Laser tralies effect.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720920

Topicstarter
Oke, in ons studentenhuis willen we binnenkort een feest geven. Hierbij willen we in ieder geval een vette DJ booth. Mijn idee nu is om een soort boomhut te maken, en dan tussen de DJ en het publiek een soort tralies van lasers.
het hoeft niet ingewikkeld te zijn, gewoon een stuk of 6 lasers, een dc adapter en een aanuit knop. Ik heb zelf een 5mw laserpen en dit is sterk genoeg, we hebben toch een rookmaschine:p.

Maar nu was ik aan het zoeken naar groene laser diodes, en deze zijn bijna niet te vinden op internet. De laserpennen zijn wel beschikbaar, maar de losse lasers niet, ook niet op alieexpress ofzo.iemand een idee waar ik deze (goedkoop) kan kopen? De rode of blauwe zijn volgens mij minder zichtbaar dus ik wil wel echt groene gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je zoekt ook niet de losse diodes, maar een module.
Laser is meer dan alleen maar een LED. Het licht moet ook gebundeld worden, anders is het geen laser.

http://www.aliexpress.com...0_62_81,searchweb201560_5

Bijvoorbeeld.
Zoekterm: 'Laser module green'

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Denk er wel aan om actief te koelen! Deze kleine modules zijn er eigenlijk niet voor gemaakt om constant aan te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:18

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij bestaan goede laser diodes ook niet op het moment.

Groen wordt gemaakt door een infraroodlaser door een aantal kristallen te doen die de lichtkleur aanpassen.

Je zoekt dus inderdaad een module of lichtpen.

Trouwens wel heel erg opletten:
- Groene lasers, vooral de goedkope, bevatten nog flink wat restanten van het infrarood wat gevaarlijk kan zijn.
- Lasers boven class 1 moet je heel goed opletten waar je licht heengaat, je wil geen kans lopen op oogschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-08 23:42
Anoniem: 720920 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 14:14:
Oke, in ons studentenhuis willen we binnenkort een feest geven. Hierbij willen we in ieder geval een vette DJ booth. Mijn idee nu is om een soort boomhut te maken, en dan tussen de DJ en het publiek een soort tralies van lasers.
het hoeft niet ingewikkeld te zijn, gewoon een stuk of 6 lasers, een dc adapter en een aanuit knop. Ik heb zelf een 5mw laserpen en dit is sterk genoeg, we hebben toch een rookmaschine:p.

Maar nu was ik aan het zoeken naar groene laser diodes, en deze zijn bijna niet te vinden op internet. De laserpennen zijn wel beschikbaar, maar de losse lasers niet, ook niet op alieexpress ofzo.iemand een idee waar ik deze (goedkoop) kan kopen? De rode of blauwe zijn volgens mij minder zichtbaar dus ik wil wel echt groene gebruiken.
Ik heb laatst deze binnengekregen: http://nl.aliexpress.com/...d-WL-Red/32383675125.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 20:01

Dido

heforshe

SA007 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 14:33:
- Groene lasers, vooral de goedkope, bevatten nog flink wat restanten van het infrarood wat gevaarlijk kan zijn.
Wat is er precies gevaarlijk aan infrarood?
Goed, bij heel hoog vermogen levert het brandwonden op, maar wordt dergelijk vermogen door goedkope meuk geleverd?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
Dido schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:24:
[...]

Wat is er precies gevaarlijk aan infrarood?
Goed, bij heel hoog vermogen levert het brandwonden op, maar wordt dergelijk vermogen door goedkope meuk geleverd?
Als jij een groene/rode/blauwe laserstraal op je ogen gericht krijgt zal je uit reflex je ogen sluiten (want: fel, irritant etc.). Infrarood licht is onzichtbaar en kan dus je ogen binnentreden (en schade aanrichten) zonder dat je het door hebt. Zeker omdat je in China van die laserpennen kan kopen die in NL niet zijn toegestaan vanwege het te hoge vermogen is dat dus gevaarlijk. Als je ziet dat je met sommige van die dingen ballonnen kunt laten knappen / zwarte PVC-tape kunt doorsnijden dan hebben ze dus redelijk wat vermogen :X 8)7

Ik zou gewoon op safe spelen en een laserprojector huren van een audio/video-verhuurbedrijfje. Kost je een keer 3 tientjes voor een avond ofzo, maar dan heb je tenminste geen gevaarlijke opstelling staan.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 20:01

Dido

heforshe

ThinkPadd schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:17:
Als jij een groene/rode/blauwe laserstraal op je ogen gericht krijgt zal je uit reflex je ogen sluiten (want: fel, irritant etc.). Infrarood licht is onzichtbaar en kan dus je ogen binnentreden (en schade aanrichten) zonder dat je het door hebt.
Ok, duidelijk. Maar dat geldt dus niet voor het geval dat aangehaald werd, dat ging om groene lasers die "restanten van IR bevatten", wat schadelijk zou zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
Dido schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:22:
[...]

