Probleem met RAID 0

Pagina: 1
Acties:

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11-2025
Dag Tweakers,

Ik ben deze middag bezig geweest emt mijn Microserver Gen8, en ik vrees dat ik de data van mijn SSD ben kwijt geraakt.

Ik had de volgende setup:
bay 1: SSD in raid 0
bay 2 en 3: HDD in raid 1
bay 4: HDD in raid 0

Die raid 0 was nodig om omdat ik anders geen raid 1 kon aanmaken. Nu heb ik deze middag de schijven van bay 2,3 en 4 vervangen (hier stond geen belangrijke data op), maar nu het opstarten was mijn SSD opeens verdwenen. Nu lijkt het in de HP SSA alsof mijn SSD zijn raid 0 is verloren.

Is het mogelijk om de data van de SSD nog te herstellen?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

Ten eerste, raid0 met ssd en hdd... Wtf, daar gaat je performance....
Normaliter zet je die disks in separate jbod arrays van hun eigen dan...

Over je data...
Oude schijf er terug in duwen...
Bij raid0 wordt data verdeelt over de schijven voor "meer performance"

1 3 5 7 9 staat als ware op de SSD.
De andere schijf bevat de tussen liggende data 2 4 6 8 10, om het mooi geheel 1 t/m 10 te maken.

Zonder die andere schijf, heb je dus corrupte data wat niks voorstelt

[ Voor 32% gewijzigd door Swordlord op 26-12-2015 18:55 ]

• stefve1
Swordlord schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 18:49:
Ten eerste, raid0 met ssd en hdd... Wtf, daar gaat je performance....
Normaliter zet je die disks in separate jbod arrays van hun eigen dan...

Over je data...
Oude schijf er terug in duwen...

1 3 5 6 8 10 staat als ware op de SSD.

De andere schijf bevat de tussen liggende data, om het mooi geheel 1 t/m 10 te maken.
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk.
De SSD in bay1 en de HDD in bay3 zitten NIET in dezelfde raid0. Het zijn aparte raid0 configuratie.
Normaal zou je dan kiezen voor JBOD, maar dat ging niet omdat ik anders geen raid1 kon aanmaken voor mijn twee harde schijven.

Nu heb ik daarnet een nieuwe RAID0 aangemaakt op de hdd in bay 3, en het lijkt alsof ESXI de data terug kan vinden. De SSA zal dus niet alle data verwijderen. Ik ga nu met de SSD hetzelfde proberen te doen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51

D4NG3R

kiwi

:)

Raid0 was nodig voor Raid1? Wait what? Dat is onzin.

De data kan je dag tegen zeggen, of je moet een back-up hebben gemaakt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• stefve1
D4NG3R schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 18:57:
Raid0 was nodig voor Raid1? Wait what? Dat is onzin.

De data kan je dag tegen zeggen, of je moet een back-up hebben gemaakt.
Dit was volgens mij toch echt nodig. Het gaat om een HP Microserver Gen8 met een B120i Raid controller.
Als ik alleen die RAID1 aanmaak, dan zijn al mijn andere schijven niet zichtbaar in ESXI. In de controller staan ze dan als 'unassigned drives'. Als ik er vervolgens een raid0 van maak (per schijf), dan zijn ze wel zichtbaar.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51

D4NG3R

kiwi

:)

Het lijkt mij extreem stug dat in een professionele serveromgeving (zowel hard- als software) RAID0 word vereist voor RAID1. Of jij doet iets fout, of jij verwoord/begrijpt iets fout.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• stefve1
Voor alle duidelijkheid gaat het hier om data op een thuisserver, mocht ik alles verlorzen zijn is dat geen probleem. (Mijn belangrijke data staat op een andere server die wel externe backups heeft).

Ik denk dat ik het verkeerd verwoord. Bij deze raid controller kan je blijkbaar ofwel gaan voor JBOD's of voor een raid oplossing. Ik kan bv niet zeggen dat bay1 en 2 een raid 1 hebben, en dat bay 3 en 4 JBOD's zijn.
Ik had het dus zo ingesteld dat bay1 een raid0 volume had, bay2 een raid0 volume en bay 3 en 4 een raid 1 volume.

• stefve1
Ik was misschien iets te snel met dit topic aan te maken, want ik heb mijn SSD kunnen herstellen.
Ik heb in de SSA gewoon opnieuw een raid0 gemaakt van mijn SSD, en vervolgens was hij weer zichtbaar in ESXI.

