[Windows 8 / 10] Vastmaken aan start / taakbalk

Pagina: 1
Acties:
  • 14.474 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Hoi,

Wie weet waarom niet alle snelkoppelingen in Windows 8 en/of 10 zijn vast te maken aan start of de taakbalk? Vooral als ik een snelkoppeling heb gemaakt naar een url staan die opties er niet bij. Bij de url plakken in een nieuwe snelkoppeling of het icoontjes links van de url naar het bureaublad slepen lukt het niet. De manier hoe ik het nu heb gedaan is in Google Chrome een nieuw gebruikersprofiel aanmaken en de snelkoppeling op het bureaublad laten plaatsen. Het enige nadeel is dat de website in een nieuw browserscherm wordt geopend. Voor deze toepassing op zich niet zo heel erg maar juist overzichtelijker.
Weet iemand waarom deze opties er niet altijd bijstaan en hoe dat is op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan dan toch gewoon beter binnen je browser deze snelkoppelingen maken? Daar is de browser ook voor tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
sorry ik snap niet wat je daar mee bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Nou, binnen je browser maak je snelkoppelingen.
Zo heb ik, als ik firefox start 10 tabbladen die meteen openen, zoals de telegraaf, gmail, got, weeronline etc.
Daarnaast heb ik in de taakbalk van de browser een stuk of 20 snelkoppelingen die alleen starten als ik erop klik.

Zo doet men dat normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ja maar dat heeft toch niets te maken met de vraag die ik stel? je bedoeld dan de taakbalk in de browser neem ik aan?
Voor sommige toepassingen / websites is het handig om een snelkoppeling op het bureaublad te hebben.
Ik heb dat nu bijvoorbeeld gedaan met de webmail die ik op die pc gebruik om snel adressen er uit te halen die ik dan kopieer naar een labelprogramma + printer. Ik kan dan eerst het ene programma openen en dan vanuit de taakbalk de volgende. Eerst browser openen en vanuit de browser een snelkoppeling is weer een handeling meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Tja, we snappen elkaar niet...
Als ik mijn computer opstart, dan start de browser, webmail etc gewoon automatisch op. Want dat is wat ik veel gebruik. Geen enkele handeling nodig.

Jij doet het anders en je kan misschien beter even wachten tot iemand reageert die jouw specifieke situatie wel snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ja ik bedoel gewoon een snelkoppeling op het bureaublad waar je ook andere programma's mee opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Snelkoppelingen naar bepaalde webpagina's leg je vast in je browser.
Dat is handiger, want zo scheidt je snelkoppelingen naar webpagina's van andere snelkoppelingen, bijvoorbeeld naar programma's. Zit je op een pagina waarvan je het adres wilt bewaren, klik dan rechts van de adresbalk. Je kunt die snelkoppelingen ook allemaal onderverdelen in mapjes en zo een boomstructuur opbouwen. @reepje heeft het over 20 snelkoppelingen, ik ken mensen die er wel 1000 hebben.
Welke browser gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Anoniem: 176232 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 14:41:
. @reepje heeft het over 20 snelkoppelingen, ik ken mensen die er wel 1000 hebben.
ik wilde de boel niet te gecompliceerd maken, heb er inderdaad honderden :)

daarvan afgezien, ik denk dat de ts zich beter even kan verdiepen wat er allemaal mogelijk is, want ik heb het vermoeden dat hij (of zij) er helemaal geen kaas van gegeten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kan toch prima?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/aM4I6MRJlJicPXnEv3JbZv0a/full.png

Vanuit IE kan je gewoon het tabblad naar de taakbalk slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Anoniem: 176232 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 14:41:
Snelkoppelingen naar bepaalde webpagina's leg je vast in je browser.
Dat is handiger, want zo scheidt je snelkoppelingen naar webpagina's van andere snelkoppelingen, bijvoorbeeld naar programma's. Zit je op een pagina waarvan je het adres wilt bewaren, klik dan rechts van de adresbalk. Je kunt die snelkoppelingen ook allemaal onderverdelen in mapjes en zo een boomstructuur opbouwen. @reepje heeft het over 20 snelkoppelingen, ik ken mensen die er wel 1000 hebben.
Welke browser gebruik je?
Ja dit snap ik natuurlijk ook wel. En ik wil het ook niet bij iedere website doen.
Het is gewoon vreemd dat je de ene snelkoppeling wel aan de taakbalk en start kan vastmaken en de andere niet. Dit is eigenlijk allemaal overbodige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
tajvdz schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:30:
[...]

