Toon posts:

Wil zelf wel eens proberen een PC te bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Heb mij vandaag geregistreerd omdat het mij wel leuk lijkt om zelf eens een PC te bouwen i.p.v. een "compleet" systeem te kopen.
Enige wat ik in mijn vorige PC's heb vervangen zijn de grafische kaarten en dan nog kon ik nooit op top-level in games mee spelen.

Daarom wil ik zelf eens proberen om een PC in elkaar te zetten.
Heb altijd al eens SLI willen proberen maar wegens het ontbreken van een 2de PCIe slot in mijn PC's noot gehad.
Dacht ook altijd dat hoe hoger de PCU was (i5 vs i7) hoe beter/sneller de computer zou worden.
Echter na een paar weken hier (maar ook daar :) ) gelezen te hebben blijkt dit dus niet waar te zijn net zoals SLI beter zou zijn als 1 grafische kaart.

Door de informatie verkregen ben ik als leek tot de volgende samenstelling gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 241,95€ 241,95
1MSI Z170A GAMING M7€ 213,95€ 213,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 717,95€ 717,95
1be quiet! Silent Base 600 Zwart Window€ 105,95€ 105,95
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 72,95€ 72,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16R€ 102,95€ 102,95
1be quiet! Dark Power Pro 11 850W€ 189,95€ 189,95
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 154,50€ 154,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.800,15

Grote vraag voor mij is natuurlijk zit ik op de goede weg en heb ik alles goed begrepen?
Is dit een systeem dat zal werken en ik in de nabije toekomst ook nog iets mee kan!?
Is die SSD goed of kan ik beter de Samsung 850 Pro 512 GB nemen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Naast dagelijks werk als internet, mail en YouTube bekijken, games.

Games dit ik regelmatig speel zijn:

Guildwars2
World of Tanks/Ships
Train Simulator

Also 2nd Live if you considerer that as a game :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Circa 2000,-- Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Neem geen componenten mee uit de oude PC, randapparatuur is voor als nog een volgende upgrade, huidige is een HP pavilion 23 x1.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
zie list boven :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voorkeur gaat uit naar Intel en Nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Voor mijn eerste build wil ik graag een snelle en stille PC die beter is dan mijn voorgaande "ready to play" PC's uit de winkel. (voornamelijk HP)

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nog nooit gedaan maar wil dit ook wel eens proberen, vandaar ook de keuze op het MSI M7 board.
Deze heeft een knop om soort van semi automatisch te overklokken , wellicht niet interessant voor jullie die dit onder de knie hebben, maar voor min als beginner lijkt het me handig.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Nou eigenlijk hoop ik input te krijgen of ik de juiste componenten gebruikt heb.
En dat het beter zou functioneren als een "off the shelf" PC die ik kant en klaar zou kunnen kopen, voor een gelijke prijs.

Voor mij persoonlijk is de vraag "loont" het om zelf de bouwen of...... beter maar weer een HP of Dell kopen, de volgende keer. :)

• WahyuSchmidt
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06 15:10
Zijn de de bovenstaande games de enige die je speelt of ben je van plan als je je pc hebt ook zwaardere games te spelen? Anders is het systeem veelste overpowered.

PSN: Wahyu2304_

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 11:31
Zoals hierboven.
1 stapje terug in videokaart en voeding daarmee heb je bijna ruimte voor een leuk UHD-scherm.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 07:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Wat voor scherm ga je er aan hangen? (resolutie).
Een 980Ti met een 2560x1440 scherm kan met het grootste gemak WoT en WoWS maxed out op 60fps trekken zonder enige dip, ooit. Je zal een 4K scherm 'nodig hebben' om max van je 980Ti te genieten, anders is voor die specifieke spellen een vanilla 980 ook snel zat
Als je enkel FHD (1920x1080) gaat spelen is een 980Ti nog zwaardere overkill.

