Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-09 23:59
Hallo iedereen

Ik zou graag een switch met 24 poorten willen kopen. Welke switch raden jullie aan? De switch zal thuis gebruikt worden.

Ik heb twee switches gevonden maar weet niet welke beter is, of zijn er andere suggesties?

Dit zijn de switches die ik heb gevonden:
- Netgear GS724T 24-Poorts Gigabit Switch
-ZyXEL GS1900-244

Met vriendelijke groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Wat versta je onder "thuis gebruikt"? Hoeveel devices, welke, hebben die nog aparte eisen? Heb je inderdaad de geavanceerdere functies van een managed switch nodig? (QoS, VLAN tagging, DHCP en dergelijke) Is op iedere poort Gbit nodig, of zou je ook met 100Mbit vooruit kunnen?

Want ja, het zijn beide goede switches, en ja er zijn nog andere suggesties. Maar daarvoor mist nu gewoon informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als je enige criteria is dat het 24 poorten moet hebben zou ik zeggen koop de eerste die je tegen komt :p
Oftewel wat zijn je eisen, mag het wat geluid maken of staat hij naast je bed en moet het passief gekoeld zijn, wil je nog PoE, moet het een managed switch zijn met allerlei opties en L2 of L3?
Zou overigens dan ook even op de V&A kijken, zo vaak een switch tweedehands gekocht en nog nooit een probleem gehad, hooguit dat je via een serial port het IP moet achterhalen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
@ShitHappens
Er zijn momenteel 13 devices, waaronder drie vaste pc's, twee printers, één NAS, drie televisies, drie routers en één XBOX. Het reden dat ik een managed switch wil is omdat ik momenteel Toegepaste Informatica Netwerkbeheer studeer en daarom van pas zal komen bij het experimenteren van sommige opdrachten.

Het is toch beter om voor elk poort een Gbit verbinding te hebben in plaats van 100 Mbit, of heb ik het verkeerd?

@RGAT
Geluid is niet belangrijk omdat het toch in de garage gaat staan :) PoE heb ik niet nodig en best een managed switch omdat het van pas kan komen voor mijn studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voor iets meer heb je een HP 1920-24G. Voor thuisgebruik boeien de prestaties allemaal niet zo maar je je geeft aan dat je graag wat experimenteert en met deze heb je wel de mogelijkheid tot het gebruik van de volledige Comware command line waardoor je een stuk meer functies hebt dan op de twee switches uit de OP. Bovendien is dit een Layer 3 (Lite) switch waardoor hij bijvoorbeeld ook zelfstandig kan routeren tussen VLAN's.

[ Voor 24% gewijzigd door Bigs op 26-12-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
@Bigs

Bedankt voor je suggestie. Dit ziet er inderdaad beter uit. Maar wat bedoel je eigenlijk met "Voor thuisgebruik boeien de prestaties allemaal niet zo..". Raad je misschien betere switches aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
hilmiemrebayat schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 17:22:
@Bigs

Bedankt voor je suggestie. Dit ziet er inderdaad beter uit. Maar wat bedoel je eigenlijk met "Voor thuisgebruik boeien de prestaties allemaal niet zo..". Raad je misschien betere switches aan?
Ik ging er vanuit dat die HP veel zwaardere specs zou hebben en dus nog meer overkill voor thuisgebruik zou zijn van die Netgear. Maar dat lijkt wel mee te vallen als ik de specs zo naast elkaar leg. Die Netgear heeft tevens L3 functies (ik was denk ik in de war met een ander type. Dan is het voordeel van de HP maar beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
@Bigs

Bedankt. Dit heeft mij geholpen. HP is toch beter dan Netgear, dus zal ik dan maar voor de HP gaan. HP biedt levenslange garantie en beter support heb ik op een forum gelezen, wat ook een positieve reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou bij dit soort apparaat ook rekening met geluidsniveau als je het thuis gaat inzetten. Als je een switch met actieve koeling neemt (en dat zijn de meeste 24p managed switches) gaat het een rotherrie produceren. Geen probleem in een datacenter, wel een issue als het in de woonkamer staat en je TV probeert te kijken (en luisteren). Ik heb zelf een paar 24p Gb switches liggen (Cisco en Summit), maar die gebruik ik echt alleen buitenhuis. Anders krijg ik thuis ruzie :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
@dion_b

Bij mij zal dat geen probleem opleveren omdat het toch in de garage gaat staan. Toch bedankt voor je verwittiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

hilmiemrebayat schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:46:
@ShitHappens
Er zijn momenteel 13 devices, waaronder drie vaste pc's, twee printers, één NAS, drie televisies, drie routers en één XBOX. Het reden dat ik een managed switch wil is omdat ik momenteel Toegepaste Informatica Netwerkbeheer studeer en daarom van pas zal komen bij het experimenteren van sommige opdrachten.
Waarom dan een 24-poorts switch? Verwacht je dat er nog meer dan 3 verbindingen bijkomen? Anders zou ik lekker een 16-poorts switch nemen, dat scheelt een hoop qua prijs.

