Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 713973

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een computer in elkaar gaan zetten alleen diegene die het doet voor me zegt dat ik aan een 250 GB SSD niet genoeg heb om Windows 10 en allerlei andere programma's op te zetten maar is dit wel waar?
Aangezien ik heb gelezen dat Windows 10 op 64 bits een storage space vraagt van 11 GB?

Maar hij zegt ook ja maar inclusief update's en applications kan windows wel 50/60GB vragen van je computer.

Wat is nou waar?

Bedankt de moeite alvast!

Met vriendelijke groet,

Riddersword

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 713973 op 26-12-2015 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En welk deel van Google/eigen inzet gaf hier geen duidelijk antwoord over?
Ik kan me niet voorstellen dat dit nooit op het internet besproken is ;)
(Oftewel: volgende keer even googlen op z'n minst)
W10 gebruikt een slordige 10-11GB inderdaad, met updates en een paar programma's zou je 60GB ook wel kunnen halen. Met GTA V zit je dan over de 120GB bijvoorbeeld.
Een SSD van 250GB is zat voor windows en een paar games, 120GB is inderdaad erg krap, 250GB is meestal zat, 480/512GB is ruim.
Zal dus vooral afhankelijk zijn van wat je erop zet. Installeer je niks anders dan Windows 10 en Notepad++ dan zal je aan 120GB ook zat hebben, maar wil je een paar games en een aantal andere programma's erop zetten dan kan het heel anders zijn, daar kunnen we niks over zeggen zonder te weten wat je wil doen ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RGAT schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 05:22:
En welk deel van Google/eigen inzet gaf hier geen duidelijk antwoord over?
Ik kan me niet voorstellen dat dit nooit op het internet besproken is ;)
(Oftewel: volgende keer even googlen op z'n minst)
W10 gebruikt een slordige 10-11GB inderdaad, met updates en een paar programma's zou je 60GB ook wel kunnen halen. Met GTA V zit je dan over de 120GB bijvoorbeeld.
Een SSD van 250GB is zat voor windows en een paar games, 120GB is inderdaad erg krap, 250GB is meestal zat, 480/512GB is ruim.
Zal dus vooral afhankelijk zijn van wat je erop zet. Installeer je niks anders dan Windows 10 en Notepad++ dan zal je aan 120GB ook zat hebben, maar wil je een paar games en een aantal andere programma's erop zetten dan kan het heel anders zijn, daar kunnen we niks over zeggen zonder te weten wat je wil doen ;)
Ik heb inderdaad gegoogled maar dan kom je op sites zoals

http://www.softwareok.com/?seite=faq-Windows-10&faq=31
"I would say a partition size for install (c:\) 50 GB, better 100 GB to make sure!"

http://www.engadget.com/2015/07/27/windows-10-upgrade-faq/

" Windows 10's minimum requirements are pretty much the same as Windows 7 and 8: A 1GHz processor, 1GB of RAM (2GB for the 64-bit version) and around 20GB of free space. "

http://www.digitaltrends....0-so-you-probably-can-to/

The 32-bit OS will use 16GB of hard drive space, while the 64-bit will top out just around 20GB of storage.

Daarom wilde ik het even hier vragen aangezien de ene zegt 11 GB de andere 20 GB en weer andere 50 tot 100 GB

Verder is het erg slordig voor mij om er niet te vermelden wat ik verder wilde doen maar ik wilde 1 SSD voor besturingsysteem en andere progamma's en dan 1 HDD voor de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is gewoon geen eenduidig antwoord te geven.

De optimale situatie is, dat je alles wat je hebt aan programmas (dus zeker niet alleen windows waar nu de focus op lijkt te liggen) op je ssd hebt. De vraag is dan, hoeveel GB heb je. Kijk bijvoorbeeld op je huidige computer: hoeveel GB is daar in gebruik.

Je verbruik is ook afhankelijk van je werkwijze mbt data. Ik ken genoeg mensen met 500 GB op hun harde schijf, maar ze zitten voornamelijk te internetten en te kaarten (dus 450 GB gebruiken ze helemaal niet).
Andere hebben weer echt 500 GB nodig, en zitten te pielen met een kleine 120 GB SSD...

Maar, als je alleen een SSD voor je besturingssysteem wil (maar waarom, daar heb je niet veel aan), dan is 120 GB ruim voldoende, 60 GB gaat ook en 32 GB is wat krap, maar mogelijk.
Maar echt dat wil je niet, het kost geld, veel tijd om te instaleren en te onderhouden, en het werkt niet echt prettig. Je bent dan beter af met 1 enkele harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

"Algemene windows 10 vraag" is een wel erg algemene titel die niets zegt over de inhoud ;) Ik pas het wat aan.