Ja dit snap ik natuurlijk ook wel..
Maar wat je blijkbaar niet snapt. >
een snelkoppeling verwijst naar een beschikbaar programma binnen het windows besturingssysteem.

een url hoort daar per definitie niet bij. Bij het aanroepen van een url zullen er een aantal handelingen worden uitgevoerd (zo niet honderden, maar ik zal verder niet compliceren). De belangrijkste daar van zijn het aanroepen van een programma om de url te openen (de browser), de firewall die dit toestaat en de de virusscanner die ook een ok geeft.

Het is gewoon uncoventioneel wat je wil. Dat kan werken, dat kan ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
Simpelste oplossing hiervoor is een snelkoppeling naar Internet Explorer (of een andere browser zoals Chrome of zo) maken, en als optie de site die je wilt openen meegeven. Bijvoorbeeld: "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" http://<jouw-url>. Deze koppel je dan weer in Start en/of je taakbalk.

Of de optie die Brilsmurfffje aangeeft natuurlijk :)

Gek genoeg kan je snelkoppelingen naar exe bestanden wel koppelen aan Start/taakbalk maar snelkoppelingen naar URL's direct niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Monkeybrains op 26-12-2015 16:00 . Reden: taalfoutjes eruit gehaald. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Reepje schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:44:
[...]

Maar wat je blijkbaar niet snapt. >
een snelkoppeling verwijst naar een beschikbaar programma binnen het windows besturingssysteem.

een url hoort daar per definitie niet bij. Bij het aanroepen van een url zullen er een aantal handelingen worden uitgevoerd (zo niet honderden, maar ik zal verder niet compliceren). De belangrijkste daar van zijn het aanroepen van een programma om de url te openen (de browser), de firewall die dit toestaat en de de virusscanner die ook een ok geeft.

Het is gewoon uncoventioneel wat je wil. Dat kan werken, dat kan ook niet werken.
sorry maar wat je mening in deze is is voor mij totaal niet interessant.
reageer aub alleen als je antwoord hebt op mijn vraag en ga niet je mening lopen verkondigen of mij vertellen wat ik wel en niet moet doen!
Het principe van wat ik wil wordt door heel veel mensen gebruikt en mijn enige vraag was waarom kan je dat niet vastmaken aan de taakbalk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Brilsmurfffje schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:15:
kan toch prima?

[afbeelding]

Vanuit IE kan je gewoon het tabblad naar de taakbalk slepen :)
Dit werkt inderdaad ook en is op zich nog mooier dan hoe ik het in Google Chrome heb opgelost. Het icoontje van de website wordt namelijk in de snelkoppeling gebruikt na de eerste keer aanklikken van de snelkoppeling!

[ Voor 3% gewijzigd door tajvdz op 26-12-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Monkeybrains schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:49:
Simpelste oplossing hiervoor is een snelkoppeling naar Internet Explorer (of een andere browser zoals Chrome of zo) maken, en als optie de site die je wilt openen meegeven. Bijvoorbeeld: "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe" http://<jouw-url>. Deze koppel je dan weer in Start en/of je taakbalk.

Of de optie die Brilsmurfffje aangeeft natuurlijk :)

Gek genoeg kan je snelkoppelingen naar exe bestanden wel koppelen aan Start/taakbalk maar snelkoppelingen naar URL's direct niet.
zou kunnen of de url als startpagina gebruiken. dat is op zich hoe ik het in Google Chrome heb gedaan maar dan moet je wel een nieuw profiel aanmaken. Bij IE weet ik niet of dat moet / kan maar de optie van Brilsmurfje was inderdaad een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
tajvdz schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:11:
[...]

sorry bla bla
Het principe van wat ik wil wordt door heel veel mensen gebruikt en mijn enige vraag was waarom kan je dat niet vastmaken aan de taakbalk!
Als het door heel veel mensen wel wordt gebruikt, en met succes, dan kan je beter met die mensen communiceren. En niet hier op dit forum, want dan krijg je alleen maar te maken met domme mensen zoals ik

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Reepje schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:18:
[...]

Als het door heel veel mensen wel wordt gebruikt, en met succes, dan kan je beter met die mensen communiceren. En niet hier op dit forum, want dan krijg je alleen maar te maken met domme mensen zoals ik

:X
Het maken van snelkoppelingen naar websites op het bureaublad wordt vaak gebruikt. Maar nu wilde ik die vastmaken aan de taakbalk of start. Een mogelijkheid die er bij andere snelkoppelingen op het bureaublad wel is. Dus dat was mijn vraag waarom het bij snelkoppelingen naar url's niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11
tajvdz schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:21:
[...]

