Televisie met een brede kijkhoek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
Een vriend van mij is op zoek naar een nieuwe televisie (circa 42"). De opstelling van de meubels t.o.v. de televisie is nogal lastig. Waar je ook zit, de horizontale kijkhoek is altijd erg groot. Waar moet je in dat geval op letten? Informatie over kijkhoeken is nogal beperkt, maar menig televisie geeft een dramatisch beeld met een flinke kijkhoek.

Een plasma televisie zou ideaal zijn, maar dat gaat hij toch niet doen (marketing heeft zijn werk gedaan). Bij monitoren weet ik dat IPS panelen in ieder geval hun kleur houden onder een hoek. Toch zie je dat in de specificaties vaak maar weinig terug. Heeft iemand tips waar op te letten?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:08
Ga naar de winkel en probeer het daar uit. Televisies hebben tegenwoordig vrijwel allemaal dezelfde soorten panelen, dus daar ga je het onderscheid niet in zien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Plasma is uiteraard geweldig, maar niet meer nieuw te krijgen, tweedehands lastig want niemand wil afscheid nemen van zijn niet al te oude plasma, en als het persoon die jij helpt geen plasma wil door de horroverhalen die al 10 jaar niet meer opgaan, tja.

IPS panelen zijn leuk qua kijkhoeken, maar hebben niet echt geweldig contrast. Hoe erg je dat vind is persoonlijk, maar ik vind het zelf erg lelijk.

OLED heeft volgens mij ook behoorlijk goede kijkhoeken, en natuurlijk goede kleuren + geweldig contrast, echter, OLED begint pas bij 55" in de pricewatch, en vergeleken met 42" is dat toch wel een heel groot verschil. En de prijs is natuurlijk ook nog vrij stevig.

Toevallig laat overigens de laatste TV review van Tweakers wel goed zien wat er gebeurt met een typisch VA paneel: reviews: Panasonic CX670: kleine uhdtv zonder kapsones

Zo'n verschil in helderheid krijg ik niet voor elkaar met mijn ST60, zelfs al kijk ik op een hoek van 85 graden naar die TV.

Zelf vind ik dit eigenlijk een waardeloze tijd om een TV te kopen. Plasma wordt niet meer gemaakt, OLED is nog erg duur. Je zit daarom eigenlijk opgescheept met LCD's die in feite minder presteren dan een ST60/GT60 maar wel duurder zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-10 17:26

mr.paaJ

generatie cmd+z

IPS is goed voor de kijkhoek van kleurechtheid maar zegt niets over de terugval van helderheid. Daarin doet een Samsung (VA) het vaak beter dan LG (IPS) bijvoorbeeld. In de winkel gaan kijken dus.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
Ik heb zelf een plasma televisie (7 jaar oud) en ik hoop ook dat die het volhoudt, totdat OLED goed en betaalbaar is op 55" formaat. Maar om nu nog iemand een plasma aan te bevelen is een lastig verhaal.

Eens dat dit niet het moment is om een televisie te kopen. Doordat OLED nog te duur is wordt de markt nu warm gehouden met zaken als 3D, smart apps, curved, ... maar de echte innovaties laten nog op zich wachten.

Het liefst zou ik ook een los paneel kopen, zonder tuner, smart tv, ... De tuner en smart apps mogen dan in een aparte speler die je om de paar jaar vervangt. Een TV gaat toch vaak wel wat langer mee dan de smart toepassingen.

Maar we gaan wel eens kijken bij de verschillende winkels. Ik ben er zelf al een tijdje uit, dus weet ook niet waar je op moet letten...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies dus een verhuizing naar CEA.
Pagina: 1