Freenas in VMware met traag netwerk

Pagina: 1
Acties:

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Hallo, ik heb een aantal dagen terug een clean install van freenas gedaan in een VM. Alles draait gewoon als normaal op een ding na, de data doorvoer is gewoon weg traag.

Ik gebruik de volgende opstelling:

Host:
Mac Mini laat 2014
I5 2.6GHz met 8GB ram
OSX 10.11.1

VM:
VMware Fusion 8
cpu 2 cores
ram 1 gb

Storage:
Alles is verbonden aan OSX als USB 3 schijven. als ik via OSX de schijven benader en een speed test doe dan zit ik ergens tussen de 240MB en 250MB read en write. Ik heb in de VM een extra HDD gekoppeld en de opslag locatie op de externe schijven gezet. Dit was het handigst omdat het koppelen van USB 3 nooit echt lekker heeft gewerkt in VMware en zoizo ondersteund freenas het niet standaard. De schijven bestaan uit de volgende opstellingen: 2x: 5x2TB in raid 5 - 1x: 2x2TB raid 1 - 1x: 2x500GB raid 0. Dit alles is Hardware raid in een externe behuizing.

Ik heb alles ingesteld qua storage en sharing in freenas en nu heb ik een gemiddelde data doorvoer van 35 MB die wel een beetje schommeld. Moet ik in VMware of Freenas nog iets instellen om het netwerk een stuk sneller te maken? Een vriend van me is ook een beetje aan het proberen geweest en die heeft ook VMware fusion 8 en had daarin een synology omgeving draaien en die had het zelfde met de snelheden, ook langzamer dan verwacht. Ook heb ik geprobeerd met Virtual Box en ook hier was netwerk traag. Ik had in Virtual box verschillende netwerk kaarten geprobeerd maar ook hier zit geen verschil in. Ik wil wel graag bij VMware blijven gezien ik hier een licentie voor heb. maar goed ik ben even ten einde raad aan wat ik nog kan proberen.

PS. Ik weet dat 1gb voor freenas weinig is, ik heb helaas maar totaal 8 gb in deze mac mini zitten. Echter heb ik wel geprobeerd met 6GB en de snelheden werder letterlijk niks sneller dus heb hem weet terug gezet op 1 gb.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Als je al je schijven individueel via USB(2.0) gekoppeld hebben dan komt er veel overhead bij te kijken. Een volledige bus is maar 480Mbps of ~60MB/s zonder overhead. De bus wordt gedeeld door alle schijven dus elke schijf moet wachten totdat de bus leeg is voor een commando heen en/of weer gaat.

Omdat al je schijven op dezelfde bus zitten ga je inderdaad maar de snelheid van de traagste krijgen: 2x2TB in RAID 1 (dus de halve snelheid van de traagste schijf).

Het is waarschijnlijk beter als je al je schijven via de Thunderbolt (PCIe) naar een SATA/SAS adapter verbindt. Die zijn niet heel erg duur (~$250 voor 8 schijven met SATA multiplexer). Ook het mixen van schijven is niet aan te raden in dezelfde pool. Al je schijven zijn best RAW toe te voegen en verschillende groottes/snelheden in aparte pools.

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 26-12-2015 23:07 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
ik ben het denk ik vergeten uit te leggen, de schijven zitten op USB 3 en kunnen op de host een snelheid halen van 240/250MB... en wat ik niet erbij had gezet is dat het gaat om 3 verschillende raid dozen... de 2x raid 5 zijn 2 aparte doosjes en de andere paar raids zitten op een 3e doosje... dus de doorvoer van osx naar de schijven is meer dan genoeg... dus de 240MB wat daadwerkelijk gehaald kan worden in OSX.

Ook heeft het geen zin om voor andere raid behuizingen te gaan kijken... want de snelheid is al goed... en ernaast zou ik dan een behuizing moeten vinden voor 15 schijven...

ook heeft het denk ik niet veel zin om de pools enzo aan te passen want die zijn al apart... 1 set raid 5 is een aparte pool en zo door... elk doosje heeft zijn eigen raid opstelling en word in osx gemount als één schijf en dat geld voor ze allemaal... ook zoals aangegeven is het hardware raid dus wat al door komt in osx is één enkele schijf... en daar staan vervolgens de hdd bestanden van de VM op... dus de schijven zelf zijn nog steeds gemount in OSX. VMware heeft er letterlijk de HDD bestanden (.VMDK) op geplaatst als opslag locatie...