Leaseauto vs. mobiliteitsvergoeding 2016?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Omdat Keuze leaseauto - Deel 3 nogal duidelijk gaat over het kiezen van een auto binnen budget, en ik via de zoekfunctie nogal weinig informatie kon vinden voor 2016, toch maar even een apart topic geopend. Mocht een moderator het alsnog nodig vinden, dan deze graag mergen naar een bestaand topic.

Voorgelegde situatie
Voor 2016 is voor mij de mogelijk opgetreden om weer een leaseauto te gaan rijden. Op dit moment lijkt het erop dat de looptijd of type auto geen invloed geeft op de keuze; wel moet de auto binnen het vastgestelde budget vallen.

Of ik kan ervoor kiezen om het budget te laten uitbetalen (of een gedeelte daarvan) en dus prive een auto aan te schaffen, de brandstof te declararen op basis van gereden kilometers en het eventueel restbedrag van het budget te laten uitbetalen.

De afgelopen jaren heb ik alleen prive gereden om verschillende redenen; alle kosten voor deze auto (behalve de gereden kilometers a 19ct/km) waren dus voor mezelf. Op zich ben ik hier ook tevreden mee maar toch wil ik mijn ideeen omtrent lease/prive even aanscherpen.

Maar wat mag ik dan in 2016?
Laten we hypothetisch stellen dat het maandbedrag 800 Euro is en laten we dat ook even stellen ten opzichte van de lease-prijzen van Athlon; dan komt er een mooie lijst met auto's naar voren.

Maar op dit moment rijd ik voor ongeveer 500 Euro per maand aan kilometervergoeding op mijn prive-auto. Dat zou dus inhouden dat het mogelijk zou zijn om 300 Euro uit te laten betalen elke maand, dit natuurlijk na correcte rittenregistratie voor de "bruto" vergoeding op de brandstof.

Wat zijn nou de twijfels dan?
Op meerdere vlakken zit ik met wat twijfels. Op dit moment heb ik mijn auto prive verzekerd met 13 schadevrije jaren. Het is mij niet bekend of ik deze jaren kan overhevelen naar een lease-wagen en verder kan uitbouwen in de tijd dat ik daarin rij. Ook is me niet bekend of ik dan een (kleine) korting kan bedingen op de maandpremie.

Wat me ook niet bekend is, als ik prive ga rijden, of/hoe de fiscus kijkt naar de vergoedingen. Van de 800 Euro in de maand kan natuurlijk heel nauwkeurig worden berekend wat ik daarvan zakelijk rij en dus 19ct/km kan declareren. Als er dan wat overblijft die maand, wordt dat waarschijnlijk (??) gezien als loon en moet ik er belasting over betalen?

Of is het zinvoller om mijn gemiddeld aantal maandelijkse kilometers (3000 eenheden) in overleg hoger te laten vergoeden door de werkgever, dus naar bijvoorbeeld 28ct/km? Hierdoor moet ik zelf de registratie helemaal op orde hebben, kan ik 19ct/km aftrekken belastingtechnisch en moet ik over elke 9ct alsnog belasting gaan betalen?

edit: Ik was niet van plan prive te gaan rijden met de mogelijke lease-auto. Niet 500km, niet 5km, niet 5m. De duizenden Euro's die ik hiermee uitspaar, stop ik liever in een huur-auto voor eigen vervoer (vakantie ofzo) of lekker op mijn bankrekening voor andere leuke dingen.

Heb me de laatste dagen rotgezocht op de site van de Belastingdienst over welke regels er precies gelden maar kan het gewoon niet kloppend krijgen voor mezelf. Sowieso het uitbetalen van het "maand-overschot" heeft iemand ver/diep op de site verborgen voor consumenten? Maar ook het verhogen van de kilometerprijs t.o.v. fiscale heffing is lastig te berekenen.

Zijn er al Tweakers die (in ieder geval) voor 2016 een vergelijkbare situatie gaan hebben en hier al wat hebben doorgerekend? Of van hun fleetmanager al meer info hebben mogen ontvangen?

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 27-12-2015 19:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:35
MAX3400 schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:27:
Wat zijn nou de twijfels dan?
Op meerdere vlakken zit ik met wat twijfels. Op dit moment heb ik mijn auto prive verzekerd met 13 schadevrije jaren. Het is mij niet bekend of ik deze jaren kan overhevelen naar een lease-wagen en verder kan uitbouwen in de tijd dat ik daarin rij. Ook is me niet bekend of ik dan een (kleine) korting kan bedingen op de maandpremie.
Of het totaalplaatje voordeliger is weet ik niet (ligt er natuurlijk ook aan wat je nu rijd en wil rijden, bv een 15 oud Corsatje (red je vast binnen de 19ct k/m) of een nieuwe eigen gekochte Golf (haal je niet binnen 19ct k/m) vs een bepaald type leaseauto), maar wat betreft schadevrije jaren, die kan je later weer meenemen als je zelf een auto gaat rijden. Heb zelf nooit een eigen gehad tot voor kort, maar kon door middel van een leaseverklaring toch schadevrije jaren krijgen bij de verzekeraar.
Heb in het verleden zelf ook deze keuze gehad en voor mij was het eigenlijk een no brainer, had wellicht financieel wat beter af kunnen zijn met een mobiliteitsvergoeding, maar met een leaseauto + bijtelling ben je wel van alle rompslomp af, dat vond ik zelf ook wat waard.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy op 27-12-2015 18:43 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
[TAG]Speedy schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:38:
[...]

