Dit ga je nagenoeg nooit redden. Wel triest dat de decaan weigert mee te werken, die hoort hier juist voor te vechten. Maar ik gok dat jou "het kan ze weinig interesseren" misschien zwaar overdreven is.
Examencommissies zijn over het algemeen de hel op deze aarde. Mensen die vaak totaal geen verstand hebben van de materie waarover zij moeten oordelen, maar puur en alleen semi-ambtenaren die regeltjes tot op het bot volgen en zelfs uitzonderingen in de regels vaak niet willen toepassen omdat dat van hoger af liever niet zo mag; en ze zijn tegenwoordig doodsbang dankzij de InHolland affaire. Die zijn ongevoelig voor persoonlijke situaties; vroeger waren ze er voor de leerling, nu zijn ze er voor het management. Helaas.
Dat terzijde. Je broertje, en jullie (de familie) ook als jullie van de problemen wisten en niet eerder contact hebben opgenomen met de school om de problemen aan te kaarten, hebben grove fouten gemaakt.
Procedures zijn niet gevolgd, et cetera. Wat ik ook niet snap is dat je het hebt over "vorig jaar niet behaald", waarom heeft hij nu geen herkansing gekregen dan? Of toen al?
Either way... Er is een College van Beroep op elke Universiteit. Maar omdat jullie hebben verzuimd om naar de EC te gaan, mag je waarschijnlijk geen aanspraak maken op het CvB.
... Echter, waar je nog wél kans op hebt is dat je terecht kan bij het CBHO.
http://www.cbho.nl/
Maar ook daar gelden zeer stricte regels. Ik weet niet wanneer dat bindend advies is ontvangen, maar als dat al meer dan vier weken geleden is kan je het geheel op je buik schrijven al bestaat er hier wat twijfel over wanneer "je beroep"* is afgewezen; daar kan je mazzel mee hebben maar lijkt me heel erg stug... Anyway; zo niet: ga dan *NU* aan de slag, en volg hun regels uiterst punctueel.
* = "beroep" in de zin van: wanneer je van de EC te horen kreeg dat je niet in beroep meer kon gaan. Maar ik gok dat ze het over die boeg heen niet zullen accepteren.
Zorg ook dat de diagnose van je broertje, een depressie, wordt bevestigd.
Maar let wel... Dit kan problemen opleveren later. (Zelfs bij een rijbewijs halen kan je dan gezeik krijgen dat hij eerst getest moet worden.) Als jij dus *denkt* dat hij depressief is, moet je niet pushen dat hij dat ook echt is, maar dat over laten aan een professional. Heb je die diagnose al van een erkend professional? Prima, laat dat op papier zetten en stuur het als bewijs mee voor verzachtende omstandigheden. Daar houdt het CBHO rekening mee.
Zijn de vier weken bijna om, maar kan je die brief niet op korte termijn krijgen?
Ga dan op z'n minst Pro-forma in beroep door de zaak aanhangig te maken met zoveel mogelijk details, en geef aan dat je bewijsstukken voor de depressie later toestuurt. (Binnen korte termijn. Benoem die termijn.)
Als je binnen die vier weken zit, is dit je allerlaatste kans.
Zo niet? Dan hebben jullie zo te lezen geheel pech en is het echt einde verhaal...
Je kan nog proberen om de zaak toch gehoord te krijgen als je aannemelijk kan maken dat je broertje zich niet aan die vier weken termijn kon houden vanwege zijn psychische problemen en omdat je het eerst alsnog minnelijk met de uni probeerde op te lossen, maar ik weet niet hoe ze daar op reageren.
Niet gespoten is nooit zwanger Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het vragen.
Ik geef het weinig kans van slagen, maar je weet maar nooit; het ligt aan jullie zelf en hoeveel bewijs je hebt dat je broertje werkelijk problemen heeft.
Succes!
[
Voor 12% gewijzigd door
WhatsappHack op 28-12-2015 01:31
]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)