Werk PC - €1000-€1500

Pagina: 1
Acties:

• jbtjee
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 22:32
Hallo!

M'n huidige PC is alweer 6 jaar oud, en begint gebreken te vertonen (LAN vliegt er @random uit). Tijd voor een nieuwe!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Dreamweaver / Fireworks / Photoshop CS6 (programmeren / grafisch web)
  • Matlab (programmeren, signaal analyse)
  • Visual Studio (programmeren, compilen, testen)
  • Computer machine learning
Het word een werk-pc, die 5 jaar mee moet. Naast bovenstaande toepassingen wil ik hem ook af en toe kunnen gebruiken voor gamen, voor m'n Occulus rift en het "standaard" PC gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de €1000 en €1500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SATA HDD's (3.5"), SATA SSD (EVO 840)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Intel i7-6700
RAM: 16GB DDR4 RAM (2x 8GB)
HDD: 1x M.2 SSD 265 GB
GPU/kaart: Moet 3 monitoren en 1 TV (1080p via HDMI) aan kunnen sturen. Monitoren moet ik ook nog aanschaffen, dat komt later.
MOBO:
  • 1+ Gb LAN
  • 2+ M.2 aansluiting
  • 2+ USB Type-C (=Thunderbolt 3?)
  • 6+ SATA interne aansluitingen
  • (Dual) UEFI
  • Digitaal Optisch (S/PDIF)
Kast:
  • Stil
  • 4+ HDD bays
  • normale tower
  • Voorkeur voor USB 3.0 & 3.5mm jack aansluiting aan de voorkant
  • Voorkeur voor zwart
  • Moet een goede airflow hebben zodat de M.2 disk niet overheats SM951 overheating
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU, verder moet het werken. In m'n huidige PC is m'n RAM (OCZ) niet compatible met MOBO (die twee werken niet goed samen), waardoor het op een erg lage snelheid draait (533MHz). Dit heb ik liever niet in m'n nieuwe PC....

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij "simpel" werk (internetten / filmpje kijken), zou het zeer leuk zijn als de PC geen geluid produceerd. Bij games / zware arbeid is dit geen probleem. Energieverbruik is niet heel belangrijk, maar gezien de PC wekelijks tientallen uren aanstaat, mag er wel aan gedacht worden.

Ga je overklokken?
Nope. Misschien wel, als de K CPU niet al te veel meer kost dan de normale...

Wat verwacht je van ons?[i]
- Wat is de verwachting van de i7-6700 CPU prijs, zal die de komende tijd gaan dalen?
- Kan ik sneller dan 2133MHz RAM gebruiken met deze CPU, kan er bijvoorbeeld 3.2GHz RAM in en ook op die snelheid draaien? (de specs v/d it 6700 zeggen namelijk "PC4-17000 (DDR4-2133)")
- Ik zou schatten dat de opstelling z'n 500W voeding nodig heeft? Suggesties voor een die stabiel is (ook als het lichtnet dat niet is) en stil is?
- De GPU is mogelijk overkill? Hoewel ik niet echt game, wil ik wel een GPU die de komende 5 jaar mee kan.
- Water koeling lijkt mij overkill voor een niet-k i7? Is Scite-muggen nog steeds de beste passieve koeler?
- Wat is het verschil tussen SM951 (AHCI) en SM951 (NVMe)? (behalve de prijs)

Daarnaast zou ik graag suggesties / tips ontvangen m.b.t. onderstaande opzet.

Huidige opzetje: (mist nog voeding, kast, ...)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 349,90€ 349,90
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7€ 216,90€ 216,90
1Gigabyte GV-N970IXOC-4GD€ 334,90€ 334,90
1Scythe Ninja 4€ 38,95€ 38,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R€ 119,50€ 119,50
1be quiet! Dark Power Pro 11 550W€ 136,-€ 136,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 183,34€ 183,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.379,49

Edit: de Gigabyte GA-Z170X-UD5 TH bleek maar één M.2 aansluiting te hebben. Dan maar de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7 (en heeft ook DP poort, USB 3.1 niet C-type aansluiting, 2x lan en betere audio)
Edit2: Ninja 4 toegevoegd, RAM aangepast naar DDR4 3.2GHz Corsair Rood (i.p.v. Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16)
Edit3: Be-Quiet! 550W voeding toegevoegd. Die is echt stil!