Als je uiteindelijk wel zwaardere spellen gaat spelen is een 980Ti zeker bliss en zal een i7 6700K al helemaal geen overbodige luxe zijn.
Spellen worden ook steeds meer multi-threaded dus een i7 6700K zal beter zijn met een 980Ti dan een i5 6600K omdat je CPU uiteindelijk flink de bottleneck gaat worden omdat de 980Ti ook prima overclocked doordat de VRM's niet gelocked zijn :P

http://cpuboss.com/cpus/I...0K-vs-Intel-Core-i5-6600K

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties,
Met name aan Tijgert voor het duidelijke verhaal met de mogelijke opties en waar ik als leek rekening mee moet houden _/-\o_

Het is inderdaad de bedoeling om na de PC ook het scherm te upgrade, heb me hier nog niet in verdiept omdat ik eerst de PC zelf op een goed niveau wil hebben.

Ik zou dus beter de gewone GTX980 kunnen nemen , als ik de optie voor SLI open wil houden is een lagere voeding dan wel een wijze keuze?
En met het oog op de toekomst kan ik better toch de i7-6700K nemen. :)

Of ik ook zwaardere spellen ga spelen, weet ik niet, maar als er een is die mij aanspreekt zal ik dat zeker niet nalaten.

In ieder geval allen hartelijk dank voor de input

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ik zou of voor een r9 390(x) gaan of een 980 ti op hogere resoluties. De r9 390 is beter dan een gtx 970 op 1440p of hoger en de 980 ti is gewoon 1 van de beste kaarten. De gtx 980 bied echter vrij weinig extra tov andere kaarten en is daardoor het geld niet helemaal waard.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
Het scherm is wel ontzettend belangrijk voor de videokaart keuze, met een full HD scherm is zelfs een 970 al overkill.
Met een goedkopere videokaart hou je geld over om een nieuwe videokaart (van een nieuwere generatie) te kopen mocht dat ooit nodig blijken.

Daarnaast is de voeding inderdaad 300-400W te sterk en (daardoor) 100 euro te duur, daar kun je dus een ander voor nemen.
Wil je het high-end houden dan bv een pricewatch: Corsair RM550x.
Met deze voeding kun je zelfs nog 970 SLI draaien, maar dat raad ik in principe af (voor 4k komen ze eigenlijk geheugen tekort, je kunt dan beter een 980Ti halen, voor full HD is 970 SLI sowieso overbodig).

De gekozen SSD is ontzettend snel, maar ook 2x zo duur per GB als een gewone SSD welke ook al heel erg snel zijn.
Ik ben bang dat het verschil in de praktijk tegenvalt en zou zelf een grotere, gewone 500GB SSD nemen: pricewatch: Crucial MX200 2,5" 500GB

Moederbordje lijkt me ook wat overkill, met een 125-150 bordje kun je ook prima overklokken.
De standaard overklok knopjes zetten er vaak een te hoog voltage op zonder naar een maximale OC te gaan, zelf doen is vrij gemakkelijk te leren.

Een i7 zie ik ook wel toekomst in, maar op dit moment heb je die alleen 'nodig' voor 100+fps games, daar heb jij denk ik geen behoefte aan.

Processor koelertje kan eventueel een stapje minder, als je toch niet de maximale OC gaat opzoeken.

Voorbeeldje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 241,95€ 241,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,79€ 359,79
1be quiet! Silent Base 600 Zwart Window€ 107,20€ 107,20
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 109,71€ 109,71
1Corsair RM550x€ 92,95€ 92,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 149,90€ 149,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.268,40

PS @ Tijgert: de 980 ti is ook vanilla.

[ Voor 66% gewijzigd door mitsumark op 27-12-2015 16:30 ]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 07:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:29:
Of ik ook zwaardere spellen ga spelen, weet ik niet, maar als er een is die mij aanspreekt zal ik dat zeker niet nalaten.

In ieder geval allen hartelijk dank voor de input
Vergeet niet; dat wat je hebt gebruik je. Harde schijf ruimte loopt vanzelf vol, goede speakers gaan vanzelf hard en een snelle grafische kaart gaat je vanzelf de mooiste en zwaarste games willen laten spelen ;)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Verwijderd

Topicstarter
Allen dank voor het mee denken :)

Ga inderdaad even naar de SSD schijf kijken en de koeler.

