Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vanmiddag retouren, welke mee terugnemen voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vanochtend hoorde ik de reclame van tweakers op de radio, dus dacht ik: ik ga een poging wagen!
Ik hoop dat jullie mij deze ochtend wat advies kunnen geven over de aanschaf van een nieuwe laptop. Ik loop al een tijdje te kijken. Van de week naar de Media Markt geweest, mijn eisen voorgelegd en de vraag 'IPS zit goed bij deze laptop hea', kreeg ik een volmondige ja. Daarna niet veel meer opgezocht en de aankoop gedaan. Nu was ik even aan het kijken naar de specs en ja hoor... geen IPS, echt super balen! Ik ga hem vanmiddag terug brengen en ik hoop dan met een goede laptop thuis te komen!

Voordat ik dit topic heb geplaatst, even wat gezocht in dit forum, maar ik zie nog wat onbekende termen, zoals kleurruimte etc. Ik hoop dan ook dat jullie met specifieke laptops komen, zonder dat ik daar zelf nog aparte specs hoef in te bouwen etc. Daar zou ik echt heel erg blij mee zijn!

Wat ga je met je laptop doen?
De bedoeling is dat ik gemakkelijk Photoshop, Lightroom en internet tegelijk kan draaien zodat ik meerdere dingen 'tegelijk' kan doen. Ooit zou ik de SIms er wel op willen draaien, maar na deze uitgave, moet ik daar eerst weer even voor sparen ;)

Wat is je budget?
Ik wilde eigenlijk onder de 1000 euro blijven. De laptop die ik nu heb, Asus X555LJ was €850,- en dat vond ik eigenlijk wel mooi, maar ik ben bang dat ik daar wat boven moet gaan zitten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zit op kamers, wil kijken of ik mijn laptop ook mee naar school kan nemen en ga elk weekend met het ov naar mijn ouderlijk huis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta in principe open voor alle merken. In eerste instantie zou ik niet voor een Apple gaan, maar ik sta er op zich wel voor open.

Verder::
- SSD vind ik wel heel erg fijn!
- 8 GB RAM
- Een losse videokaart
- IPS

En over kleurruimte weet ik vrij weinig, maar volgens mij kan ik jullie hierop vertrouwen. Ik hoop dus dat jullie me een specifieke laptop kunnen aanraden en met namen etc. komen!

Alvast heel erg bedankt voor de moeite en het lezen van mijn topic!

Groet Marieke :)

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd om in de pricewatch te zoeken met behulp van de aanwezige filters?

Je kan daar prima een eerste selectie mee maken. Post dat lijstje eens hier zodat men wat makkelijker een advies kan geven.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:33
Volgens mij is juist de kleurruimte erg belangrijk voor de keuze, nu doe ik zelf niet aan fotografie, maar een bedrijfje waar ik het beheer voor gedaan heb juist wel en voor zover ik weet moet je juist weten in welke kleurruimtes je eventueel wil gaan bewerken en workflows voor wil gaan maken, omdat je wanneer je een scherm kiest je dat alleen SRGB volledig kan weergeven je eigenlijk ook beperkt bent tot SRGB workflows, terwijl als je een scherm hebt dat ook ARGB volledig kan weergeven je ook daar workflows voor kan maken.

Zo weet ik bijv. dat hij altijd schermen koos die zowel voor SRGB als ARGB volledig te kalibreren waren.

Verwijderd

Topicstarter
crisis, ja dat heb ik geprobeerd. Ik kom uiteindelijk op 10 verschillende laptops uit en zoek daar weer informatie over op. Ik lees dat het prachtige beeldschermprestaties heeft en op een andere website weer dat het contrast en helderheid juist niet van goede kwaliteit zijn. Ik zie de bomen door het bos niet meer...

Dennism, ik ben inderdaad even gaan googlen. Ik fotografeer altijd in RAW en bewerk dus ook in RAW. Ik denk dat in ieder geval ARGB voor mij dan noodzakelijk is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:04:
crisis,(Wie?) ja dat heb ik geprobeerd. Ik kom uiteindelijk op 10 verschillende laptops uit en zoek daar weer informatie over op. Ik lees dat het prachtige beeldschermprestaties heeft en op een andere website weer dat het contrast en helderheid juist niet van goede kwaliteit zijn. Ik zie de bomen door het bos niet meer...

Dennism, ik ben inderdaad even gaan googlen. Ik fotografeer altijd in RAW en bewerk dus ook in RAW. Ik denk dat in ieder geval ARGB voor mij dan noodzakelijk is.
Tja, dat probleem ga je hier ook tegenkomen. Ook hier zal je weer iets tegenstrijdigs tegen gaan komen. De ene ervaring is de andere nu eenmaal niet.

Ik kan je alleen maar aanraden om wat selectiever te zijn qua reviews. Als je een laptop zoekt met als eerste prioriteit dat ie voor fotobewerking gebruikt gaat worden, dan zou ik reviews van die laptop op een site gericht voor gamen niet zo serieus nemen en andersom dus ook niet.

• dtune_stefan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-11 18:29
Ik zou persoonlijk kiezen voor de Asus N serie. Goed mat IPS scherm en goede specificaties om grote RAW bestanden te bewerken.

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede laptop voor fotobewerking, zo rond de €1000, dus we kijken ongeveer naar hetzelfde.

Wat ik je nu al kan zeggen, AdobeRGB voor €1000 op een laptop kan je sowiso al vergeten. Een laptop die al die kleuren kan weergeven kost al gemakkelijk €2000 (zoals de Dell XPS 15 of de BTO 17CL80).

Je zal dus op zoek moeten gaan naar een laptop die de sRGB kleurruimte goed kan weergeven, maar zelfs dan zal je waarschijnlijk al tevreden moeten zijn met een een dekking van 90-95%.

Ik ben zelf aan het zien naar de Asus Zenbook UX303U, maar ik twijfel nog aan het 13" scherm.

@dtune_stefan: maar hebben die Asus N-series laptops ook een goede kleurweergaven ? Want ik heb zelf 2 laptops staan met een mat IPS scherm en die krellen kunnen amper 60% van de sRGB kleurruimte weergeven ;)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Pagina: 1