Ubuntu voor PowerPC G5

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319294

Topicstarter
Nu was ik van plan om Ubuntu op een PPC te installeren, maar wanneer hij vanaf de CDrom opstart krijg ik een command scherm. Verder maakt het niet zoveel uit wat ik daar voor commando geef, niks schijnt te werken!

Wat ik verwacht is een installatiescherm waar gevraagd wordt om wat gegevens in te vullen. Helaas zie ik zwart beeld en hoor ik niet de CDrom "aan het werk" zijn.

Is er een specifieke Ubuntu download of een geschikte tutorial die wel werkt? Of zijn er dingen waar ik JUIST naar moet kijken? Ik kom er niet meer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:23
Je kan niet zomaar een ubuntu installeren aangezien de Powermac specifiek een PowerPC versie nodig heeft. Dat is dus iets anders als de normale desktop versie.Ik heb ooit een artikel gelezen van Macworld die ze vergelijkt, maar de originele OSX blijft nog steeds het beste qua stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Linux is nauwelijks sneller en zeker niet zo stabiel als OS X Tiger of Leopard. Lekker OS X houden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
De TS wilt graag linux op zijn mac zetten en jullie raden 't m af, maar daarvoor heeft hij dit topic niet gemaakt..
Installeer het lekker en zie zelf hoe het werkt is mijn mening, zo heb je er tenminste nog wat aan, ik zou nl niet meer online durven met die oude software.
Anoniem: 319294 schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:15:
Is er een specifieke Ubuntu download of een geschikte tutorial die wel werkt? Of zijn er dingen waar ik JUIST naar moet kijken? Ik kom er niet meer uit...
Heb je een powerPC build van Ubuntu gedownload?
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/trusty/release/ > desktop: Mac (PowerPC)

[ Voor 24% gewijzigd door joon op 28-12-2015 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:36
nelizmastr schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:41:
Linux is nauwelijks sneller en zeker niet zo stabiel als OS X Tiger of Leopard. Lekker OS X houden.
Kan best zijn, maar het is totaal onverantwoord om iemand nu Snow Leopard of Tiger aan te raden. Die versies krijgen al lang geen veiligheidsupdates meer zover ik weet! Ik heb namelijk wat gaan googlen en kwam dat tegen, hoewel ik niet echt bronnen van Apple zelf vond. Stel dat Snow Leopard nog wel updates zou krijgen (wat ik niet geloof) dan nog is de Snow Leopard niet veilig meer in mijn ogen. We zijn zoveel jaren verder. Er wordt elke keer zoveel nieuwe beveiliging in Apple haar OSX ingebouwd en verbeterd. Ik zou als ik TS was toch écht beter een Linux variant installeren die ondersteunt wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door dennis_rsb op 28-12-2015 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

dennis_rsb schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:27:
[...]

Kan best zijn, maar het is totaal onverantwoord om iemand nu aan te raden om Snow Leopard of Tiger aan te raden. Die versies krijgen al lang geen veiligheidsupdates meer! (Dat is wat ik tenminste lees als ik ga googlen, Snow Leopard weet ik niet 100%, maar wel 90% zeker, het is aannemelijk dat die ook geen updates meer krijgt) Dan kan TS toch écht beter een Linux variant installeren die ondersteunt wordt.
Overantwoord? We hebben het hier over een machine van meer dan 10 jaar oud met een achterhaalde architectuur. Jouw logica zou suggereren dat je beter Linux kan installeren omdat dat "veiliger" is maar dan wel 10x slechter draait. Dat is het niet waard.

Ik heb de nodige ervaring met Linux en OS X op PowerPC hardware en ik kan met zekerheid zeggen dat het bagger is. Langzaam, power management werkt niet altijd lekker en het zijn ook veelal uitgeklede versies met bijzonder onappetijtelijke DE's.