[ Voor 13% gewijzigd door jbtjee op 28-12-2015 02:11 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26
Vanwege die Occulus rift mag je best een GTX970 nemen, die is zelfs aanbevolen.
Ik verwacht de komende maand niet meer dan een tientje prijsdaling van de nieuwe quadcore i7's.
Voor inspiratie over voeding en behuizing zie bijvoorbeeld BBg mainstreamgamesysteem
Waterkoeling raad ik alleen mensen aan die de laatste paar procent extra willen overklokken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Okay, het verschil tussen AHCI en NVMe... Ongeveer een wereld van verschil.
Voor de 'TL;DR': koop een NVMe, en laat de SM951 achterwege en vervang die voor een 950Pro. Die is, ondanks redelijk overeenkomende specs, in real-world applicaties net wat sneller en een langere levensduur voor nagenoeg hetzelfde geld.

Het verschil tussen AHCI en NVMe is dat AHCI het protocol is wat over SATA wordt gebruikt. Dit protocol bevat een behoorlijke bottleneck als het aankomt op de accesstime. SSD's kunnen veel kortere accesstimes geven, maar het AHCI protocol staat het simpelweg niet toe. Daarbij beperk je jezelf met dat protocol tot SATA snelheden, dus maximaal 600MB/sec. Beetje jammer van zo'n gruwelijk snelle SSD, om hem te gaan beperken ;)
NVMe is een veel efficienter protocol. De accesstimes kunnen makkelijk met 75% worden gereduceerd ten opzichte van AHCI. Daarbij werkt NVMe over PCIe 3,0 x4, wat een theoretische maximale doorvoersnelheid geeft van 4GB/sec.

Nu moet gezegd worden dat die SM951 en 950Pro beide 2GB+/sec kunnen doen, en dat is heel leuk en heb je absoluut NVMe voor nodig, maar de ervaring vertelt dat meer MB/sec niet de grote kracht is van een SSD.
SSD's zijn vooral gebaat bij lagere accesstimes. In de echte wereld ben je voornamelijk bezig om te wachten tot je de daadwerkelijke lees/schrijf actie kan uitvoeren (kortom, de accesstime).
Windows opstarten is een serie van allerlei kleine bestandjes lezen en logging wegschrijven. Allemaal kleine transacties waarbij je meer zit te wachten op de optelsom van alle tussentijdse accesstimes.
Zelfde geld voor het opstarten van programma's.
En dát is waar NVMe SSD's écht hun kracht laten zien, want je ramt gewoon 75% van de wachttijd er tussenuit en dat merk je. Alleen al in de reactie van je systeem als je een popup menu of het startmenu moet openen. Je voelt het verschil tussen een SATA/AHCI SSD en een NVMe SSD.

Dan de rest van het vragenlijstje:
- Een Skylake i7... Ze zijn er nog maar net. Verwacht het eerstkomende half jaar nog geen prijsdalingen. Sowieso heb ik het gevoel dat Skylake vrij prijs-gunstig in de markt is gezet ten opzichte van de vorige generaties.

- Het RAM: Ja, je kan sneller RAM kopen, dat werkt ook op lagere snelheden. Wat niet werkt, is RAM kopen wat langzamer is dan wat je CPU nodig heeft.

- Een voeding kan je het makkelijkste kiezen door simpelweg op te tellen. Je CPU heeft een TDP (maximaal theoretisch verbruik), de videokaart is het ook wel van te vinden. En als je het niet kan vinden: Het PCIe slot mag 75watt leveren, een 6Pin PCIe Power stekker mag ook 75Watt leveren en een 8Pin PCIe Power stekker mag 150watt leveren. Heb je een kaart met extra power aansluitingen? Gewoon optellen. 75Watt plus wat de kabels mogen leveren. PCIe+6pin+8pin is samen 300watt, als voorbeeld.
Daarbij zou ik adviseren om een voeding te nemen met een 80Plus rating. Die gaan van Bronze tot Platinum. 80Plus betekent dat de voeding minstens 80% efficient is met omzetten van netstroom naar de voltages die je PC nodig heeft. Hoe dichter bij Platinum je komt, hoe dichter bij de 100% efficient je gaat komen.
Minder weggegooide energie staat gelijk aan minder hitte, minder lawaai en een lagere stroomrekening voor een PC die verder exact gelijk is.
Instabiele netspanning vang je uberhaupt niet op met een voeding trouwens. Als je echt last hebt van instabiele netspanning, zal je het moeten gaan zoeken in een apparaat wat de stroomvoorziening stabiliseert. B.v. een APC SmartUPS.

