Krachtige laptop voor reizende promovendus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720870

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben promovendus in de natuurkunde. Daarom draai ik vaak zware C/python/mathematica/matlab scriptjes/notebooks op mijn desktopcomputer op de universiteit. Ik wil echter graag ook een laptop die ik kan meenemen op congressen, maar waarop ik ook af en toe wat programma zonder problemen kan draaien. Ik gebruik Ubuntu als OS, dus ik zou zeggen dat een Mac afvalt. Verder zou ik de laptop ook af en toe willen gebruiken om een filmpje te kijken of (klassiek) spelletje te spelen.

Wat is je budget?
Tussen de 500 en 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik wil hem vooral meenemen op congressen. Daarom zat ik te denken aan een 13"3 inch Ultrabook.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zat tot nu toe te twijfelen tussen deze twee laptops.. Wat denken jullie hiervan? Zou een van deze twee geschikt zijn voor mij? Wat me opviel was dat een van de twee (de R4051T) op verschillende bekende websites (paradigit/coolblue) als "nooit meer" verkrijgbaar staat. Weten jullie de reden hiervoor? Is dit een slecht teken?

Tenslotte sta ik ook open voor andere suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wat is een zwaar C/python etc script? Hoelang duurt het nu op welke hardware?

Je budget is nogal ruim, van midrange tot highend..
De laptops die geeft zijn beide zo goed als even snel, je zou ook nog kunnen kijken naar een surface pro, die hebben een schermformaat wat prettiger is voor het lezen en maken van documenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-07 11:56
Ik heb zelf de pricewatch: Asus Zenbook UX303UA-R4051T sinds afgelopen donderdag.
Ik heb alleen direct het ram geüpgraded naar 12GB en er een 500GB ssd in gedaan.
De laptop is echt perfect, weegt bijna niks en is razend snel.

Had 1 van de laatste stuks bij Paradigit besteld waren er nog 2 op voorraad afgelopen woensdag.

Had hiervoor een 15.6 inch laptop wat overduidelijk een stuk meer weegt dan deze ultrabook (bijna 3kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Camo schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:07:
Ik heb zelf de pricewatch: Asus Zenbook UX303UA-R4051T sinds afgelopen donderdag.
Ik heb alleen direct het ram geüpgraded naar 12GB en er een 500GB ssd in gedaan.

Had 1 van de laatste stuks bij Paradigit besteld waren er nog 2 op voorraad afgelopen woensdag.

Had hiervoor een 15.6 inch laptop wat overduidelijk een stuk meer weegt dan deze ultrabook (bijna 3kg)
Klinkt goed! Heb jij enig idee waarom deze laptop niet meer gemaakt lijkt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Anoniem: 720870 schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:03:
[...]

Klinkt goed! Heb jij enig idee waarom deze laptop niet meer gemaakt lijkt te worden?
Ik zou het eigenlijk ook niet weten, het is wel raar want de 305 heeft een broadwell terwijl de 303 weer een Skylake processor heeft.

En het logischer zou zijn dat de 305 juist niet verkrijgbaar zou zijn en de 303 hem zou 'opvolgen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 08:32
Als ik je eisen zo lees, zit ik te denken aan een HP Spectre x360. Binnen je budget te vinden met processoren van í3's tot i7's (wat heb je nodig voor de scripts). Bouwkwaliteit is zeer goed, ziet er (vind ik zelf) erg strak en zakelijk uit en het om kunnen klappen in tabletmodus lijkt mij voor onderweg ook erg handig.

Voor 1399 heb je bijvoorbeeld deze versie met Full-HD scherm (laat langer mee op een accu dan de UHD versie), met i7, 8GB RAM en 256GB SSD. Weegt slechts 1,45 kg dus ideaal voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Camo schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:07:

Is er enige specifieke reden dat je niet voor de Asus Zenbook UX305LA-FC0004R bent gegaan? Deze lijkt qua specs vrijwel hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Anoniem: 720870 schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:51:
[...]

