Nieuwe Office PC voor moeder (budget € 450,-)

Pagina: 1
Acties:

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:53

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit zal een systeem zijn voor mijn moeder. Zij heeft een oude Vista laptop van Acer die erg traag is geworden en niet meer voldoet aan deze tijd. Ik wil deze vervangen voor een mooie compacte desktop gezien ze de laptop nog nooit verplaatst heeft. :+ Zij doet de huis-tuin- en keuken zaken op een PC: tekstverwerken, surfen, mailen, rabobank en foto's bekijken en simpele bewerkingen hierop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs mag maximaal € 450,- zijn voor de hardware exclusief licenties en randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ze heeft al een monitor, toetsenbord en printer e.d. Gaat dus puur om de kast.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk een vrij basic config met mobo, case, ssd, geheugen e.d. Ik zat te denken aan een i3 processor ook al zou een pentium misschien al volstaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Intel met Skylake gezien zuinigheid en toekomstbestendigheid. Ook heb ik goede ervaringen met Asrock moederborden de laatste tijd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een eis voor de PC is wifi, gezien hij op een kamer staat zonder bekabelde verbinding beschikbaar. Dan kom je sowieso op een duurder mobo uit. Verder wil ik graag dat het een stil en zuinig systeem is.

Ga je overklokken?
Neen :-)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie even kunnen meedenken of dit de optimale config is en of ik de juiste dingen bij elkaar heb gezocht. Heb ik voldoende grote voeding en/of is een i3 een overkill? Is een Gigabyte bord toch beter in dit geval? Ik hoor het graag.

Ik kwam op deze config uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1ASRock H170M-ITX/ac€ 110,50€ 110,50
1Antec ISK600€ 46,09€ 46,09
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 40,95€ 40,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,44

[ Voor 3% gewijzigd door GandalfTheGrey op 26-12-2015 13:47 ]

Computer Specs

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:18
Uitstekende lijst, kan er maar 1 ding op aanmerken: in verband met toekomstgerichtheid is het een goed idee om een mobo met USB3.1 Type C te kiezen. Dat scheelt in de toekomst dan weer verloopjes. Dit is een redelijke keus, zit ook meteen WiFi bij.

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 19:19
Ik zou je deze setup willen aanraden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,-€ 61,-
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI (rev. 1.0)€ 108,-€ 108,-
1Antec ISK 110 Vesa€ 75,95€ 75,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,90

Nieuwe Skylake setup, die Pentium is snel genoeg voor genoemde taken.
Hyperthreading zal weinig toegevoegde waarde geven voor de dubbele prijs van de Pentium.
Kastje is een stuk kleiner met een prima voeding.
Weet niet of de monitor VESA heeft anders kan je het kastje zelfs nog mooi achter het scherm wegwerken.

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Dat Gigabyte mobo ziet er ook goed uit. Dat ga ik denk ik nemen. Bij dat mobo staat alleen 802.11ac als wifi supported. Mijn moeder heeft een Experiabox met 802.11n range. Ik neem aan dat dit gewoon backwards compatible is en werkt? Bij het Asrock moederbond staan namelijk beiden frequenties apart genoemd.

De Pentium vind ik ook een goed idee. Moet alleen nog even nadenken of ik nog een kleiner kastje wil. Is niet perse nodig. Het Antec kastje ziet er ook mooier uit :-)

[ Voor 8% gewijzigd door GandalfTheGrey op 26-12-2015 17:53 ]

Computer Specs

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Gigabyte WB867D-I€ 28,27€ 28,27
1Crucial CT8G4DFD8213€ 37,95€ 37,95
1Crucial BX200 240GB€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,02

De G4400 is een prima CPU, deze presteert iets beter dan een i3 3225, en doet nauwelijks onder voor een i3 4170: http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G4400.html.

De meest goedkope Skylake moederbord uitgezocht met DDR4 support. Heeft geen built-in WiFi, dus vandaar de add-on kaart (deze ondersteunt alle formaten van a, b, g, n en zelfs ac).

Ik zou vanwege kostenbesparing gaan voor een normale mATX kast, namelijk de CM Silencio 352, welke ook nog eens uitermate stil is.

Goodkoopst DDR4 stickje van 8GB genomen.

de System Power 7 is een prima voeding voor lage budgets en is bronze gecertificeerd.

En een goedkopere SSD van Crucial gekozen, aangezien het gebruikt zal worden voor basic taken en je het verschil niet of nauwelijks zal merken.

• GeneralX
WiFi van Gigabyte mobo ondersteunt a/b/g/n/ac op 2.4 GHz en 5 GHz. Feit is wel dat losse WiFi modules vaak beter presteren omdat je de antenne beter kunt positioneren. Het idee van Sokiejjj om er een losse in te steken is dus best een goed idee. ATX of ITX is natuurlijk een keuze die je niet alleen maakt op basis van prijs. Gezien het een laptop moet vervangen, zou ik dan voor de meest compacte keuze gaan. De kast van Valux7 is inclusief voeding van 90W, dus dat is een beter idee dan een losse voeding en losse kast die fors groter zijn. In de kast van Valux7 past echter geen losse insteekaart, de losse WiFi module is dan geen optie meer.
Wat SSD betreft: ja, de Crucial is goedkoper en het prestatieverschil ga je niet merken. Gezien het budget maakt het echter niet zo heel veel uit.

[ Voor 17% gewijzigd door GeneralX op 26-12-2015 18:10 ]

• mrborrie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 08:06
Ik kijk meteen even mee met de aanbevelingen hier. Jaren met een macbook rondgelopen nadat mijn PC was geklapt. Was toen echt een super game PC en wist ik echt veel van gamehardware en wat hip was.

