Linux backup op tape met tar the "KISS" way.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:07
Voor thuis ben ik recentelijk overgeschakeld naar backup op LTO-4 tapes. Nu zit ik nog met een paar vragen. Ongetwijfeld mensen die er meer ervaring mee hebben dan ik.

Nu vraag ik me nog af hoe ik het beste kan bijhouden welke bestand op welke tape staat gezien een full backup momenteel 5 tapes in beslag neemt.

Bij mijn eerste (en voorlopig enige) backup, wist ik niet dat als je wil weten wat de contents van een tape zijn, je de hele tape moet doorlopen. Om dat in de toekomst te vermijden zou ik tijdens mijn volgende full backup, de output willen splitten naar een logbestand. tar geeft aan wanneer je voor het volgende volume moet "preparen" dus met grep zal het wel te doen zijn om te zoeken welk bestand/directory op welke tape staat.

Ik had iets alsvolgt in gedachte:

tar -b 256 --listed-incremental="~/backup/.listed-incremental-$(date +%Y%m%d%M%H)" --multi-volume --label "$(date +%Y%m%d%M%H) - Full Backup \~\/" -cvf /dev/nst0 . | tee -a ./backup/$(date +%Y%m%d%M%H)-tape-contents.txt

Maar misschien zijn er mensen die een andere methode toepassen?

Let wel, ik zou het graag erg simpel houden (Keep It Simple Stupid), gewoon core UNIX tools zoals less/tar/grep/ag/mt/... en plain text files . Reden daarvoor is dat ik bij een (disaster) recovery niet wil uitzoeken hoe ik Amanda/Bacula nu weer moet configureren en/of dat dat MySQL database met de tapes voor een of andere reden corrupt is geraakt (Murphy, anyone? :X 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je geen tapes met index eeprom/flash?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja die bestaan, maar bij LTO-4 is dat een kilobyte of 8 die op de tape staat. De metadata die ik nu uit mijn tar archives heb gehaald is nu 67MB en 5.6M compressed met bz2, dus dat gaat niet lukken denk ik. Net ook even gecheckt, je kan met bepaalde utilities de serial ed. uitlezen, maar veel meer lijkt me dat niet op te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ah, dus eigenlijk vooral media data en geen index opslag. Too bad. Tja, het enige wat er op zit is eerst je backup spitsen, dan tar maken (als dat nog nodig is), dan metadata ophalen, dat voor je tar stoppen, en dan metadata+tar in z'n geheel op de tape dumpen. Als je je tape ook gemakkelijk eerst aan het eind kan lezen dan kan je dat natuurlijk ook reverse doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ben nu aan het testen met de --index-file optie. Die stuurt "verbose" output naar een bestand. Eens kijken hoe "verbose" " verbose" is en wat ik daarmee kan.