Router verhuizen uit meterkast ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:49
Mijn huidige situatie :

Onze meterkast is direct naast de voordeur en in die meterkast staat een Technicolor modem/router van Ziggo (was UPC). Daar vandaan gaat er 1 LAN kabel naar de TP-link WR1043ND. Vanuit de TP Link gaan er 4 LAN kabels naar apparaten die ik op een vaste lijn wil hebben. En in mijn Tv meubel staat weer een hub waar mijn consoles en de reciever op aangesloten zitten. De NAS staat ook nog in de meterkast direct aangesloten op de TP-Link

Ons huis is ongeveer 9 meter lang en 6 meter breed met een 1e verdieping en zolder en redelijk in het midden staat een trapkast (vloeren zijn beton). Op de benedenverdieping is de ontvangst goed, maar op de 1e verdieping is het eigenlijk al drama. Vaak valt de WIFI verbinding weg als ik op bed lig of in het "kantoor" bezig ben. Op de zolder is zo goed als geen ontvangst, maar daar doen we toch niks mee.

De slechte ontvangst heb ik al een keer proberen op te lossen door een Netgear Nighthawk R7000 te plaatsen, maar deze gaf te veel problemen met online gamen. Nu heb ik een TP link touch P5 binnen gekregen en vraag ik me ineens af of het handiger is om deze in de trapkast (centraal) te plaatsen of zelfs op mijn TV meubel te plaatsen aangezien dit geen lelijke router is.

pricewatch: TP-Link Touch P5

Het probleem waar ik tegen aan loop is echter dat al mijn LAN kabels nu naar de meterkast gaan en alleen met veel moeite naar de nieuwe plek te krijgen zijn. Om die reden vraag ik me af of ik de Ziggo router kan gebruiken voor de vaste verbindingen en dan met 1 kabel de nieuwe router kan aansluiten die dan enkel de Wifi en apparaten in mijn Tv meubel van internet voorziet.

Na het lezen van mijn verhaal zal het wel duidelijk zijn dat ik er niet echt in thuis ben, maar als iemand me en beetje de goede richtig in kan duwen dan kom ik er verder wel uit met de zoekfunctie en Google. Betere ideeën zijn altijd welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Regel nummer 1 in netwerken: Trek ALTIJD een kabel, hoeveel moeite het ook kost. Eénmaal aangelegd, geen gezeik voor de eerst volgende 10 á 20 jaar.

En regel nummer twee: vaste apparaten (dus die op één plek staan en niet verplaatst worden, zoals versterkers, TV's, HBO kastjes etc....) moeten ALTIJD met een vast aansluiting aangesloten worden. Dus kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 21:49
MOET niet altijd, maar is wel ALTIJD de beste oplossing. Ik ga mijn server etc uit mijn overbodige slaapkamer weg verhuizen naar de garage (daar ben ik momenteel druk aan het werk, heb een hele grote garage, met een aparte groep etc), daarvoor ga ik een kabel naar de garage trekken door meerdere muren heen, puur zodat ik daar gewoon een stabiele CAT6 heb liggen. Wordt een kabel van +/- 20 meter. Router houdt ik in de woonkamer (mijn huis heeft de kabel aansluiting nog gewoon in de woonkamer, vlak bij de TV meubel. Heb ook een 20 meter CAT6 met een omweg naar boven toe (huis bijna 100% beton) en daar weer een switch om additionele apparaten in de slaapkamer aan te kunnen sluiten, en voor straks een internet aansluiting in de badkamer. (De overbodige slaapkamer waar de server weg gaat, wordt aankomend jaar mijn nieuwe badkamer, daar komt ook een TV te hangen in een waterproof behuizing aangesloten op mijn netwerk om daar ook een film of serie te kijken in bad etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:49
Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:40:
Regel nummer 1 in netwerken: Trek ALTIJD een kabel, hoeveel moeite het ook kost. Eénmaal aangelegd, geen gezeik voor de eerst volgende 10 á 20 jaar.

En regel nummer twee: vaste apparaten (dus die op één plek staan en niet verplaatst worden, zoals versterkers, TV's, HBO kastjes etc....) moeten ALTIJD met een vast aansluiting aangesloten worden. Dus kabel.
Ja ik heb al mijn vaste apparatuur aan een kabel hangen De wifi is enkel voor de smartphones, tablets, laptop en handhelds. Ik vraag me dus af of het handig is om de router in mijn situatie buiten de meterkast te plaatsen en zo ja of ik dan beter af ben als ik al op het ziggo modem begin met vertakken.

Of is het beter om te beginnen bij de TP-Link wat dus inhoud dat ik 4 kabels door mijn huis moet gaan leggen (boren enz). Volgens mij hou ik me dus al aan de 2 regels of ik snap je reactie gewoon niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48
Of je je router moet verplaatsen naar het tv meubel hangt af van de layout van je huis. Dat is lastig te zeggen. Volgens mij kun je een router wel als access point gebruiken (dus alleen voor wifi). Die moet je dan met een kabel verbinden met je router en dus instellen als access point. Wel een beetje zonde om daar een mooie TP Link Touch voor te gebruiken, maar vaak kan het wel.
Ik zou de TP Link eerst eens aansluiten in de meterkast aan het Ziggo modem. Eventueel met de modem in bridged mode en dan de TP link als router. Kijk of je dan goede wifi ontvangst in de rest van het huis hebt. Soms kan een goede router al veel schelen.
Wat je ook nog kan doen is een set AV Home adapters aanschaffen en die gebruiken om afgelegen delen van het huis van wifi/netwerk te voorzien. Er zijn sets die ook als access point kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Die tp-link zal niet anders functioneren dan die nighthawk, dus je probleem met gamen blijft bestaan en ontstaat doordat je twee routers achter elkaar plaats en dus twee keer NAT doet en twee keer poorten moet forwarden als je dat gebruikt.