Toch ben ik benieuwd of ik iets fout doe in mijn RAID0/RAID1 configuratie, @D4NG3R?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Vóórdat je iets anders doet even een image maken van je SSD?
Dan kan je daarna naar hartelust experimenteren met RAID-instellingen.

Ik ben zelf ook thuis-PC's tegengekomen die door een winkel was uitgeleverd (het betrof verschillende winkels) met één harddisk die op het moederbord zat aangesloten en die in de bios werd gemeld a;s "RAID0". Bij veranderen van die waarde startte de PC vervolgens niet meer op. Ik heb hem in die gevallen teruggezet op de oorspronkelijke waarde "RAID0" en heb me daar het hoofd niet meer over gebroken: de PC liep er immers gewoon mee.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-12-2025

Swordlord

Act first, think never

D4NG3R schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:00:
Het lijkt mij extreem stug dat in een professionele serveromgeving (zowel hard- als software) RAID0 word vereist voor RAID1. Of jij doet iets fout, of jij verwoord/begrijpt iets fout.
Ik denk dat er wat misverstanden erin zijn geslopen door de verwoordingen.

Heb onderhanden de opties en handleiding van de DSA B120i eens uitgezocht en dat ding heeft inderdaad geen JBOD mode.

Als je arrays gaat aanmaken, krijg je de keuze om je fout tolerantie te kiezen...
Ga je kijken op fout tolerantie niveau, dan is RAID0 en JBOD, 1 disk in de array failed, hele array failed.

De logica bij HP is: JBOD kennen we niet, als er een labeltje aan een single disk moet hangen, dan RAID0, want als de disk failed, is alle data ook gefailed.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 27-12-2015 10:06 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-01 07:36

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Wat de TS hier bedoeld klopt zeker, het is echter een beetje ongelukkig uitgelegd ;)

Die HP ken idd geen JBOD, echter kan je wel iedere schijf in zijn eigen RAID0 array zetten waardoor je effectief het zelfde resultaat bereikt. Wanneer je enkel schijf 1 en 2 in een RAID1 zet worden schijf 0 en 3 niet gedetecteerd door het OS omdat de server de schijven niet als volumes ziet. Hier kan je omheen door schijf 0 en 3 beide in een aparte RAID0 te zetten (dus niet bij elkaar in dezelfde array!)

@TS goed om te horen dat je je data nog steeds heb. In het vervolg even een backup maken naar een extern systeem :)

[ Voor 10% gewijzigd door Yariva op 27-12-2015 10:19 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• stefve1
Swordlord schreef op zondag 27 december 2015 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat er wat misverstanden erin zijn geslopen door de verwoordingen.

Heb onderhanden de opties en handleiding van de DSA B120i eens uitgezocht en dat ding heeft inderdaad geen JBOD mode.

Als je arrays gaat aanmaken, krijg je de keuze om je fout tolerantie te kiezen...
Ga je kijken op fout tolerantie niveau, dan is RAID0 en JBOD, 1 disk in de array failed, hele array failed.

De logica bij HP is: JBOD kennen we niet, als er een labeltje aan een single disk moet hangen, dan RAID0, want als de disk failed, is alle data ook gefailed.
Yariva schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:18:
Wat de TS hier bedoeld klopt zeker, het is echter een beetje ongelukkig uitgelegd ;)

Die HP ken idd geen JBOD, echter kan je wel iedere schijf in zijn eigen RAID0 array zetten waardoor je effectief het zelfde resultaat bereikt. Wanneer je enkel schijf 1 en 2 in een RAID1 zet worden schijf 0 en 3 niet gedetecteerd door het OS omdat de server de schijven niet als volumes ziet. Hier kan je omheen door schijf 0 en 3 beide in een aparte RAID0 te zetten (dus niet bij elkaar in dezelfde array!)

@TS goed om te horen dat je je data nog steeds heb. In het vervolg even een backup maken naar een extern systeem :)
Bedankt voor de info!

Ik was inderdaad iets te snel met het schrijven van dit topic waardoor het wat onduidelijk was geworden.
Een backup zal ik zeker maken, maar op dit moment stond er nog niet echt iets belangrijks op (als ik alles kwijt was, dan was het alleen wat extra werk voor me).

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Het euvel hierbij is echter dat de B120i geen echte RAID controller is, maar gewoon de Intel chipset met een RAID management sausje er overheen. Is gewoon een erg primitieve controller in dat opzicht. Voordeel is dan wel dat je de array weer aan kunt maken zonder dat de disk geinitialiseerd wordt (hetgeen bij een echte RAID controller dus wel gebeurd).
Pagina: 1