Is er enige specifieke reden dat je niet voor de Asus Zenbook UX305LA-FC0004R bent gegaan? Deze lijkt qua specs vrijwel hetzelfde..
Ik zelf vind het aluminium mooier dan het geheel zwart van de UX305.
De UX303 heeft wel een skylake processor, terwijl de UX305 een oudere generatie heeft.
UX303 beschikt over 3 USB 3.0 poorten en de UX305 2 maal 3.0 en 1 2.0 poort.

De UX303 heeft sowieso de upgrade mogelijkheden om de 2.5" inch SSD en of werkgeheugen te upgraden.
Terwijl de UX305 alleen de M.2 SSD kan upgraden zo ver ik kon zien door middel van het internet.
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/csm_Asus_Zenbook_UX305LA_Innereien_3c57c946f7.jpg

Ook mist de UX305 een backlit keyboard wat een erg handige feature is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Let wel dat alle laptops die je overweegt een ULV processor aan boord hebben. Die offeren prestaties op voor een betere accu duur.

Je moet dus echt onderzoeken wat belangrijk is qua hardware. Dat kan je doen door op je desktop te kijken naar wat voor CPU er in zit en hoe zwaar die belast wordt.

Overigens zal je volwaardige mobiele CPU's alleen nog maar vinden in de premium zakelijke laptops en mobiele workstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Camo schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:19:
[...]

Ik zelf vind het aluminium mooier dan het geheel zwart van de UX305.
De UX303 heeft wel een skylake processor, terwijl de UX305 een oudere generatie heeft.
UX303 beschikt over 3 USB 3.0 poorten en de UX305 2 maal 3.0 en 1 2.0 poort.

De UX303 heeft sowieso de upgrade mogelijkheden om de 2.5" inch SSD en of werkgeheugen te upgraden.
Terwijl de UX305 alleen de M.2 SSD kan upgraden zo ver ik kon zien door middel van het internet.
Foto:
[afbeelding]

Ook mist de UX305 een backlit keyboard wat een erg handige feature is.
Bedankt voor de informatie!

Ik las dat de 303 een 50 Wh accu heeft. Weet jij toevallig welke accu de 305 heeft? Ik meen me te herinneren dat ik ergens 56 Wh had gelezen, maar ik kan het in ieder geval niet op Tweakers terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:26

BCC

[semiofftopic]
Je kan op een mac toch gewoon met bootcamp Ubuntu draaien? En dan een macbook 13" nemen voor de draagbaarheid?

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 29-12-2015 20:02 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Anoniem: 720870 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 19:59:
[...]

Bedankt voor de informatie!

Ik las dat de 303 een 50 Wh accu heeft. Weet jij toevallig welke accu de 305 heeft? Ik meen me te herinneren dat ik ergens 56 Wh had gelezen, maar ik kan het in ieder geval niet op Tweakers terugvinden.
Jup hier geven ze ook 56 Wh aan bij de i5 zou dan de i7 het zelfde zijn qua accu?
http://www.ultrabookreview.com/7395-asus-zenbook-ux305la/

[ Voor 5% gewijzigd door Camo op 29-12-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Camo schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 21:55:
[...]

Jup hier geven ze ook 56 Wh aan bij de i5 zou dan de i7 het zelfde zijn qua accu?
http://www.ultrabookreview.com/7395-asus-zenbook-ux305la/
Ok mooi, dan is dat duidelijk. Hoewel bij die review staat dat 56 Wh "below average" is. Is een 50 Wh accu dan niet te weinig? Uit jouw ervaring, hoe lang gaat je batterij mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
Anoniem: 720870 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:06:
[...]

Ok mooi, dan is dat duidelijk. Hoewel bij die review staat dat 56 Wh "below average" is. Is een 50 Wh accu dan niet te weinig? Uit jouw ervaring, hoe lang gaat je batterij mee?
Heb nog maar 1 dag echt op de batterij zelf gewerkt, kon toen wel denk ik 6-7 uur hem aan hebben staan.
Spotify en een beetje Excel/Word documenten bewerken.
Pagina: 1