Temperatuur aansturing voor servomotor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik ben aan het zoeken voor een temperatuur aansturing van een servomotor, om een klep in een luchtkanaal te besturen.

Heb in mijn huis een behoorlijke afzuiging, staat bij mij op dak zo een die rond draait met de wind, maar wil ook de luchtafvoer kunnen regelen, want soms werkt hij te goed, en wil ik aan de hand van de temperatuur in huis wil ik de klep kunnen regelen.

Wil de volgende klep in mijn luchtkanaal inbouwen, en daarmee als hij te hard afzuigt, de doorstroming willen beperken.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6LGoAP10YOXIx9AMkCh2KEHa/small.jpg

Nu ben ik op zoek naar een aansturingskastje waar ik de temperatuur op kan instellen, de servomotor mee kan aansturen, zijn daar kant en klare betaalbare schakeling voor te koop?, of is zo iets beter aan te sturen met Raspberry Pi servo controller of Arduino.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou er altijd een pi/arduno tussen hangen. Zo is overbrugging makkelijker en ook debugging toegankelijker. Heb zelf een iets dergelijke setup geschakeld op een domoticz. Nu nog met kaku materiaal maar binnenkort middels zwave.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Je kunt het maken met een ntc en een 555, op zo'n manier dat de ntc de dutycycle van de puls regelt. Maar ik denk dat ik uit luiheid een microcontroller zou pakken, ook omdat je dan wat meer controle hebt over de karakteristiek. Een arduino kan dat bijvoorbeeld prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Simpele schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.555-timer-circuits.com/images/ServoTester.gif

Vervang de 2 drukknoppen voor een relais met een wisselschakelaar en die 2 weerstanden erbij voor potmeters voor een instelling vd uitslag en hoef je alleen nog het relais temperatuur aan te sturen, dat kan bv met een 10 dollaar temperature control printje van ebay

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:24
Als je in dat bovenste schema ipv die twee drukknoppen met weerstanden een NTC van bijvoorbeeld 25k zet dan zou je een temperatuurgeregelde pulsbreede moeten krijgen. Simuleer het wel even, dan kun je de waarden van de weerstanden een beetje varieren om de gewenste pulsbreedtes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Dit is een servo welke een 24VDC voeding heeft en een 0-10V stuursignaal.
Normale servobesturing, als in modelbouwservo's, werkt dus niet.
Het lijkt erop dat hij zelfs een terugmelding heeft over zijn stand, ook dit weer een 0-10V signaal.

Je besturing zal dus een spanning moeten uitsturen, 0-10V gerelateerd aan 0-100% klep-positie.
Wachten tot de terugmelding aangeeft dat de klep op de gevraagde positie staat.
Stoppen als dit te lang duurt, want kennelijk zit de klep van vast.

Meer iets voor een PLC als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een LM35 met daarachter een opamp met een versterkingsfactor van een 30 en je hebt een regeling van 0-30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb de datasheet van de servo op die klep gevonden.
http://www.beteccontrols....mo/Servomotor%20LM24A.pdf

Eigenlijk kan die servo alleen open/dicht of 3-standen.
Dat zou je denk ik het beste aanpakken met een relaisbordje, of die van voor arduino of raspberry of welk systeem is maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Op de laatste pagina van die datasheet staan alle varianten. Het lijkt op deze keuzes:
- Motor
- Motor met drie standen?
- Motor met terugkoppeling (potmeter accessoire).
- Servo met terugkoppeling, waar 0-10V gelijk staat aan 0-100% aangezien de richting daar ontbreekt.
En dan kun je nog kiezen voor AC of DC voeding.

Keuze zat dus.
Neem bijvoorbeeld de servo op 24Vdc en je kunt met een LM317 en een potmeter van 10K de klep handmatig instellen via een omgebouwde dimmer.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 28-12-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:17:
- Motor met terugkoppeling (potmeter accessoire).
- Servo met terugkoppeling, waar 0-10V gelijk staat aan 0-100% aangezien de richting daar ontbreekt.
En dan kun je nog kiezen voor AC of DC voeding.

Keuze zat dus.
Neem bijvoorbeeld de servo op 24Vdc en je kunt met een LM317 en een potmeter van 10K de klep handmatig instellen via een omgebouwde dimmer.
Het wordt een van die twee dus, welke weet ik nog niet, daar ik geen [abbr"Snap de meeste fundamentals, maar ben verre van weg om iets echt te bouwen"]pure leek ben qua elektro[/abbr], maar nog steeds best wel een flinke n00b.