Ik red me er voorlopig prima mee, op de werklaptop. Aangezien je ook een HDD doet gaat het wel lukken. Voorlopig. Waar nodig installeer je dan, of stal je data op HDD. Of je koopt over twee jaar een dan goedkopere grote SSD en migreert alle data als het zover is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-07 00:54
Tel daarbij op dat windows 10 ook nog pak 'm beet 30GB extra verbruikt na een goede update aan 'previous installation files'
Ik zelf heb een os ssd van 120GB waar steevast nog 60GB van vrij is, daar staan in principe alle programmas op waaronder photoshop. Maar games en my documents evenals adobe cache staan op een andere ssd.

Dus wat reepje zegt inderdaad. Het kan allemaal wel, zij het met wat moeite, maar met een 240GB of groter werkt het allemaal wat prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Win10 zelf is niet zo gestoord groot, nee. Een GB of 10 tot 15 is opzich genoeg voor Windows zelf.
Echter, alle updates komen er bij. Na een verse installatie en dan de updates draaien tot huidige is al gauw 15GB extra.
Dat kan je uiteraard wel weer opruimen via Schijfopruiming en dan recover je 90% van de ruimte van de updates (meeste is spul wat is blijven staan, de complete installers en backups van vorige versies)

Dus ja, 30GB voor Win10 is geen vreemd getal.

Dan moeten je andere applicaties nog. Een GB of 2 voor Office2013, Office krijgt zelf ook updates, dus ook daar weer wat extra ruimte voor begroten.
En verder is het gewoon kijken wat je aan applicaties draait. Het is per gebruiker zo verschillend dat er geen pijl op te trekken is.

Kortom: 250GB is ruuuuuiiiiim voldoende voor Win10+Office en alle rommel van de updates, maar wat je verder aan applicaties hebt bepaalt uiteindelijk wat de grootte van je SSD zal moeten zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entjesbe
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:37
Ik heb de gewoonte om de windows partitie zoveel mogelijk vrij te houden van allerlei programmas die niet direct systeem gerelateerd zijn. Gewoon op een andere schijf een programsfolder aanmaken en daar installeren. Voordeel is dat je C schijf beperkt in omvang blijft en je back-ups van je systeem dus ook niet zoveel ruimte vragen.
Ik heb een 128 GB SSD en dat is ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou nooit voor het minimum gaan, dan zit je continu tempfiles weg te gooien omdat je c:\ schijf vol zit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:45:
Ik zou nooit voor het minimum gaan, dan zit je continu tempfiles weg te gooien omdat je c:\ schijf vol zit.
Daarvan afgezien, een kleine schijf is veel trager dan een grote.
De 60 GB is echt langzamer vergeleken met een 240 GB SSD.

De hele discussie is overigens een beetje uit de pre-historie van de SSD. Nog niet zo heel lang geleden waren die dingen gewoon erg duur. 40 GB voor 100 euro. Ja dat is een ander verhaal en ga je kijken wat mogelijk is.

Maar tegenwoordig heb je voor slechts 86 euro (blijkbaar sweet spot, want de 100 euro modelletjes zijn altijd erg populair) ongeveer 250 GB. Daarmee is het probleem, of de noodzaak, een kleine ssd aan te schaffen verleden tijd.

[ Voor 39% gewijzigd door Reepje op 26-12-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:37

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb een 120GB SSD voor windows.Daarvan heb ik nog 65 gig over.
Dat is dus windows. Maar nu ook nog met een windows.old.
Mijn gebruikers data waar ik nu bezig ben met een fotoprojectje en gewoon windows updates etc.
Mijn nuc met windows 10 gebruikt nog minder.

Ik heb wel een 2e SSD in mijn laptop zitten van 240GB. Voor mijn data.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb 250GB en dat is echt te weinig als je een aantal games installeert. Doe je dat niet dan is het meer dan voldoende. Maar juist games wil je toch wel op je SSD hebben vanwege de veel kortere laadtijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik werk nog met een antieke 80GB intel ssd :P Maar ik kan je aanraden een SSD boven de 250GB te nemen. Het voorkomt dat je ooit met ruimteproblemen komt te zitten. Data dat je niet vaak gebruikt moet je gewoon wegzetten op een traditionele disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Anoniem: 713973 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 05:40:
[...]