Ik heb laatst deze switch aangeschaft: pricewatch: Netgear Prosafe GS716T

Voor €70 is dat volgens mij best wel goedkoop. Non-managed switches met 16 poorten zijn natuurlijk nog veel goedkoper te vinden.
Het is toch beter om voor elk poort een Gbit verbinding te hebben in plaats van 100 Mbit, of heb ik het verkeerd?
Ligt eraan of je het nodig hebt natuurlijk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Komen de 13 utps allemaal in de garage uit? Of staat alles in de garage? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:52

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Niet om het een of ander, maar als je dit hoort vanuit school zou je misschien kunnen kijken naar een pricewatch: Cisco SG200-26. Desnoods een SG300 wanneer je echt L3 functionaliteit moet hebben.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Netgear is niet compatible met Sonos. Sonos doet iets op je netwerk waardoor Netgear denkt dat er op één poort een storm plaats vindt, waardoor het een shutdown doet op alle poorten. Houd daar rekening mee als je van plan bent om in de toekomst Sonos apparatuur aan te schaffen. In die prijsklasse kun je beter een HP v1810-24G nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Trommelrem op 27-12-2015 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Vanwaar 3 routers? Of zet je er 2 in als access point oid?
Trommelrem schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:37:
Netgear is niet compatible met Sonos.
Beetje kort door de bocht. Er zijn gewoon lijsten beschikbaar met (in)compatible hardware:
https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/42
Usually when networking hardware does not work with Sonos, it’s because it lacks support for the network protocols that Sonos uses to operate, like UPnP, STP, and SMB/CIFS.
Schijnbaar hebben veel oudere netwerkapparaten moeite met STP.

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 27-12-2015 10:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Er zijn netgear switches (maar ook vele anderen) die een functionaliteit hebben die storm control heet.
Sonos is netwerktechnisch gezien een vreselijk apparaat want hij adresseert geen devices maar broadcast z'n data over het hele netwerk.

Managed switches met storm control functionaliteit zien dat als een flooding van het netwerk en schakelen de bron dan uit (dus de utp pooort waar Sonos op zit).
Is overigens een functionaliteit die je gewoon uit kunt zetten.

Verder denk ik niet dat Sonos iets met STP doet.
STP = spanning tree protocol en wordt exclusief door routers en managed switches gebruikt om te voorkomen dat bij dubbele netwerkpaden er een loop gaat ontstaan.

SMB/CIF's is het netwerkprotocol van microsoft ten behoeve van netwerkstorage (shares) en volgens mij is dat ongeveer het oudste protocol(naast nfs) wat er op netwerk gebied bestaat.
Sonos support dus ook gewoon SMB/Cifs.

Dus waar die quote vandaan komt weet ik niet maar onzin is het wel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Er is ook helemaal geen sprake van "een switch die SMB/CIFS ondersteunt". SMB is een L7-protocol, een switch kan/hoeft dat helemaal niet te ondersteunen. Een switch opereert op L2-niveau en forward Ethernet-frames naar de goede poort(en). Wat er voor payload in die frames zit kan een switch helemaal niets schelen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Compizfox schreef op zondag 27 december 2015 @ 00:56:
Waarom dan een 24-poorts switch? Verwacht je dat er nog meer dan 3 verbindingen bijkomen? Anders zou ik lekker een 16-poorts switch nemen, dat scheelt een hoop qua prijs.
Switches gaan vaak lang mee. Ik zou er rekening mee houden dat je misschien wel 10 jaar met zo'n switch doet en dan is een 16-poorts switch als je nu al 13 poorten gebruikt wel krap. Daar kun je over een jaar alweer uitgegroeid zijn. Ik zou dan zeker voor 24-poorts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45
De HP1920 kan ik je zeker aanbevelen als je er mee wil kunnen klooien. Naast dat het op zichzelf een goede switch is de CLI (die je na een commando beschikbaar kan maken) erg leerzaam. Zelfs routing protocollen zitten er ook in, en dag ga je niet gauw in een andere switch vinden in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
Compizfox schreef op zondag 27 december 2015 @ 00:56:
[...]

Ik heb laatst deze switch aangeschaft: pricewatch: Netgear Prosafe GS716T

Voor €70 is dat volgens mij best wel goedkoop. Non-managed switches met 16 poorten zijn natuurlijk nog veel goedkoper te vinden.

[...]

Ligt eraan of je het nodig hebt natuurlijk.
@Compizfox

De reden waarom ik een 24-poorts switch wil aanschaffen is omdat er inderdaad nog verbindingen zullen bijkomen. We zijn momenteel aan het renoveren en elk kamer zal hierdoor een aantal wandcontactdoos bij krijgen en elk jaar wordt er bijna een apparaat extra aangekocht. Hierdoor zal een 24-poorts switch beter uitkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
FreakNL schreef op zondag 27 december 2015 @ 02:49:
Komen de 13 utps allemaal in de garage uit? Of staat alles in de garage? :)
@FreakNL

Inderdaad, alle bekabeling komen in de garage uit en er zullen er nog meer uitkomen ook in de komende maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
D4NG3R schreef op zondag 27 december 2015 @ 10:44:
[...]

Vanwaar 3 routers? Of zet je er 2 in als access point oid?

[...]

Beetje kort door de bocht. Er zijn gewoon lijsten beschikbaar met (in)compatible hardware:
https://sonos.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/42

[...]

Schijnbaar hebben veel oudere netwerkapparaten moeite met STP.
@D4NG3R
Drie routers functioneren als access point en er ligt dan één modem in de garage van de provider zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilmiemrebayat
XoReP schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:20:
De HP1920 kan ik je zeker aanbevelen als je er mee wil kunnen klooien. Naast dat het op zichzelf een goede switch is de CLI (die je na een commando beschikbaar kan maken) erg leerzaam. Zelfs routing protocollen zitten er ook in, en dag ga je niet gauw in een andere switch vinden in die prijsklasse.
Bedankt voor de aanbeveling. Ondertussen heb ik het al besteld. :)
Pagina: 1