OS voor oude, non-pae laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 23:08
Beste medetweakers,

Ik kwam pas een oud laptopje op zolder tegen, een Acer Travelmate 2300. 1.5gb ram, en Celeron M 1.4ghz processor welke geen PAE ondersteunt.

Er stond XP op, en ik had nog een Vista code liggen dus heb ik er even Vista opgezet. Nu is er wel een probleem, want de Wireless kaart heeft alleen XP drivers welke niet compatible zijn met Vista. Een laptop zonder Wifi is niet mee te werken dus besloot ik maar voor een Linuxdistro te gaan.

Helaas kan geen enkele moderne distro draaien op dit oude beestje, aangezien de processor geen PAE ondersteunt. Forcepae helpt ook niet.

Nu is mijn vraag: weet iemand een leuke distro waar nog goed mee te werken is (dus waar LibreOffice enzo goed op kan draaien en waar een beetje een fatsoenlijke DE op kan draaien) welke PAE niet vereist? Heb zelf al rondgekeken maar kwam eigenlijk alleen DSLinux tegen, wat echt te bare-bones is. Of heeft iemand een idee hoe je XP drivers werkend kan krijgen op Vista? (heb XP Compatibiliteitsmodus al geprobeerd :( )

Bedankt! ;)

Gr. Luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Met google hier mee zoeken,
non pae linux distro
En gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft natuurlijk weinig met CSL te maken. Schopje naar NOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Welke chipset (van je draadloos) hebben we het over ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Elke distro voldoet wel, zolang de kernel geen PAE nodig heeft. Ubuntu heeft zo'n kernel (virtual), maar dat kan weer net te weinig zijn voor je.

Heb je zelf er al een paar geprobeerd? Dan hoeven wij die niet nog eens te noemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:01

deadinspace

The what goes where now?

brick5492 schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:39:
Helaas kan geen enkele moderne distro draaien op dit oude beestje, aangezien de processor geen PAE ondersteunt. Forcepae helpt ook niet.
Welke distributie wil je er op draaien? Welke heb je geprobeerd? Welke foutmelding kreeg je exact?

Debian installeert volgensmij wel goed op non-PAE machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je bij de meeste kernels de bootoptie forcepae meegeven (in grub)
Mint 17.3 heeft een bootoptie ervoor in het menu. Dat is sowieso wel een goede distro voor een oudere laptop denk ik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 15:50
En anders eens kijken naar cloudready. Je maakt dan een chromebook van je laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik heb Lubuntu 12.4 geinstalleerd op mijn 12 jaar oude HP Pavilion ZT3000. Let op 13.10 en hoger werkt niet meer omdat de CPU geen pae ondersteunt, dus installeer 12.4! Update hem nog wekelijks en hij draait nog steeds als een zonnetje.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Zo te zien kan Linux Mint 17 ook:
Booting with non-PAE CPUs

To boot Linux Mint 17 on non-PAE CPUs, please append "forcepae" to your boot arguments. At the boot menu of the live DVD/USB, press Tab to edit the boot arguments and add "forcepae" at the end of the line.
http://www.linuxmint.com/rel_qiana_cinnamon.php

17.3 kan ook:
Booting with non-PAE CPUs

To boot Linux Mint 17.3 on CPU which do not officially support PAE (Pentium M processors for instance), please use the "Start Linux Mint with PAE forced" option from the boot menu.

[ Voor 26% gewijzigd door jbhc op 29-12-2015 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:16

Pierre

Van nature lui!

Paultje3181 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 00:03:
En anders eens kijken naar cloudready. Je maakt dan een chromebook van je laptop
Dat is een leuke oplossing ik heb hier nog een oude Dell Latitude D420 liggen, die is geheel compatible met dit OS.
Zal ook eens zoeken of ik er een SSD in kan plaatsen maar dat is een andere discussie.
Thanks voor de tip :)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

NSG

Je weet niks!

Vista.. serieus?

Kan mij vergissen, maar volgens mij was Vista eerder uitgefaseerd dan XP.
Ik weet niet wat je verder met de laptop wilt doen, maar XP is nog altijd > Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
NSG schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:15:
Vista.. serieus?

Ik weet niet wat je verder met de laptop wilt doen, maar XP is nog altijd > Vista.
Eerder alles > Windows Vista en lager, ook XP... Behalve als je Windows 7 of hoger kan draaien kan je beter gewoon geen Windows draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:40

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NSG schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:15:
Vista.. serieus?

Je vergist je idd: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/lifecycle. End of Extended support: 2017. Maar goed, wie wil er nou eigenlijk Vista draaien als er betere OSen zijn. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1