msata in een Medion MD 96780

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 18:23
He Tweakers,

Ik heb als projectje een Medion MD 96780 laptop. Naast de HDD zit wat volgens mij een msata poort is. Ik kan online geen specs vinden van de laptop. Hoe kan ik zeker weten dat het msata is? Er staat nu een kale Win7 op geinstalleerd. Ik heb de HDD bracket niet, en het lijkt me wel strak om er een msata ssd in te zetten. Maar wil ook wel zeker weten dat het werkt voor ik er een aanschaf. Kan ik het bijvoorbeeld via device manager achterhalen?

Foto van de poort:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QEOgk5m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zou dat misschien een mini pci express port wezen?

Als het een msata poort zou wezen, was deze computer zijn tijd ver vooruit (computer uit 2008, msata werd 2009 geintroduceerd, maar nu, 6 jaar later vind je de msata poort nog steeds spaarzaam in laptops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Goede info. Ik lees dat het formaat en de connector hetzelfde zijn, maar dat ze niet compatible zijn. Pci-e ssd's zijn ook vrij obscuur. Wordt lastig vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Is de mPCI-e niet bedoeld voor een netwerkkaart?
Nevermind

[ Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 27-12-2015 01:10 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan het met dmidecode achterhalen. De BIOS/UEFI heeft een ingebouwde lijst in DMI met de poorten en namen. Nu heeft medion over het algemene niet erg goede firmware, maar waarschijnlijk zullen ze niet zo slap geweest zijn en zelfs de interfaces niet in de firmware geregistreerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast een SSD op de mini PCI-E (wat dit inderdaad is) zou je ook een converter naar mSATA kunnen overwegen. Ik zie ze aangeboden via Google shopping vanaf 6 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 02:24:
Naast een SSD op de mini PCI-E (wat dit inderdaad is) zou je ook een converter naar mSATA kunnen overwegen. Ik zie ze aangeboden via Google shopping vanaf 6 euro.
Hoe zie je dat het mPCIe is? (mSata en mPCIe zijn wat betreft uiterlijk identiek)...
Verder kan ik niks vinden over mPCIe naar mSata adapters, wel Sata naar mSata en PCIe Sata controllers...

TS: Zit er ergens in de laptop al een mPCIe slot (ziet er dus hetzelfde uit) met een Wifi kaartje erin?
Zo nee, dan zal deze vrijwel 100% zeker mPCIe zijn.

@Hieronder: Ah, zie nu pas dat de laptop inderdaad eerder uit kwam dan mSata, scratch that :/

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 27-12-2015 02:50 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

RGAT: Zie uitleg van reepje.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als hij echt een SSD wil, is de oplossing zeer eenvoudig. HDD eruit, SSD erin, of DVD eruit en daarvoor in de plaats een SSD.

Het blijft natuurlijk wel een wat oudere laptop, dus wonderen hoef je daar ook niet van te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Ik vind een upgrade naar een SSD anders de beste upgrade sinds ik met PC's speel. De snelheidstoename zou je bijna een wonder kunnen noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
jbhc schreef op zondag 27 december 2015 @ 09:42:
Ik vind een upgrade naar een SSD anders de beste upgrade sinds ik met PC's speel. De snelheidstoename zou je bijna een wonder kunnen noemen :)
Dat is natuurlijk zo.
Maar soms, bij wat oudere hardware, en zeker bij laptops, kan het wat tegenvallen.
Zo heb ik een eeepc uit 2009. opstarten met HDD was maar liefst 2 minuten en 10 sekonden. Nu, met een SSD erin is het opstarten gedaan in ongeveer 70 sekonden. Veel sneller, maar een wonder.....

Het is, dat ik die ssd nog had liggen, maar als ik hem er extra voor had aangeschaft zou het me toch aardig zijn tegengevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Reepje schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:21:
[...]

Dat is natuurlijk zo.
Maar soms, bij wat oudere hardware, en zeker bij laptops, kan het wat tegenvallen.
Zo heb ik een eeepc uit 2009. opstarten met HDD was maar liefst 2 minuten en 10 sekonden. Nu, met een SSD erin is het opstarten gedaan in ongeveer 70 sekonden. Veel sneller, maar een wonder.....