/knip/

Verder is het erg slordig voor mij om er niet te vermelden wat ik verder wilde doen maar ik wilde 1 SSD voor besturingssysteem en andere programma's en dan 1 HDD voor de rest.
Je hebt alleen nog niet aangegeven wat al die andere programma's zijn.
En dan kun je dat nog steeds gemakkelijk uitzoeken door na te gaan wat de minimale grootte nodig is voor die programma's, telt het bij elkaar op, neemt het wat ruimer en je kiest er een schijf voor die het best daarbij past.

Opmerking dat een kleinere SSD trager is dan een grotere SSD is dat klopt... Maar alleen voor iemand die benchmarks draait.. Bij normaal gebruik zou ik daar niet naar kijken (het is gewoon stukken sneller tegenover een reguliere HDD) en mij druk maken om de garanties van de verschillende SSD's ipv snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt iedereen voor zijn/haar ervaring en kennis op het gebied van Windows 10.

Ben nu weer een stapje wijzer geworden op het gebied van Windows 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:06:
Ik heb 250GB en dat is echt te weinig als je een aantal games installeert. Doe je dat niet dan is het meer dan voldoende. Maar juist games wil je toch wel op je SSD hebben vanwege de veel kortere laadtijden.
Ik heb een 256GB SSD, en dat is echt zat als je een aantal games installeert ;). Oftewel het ligt er nogal aan wat voor een games, en je definitie van een aantal. Maar je kan redelijk probleemloos 3-4 grote games erop hebben.

Overigens heeft mijn laptop nog steeds 128GB en dat is zat voor hem. (Wel met een normale HDD ernaast). Maar goed, hier kan je geen eenduidig antwoord op geven. Stap 1: Pak je huidige PC, kijk hoeveel ruimte je gebruikt erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:12
250GB is meer dan genoeg voor alleen Windows, maar je hebt het over:
en allerlei andere programma's
en daar kan je bijzonder weinig over zeggen natuurlijk. Als je het hebt over een paar spellen van 50GB per stuk, dan wordt het al snel krap.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Reepje schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:48:
[...]
Daarvan afgezien, een kleine schijf is veel trager dan een grote.
De 60 GB is echt langzamer vergeleken met een 240 GB SSD.
Waar je in de praktijk geen hol van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-07 19:00
Vraag: Heb je daarnaast een harde schijf?

Ja? 120 a 250gb is zat

Nee? 250gb is het minimum maar 480gb+ is aan te raden als je geen externe schij wilt mee sjouwen

Ja maar? Als je ruimte hebt voor een 2de schijf geldt optie 1 ook, dan is 120gb a 250gb genoeg + een losse normale schijf erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-07 22:47
Ligt er een vooral aan wat je er mee gaat doen.

Thuis heb ik een 120GB SSD met een 1TB HDD. Geen enkele opslag problemen. Grote bestanden zoals films etc staan op mijn NAS. Daarnaast gebruik ik hem vooral om te gamen. Er is zelf nog z'n 70GB vrij op mijn SSD.

Op mijn werklaptop had ik alleen een 256GB SSD. Hier had ik wel te weinig ruimte dus deze heb ik snel uitgebreid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurthonkey365
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-08-2024
ik zelf heb ook een 250 gb ssd in mijn laptop, voor mij meer dan voldoende.

het is voor je zelf even onderzoeken welke programma's je gebruik, hoeveel bestanden je opslaat en wat je er nog meer mee doet.

bouw je een pc voor alleen internet word enz.. dat is het meer dan voldoende?
bouw je een pc voor photoshop? tja, externe data word dan al snel aantrekkelijk? aangezien back-up enz..
bouw e een pc voor game's? 250 ssd en een extra hdd voor de game's?

als ik jou was zou ik een lijstje gaan maken met je dagelijkse bezigheden op de pc en wat je er mee wil gaan doen in de toekomst, en aan de hand van deze lijst gaan kijken of het wat het beste is voor je zelf.

oja mijn windows gebruikt 14 GB, 3GB voor drivers, 17 GB voor programma's, 30 GB voor Virtuele test systemen en de rest is documentjes en overige data zo ongeveer 10GB. verder heb ik een externe HDD waar film's muziek endergelijke op staan. maar dit had ik al voor dat ik een SSD had.

[ Voor 6% gewijzigd door hurthonkey365 op 28-12-2015 18:26 ]

Pagina: 1