Alles tussen die twee router en achter de laatste router (dus ook z'n wifi) komt dan in een ander subnet terecht en kan niet met elkaar communiceren.

Games kunnen daar ook last van hebben, want die snappen niet dubbele portforwarding niet.

Het beste wat je kunt doen is die tp-link ergens op een kabel aansluiten en hem als accesspoint schakelen, dan is het geen router meer maar alleen nog een device die wifi omzet in bekabelt.
Al je ipadressen blijven dan ook gewoon in hetzelfde subnet zitten.

En lees dit eens daarvoor:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 27-12-2015 11:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:41

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ben(V) schreef op zondag 27 december 2015 @ 09:53:
Het beste wat je kunt doen is die tp-link ergens op een kabel aansluiten en hem als accesspoint schakelen, dan is het geen router meer maar alleen nog een device die wifi omzet in bekabelt.
Al je ipadressen blijven dan ook gewoon in hetzelfde subnet zitten.
Precies dit. Hoef je geen extra kabels te trekken en kan je de TP-Link lekker in de woonkamer plaatsen waar hij hopelijk een wat beter ontvangst kan bieden. Echter blijft wifi altijd lastig om voor ons te beoordelen, er spelen simpelweg zo veel factoren mee.

Wat ik ook zou proberen is de wifi functionaliteit van de moden even helemaal uit zetten, zodat al je apparaten verbinding maken naar die nieuwe TP-Link. Ook haalt dat weer 1 wifi bron uit je omgeving :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:51
Dat uitzetten van de wifi in die ziggo router zou ik juist niet doen.

Met twee wifi accesspoint heb je veel meer dekking dan met een.
Zou wel even twee verschillende ssid's gebruiken en twee verschillende kanalen.
Dan zitten ze elkaar niet in de weg en kun je ook beter zien op welk accesspoint je device connect.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Als je de nighthawk ook nog hebt.
Wifi uit op de technicolor, tplink of netgear als AP in de woonkamer( kabel ligt er). Daarna kijk je even hoe je het makkelijkst een kabel naar de 1e verdieping krijgt, daar sluit je de 2e router aan( ook als AP).
Teken het eens netjes uit, als de kabels er eenmaal liggen blijf je er plezier van houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:26
Al eens een test uitgevoerd wie er bij jou in de buurt allemaal op hetzelfde draadloze kanaal zit?
Zelf heb ik ook alles naast de meterkast in een vergelijkbare woning. en heb het opgelost om het signaal op de eerste verdieping te verbeteren met een Asus Wireless-AC750 Range Extender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 14:05
Von Henkel schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:42:
Al eens een test uitgevoerd wie er bij jou in de buurt allemaal op hetzelfde draadloze kanaal zit?
Zelf heb ik ook alles naast de meterkast in een vergelijkbare woning. en heb het opgelost om het signaal op de eerste verdieping te verbeteren met een Asus Wireless-AC750 Range Extender
Ik heb zo'n zelfde ding (ander model, maar idee is hetzelfde). Obviously kabels werken altijd beter, maar voor een laptop of mobiel die spotify gebruikt op zolder is zo'n extender een veel makkelijkere oplossing dan een kabel trekken. Gaming op de WiFi is wel een ramp als je wat verder van de router zit, zo'n range extender is niet best voor je ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:26
Dat is ook zo, ik heb alleen draadloos voor het hoognodige (Mobiel, Tablet) .
De rest is bij mij bedraad door het hele huis, ook 1e verdieping en de zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Spectaculous schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:47:
[...]

Ik heb zo'n zelfde ding (ander model, maar idee is hetzelfde). Obviously kabels werken altijd beter, maar voor een laptop of mobiel die spotify gebruikt op zolder is zo'n extender een veel makkelijkere oplossing dan een kabel trekken. Gaming op de WiFi is wel een ramp als je wat verder van de router zit, zo'n range extender is niet best voor je ping.
Makkelijker, maar vaak simpelweg niet werkend...

WiFi heeft een bereik van zo'n 300m zonder obstakels. Als je 10m verderop geen (goede) dekking hebt heeft dat niets met bereik te maken en gaat een apparaat om bereik te vergroten hooguit marginaal helpen. Je probleem is een obstakel, een repeater verhelpt geen obstakels. Daarvoor moet je linksom of rechtsom via andere (bedrade) medium door het obstakel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06 14:05
dion_b schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:05:
[...]

Makkelijker, maar vaak simpelweg niet werkend...

WiFi heeft een bereik van zo'n 300m zonder obstakels. Als je 10m verderop geen (goede) dekking hebt heeft dat niets met bereik te maken en gaat een apparaat om bereik te vergroten hooguit marginaal helpen. Je probleem is een obstakel, een repeater verhelpt geen obstakels. Daarvoor moet je linksom of rechtsom via andere (bedrade) medium door het obstakel.
Het geeft geen wonderen nee, maar zoals bij ons op zolder had je net wel net niet verbinding, telefoon wisselt continue tussen 4G en WiFi. Een repeater op de eerste etage geeft net dat extraatje dat je gewoon Spotify kan luisteren boven, of een Appje versturen. Gaat het erom dat je wilt gamen, of überhaupt een PC waarbij je Netflix will streamen ofz. dan is het ook wel snel een nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Blijkbaar heb je de kabels al liggen , gebruik dan je andere routers als switch+accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48
Als je ook al kabels naar de eerste verdieping hebt liggen, zou ik daar een accesspoint aansluiten en niet in de woonkamer.
Pagina: 1