- GPU's... sja, 5 jaar mee gaan... Je kan nu ultra high end gaan, maar je kan ook zeggen: ik upgrade over 2,5jaar. Nu een redelijk dikke videokaart kopen, die weer verkopen en dan weer een redelijk dikke kaart halen, is prijstechnisch nog vrij interessant om te doen.
Of je voor overkill gaat is verder je eigen keus. Ik zou het zelf niet doen en juist de bovenstaande strategie nemen.

- Waterkoeling, zeker met de geboorte van de All-in-One systeempjes, begint behoorlijk mainstream te worden. Als je de centen er voor hebt, why not? Verwacht alleen geen ultieme stilte. Dat is namelijk afhankelijk van de ventilatoren, en een watergekoeld systeem moet nogsteeds evenveel warmte afvoeren. Enige voordeel is dat je de warmte kan spreiden over een groter oppervlak en dus ook meer lucht-contact waar die warmte afgegeven kan worden, waardoor je grotere ventilators kan gebruiken welke minder hard hoeven te draaien voor dezelfde airflow.
Voor luchtkoeling is een Scythe koeler een prima keus. Ik zou zelf voor de Ninja4 gaan, maar dat is voornamelijk m'n eigen voorkeur. Die hang je dan passief in de airflow van je kast. Zou een Skylake i7 prima koel moeten kunnen houden zonder dat er een ventilator tegenaan geplakt zit. Uiteraard wel afhankelijk van goede overall airflow in je systeem.

[ Voor 43% gewijzigd door McKaamos op 27-12-2015 12:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Clemens123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-08 18:48
@McKaamos AHCI staat los van PCIe of Sata. De SM951 AHCI haalt hogere snelheden dan met sata zou mogelijk zijn en werkt over PCIe 3.0. Het verschil in benchmarks is trouwens vrij gering. Maar vooral bij de random access is NVMe beter (zoals jij dit ook vermeldt hebt), en het is juist de random access die het belangrijkste is bij opstarten en zo.
Wat wel een feit is dat NVMe niet over Sata werkt. AHCI werkt echter wel met beide interfaces en met de SM951 ACHI zal men ook sequentiele snelheden bereiken die in de buurt komen van 2 GB/s.

Ik zou wel ook voor de 950 pro gaan, vooral omwille van de duidelijke 5 jar garantie, hoe dit bij de sm951 zit weet ik niet. Ook de samsung magician software werkt denk ik niet met deze. En driver support is mogelijk ook beter.

[ Voor 26% gewijzigd door Clemens123 op 27-12-2015 12:46 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Clemens123 schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:42:
@McKaamos AHCI staat los van PCIe of Sata. De SM951 AHCI haalt hogere snelheden dan met sata zou mogelijk zijn en werkt over PCIe 3.0. Het verschil in benchmarks is trouwens vrij gering. Maar vooral bij de random access is NVMe beter (zoals jij dit ook vermeldt hebt), en het is juist de random access die het belangrijkste is bij opstarten en zo.
Wat wel een feit is dat NVMe niet over Sata werkt. AHCI werkt echter wel met beide interfaces en met de SM951 ACHI zal men ook sequentiele snelheden bereiken die in de buurt komen van 2 GB/s.

Ik zou wel ook voor de 950 pro gaan, vooral omwille van de duidelijke 5 jar garantie, hoe dit bij de sm951 zit weet ik niet. Ook de samsung magician software werkt denk ik niet met deze. En driver support is mogelijk ook beter.
Ligt aan de implementatie, maar inderdaad, in het geval van de SM951 heb je gelijk.
AHCI kan je via meerdere routes over een M.2 slot gooien.
M.2 ondersteunt ook directe SATA connectie ipv PCIe. Je kan dus zowel AHCI-over-SATA-over M.2 als AHCI-over-PCIe doen. Laatste is inderdaad wel sneller op de sequentiele transfers.