Ok, duidelijk. Maar dat geldt dus niet voor het geval dat aangehaald werd, dat ging om groene lasers die "restanten van IR bevatten", wat schadelijk zou zijn.
Die goedkope dingen spugen IR-strooilicht uit ja. Als je daar de hele avond in staat te koekeloeren (desnoods indirect via spiegelende oppervlakken ofzo) dan lijkt mij dat niet echt aan te raden. Ik denk dat dat is waar op gewezen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@Dido

Het geval wat aangehaald wordt is 'ik wil goedkope groene lasers die in rook richtbaar zijn'.

Dan zit je aan diodes te denken die ~50mW groen uitspugen, gezien die kristallen nogal ineffecient zijn gaat er een 200-250mW aan infrarood in, een flink deel wordt omgezet in warmte maar er komt ruwweg evenveel infrarood uit als groen als ze niet gefilterd zijn.

En dat infrarood is met genoeg vermogen om je oog te beschadigen, en hoeft niet naar dezelfde kant te schijnen als het groen (komt eruit op een licht andere hoek, wat door optische elementen versterkt wordt).
Het is dus prima mogelijk dat je buiten de groene straal staat maar in de straal van het infrarood.

Lasers die van de vloer naar een plavond schijnen valt dat wel bij mee, maar het is iets waar je bewust van moet zijn als je met groene lasers werkt, want wat doe je met die lasers na het feest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720920

Topicstarter
Ai ja ik zie dat het ietsje ingewikkelder ligt nu. Mijn idee was om gewoon een langwerpige kist te maken(desnoods met computerfans als koeling) en dan een stuk of 5 lasers omhoog gericht erin. Die wil ik dan tussen de draaitafels en het publiek zetten(ongeveer 1.5m hoog). Zou dit ook al schadelijk kunnen zijn? het lijkt me dat als ik de plek waar ze boven tegenaanschijnen zwart verf dit erg minimaal moet zijn.
ze staan dan wel idd langdurige tijd aan. En is het niet mogelijk deze lasers een beetje terug te voeren door bijvoorbeeld een lager voltage te gebruiken?

En ik zat te denken aan deze: http://www.dx.com/p/5mw-5...11-9mm-26885#.VoQP2vnhDIV
5MW. dit lijkt me ruim voldoende vermogen, aangezien ik de straal van mijn 5mw laserpennetje ook goed zie zonder rookmachiene.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 720920 op 30-12-2015 18:12 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een <= 5mw zichtbare laser valt onder class 3r, en kan mits goed gebruikt veilig zijn.

Als die die recht naar boven tegen iets niet-reflectiefs zet is het veilig.
Daarnaast zou ik wel de plaatsing zo maken dat het 'onhandig' is om bij de lasers in de buurt te komen, bijv door daar andere spullen omheen te zetten.

Zie ook: Wikipedia: Laser safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:16

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:06:
Een <= 5mw zichtbare laser valt onder class 3r, en kan mits goed gebruikt veilig zijn.

Als die die recht naar boven tegen iets niet-reflectiefs zet is het veilig.
Daarnaast zou ik wel de plaatsing zo maken dat het 'onhandig' is om bij de lasers in de buurt te komen, bijv door daar andere spullen omheen te zetten.
Als de tralies zelf niet bewegen kun je dat zelfs eleganter doen:

Maak op het punt waar de laserstralen eindigen een lichtsensor waar de laser op schijnt, en die de laser 'aan' houdt via een transistor of relais. Als de bundel dan wordt onderbroken gaat de laser direct uit omdat er geen licht meer op de sensor valt en is de blootstelling dus zo kort mogelijk.

Overigens mierenneukmodus, maar er zijn wel directe groene laserdiodes. Vraag alleen niet wat ze kosten :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Voor class 3R is dat niet nodig, daarboven moet je er inderdaad voor zorgen dat mensen niet in de straal kunnen komen door bijvoorbeeld een dergelijke interlock.

Overigens met sensors moet je ook opletten, die moeten wel triggeren op het licht wat uit die specifieke laser komt en niet op willekeurig omgevingslicht.
Pagina: 1