Of het totaalplaatje voordeliger is weet ik niet (ligt er natuurlijk ook aan wat je nu rijd en wil rijden, bv een 15 oud Corsatje (red je vast binnen de 19ct k/m) of een nieuwe eigen gekochte Golf (haal je niet binnen 19ct k/m) vs een bepaald type leaseauto), maar wat betreft schadevrije jaren, die kan je later weer meenemen als je zelf een auto gaat rijden. Heb zelf nooit een eigen gehad tot voor kort, maar kon door middel van een leaseverklaring toch schadevrije jaren krijgen bij de verzekeraar.
Heb in het verleden zelf ook deze keuze gehad en voor mij was het eigenlijk een no brainer, had wellicht financieel wat beter af kunnen zijn met een mobiliteitsvergoeding, maar met een leaseauto + bijtelling ben je wel van alle rompslomp af, dat vond ik zelf ook wat waard.
Wat dat betreft is autorijden ook een hobby voor me dus dat ik nu al jaren zelf mijn auto moet betalen op allerlei vlakken, dat neem ik niet mee in mijn 19ct/km berekening. Bot gezegd; een wagen die prive 1 op 10 rijdt, is dus kostendekkend brandstoftechnisch. Ik rij nu ook een auto (prive) die je sowieso nergens normaal kan leasen maar puur omdat ik die auto prive mooi vindt en fijn vindt rijden.

De schadevrije jaren zijn inderdaad van lease overdraagbaar maar de vraag is meer andersom; kan ik mijn 13 jaren meenemen van, pak 'm beet, prive FBTO naar zakelijk Athlon? Als je namelijk langer dan 1 jaar geen auto prive op kenteken hebt staan, vervallen alle schadevrije jaren in het centrale systeem Roy Data.

En een heel goed punt wat je aansnijd (en wat ik ook even zal bijpassen in de topicstart): een eventuele lease-auto ga ik niet prive rijden tenzij het een heel interessante auto kan worden. Voor de paar duizend km die ik wel prive dan weg wil, huur ik liever een auto of pak ik een andere auto (niet van mij).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je met die schdevrije jaren doet: bij je verzekerng een verklaring schadevrij aanvragen. Doen ze meestal niet moeilijk over en als je dan weer prive gaat rijden kun je dat aangeven en tellen ze weer mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-07 09:54
De regeling omtrent kilometervergoeding ligt grotendeels bij je werkgever en niet bij de wetgever.

Dit houdt in dat je werkgever zelf het km bedrag vast kan stellen en dit netto uit kan betalen aan jou. Voor de werkgever is er mogelijk een risico in de vorm van een eindheffing van 80% over een deel van de kosten. (Dit valt onder de werkkostenregeling die vanaf 2015 voor bijna iedere werkgever verplicht is).

Als de werkgever binnen zijn marges blijft kan het voor beiden interessant zijn jou de kilometers te laten declareren aan 28 cent bijvoorbeeld. Ook het overige deel zou zelfs netto als onkostenvergoeding betaald kunnen worden afhankelijk van de werkelijke kosten die je maakt over een heel jaar.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
Tribledragon schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:24:
De regeling omtrent kilometervergoeding ligt grotendeels bij je werkgever en niet bij de wetgever.

Dit houdt in dat je werkgever zelf het km bedrag vast kan stellen en dit netto uit kan betalen aan jou. Voor de werkgever is er mogelijk een risico in de vorm van een eindheffing van 80% over een deel van de kosten. (Dit valt onder de werkkostenregeling die vanaf 2015 voor bijna iedere werkgever verplicht is).

Als de werkgever binnen zijn marges blijft kan het voor beiden interessant zijn jou de kilometers te laten declareren aan 28 cent bijvoorbeeld. Ook het overige deel zou zelfs netto als onkostenvergoeding betaald kunnen worden afhankelijk van de werkelijke kosten die je maakt over een heel jaar.
Als je netto wilt uitkeren valt het inderdaad onder de WKR en geldt een beperking van 1,2% van het brutoloon. Daarboven geldt inderdaad de eindheffing van ca. 80%. Je kunt de vergoeding ook buiten de WKR houden door simpelweg bruto uit te keren. Tot 19ct/km is dan belastingvrij en over het meerdere betaal je inkomstenbelasting. De tweede oplossing is gebruikelijker, omdat je met kilometervergoeding zomaar aan die 1,2% zit en die 1,2% bovendien ook nog voor allerlei andere zaken moet worden gebruikt (personeelsuitjes, kerstpakketten etc.).