Edit:
Trouwens, de 950Pro heeft ook beter thermal management dan een SM951, en is wat energiezuiniger.
Dus die oververhitten niet zomaar. Nog een reden om een 950Pro te kopen.
Zie ook de spec-sheet bij http://www.anandtech.com/...ro-ssd-review-256gb-512gb

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 27-12-2015 13:15 ]

• jbtjee
Hartelijk dank voor deze eerste feedback:

- SSD vervangen voor de Samsung 950 Pro 256GB
Vanwege die Occulus rift mag je best een GTX970 nemen, die is zelfs aanbevolen.
Goed dat je eraan denkt! Dit geeft me een reden om voor deze chip te gaan :) (i.p.v. alleen de aansluitingen achterop)

Kijkend naar de GTX 970 kaarten <=€350, is er dan nog een reden om een andere kaart te nemen dan de Gigabyte GV-N970IXOC-4GD?

Wattage:
GPU 145w, CPU 91w/65w, SSD/HDD's 50w, dus 500Watt zou zeer ruim voldoende zijn. of kan ik ook een 400W voeding erin stoppen? er zal in de toekomst geen extra kaart bijkomen....
Het verschil tussen Gold en Platinum lijkt z'n 20 euro te zijn. ik heb het vermoeden dat dat over ene periode van 5 jaar wel terug te verdienen is...
- Welk wattage raden jullie aan, gegeven deze opstelling? 400W?
- Wat zijn tegenwoordig goede voeding-merken? (of: gegeven platinum en het aan te raden wattage, welke voeding zou je aanraden die goed is en stil?)

Koeling:
Als je de Ninja 4 met de Muggen 4 vergelijkt, dan heeft de ninja een iets hoger dB, maar een lager RPM bij idle?
- Waarom heeft de Ninja een switch voor H/M/L, wordt de temp niet geregeld via het mobo?
- passief koelen van de i7 6700 met een goede airflow lijkt mij bij normaal gebruik wel te kunnen, maar bij 80+% CPU usage over een langere periode denk ik dat de fan wel wenselijk is op de koeltoren?

Ram:
Ja, je kan sneller RAM kopen, dat werkt ook op lagere snelheden. Wat niet werkt, is RAM kopen wat langzamer is dan wat je CPU nodig heeft.
Maareeh... heeft het ook zin om sneller ram te nemen?
Stel ik neem Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, gaat dat RAM dan ook op 3.2GHz draaien, of blijft het dan op 2.1GHz hangen? (gegeven dit mobo en CPU)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jbtjee schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:17:
Hartelijk dank voor deze eerste feedback:

- SSD vervangen voor de Samsung 950 Pro 256GB

[...]

Goed dat je eraan denkt! Dit geeft me een reden om voor deze chip te gaan :) (i.p.v. alleen de aansluitingen achterop)

Kijkend naar de GTX 970 kaarten <=€350, is er dan nog een reden om een andere kaart te nemen dan de Gigabyte GV-N970IXOC-4GD?

Wattage:
GPU 145w, CPU 91w/65w, SSD/HDD's 50w, dus 500Watt zou zeer ruim voldoende zijn. of kan ik ook een 400W voeding erin stoppen? er zal in de toekomst geen extra kaart bijkomen....
Het verschil tussen Gold en Platinum lijkt z'n 20 euro te zijn. ik heb het vermoeden dat dat over ene periode van 5 jaar wel terug te verdienen is...
- Welk wattage raden jullie aan, gegeven deze opstelling? 400W?
- Wat zijn tegenwoordig goede voeding-merken? (of: gegeven platinum en het aan te raden wattage, welke voeding zou je aanraden die goed is en stil?)

Koeling:
Als je de Ninja 4 met de Muggen 4 vergelijkt, dan heeft de ninja een iets hoger dB, maar een lager RPM bij idle?
- Waarom heeft de Ninja een switch voor H/M/L, wordt de temp niet geregeld via het mobo?
- passief koelen van de i7 6700 met een goede airflow lijkt mij bij normaal gebruik wel te kunnen, maar bij 80+% CPU usage over een langere periode denk ik dat de fan wel wenselijk is op de koeltoren?