Heb bv deze gevonden bij Conrad, maar geen idee of ik die in de praktijk kan gebruiken voor wat ik wil.

Ook op marktplaats gekeken naar verschillende regelkastjes, en op de site van een ventilatie techniek bedrijf naar hun controllers maar kan niks vinden wat doet wat ik wil.

Mijn vraag is dus nog steeds, zijn er kant en klare kastjes die dit kunnen regelen, of weet iemand een link naar een Pi of een Arduino project, dat ik hier voor kan gebruiken, of iig een website waar ik meer info kan vinden.

Het is niet dat ik te lui ben om er naar te zoeken, het is meer dat ik niet weet waar ik echt moet zoeken

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 29-12-2015 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Open/Dicht besturing via een thermostaat is vrij makkelijk. Eigenlijk hebben alle temperatuurregelaars een wisselcontact relais.

Juist een kant en klaar iets vinden wat de klep proportioneel kan sturen is moeilijk. Dat zul je zelf moeten maken, of zelf moeten instellen in een plc achtige toepassing. Ik ken zo geen temperatuurregelaars die dat kunnen. Ze zijn er vast wel, maar niet voor 14.99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

LM7810 om 10V te genereren, weerstandje voor pull up en een transistor voor pull-down. Ik teken ff een schematje:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N3CrCql.png

Waar 12V staat kan je ook gewoon 24V in gooien trouwens, als je dat toch gebruikt voor de motor. Wordt de boel alleen een klein beetje warmer.

De andere optie is de motor met potmeter feedback, dan kan je de potmeter tussen 5V en gnd op de arduino knopen en met de ADC uitlezen hoe dat ie staat, en met een H-brug van een paar euro het motortje aan sturen. Dan is de Arduino ook gelijk de servo-controller. Wel ietsje meer programmeerwerk, maar qua componenten waarschijnlijk goedkoper, als die buis-klep zonder ingebouwde servo-controller daarmee goedkoper wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als je een 100uF condensator nodig hebt kun je beter de PWM snelheid verhogen en dit bufferen met een opamp. Hoeft geen fancy schakeling te zijn, simpele voltage follower is voldoende. Misschien nog een weerstandje erbij in serie met de output en de negatieve feedback voor stroomlimitatie.
Dan hoef je namelijk ook niet zoveel energie door de LM7810 te halen, en dat scheet weer warmte, immers is het: te dissiperen vermogen P = mA * (Vin - Vout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 07:19:
Open/Dicht besturing via een thermostaat is vrij makkelijk. Eigenlijk hebben alle temperatuurregelaars een wisselcontact relais.
Ja dat had ik zelf ook makkelijk kunnen maken, maar dan staat hij de hele tijd te trippen, en daarnaast denk ik dat ik behoorlijke temperatuurschommelingen in huis zal hebben.
Juist een kant en klaar iets vinden wat de klep proportioneel kan sturen is moeilijk. Dat zul je zelf moeten maken, of zelf moeten instellen in een plc achtige toepassing. Ik ken zo geen temperatuurregelaars die dat kunnen. Ze zijn er vast wel, maar niet voor 14.99.
Ik verwacht ook niet iets te vinden voor 14.99, maar hoopte dat ik voor de aansturing toch wel iets onder of rond de100 euro kon vinden of maken, nieuw of 2dehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:55:
LM7810 om 10V te genereren, weerstandje voor pull up en een transistor voor pull-down. Ik teken ff een schematje:
Jep. zoiets zocht ik. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Fairchild Semiconductor LM7810CT PMIC - Voltage Regulator - Linear (LDO)€ 0,84€ 0,84
1Transistor Fairchild Semiconductor BC548BU Soort behuizing TO-92-3 € 0,40€ 0,40
2Elektrolytische condensator Snap-in 10 mm 100 µF 450 V/DC 20 % (Ø x l) 30 mm x 25 mm Epcos AL-ELETROLYTKOND., SNAP-IN, GP, 100UF 45€ 4,08€ 4,08
2Epcos METALLISIERTER POLYESTER-KOND., 0,1UF MKT-foliecondensator Radiaal bedraad 0.1 µF 63 V/DC 10 % 5 mm (l x b x h) 7.2 x 2.5 x 6.5 mm 1 stuks€ 0,16€ 0,32
2Koolfilmweerstand 5.6 kΩ Axiaal bedraad 0411 0.5 W€ 0,06€ 0,12
1Koolfilmweerstand 1 kΩ Axiaal bedraad 0207 0.25 W€ 0,05€ 0,05
1Koolfilmweerstand 10 Ω Axiaal bedraad 0411 0.5 W[/url]€ 0,06€ 0,06
Totaal€ 29,77