Het is, dat ik die ssd nog had liggen, maar als ik hem er extra voor had aangeschaft zou het me toch aardig zijn tegengevallen.
Offtopic: Voor 60 euro een laptop van 130 euro upgraden lijk mij niet waard (C2D P8600, 4GB RAM, 320 GB HDD 7200 RPM en Geforce 9600m GS). :X
Daarnaast zijn er al 3 cellen van de 6 cellen in de accu dood. :'(
Dus ipv van 1,5 uur gaat is de accu na 45 minuten al leeg. :'(
En de laptopscherm word zwart tijdens gamen (overhitting). :')
Bij office gebruik, AutoCAD en browsen treden er geen problemen op. 7(8)7

Ontopic:
Klopt dat je laptop twee van Msata/mPCIe poorten heeft?
In BIOS kan je heel misschien zien welke aansluitingen er allemaal zijn.
Althans bij Dell Vostro (Business laptops) kon je dat wel zien.
Dan kon je Expresscard en SD-kaartlezer aan en uitzetten. :+

Waarom zou het geen mPCIe zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 27-12-2015 13:30 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Hehe, laten we zeggen dat iemand aan dit beestje gehecht is. En natuurlijk kan ik de hdd omwisselen voor een ssd. Maar de lol zit hem ook een beetje in de potentie benutten. Mooiste is ssd, hdd en optische drive :) ik heb aardig wat laptops open geschroefd en dit is de eerste keer dat ik zo'n slot vrij zag zitten naast de hdd :)

De wifi kaart zit in een soortgelijk slot. Ik ben nu vrij zeker dat het inderdaad om m-pcie gaat. Computer is nu 250 updates aan het installeren. Als ie daar over een week mee klaar is zal ik in de bios kijken! Thanks voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik snap dat je een retro bakkie wil, maar wil je de potentie van dat ding echt benutten, zou je ook win10 erop kunnen zetten.
Voordelen: win10 is sneller
je hoeft bijna geen updates te instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Thx, daar ben ik nu mee bezig. Ik heb er vanilla win7 opgezet, de win10 update verschijnt pas als win7 volledig gepatched is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Goed, ik zal je uit de droom helpen.
Je kan rechtstreeks de win10 erop zetten, en gewoon je win7 key gebruiken om te activeren.
Download de Windows 10 ISO gewoon bij Microsoft https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Al dat werk voor niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Thx, ik probeer het nu via de media creation tool. Had ik eerder moeten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Om het verhaal nog even af te maken. De BIOS heeft geen DMI lijst. Wel krijg ik in de boot order als optie PCI BEV. te zien. Ik vermoed dat dat de vrije poort is en dus inderdaad mPCI-E.

Inmiddels draait er Win10 op een oude HDD die ik nog had liggen. Niet echt vlot te noemen, maar zeker werkbaar. Vanmiddag maar even een sata SSD halen en hopen dat ik niet tegen problemen aan loop. En het geheugen upgraden naar 4 gig.

En de accu zit nog op 75% van de design capacity :)

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door Narc op 28-12-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Geheugen is erg duur.
2GB RAM is werkbaar met win10 (32 bits). Zeker als je een SSD hebt hoef je eigenlijk niet zo nodig naar 4 GB RAM. Dus ik zou dat geld in je zak houden, of evt besteden aan een grotere SSD. Want die kan je gewoon meenemen naar een andere computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Viel me ook op de ddr2 geheugen flink aan de prijs is. Maar ik moest sowieso geheugen kopen omdat er nu een stick uit een andere laptop in zit. Heb net via MP voor twee tientjes 4gig besteld. Nu maar hopen dat het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Narc schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:44:
Viel me ook op de ddr2 geheugen flink aan de prijs is. Maar ik moest sowieso geheugen kopen omdat er nu een stick uit een andere laptop in zit. Heb net via MP voor twee tientjes 4gig besteld. Nu maar hopen dat het werkt :)
Wel dezelfde timings en clocks?
20 euro voor 4GB is wel een goede koop.

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 28-12-2015 21:41 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Eigenlijk niet zo op gelet. Volgens mij heeft het "nieuwe" geheugen een hogere FSB. Durfde de gok wel aan en had niet zo'n zin om onderzoek naar de timing-table te doen :) Maar de dimms zitten er nu in en het werkt goed. Memtest gedaan vanuit Win10 en ben nu een Prime95 run aan het doen.

Had niet verwacht dat het verschil tussen 2 en 4 gig zo groot zou zijn onder Win10 met een oude dualcore. Pagina's laden in ieder geval een stuk sneller!
Pagina: 1