Ram:

[...]

Maareeh... heeft het ook zin om sneller ram te nemen?
Stel ik neem Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16, gaat dat RAM dan ook op 3.2GHz draaien, of blijft het dan op 2.1GHz hangen? (gegeven dit mobo en CPU)
De Ninja4 heeft zowel PWM regeling als een max-voltage schakelaar. Daarmee kan je dus beperken wat het maximale toerental zal zijn, als het moederbord een 100% signaal afgeeft.
Ik zou uberhaupt de hele ventilator niet monteren en eens kijken of je temperaturen dan OK zijn. Daar heb je namelijk best kans van. Ninja4 is een behoorlijk beest, als het aankomt op passief koelen. De ribben zitten ver genoeg uit elkaar om passieve flow er doorheen te laten.

Wat voedingen betreft ben ik altijd wel gecharmeerd van de spullen van BeQuiet, maar merken als b.v. Corsair en Antec zijn ook leuk.
Een Wattje of 500 is waar ik voor zou gaan. Je wil altijd een beetje ruimte overhouden voor toekomstige uitbreidingen e.d. (ook een harddisk kost stroom, en extra stickjes RAM, etc)

Wat snelheid betreft zal het geheugen standaard op de snelheid lopen die de CPU nodig heeft.
Je kan in de BIOS de XMP optie inschakelen. Xtreme Memory Profile. Dat is de setting die aangeeft dat het geheugen op z'n maximale snelheid zal gaan lopen.
Echter, het maakt voor een Skylake niet eens uit of je DDR3 of DDR4 zou gebruiken (afgezien van dat DDR3 niet past). DDR3 bied al genoeg bandbreedte dat je geen winst boekt met DDR4.

• jbtjee
De Ninja4 heeft zowel PWM regeling als een max-voltage schakelaar. Daarmee kan je dus beperken wat het maximale toerental zal zijn, als het moederbord een 100% signaal afgeeft.
Uitstekend! Ninja it is :). Ik denk inderdaad dat ik over het algemeen geen baat heb bij de extra fan op het koelblok, dus dit ga ik zeker testen zodra de pc binnen is.
Dat is de setting die aangeeft dat het geheugen op z'n maximale snelheid zal gaan lopen. Echter, het maakt voor een Skylake niet eens uit of je DDR3 of DDR4 zou gebruiken (afgezien van dat DDR3 niet past). DDR3 bied al genoeg bandbreedte dat je geen winst boekt met DDR4.
Tue, DDR3 kan ook voldoende bandbreedte bieden, en sock 1151 DD3 mobos bestaan ook, maar gelukkig niet met de combi 2x M.2 & USB 3.1 type-c zoals ik dat wil :)

Als ik ook het volgende artikel mag geloven, heeft het in het dagelijks gebruik weinig zin om hoger dan 2666MHz te gaan. Hoewel dit erop neerkomt dat je "XMP" moet inschakelen, en aldus internet je dan het RAM aan het overklokken bent.

- Is het mogelijk je ram te overclocken met een i7-6700 (niet-k) CPU? Ik neem aan van wel?

Gegeven G.Skill F4-3200C16D-16GVKB en de Corsair CMK16GX4M2B3200C16
De G.Skill heeft een iets hogere tested latency: 16-18-18-38-2N (Corsair: 16-18-18-36)
De G.Skill is hoger: 42 mm (Corsair: 33.5mm)

- Is er dan enige reden om toch de G.Skill te nemen? (behalve dat de G.Skill €1,- goedkoper is)

p.s.: heb de voedingen vergeleken, en zag de antec 550W voor €92, terwijl de be-quiet! er voor €136 opstaat. Kort zoeken gaf de doorslag.

