UPS - deltapowersolution Amplon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 21:45
Ik heb hier een "oude" mge ups staan (500W) waar de batterijen wat versleten raken.
Ik gebruik de ups enkel om de nas(synology ds414) , paar Rpi's, modem (telenet), router en wireless in de lucht te houden. De totale belasting is dus beperkt tot een 50 a 75 Watt.
Nu hadden we deze ochtend een stroomonderbreking van dik uur, waarbij ik dus alles heb afgezet om zeker te zijn :) . Ideaal zou zijn als het toch iets van een 3 uur zou overleven.

Om die redenen (en dat de batterijen toch vervangen moeten worden) dacht ik een iets zwaardere te zetten. Er zijn enkele mogelijkheden
- nieuw: bv Eaton Ellipse ECO 800 USB FR of de 1200 versie (160 a 260 euro)
- tweedehands APC Back-UPS BR1500G-FR (een 200 a 250 euro)
- tweedehands: Deltapowersolution amplon m series 3kV (iets vaan een 400 a 500 euro)

Hierbij vroeg ik me af of die amplon een goed merk is (kan er geen reviews over terug vinden?) en of een te zware ups nadelen heeft (buiten het iets grotere stroomverbruik?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Vergis je niet in het energieverbruik van sommige UPS'en. Ik had hier een offline APC smart-ups 700 staan die iets van 25 Watt trok. Toch weer elk jaar € 50,- voor een apparaat wat 99,9% van de tijd nutteloos is.

Eigenlijk is het zonde om de UPS te vervangen. Een externe grotere accu zou een mooiere oplossing gezien de wens om 3 uur te overbruggen. Of alles voeden vanuit de 12 Volt gelijkspanning zou ook nog kunnen, een stuk efficiënter.

Voldoen de door jou geselecteerde UPS'en aan die 3 uur die je wilt halen met "50 a 75 Watt" ? 3 uur is best lang, normaal zijn de noodstroomaggregaten al opgestart :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 27-12-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik weet niet of de 'oude' UPS een usb aansluiting heeft? (via deze kan je de ups status uitlezen, bijv. via de NAS ~ accu laag = signaal; afsluiten) zo ja, dan kun je deze eventueel goedkoop tweaken met een bijv. 'auto accu" (ik heb hier totaal geen ervaring mee, YouTube/internet staat interessante info op)
Ik zelf heb een PowerWalker VI1200 deze kon met alleen m'n server (in oude opstelling) het een kleine 1u / 1 1/2u volhouden voordat de boel zich zelf uitschakelde..

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Volgens de ups selector van apc zou ik minimaal een 750VA nodig hebben om 3uur te halen, dus deze die ik nu heb is iets te licht. (alhoewel die 3 uur inderdaad ferm is, maar als de stroom uitvalt (1 a 2 keer per jaar, i know, is ze zeker voor 1.5 a 2 uur weg, dus 3 uur is net iets reserve :P
De huidige heeft usb aansluiting, maar wegens een of andere reden is er een probleem mee: de eerste keer maakt hij goed verbinding, maar als de usb stroom wegvalt (bv reboot van de raspberry pi die eraan hangt) dan valt de verbinding weg en kan je hem niet herstellen zonder de ups te herstarten, wat natuurlijk als nadeel heeft dat alles anders (nas, modem,...) ook uit moet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
ah zo, dan is het inderdaad beter om hem te vervangen.
Ik zelf heb qua UPS totaal weinig ervaring, ik heb pas m'n eerste in gebruik.
Wel weet ik dan APC een van de bekende makers, dus dat is een optie, over de andere 2 weet ik het ook niet. over de mijne kon ik ook niet veel vinden, behalve dat de prijs, die viel mee.

offtopic:
hoe erg is het eigenlijk om 3u geen internet te hebben? ben verwent, het werkt hier nagenoeg altijd O-)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@geenwindows:
offtopic:
het is niet zo erg om zonder internet te zitten, maar op de raspberry pi's draaien verschillende eigen scripts voor m'n diy domotica. Die gebruiken de nas ook. Een keer voorgehad dat door een stroomstoring ze waren uitgevallen en natuurlijk was er eentje corrupt gegaan... en toen had ik nog geen backup :( , dus beter voorkomen dan miserie hebben >:) Hiernaast zorgt de modem er ook voor dat de telefoonlijn blijft werken wat handig is voor ons alarm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
offtopic:
klopt, die sd kaartjes in de raspi's raken idd corrupt bij powerlose, daarom zie je ook overal: eest systeem afsluiten.
ik ga hier ook niet verder op in gezien de offtopic "slap geouwehoer" ;)

Pagina: 1