Optimale wifi kanaal bij buren kanaal 5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-05 19:40
Beste tweakers,

Ik heb een beetje op Google gespeurd maar ik word er niet heel veel wijzer van..
Wij hebben maar 1 verstoorder van de wifi en dat zijn onze buren.
Met de app wifianalyzer ben ik erachter gekomen dat zij op kanaal 5 zitten. op 2.4ghz

Welk kanaal op 2.4ghz is voor mij het beste?
En is het een verbetering als ik mijn channel width op 40 mhz zet?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
Je eigen router op kanaal 10 zetten? Niet echt logjsch hun keuze, de standaard gebruikte verdeling is kanaal 1, 6, 11 ivm overlap. Maar verder: drukke straat? Torenflat? Middle of nowhere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Op welk kanaal zitten jullie? Kun je een plaatje posten van wifianalyser? Als het druk is, en dat is bijna overal tenzij je buiten de bebouwde kom woont, ben je met de 40 MHz slechter af wegens teveel overlap. Je kunt je router instellen op automatische bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Ons huis is een vrijstaand huis. Wij krijgen alleen signaal binnen van de buren op kanaal 5.
Ik maakte hiervoor altijd gebruik van kanaal 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Het beste is dat er 6 kanalen tussen zitten. Maar je kan dus op kanaal 1 zetten, maar beter is kanaal 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Wifi-analyzer maakt geen onderscheid tussen 20 en 40MHz, voor hetzelfde geld zitten de buren op 1+5 of 5+9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
zou 40 MHz met 2.4ghz en n only in mijn geval dan een goede verbetering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

1 verstoorder is geen verstoorder normaal gesproken.
Of het moet een super secret jammer device van de CIA zijn dus.

[ Voor 39% gewijzigd door Waterlelie op 27-12-2015 20:43 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
De beveiliging bij de buren is: WPA2-PSK AES-CCMP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

De beveiliging heeft daar niets mee te maken

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:22

ongekend41

Division Brabant

Het lijkt me heel sterk dat dat netwerk van de buren jouw wifi stoort, zeker als je op kanaal 11 zit.
Beschrijf eens de hele situatie: welke apparatuur, waar staat jouw router/AP, hoe ziet het huis er uit (afstanden, soort muren, kleur boeit niet) en vooral, wat is precies het probleem? Ik vermoed dat je in de verkeerde hoek aan het zoeken bent.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sowieso eerst bekijken of je buren inderdaad alleen op 5 zitten ( 20mhz breed ) of een combinatie 1+5 oid.

hier is het gruwelijk druk op 2.4ghz en zit ik bewust op 20mhz breed omdat dat toch betere en vooral stabielere verbinding oplevert

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

40MHz is in 2.4GHz bijna nooit een goed idee :o

Zal even niet hele technische verhaal oplepelen (indien geinteresseerd, zoek op eerdere posts van me, vaak genoeg geroepen), maar zodra er ook maar vermoeden is van interferentie presteert 20MHz beter.

Verder is het bij WiFi voor 90% een kwestie van niet zijdelings overlappen met andere kanalen. Helemaal vermijden is het best, maar pal erbovenop is een goede tweede (dan stoor je elkaar niet maar deel je zendtijd).

Dan mbt kanalen:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg/720px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b%2Cg_WLAN%29.svg.png
Om niet te interfereren met 5 moet je dus op kanaal 10 of hoger gaan zitten. Daarmee is je buurman vrij asociaal, want als hij op 6 zou zitten zou je zowel op 1 als of 11 kunnen gaan zitten. Hij heeft dus de beschikbare bandbreedte in de 2.4GHz-band in z'n eentje met 50% (onnodig) verlaagd...

Maar goed, kanaal 11 waar je zat is dus in beginsel prima.

Dan de vraag: vanwaar deze speurtocht en dit topic? Je kanaalkeuze was al optimaal, je bandbreedte (20MHz) ook. Heb je alsnog problemen en zo ja welke?

Twee vragen om in dat geval te beantwoorden:
- is het altijd even slecht of alleen op bepaalde momenten (welke?)
- speelt het probleem overal (dus ook vlakbij je AP), of is het bij AP goed en ergens anders slecht (waar dan?)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 28-12-2015 00:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

dion_b schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:29:
Daarmee is je buurman vrij asociaal, want als hij op 6 zou zitten zou je zowel op 1 als of 11 kunnen gaan zitten. Hij heeft dus de beschikbare bandbreedte in de 2.4GHz-band in z'n eentje met 50% (onnodig) verlaagd...
Als je met zo'n goed verhaal bij de buurman komt en die zegt zonder een eigen strak WiFi plan dat je meteen kunt wieberen omdat hij anders de honden loslaat, ja dan is het een aso. O-)

Hoogstwaarschijnlijk heeft de goede man niet eens een idee wat hij ooit heeft ingesteld en al helemaal niet van het "moeilijke" verhaal dat je komt ophangen en zal hij het eerder zien als een ongewenste inbreuk op zijn privacy. :+
Deze standaard reflexen krijg je als je basic materie niet een heel klein beetje begrijpt.

Ik houd het voorlopig maar op storend onnozel.
Boos worden kan altijd nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Denk dat het nieuwbouwhuis het meest meespeelt.
De buitenmuren zijn van beton en de vloer is gewapend beton.
wij krijgen ook geen belsignaal binnen we moeten altijd met de huistelefoon bellen:(

Denk dat ik het best een paar accespoints kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013

Dazzler2120

FP ProMod
gewapend beton is meestal wel een dooddoener voor een goeie wifi verbinding. 2de vraag is wat verwacht je van de wifi. Verwacht jij dat deze van begaande grond tot zolder etage feilloos werkt? Dan denk ik dat je die verwachting moet bijstellen.
Welke router gebruik je?

Over het algemeen is 1 access point per verdieping een goeie houvast. Vragen aan de buurman om kanaal 6 te gebruiken. Vervolgens 1 AP op kanaal 1 instellen, 1 op 6, 1 op 11 als je 3 verdiepingen hebt.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Niek.
Ik gebruik een modemrouter van Ziggo: pricewatch: Cisco EPC3925
Ik dacht eraan om deze erbij te kopen voor een beter signaal: pricewatch: TP-Link TL-WA850RE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013

Dazzler2120

FP ProMod
Wifi range extenders hebben een wisselvallige werking. Soms werken ze goed, veel vaker niet.
Beter kan je voor een bekabelde AP gaan op de 1ste verdieping, zodat die ruis van router > AP in ieder geval nihil is.
Denk dan bijvoorbeeld aan iets in de trend van pricewatch: TP-Link TL-WA801ND

PS4 PSN: Dazzler2120

Pagina: 1