Het maken van snelkoppelingen naar websites op het bureaublad wordt vaak gebruikt. Maar nu wilde ik die vastmaken aan de taakbalk of start. Een mogelijkheid die er bij andere snelkoppelingen op het bureaublad wel is. Dus dat was mijn vraag waarom het bij snelkoppelingen naar url's niet kan.
Ik heb geen idee waarom Microsoft het koppelen van URL snelkoppelingen niet toestaat, ik kan het in ieder geval niet zo gauw vinden. Wat ik wel weet is dat je dus wel snelkoppelingen naar exe bestanden kan koppelen. Wellicht zag Microsoft beveiligings issues, maar die heb je mijn inziens ook met exe snelkoppelingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

tajvdz schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:21:
[...]

Met mijn manier kan je ze ook aan de startbalk vastmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132571

Inderdaad een probleem tajvdz.

In Chrome kon eerder het pinnen aan de Taakbalk via rechtsboven aanpassen/meer hulpprogramma's/pinnen aan taakbalk en nu alleen nog "Toevoegen aan bureaublad".

Ik gebruikte de mogelijkheid (in TotalCommander) om de url als lnk te kopieren naar: c:\Users\xxxxxxx\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar\

Eerst een link maken in MenuStart en dan kopieren in TotalCommander van Users/MenuStart naar de TaskBar.

Als het allemaal goed is snel een kopie maken van de Taskbar voor problemen in de toekomst.

Microsoft gebruikt slinkse methoden om zich op te dringen en daar maken ze zich niet populairder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 16:49
Moet zeggen dat ik daar ook wel al achter gezocht heb. Heb, op het werk, een intranet site gemaakt die door een dertigtal mensen wordt gebruikt. Nu zou het, als ik aan de eindgebruikers denk, het simpelst zijn als er gewoon een icoontje (favicon van de intranet site) op de taakbalk staat.
Maar blijkbaar lukt dat niet echt meer. Met chrome wel met hetgeen hierboven beschreven staat. Maar als ik bij Internet Explorer ga naar "toevoegen aan Apps-weergave", kan ik wel icoontje op bureaublad krijgen maar niet op de taakbalk omdat ie dat toevoegt aan het contextmenu van internet explorer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je een "programmma" vastpint op de taakbalk is dat precies wat er gebeurt. Je koppelt het programma / applicatie. In het geval van Internet Explorer is dat dus de executable iexplore.exe en dat proces wordt gestart zonder verdere parameters mee te geven.

Er wordt dus enkel iexplore.exe gestart en niet bijvoorbeeld iexplore.exe http://www.google.nl/

Het is daarom dus niet mogelijk om een snelkoppeling naar een url rechtstreeks op de taakbalk te zetten enkel door middel van "pinning"

Een snelkoppeling naar een URL is in werkelijkheid vaak een simpel tekstbestandje met als extensie .url
Dit soort bestanden kun je openen met Kladblok dan zie je wat erin staat.
Zet het weergeven van bekende bestandsextensies eens aan in de Verkenner weergave opties.

URL bestanden worden geopend met de standaardbrowser, welke dat dan ook is die je hebt ingesteld op je computer

Er is wel eenvoudig omheen te werken door bijvoorbeeld:
  • Een werkbalk toe te voegen aan de Taakbalk en de snelkoppelingen te plaatsen in de map waar deze werkbalk naar verwijst. Bijvoorbeeld de map Bureaublad (zo kun je dezelfde snelkoppelingen op je Bureaublad en in de werkbalk plaatsen) of naar de map Favorieten wanneer je gebruikmaakt van Internet Explorer. Zo kun je toch snel de URL's openen die je vaak gebruikt.
  • De snelkoppeling die je gepind hebt aanpassen door parameters mee te geven aan de applicatie, zoek de snelkoppeling op in de map %AppData%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\User Pinned\TaskBar Kies eigenschappen en geef de url als parameter mee aan de executable.

[ Voor 11% gewijzigd door akimosan op 26-02-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 813691

Hallo mensen!

Ik heb sinds kort de nieuwe versie van Office erop gezet. Nu wil ik mijn Word, Power Point en Outlook vastmaken aan mijn taakbalk alleen nu gaat dat niet :'( . Als ik hem naar de taakbalk sleep dan komt er een rood icoontje bij te staan. Het viel me wel op dat de nieuw geïnstalleerde programma's (Word, Power Point en Outlook) Een pijltje links onder in op het icoon hebben.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat dank!

Diéry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:59

TheVMaster

Moderator WOS
Je kunt hier het beste een eigen topic voor aanmaken. Het is onnodig om hiervoor een oud-topic-uit-de-sloot te trekken.

Daarnaast welkom bij Tweakers! We verwachten wel wat eigen inzet en dus ook wat eigen onderzoek. Wat heb je allemaal al via Google kunnen vinden en wat werkte er niet etc.

Dit topic gaat dan ook (helaas) op slot, maar je mag van mij een nieuw topic aanmaken....maar dan wel graag een met wat meer info. Misschien een screenshot van het rode icoontje en wat je allemaal zelf hebt geprobeerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.