Het is waar dat Tiger en Leopard (Snow Leopard is Intel only, dus niet van toepassing) geen updates ontvangen. Dit is al zo sinds 2010. Maar een PowerPC Mac is sinds 2011 dan ook al niet meer heel bruikbaar voor alledaagse taken. Het recente neerschieten van de oude YouTube API heeft YouTube op PPC volledig vermoord, dus houdt het al op bij Office 2008 en een beetje tekst based pagina's bekijken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom tweak je? Omdat het kan :)
Dus als TS het graag doet, wie zijn wij dan om hem af te rden?
Having said that: ik zou eens bij Ubuntu gaan zoeken naar oudere installatie cd's voor PowerPC architectuur. Of de hedendaagse versies nog te compileren zijn voor PPC durf ik niet te zeggen namelijk.

offtopic:
Aparte nickname. Ik ken het spul maar al te goed, gebruik het tegenwoordig gelukkig niet meer. Waarom heb je die nick gekozen als ik vragen mag? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
nelizmastr schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:01:
[...]

Overantwoord? We hebben het hier over een machine van meer dan 10 jaar oud met een achterhaalde architectuur. Jouw logica zou suggereren dat je beter Linux kan installeren omdat dat "veiliger" is maar dan wel 10x slechter draait. Dat is het niet waard.

Ik heb de nodige ervaring met Linux en OS X op PowerPC hardware en ik kan met zekerheid zeggen dat het bagger is. Langzaam, power management werkt niet altijd lekker en het zijn ook veelal uitgeklede versies met bijzonder onappetijtelijke DE's.

Het is waar dat Tiger en Leopard (Snow Leopard is Intel only, dus niet van toepassing) geen updates ontvangen. Dit is al zo sinds 2010. Maar een PowerPC Mac is sinds 2011 dan ook al niet meer heel bruikbaar voor alledaagse taken. Het recente neerschieten van de oude YouTube API heeft YouTube op PPC volledig vermoord, dus houdt het al op bij Office 2008 en een beetje tekst based pagina's bekijken.
Hmm ja, maar ik zou er toch geen dingen als internetbankieren of andere belangrijke dingen op doen. Tenminste ik zou dat persoonlijk niet doen. Hmm wat betreft Linux (Mint en Ubuntu) heb ik wisselende ervaringen op normale desktops. Dus ik geloof je wel dat Linux slecht draait op PowerPC hardware.

Even uit nieuwsgierigheid krijgt nog Snow Leopard nog wel updates zover jij weet? Ik las veel artikelen rond februari 2014 dat er geruchten gingen dat de updates niet meer komen. Ik zelf zit op El Capitan, alles voor de veiligheid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik wil is een servertje draaien en met Leopard draait er sowieso geen software meer die je download. Als er betere oplossingen zijn als server idee? Of leuke dingen die je met een PPC kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Server draaien met die hardware is absoluut niet slim. Ding verbruikt meer dan een gemiddelde kachel 24/7 aan laten staan is killings voor de energie rekening. Neem dan een goedkopere intel Mac mini over. Die kan je nog een eind upgraden en dan ook nog redelijk software op draaien (mavericks en Yosemite draaien op macs tot 2008 ofzo) en het verbruik is een stuk lager.

Ik heb zelf ook nog een PMAC G5 staan, maar meer dan stofhappen doet ie niet. Vervangen door intel Mac mini met i5 en leuke SSD.

Veiligheid is geen issue aangezien beiden net zo onveilig zijn om bankzaken en andere dingen mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
supersnathan94 schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:07:

Veiligheid is geen issue aangezien beiden net zo onveilig zijn om bankzaken en andere dingen mee te doen.
Ik wil je niet in de reden vallen. Maar een up to date versie van Ubuntu 14.04 LTS of Linux Mint 17.x is gewoon veilig toch voor alle gebruik? Hier komen nog gewoon updates voor uit t/m begin 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh kijk de vorige keer dat ik er naar keek was de laatste versie iets van ubuntu 9 ofzo. Ik zit meer met het probleem dat de PPC echt gruwelijk in efficiënt is voor de kracht die er in zit. Ik ken een aantal mensen die er wat servers van hebben gemaakt, maar die hebben een cluster met 2 of meer en die gebruiken ze om allerlei andere services aan te sturen die niet op die macs draaien. Soort controller apparaat dus. Vind ik zonde van de energie:
150W continue aan laten staan is: 1314 KWh per jaar. Dit zal wel wat aan de hoge kant zijn, want die 150 watt is wellicht wat te hoog, maar kom dan maar even met een goede waarde..
Op de website van Essent heb ik even uitgerekend wat die 1300 Kwh kost en dat is dus bijna 30 pleuri per maand, oftewel 360 per jaar. Toch een bedrag waar je aardig van kunt uit eten. (Zelfs als het maar 50Watt is...)
bron: http://www.macfreak.nl/fo...-powermac-met-crt-scherm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoe komen jullie op dat verbruik van 150W, precies? Dat er een voeding in zit die wat aan kan betekent niet dat 't ook gebruikt wordt.