Ik heb ongeveer 2 weken gespendeerd om te kijken naar reviews welk moederbord ik denk dat het beste bij mij zou "passen" en binnen mijn budget valt.
De verstevigde PCI slots en de M.2 spreken mij enorm aan, daarbij betreft het een bord in de MSI "military class" dat zou volgens de spec's de warmte afvoer en duurzaamheid bevorderen.

De keuze voor de Be Quite Pro11 voeding is eigenlijk op basis van deze review:
YouTube: Be quiet! Dark Power Pro 11 850W voeding review - Hardware.Info TV #799
Het wattage is/was gekozen op basis van de GTX 980 ti en de mogelijkheid open te houden tot SLI deze zouden ieder 250 watt in topsnelheid verbruiken, dus houd je "nog maar" 350 Watt over voor de rest van de PC.
Bij de HP's die ik tot nu toe gehad heb moest ik altijd de voeding aanpassen zodra ik er een "echte" grafische kaart in zetten.
Hierdoor heb ik liever "overkill" als over 2 jaar alsnog het bedrag uit te moeten geven.

Anyways, dank voor de adviezen en de mogelike opties :P

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:58
HW info haalt voedingen niet uit elkaar en kan dus onmogelijk iets zeggen over de (interne) kwaliteit, ondanks de zin: "uiteraard qua componenten allemaal helemaal met japanse condensators" :X .
Ze kunnen dus hooguit iets zeggen over metingen/waarnemingen van buitenaf (voltage, ripple, efficientie, geluid), eigenlijk niet de belangrijkste eigenschappen van een voeding.
Niet dat de BQ Dark Power Pro 11 een slechte voeding is (wel erg duur), maar het youtube filmpje geeft je niet de benodigde info om dit te beoordelen.

Voor SLI 980ti is 750W overigens meer dan genoeg: http://tweakers.net/price.../395443;463793/categorie/
Tenzij je de processor én de videokaarten extreem gaat overklokken, dan wellicht beter 850W inderdaad.
Echter een 980ti lijkt al overkill voor jouw wensen, laat staan 2 stuks.

Dat je bij een standaard HP desktop een ontoereikende voeding blijkt te hebben bij een (stevige videokaart) upgrade spreekt voor zich, maar als je een high end 550W voeding neemt ben je klaar voor elke single GPU videokaart en overklokken.

Bedenk je ook dat een overkill voeding bij lage belasting (idle c.q. 50W) juist minder efficiënt is dan een voeding die 'precies' goed is.

Verstevigde pcie slots zie ik niet echt meerwaarde in, M2 slot heeft 'mijn' bord ook.
'Military class' neem ik ook altijd met een korreltje zout.

Uiteraard ben je vrij om 50 of zelfs 500+ euro meer uit te geven als je je daar beter bij voelt, ik geef alleen aan dat het niet nodig is met de wensen die in je TS staan.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2015 01:32 ]

Verwijderd

daarbij betreft het een bord in de MSI "military class"
"military class" kan ook zoiets zijn als trek de pin eruit en gooi hem binnen vier seconden weg >:)
Sorry, kon het niet laten..

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:39
Ik zou persoonlijk ook goed nadenken over het SLI verhaal. Ik lees steeds vaker dat de schaling met SLI helemaal niet zo goed verloopt als men zou verwachten. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de F1 2015 game (niet het type game dat nu op je lijstje staat maar het gaat om het idee) dan zie je dat een tweede videokaart bijna niets toevoegd (anders dan een lege portemonnaie)
Bron: http://nl.hardware.info/r...pus-slicrossfire-schaling

Daarnaast zou je tegen de tijd dat je tegen het limiet van je videokaart loopt denk ik beter kunnen kijken voor een nieuw kaart (tegen die tijd dus) en de huidige lekker doorverkopen aan iemand die er wel voldoende aan heeft. Dan krijg je een beetje geld terug voor de oude en heb je gewoon een nieuwe single GPU kaart zonder SLI scaling issues.

*sowieso

Pagina: 1