes verloren gaan maar dan moet je al weten naar wat je moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zal e.e.a. aan diagnoses moeten gebeuren voor dat je een conclusie kan trekken. In principe zou een recent stuk hardware goed moeten functioneren op een internet verbinding die bekend is als goedwerkende, dat is iets wat je eigenlijk al wel zou moeten kunnen aannemen. Gezien er een groot verschil is, namelijk de herstelde back-up, is het aannemelijk dat er configuratie die met de backup teruggezet is niet goed werkt op de hardware van het nieuwe systeem. Je kan dan een aantal dingen onderzoeken om te kijken of de configuratie aangepast of hersteld kan worden, of dat het misschien minder werk is om een schone installatie te doen en daarna met de Migratie Assistent alleen de benodigde data terug te halen uit de back-up (een compleet herstel van het systeem met een backup van oudere hardware is dus eigenlijk helemaal niet nodig).

Test de volgende zaken:

- Connectiviteit per interface
- Connectiviteit per protocol
- Logboeken m.b.t. netwerk
- Configuratie van de netwerkinterfaces

Stel dat je a la shotgun graag eerst wat random dingen probeert:

- Maak een nieuwe gebruikersaccount aan en log daar mee in
- Verwijder in Systeemvoorkeuren/Netwerk alle interfaces en maak ze opnieuw aan d.m.v. de "+" knop onderin

- Test met minstens 2 protocollen en 2 applicaties de verbinding

Als het oude systeem aan staat terwijl het nieuwe systeem ook aan staat en ze bijvoorbeeld door de herstel dezelfde hostnaam of mogelijk hetzelfde statische IP gebruiken als dat ooit ingesteld is gaat het natuurlijk sowieso niet goed werken, maar dat valt meer onder "Configuratie van de netwerkinterfaces".

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
johnkeates schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:50:
Er zal e.e.a. aan diagnoses moeten gebeuren voor dat je een conclusie kan trekken. In principe zou een recent stuk hardware goed moeten functioneren op een internet verbinding die bekend is als goedwerkende, dat is iets wat je eigenlijk al wel zou moeten kunnen aannemen. Gezien er een groot verschil is, namelijk de herstelde back-up, is het aannemelijk dat er configuratie die met de backup teruggezet is niet goed werkt op de hardware van het nieuwe systeem. Je kan dan een aantal dingen onderzoeken om te kijken of de configuratie aangepast of hersteld kan worden, of dat het misschien minder werk is om een schone installatie te doen en daarna met de Migratie Assistent alleen de benodigde data terug te halen uit de back-up (een compleet herstel van het systeem met een backup van oudere hardware is dus eigenlijk helemaal niet nodig).

Test de volgende zaken:

- Connectiviteit per interface
- Connectiviteit per protocol
- Logboeken m.b.t. netwerk
- Configuratie van de netwerkinterfaces

Stel dat je a la shotgun graag eerst wat random dingen probeert:

- Maak een nieuwe gebruikersaccount aan en log daar mee in
- Verwijder in Systeemvoorkeuren/Netwerk alle interfaces en maak ze opnieuw aan d.m.v. de "+" knop onderin

- Test met minstens 2 protocollen en 2 applicaties de verbinding

Als het oude systeem aan staat terwijl het nieuwe systeem ook aan staat en ze bijvoorbeeld door de herstel dezelfde hostnaam of mogelijk hetzelfde statische IP gebruiken als dat ooit ingesteld is gaat het natuurlijk sowieso niet goed werken, maar dat valt meer onder "Configuratie van de netwerkinterfaces".

Succes!
Top, dankjewel! Wanneer ik weer toegang heb tot de MacBook zal ik deze zaken proberen en testen. De uitkomsten zal ik noemen in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 21:41
Ik heb van de week deze tutorial op 3 systemen gevolgd en was al bij het verwijderen van de 4-5 bestanden van de problemen af. Wel even ergens backuppen uiteraard.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Belecthor schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:01:
1. Het is niet afhankelijk van de DNS poort …
Wat bedoel je hiermee? Als je een DNS-server bedoelt dan hebben we het over het zelfde. Stel de DNS-server eens in op die van Google of OpenDNS (8.8.8.8 en 4.4.4.4 of 208.67.222.222 en 208.67.220.220) In ieder geval niet je modem als DNS-server gebruiken scheelt al een stuk en ook de DNS-server van een aantal internetproviders zijn niet niet de snelste gebleken.

Wat ik nog mis is of het bedraad gelijk en/of draadloos is. Wanneer het draadloos is kun je kijken welke kanalen er in de lucht hangen van de buren. Een ander kanaalnummer kiezen op je router/modem kan dan een oplossing zijn.

Wordt er ook aardig geüpload op dezelfde verbinding? Dit kan ook van invloed zijn op de download- of reactiesnelheid van opgevraagde verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Oh, als er trouwens gewoon veel fouten zijn die resources vreten kan je ook even met iets als EtreCheck kijken of er niet gewoon veel verkeerd geconfigureerde onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee weken geleden heb ik ook een nieuwe Macbook Pro aangeschaft(Macbook Pro, begin 2015) en had de zelfde vervelende 'lag' tijdens het browsen.

Na enige tijd kwam ik dit tegen: http://www.appletips.nl/o...jd-op-de-voorgrond-tonen/

Dit heeft voor mij zeker geholpen, wellicht werkt dit ook voor jou?
Pagina: 1