Anyway, debian PowerPC werkt gewoon, is de laatste versie en wordt gewoon ondersteund door het security team: http://cdimage.debian.org/debian-cd/8.2.0/powerpc/iso-cd/

Also,
Ik zit meer met het probleem dat de PPC echt gruwelijk in efficiënt is voor de kracht die er in zit.
Waar haal je dat vandaan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
supersnathan94 schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:41:
Oh kijk de vorige keer dat ik er naar keek was de laatste versie iets van ubuntu 9 ofzo. Ik zit meer met het probleem dat de PPC echt gruwelijk in efficiënt is voor de kracht die er in zit. Ik ken een aantal mensen die er wat servers van hebben gemaakt, maar die hebben een cluster met 2 of meer en die gebruiken ze om allerlei andere services aan te sturen die niet op die macs draaien. Soort controller apparaat dus. Vind ik zonde van de energie:

[...]

bron: http://www.macfreak.nl/fo...-powermac-met-crt-scherm/
Ooh zo, ik weet niet wat welke versies er voor de powerpc zijn. Maar ik bedoel als je kijkt naar de normale desktopcomputer. Daar kun je bijvoorbeeld Mint 17.3 draaien. (gebaseerd op Ubuntu 14.04 LTS) en dan heb je updates t/m begin 2019. Waar kun je uberhaubt vinden welke Ubuntu op een powerpc draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
dennis_rsb schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:28:
[...]

Ooh zo, ik weet niet wat welke versies er voor de powerpc zijn. Maar ik bedoel als je kijkt naar de normale desktopcomputer. Daar kun je bijvoorbeeld Mint 17.3 draaien. (gebaseerd op Ubuntu 14.04 LTS) en dan heb je updates t/m begin 2019. Waar kun je uberhaubt vinden welke Ubuntu op een powerpc draait?
*uche*
joon in "Ubuntu voor PowerPC G5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat is dus precies waar ik al bang voor was. ik kan hier nou niet echt duidelijk vinden of de laatste versie 7.04 is of wel 14.04: https://wiki.ubuntu.com/PowerPCDownloads

indien 7.04 dan is dat net zo "onveilig" als dat je met OSX Leopard het net op gaat. Dat is wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Ah hier, had dit niet gelezen daarnet. Anyway Lubuntu 14.04.3 dan heeft hij meteen de nieuwste lts versie :)

[ Voor 10% gewijzigd door dennis_rsb op 28-12-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
dennis_rsb schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:14:
[...]

Ah hier, had dit niet gelezen daarnet. Anyway Lubuntu 14.04.3 dan heeft hij meteen de nieuwste versie :)
Np, je bent zo te zien niet de enige die er overheen heeft gekeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Oh lol die reactie werd bij helemaal niet weergegeven.

Ik kom op een dergelijk verbruik omdat ik er zelf ook eentje heb. Alleen krijg ik die niet meer geïnstalleerd om een of andere vage reden. Dat is wel de uitgebreide versie met ADC videokaart en dual G5. De psu die daarin zit is volgens mij een 600 watter. 150 is dan redelijk laag. Zeker als je hem als server gaat inzetten en hij dus fiks aan de bak mag. Ik heb zelf een aantal minecraft servers draaien op de mac mini maar die trek je dan dus helemaal vol (i5 met 8GB). Dat is nu dus ook niet meer het geval, want dat werd me iets te gortig.

Een jaartje geleden las ik dus een artikel in een tijdschrift waar ze de verschillende versies gingen vergelijken, maar het bleek nogal moeilijk te zijn om alle hardware goed aan de praat te krijgen. Ik weet niet hoe dit nu het geval is, maar ik kan me voorstellen dat dit nog af en toe problemen geeft ivm insteekkaarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah super man! Zo te zien heb ik weer wat te doen morgen!

Anywho, ppc g5 wegdoen ivm verbruik en andere hardware is geen probleem. Alleen vraag ik me wel af wat er uberhaupt met een ppc g5 nog kan gedaan worden, want software draait het meeste niet meer, bv chrome
Pagina: 1