Tegenwoordig heb ik compleet geen idee meer wat er leeft in de hardware wereld. Ik zou wel mijn Cooler Master Cavalier kast willen hergebruiken. Daar is nog niets aan veranderd qua fitment i.c.m. moederborden?

Voor de rest gewoon een snelle computer voor de dagelijkse taakjes en misschien af en toe een spelletje maar ik zit voornamelijk achter de Xbox tegenwoordig.. Ben lui geworden :D (werk, nieuwe hobby in de auto's etc)

• GeneralX
mrborrie schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 18:07:
Ik kijk meteen even mee met de aanbevelingen hier. Jaren met een macbook rondgelopen nadat mijn PC was geklapt. Was toen echt een super game PC en wist ik echt veel van gamehardware en wat hip was.

Tegenwoordig heb ik compleet geen idee meer wat er leeft in de hardware wereld. Ik zou wel mijn Cooler Master Cavalier kast willen hergebruiken. Daar is nog niets aan veranderd qua fitment i.c.m. moederborden?

Voor de rest gewoon een snelle computer voor de dagelijkse taakjes en misschien af en toe een spelletje maar ik zit voornamelijk achter de Xbox tegenwoordig.. Ben lui geworden :D (werk, nieuwe hobby in de auto's etc)
Topic high-jacks worden doorgaans niet gewaardeerd. Desalniettemin: maten van moederborden zijn niet veranderd. Voor meer informatie: check BBGs, maak evt een eigen topic aan. Succes!

• mrborrie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-11 08:06
GeneralX schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 18:13:
[...]

Topic high-jacks worden doorgaans niet gewaardeerd. Desalniettemin: maten van moederborden zijn niet veranderd. Voor meer informatie: check BBGs, maak evt een eigen topic aan. Succes!
Okay dit verschilt altijd per forum. Forum 1 zegt maak een eigen topic aan. Forum 2 zegt ja er is er al een lees dat eerst voordat je post. Ik kijk wel gewoon verder mee vanaf dit punt /off

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 15:31
Misschien is een Intel NUC wat voor haar. Deze heeft ook 802.11n/ac wlan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 178,-€ 178,-
1Crucial CT102464BF160B€ 35,70€ 35,70
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Importeer productenTotaal€ 294,65

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Super bedankt voor de reacties. Dit is de nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI (rev. 1.0)€ 108,-€ 108,-
1Antec ISK600€ 46,09€ 46,09
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,31€ 80,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 369,30

Goed idee wat betreft de processor. Scheelt toch zeker 60 euro en hyperthreading is niet echt van belang in de kantoorapplicaties.

Moederbord zoals besproken vervangen voor de Gigabyte. Fijn dat compatibel is met ook 802.11n. Een losse wifi module is ook een idee inderdaad, maar de wifi router is redelijk dichtbij dus ik maak me geen zorgen dat het signaal niet aankomt e.d. Dus heb niet gekozen voor een losse wifi module. Wiet weet kan ik het PCI slot later nog voor iets anders gebruiken.

Wat betreft de ATX of ITX kast. Een ATX kast vind ik echt te groot en niet nodig. Mijn moeder vind mijn tower ook te groot :-) De NUC en ISK 110 zijn inderdaad kleiner en drukken het budget nog verder, maar zo compact is niet perse nodig. Dus een ITX kastje wat niet TE groot is lijkt me prima. Ook ziet de Antec ISK 600 er ook aantrekkelijk uit. Dus hier valt de keuze toch op. En ik moet ook nog wat te bouwen hebben natuurlijk ;-)

Ik las nog ergens iets over incompabiliteit tussen Be Quiet voeding en Skylake mobo/processor voor slaapstand, maar ik neem aan dat dit geen probleem is?

[ Voor 10% gewijzigd door GandalfTheGrey op 28-12-2015 00:25 ]

Computer Specs

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Ik heb een beetje op google gezocht over de power states, maar kom er niet helemaal uit. Kan iemand dit misschien toelichten?

Is het de €30,- meerprijs waard voor een seasonic voeding?

Computer Specs

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

GandalfTheGrey schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 00:09:
Ik heb een beetje op google gezocht over de power states, maar kom er niet helemaal uit. Kan iemand dit misschien toelichten?

Is het de €30,- meerprijs waard voor een seasonic voeding?
Zoek een PSU dat C6/C7 ondersteunt of je gaat in de BIOS/UEFI de "sleep state" disablen (als ie dat ondersteunt).
Welk Seasonic PSU?
Voeding advies en informatie topic - Deel 31

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 29-12-2015 00:20 ]

Trein?

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Het is me nu helder wat het probleem is. Ook de oplossingen uitschakelen of een andere goede voeding vinden zijn helder.

In andere topics wordt deze seasonic aangeraden pricewatch: Seasonic G-series 360 watt). Deze is wel compatibel met de power states van Skylake. Deze lijkt me prima.

Kan iemand nog iets zeggen over of dit het prijsverschil waard is in een dergelijk office systeem? Voelt voor mij namelijk overdreven om een voeding van 70euro in een systeem van 370 euro te zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door GandalfTheGrey op 29-12-2015 01:13 ]

Computer Specs

Verwijderd

De Seasonic is in alle gevallen superieur aan de Be Quiet. 5 ipv 3 jaar garantie, kwalitatief veel betere onderdelen, zuiniger, ondersteuning voor C6/C7 powerstates, PEG stekker zodat later evt nog een videokaart toegevoegd kan worden, sleaved kabels.
Ga je het systeem met de Seasonic bestellen dan ben je minimaal rond de €410,- kwijt als je bij 2 winkels bestelt. Bestel je bij 1 winkel dan zijn de kosten minimaal €422,-. Met de Be Quiet is het niet mogelijk bij 1 winkel te bestellen. Bij 2 winkels ben je €386,- kwijt.
Pagina: 1