Wat me ook niet bekend is, als ik prive ga rijden, of/hoe de fiscus kijkt naar de vergoedingen. Van de 800 Euro in de maand kan natuurlijk heel nauwkeurig worden berekend wat ik daarvan zakelijk rij en dus 19ct/km kan declareren. Als er dan wat overblijft die maand, wordt dat waarschijnlijk (??) gezien als loon en moet ik er belasting over betalen?
Ja, het meerdere is loon en daar moet dus belasting over worden betaald. Een netto vergoeding is slechts binnen de WKR mogelijk, zie boven. Die belasting betaal je over een lease-auto ook, maar dan in de vorm van bijtelling.
Of is het zinvoller om mijn gemiddeld aantal maandelijkse kilometers (3000 eenheden) in overleg hoger te laten vergoeden door de werkgever, dus naar bijvoorbeeld 28ct/km? Hierdoor moet ik zelf de registratie helemaal op orde hebben, kan ik 19ct/km aftrekken belastingtechnisch en moet ik over elke 9ct alsnog belasting gaan betalen?
Het meerdere wordt inderdaad belast.
Heb me de laatste dagen rotgezocht op de site van de Belastingdienst over welke regels er precies gelden maar kan het gewoon niet kloppend krijgen voor mezelf. Sowieso het uitbetalen van het "maand-overschot" heeft iemand ver/diep op de site verborgen voor consumenten? Maar ook het verhogen van de kilometerprijs t.o.v. fiscale heffing is lastig te berekenen.
Er gelden simpelweg de regels voor (on)kostenvergoedingen van werkgever aan werknemer. Per km is dat 19ct. onbelast. Voor het overige geldt de WKR. Voor een maandoverschot o.i.d. is geen speciale regeling, vandaar dat je het niet kunt vinden.
Zijn er al Tweakers die (in ieder geval) voor 2016 een vergelijkbare situatie gaan hebben en hier al wat hebben doorgerekend? Of van hun fleetmanager al meer info hebben mogen ontvangen?
In 2014 / 2015 heb ik e.e.a. doorgerekend. Uitkomst was dat een nieuwe auto leasen qua kosten (kosten werkgever en werknemer opgeteld) even duur was als dezelfde auto privé, maar dan een model van een paar jaar eerder. Overigens kan ik mij voorstellen dat een werkgever ook niet op een ingewikkelde maatwerkoplossing zit te wachten met veel administratieve rompslomp en een paar tientjes voordeel aan jouw kant.

[ Voor 52% gewijzigd door argro op 28-12-2015 00:26 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maar wat mag ik dan in 2016?
Laten we hypothetisch stellen dat het maandbedrag 800 Euro is en laten we dat ook even stellen ten opzichte van de lease-prijzen van Athlon; dan komt er een mooie lijst met auto's naar voren.
Let wel dat al die prijzen vanaf prijzen zijn en ook nog eens exclusief BTW. Dus ja, er zit iets als een Audi A5 tussen, maar dat is er eentje zonder opties. En als je BTW erbij telt dan kom je wel boven de 800 euro op de meeste van die auto's.

Heeft je werkgever geen informatie over leaseauto's? Meestal kan je daar raadplegen welke regels je baas hanteert. Weet je ook wat je bedrag is en wat voor auto's je mag kiezen. Daar kan ook nog beperkingen opgelegd worden.
Meestal doet een leasemij niets met al bestaande schadevrije jaren. Het ligt er ook aan hoe het contract in elkaar steekt, er kan een uitzondering zijn, maar in mijn ervaring wordt er geen rekening met schadevrije jaren gehouden.

Voor het behoud van je jaren, vraag een bewijs van je verzekering. Ik geloof dat na een jaar zonder auto je jaren vervallen, met een bewijsje heb je nog een goede kans om je jaren mee te nemen naar een nieuwe privé auto.
Wat zijn de regels van je baas? Sommige werkgever storten een restant van je leasebudget als bruto loon op je rekening. Dan betaal je loonbelasting erover.

edit: Ik was niet van plan prive te gaan rijden met de mogelijke lease-auto. Niet 500km, niet 5km, niet 5m. De duizenden Euro's die ik hiermee uitspaar, stop ik liever in een huur-auto voor eigen vervoer (vakantie ofzo) of lekker op mijn bankrekening voor andere leuke dingen.
Je rijdt dus 36.000km op jaarbasis voor je werkgever. Leaseauto's lonen vooral bij veel kilometers maken, omdat je de kosten voor het vele onderhoud en brandstof direct kan afwikkelen op je baas. Je kan onderzoeken wat je bijtelling wordt bij privé rijden en hoe zich dat verhoud met je huidige auto.

Indien je baas je een hogere km-vergoeding geeft ga je sowieso loonbelasting betalen over het deel boven de belastingvrije 19 cent per km. Dus hoe goed je administratie ook is, die 9 cent per km extra is loon voor de Belastingdienst.
Het restant van je leasebedrag storten gaat de Belastingdienst niet over. Dat is een zaak tussen jou en je baas, als jij 100 euro overhoud van je leasebedrag mag je baas bepalen of dat als bruto loon wordt uitbetaald of dat ze het zelf houden. Vraag het bij personeelszaken na.

De Belastingdienst gaat vooral over zaken zoals bijtelling in het geval van leaseauto's.
Pagina: 1