En over de prijs maak ik me niet echt druk.
Waar 12V staat kan je ook gewoon 24V in gooien trouwens, als je dat toch gebruikt voor de motor. Wordt de boel alleen een klein beetje warmer.
Er zou eventueel ook nog een relais tussen de voeding kunnen worden geplaatst om de schakeling aan/uit te schakelen, een inschakel tijd van bv 1 tot 10sec om de servo aan te sturen/uit te lezen zou geen probleem moeten zijn.
De andere optie is de motor met potmeter feedback, dan kan je de potmeter tussen 5V en gnd op de arduino knopen en met de ADC uitlezen hoe dat ie staat, en met een H-brug van een paar euro het motortje aan sturen. Dan is de Arduino ook gelijk de servo-controller. Wel ietsje meer programmeerwerk, maar qua componenten waarschijnlijk goedkoper, als die buis-klep zonder ingebouwde servo-controller daarmee goedkoper wordt..
Wil het redelijk betaalbaar houden, maar ga niet op een paar euro besparen.
Zou deze controller in een keer alles doen wat ik wil?
HY-02B01 series of Proportional –Integral LCD Thermostat are used in HVAC,heating, refrigeration control

system etc.They are connected with temperature sensor, can make floating-point valve achieve proportional

control function,widely used in comfortable air condition which do not ask for so much on control accuracy.

0-10V PID temperature controller adjustable thermostat
  • Set-point range:7-60°C or 7-120°C
  • Power supply:AC24V±10% 50/60Hz
  • Accuracy:±1°C
  • Output signal:0-10V or 2-10V
  • Dimension:86*86*13mm
  • Loading current:1A
  • Installation:60(standard)
  • Power consumption:>1.5W
  • Screen:LCD screen
Want lees ik het nu verkeerd of is gewoon een thermostaat die een 0-10v uitgangsspanning geeft voor een centrale klimaat controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

jeroen3 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:32:
Als je een 100uF condensator nodig hebt kun je beter de PWM snelheid verhogen en dit bufferen met een opamp. Hoeft geen fancy schakeling te zijn, simpele voltage follower is voldoende. Misschien nog een weerstandje erbij in serie met de output en de negatieve feedback voor stroomlimitatie.
Dan hoef je namelijk ook niet zoveel energie door de LM7810 te halen, en dat scheet weer warmte, immers is het: te dissiperen vermogen P = mA * (Vin - Vout).
Heb je op zich helemaal gelijk in, circuit en waardes zijn volledig uit m'n duim gezogen en ongetest, en daarmee dus uit de categorie 'experimentele hack', maar zou moeten werken. Met wat aanpassingen kan het inderdaad beter. :) Opampje is op zich geen slecht idee..

Aannames die ik gemaakt heb zijn iig 5k of meer input inpendantie op de servo-controllert, en dat de Arduino mogelijk op een lage frequentie PWM'd.
Die 100uF is waarschijnlijk dikke overkill, maar zorgt dr in ieder geval voor dat het uitgangssignaal echt heel erg vlak is. Of de servo-ingang dat nodig heeft, who knows.

Die thermostaat zou denk ik ook wel prima werken ja, die is inderdaad bedoeld om verwarming/koeling aan te sturen in een ruimte, heeft een 0-10V signaal...
De enige vraag is dan ff of je de PID regeling van het ding goed ingesteld krijgt zodat ie niet alsnog gaat lopen klepperen, en dat je ff een verkoper moet vinden die ze per 1 verkoopt ipv minimaal 100 stuks.

[ Voor 14% gewijzigd door AlexanderB op 29-12-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Moet denk ik wel gaan werken. Of deze voldoet weet ik niet maar er staan op ebay, bangood en Alibaba vele themostaten met een 0-10v uitgang

Pagina: 1