[ Voor 6% gewijzigd door jbtjee op 28-12-2015 02:10 ]

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ik zou eerder voor een Noctua cooler gaan. Krijg je veel betere koelpasta bij dan de meeste andere fabrikanten. Plus 6 jaar fabrieksgarantie. En de meegeleverde fans zijn een van de beste. Plus ze zijn heel stil tijdens gebruik. Via hun site is te zien of je gekozen geheugen er onder past.
http://tweakers.net/categ...wNInVUSooykxO9c3MU7IyqAUA

Ook zie ik dat je nog geen case hebt uitgekozen. Cases van Fractal Design zijn over het algemeen heel stil.
Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
Is best stil, heeft veel inbouw mogelijkheden, heeft stoffilters, is degelijk en met een strak uiterlijk:
http://www.silentpcreview.com/article1422-page1.html

Beide fabrikanten staan voor kwaliteit. Maar ik denk dat je dan wel boven het budget uit komt.
Anderzijds zou die case en CPU koeler meerdere builds mee kunnen gaan.

Daarnaast je gekozen GTX970 zal een pokke herrie maken tijdens het gamen met 1 zo een kleine ventilator. Een ASUS StriX of andere met 2-3 fans bijvoorbeeld is een stuk stiller. Maar wederom duurder.

Het RAM kan best goedkoper. Je merkt het verschil toch niet. Sneller RAM is alleen handig als je je CPU gaat overclocken zodat die lekker mee gaat.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB
Daardoor heb je meer budget voor dat soort kwaliteits onderdelen zoals hierboven.

Als ik dan je lijstje pak, krijg je dit, als een zeer still werk/game pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac GeForce GTX 970 AMP! Omega Core Edition€ 362,50€ 362,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.500,49

De videokaart is misschien duurder dan de meeste multi-fan GTX 970's maar is de stilst geteste GTX 970 op de markt. En behoord tot de snellere GTX 970's. Met een "Extended warranty" heb je 5 jaar fabrieksgarantie als je z.s.m. je kaart registreert via de site.
http://www.tweaktown.com/...-card-review/index12.html

[ Voor 76% gewijzigd door uname -r op 28-12-2015 04:04 ]

Verwijderd

zeadope schreef op maandag 28 december 2015 @ 03:15:
Als ik dan je lijstje pak, krijg je dit, als een zeer still werk/game pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.500,49

De videokaart is misschien duurder dan de meeste multi-fan GTX 970's maar is de stilst geteste GTX 970 op de markt. En behoord tot de snellere GTX 970's. Met een "Extended warranty" heb je 5 jaar fabrieksgarantie als je z.s.m. je kaart registreert via de site.
http://www.tweaktown.com/...-card-review/index12.html
Ziet er uit als een mooi lijstje. Ik vond dit moederbord ook nog: pricewatch: ASRock Z170 Extreme6. Volgens mij voldoet die ook aan de specificatie eisen die stelde (geef een gil als dat niet het geval is). Scheelt weer een paar tientjes.

• uname -r
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:57:
[...]

Ziet er uit als een mooi lijstje. Ik vond dit moederbord ook nog: pricewatch: ASRock Z170 Extreme6. Volgens mij voldoet die ook aan de specificatie eisen die stelde (geef een gil als dat niet het geval is). Scheelt weer een paar tientjes.
Die voldoet niet, want een van de eisen is 2x M.2. interfaces. Deze ASRock heeft daar maar 1 van.

Verwijderd

zeadope schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:15:
[...]

Die voldoet niet, want een van de eisen is 2x M.2. interfaces. Deze ASRock heeft daar maar 1 van.
Ay, gemist. Bedankt voor de correctie.

• jbtjee
Idd, de 2e M.2 ontbrak inderdaad :)

@zeadope
Dat is zeer zeker een mooie lijst, maar er is één ding dat ik niet over m'n hart kan verkrijgen: een GPU die meer kost dan een CPU.

Oplossing: 6700k erin stoppen :) maar... budget is budget dus...

i7-6700k Tray or not Tray? (Box)
Ik begreep altijd dat tray minder garantie bied, maar...
- SiComputers biedt beiden 2 jaar garantie (tweakers vermeldt 3-jaar cary in)
- Wat is dan het verschil tussen i7-6700k Tray en Boxed?

Tijdens het lezen van de review van de be quite! 550W, viel mij op dat de Super Flower Leadex Platinum 550W op bijna allo fronten net iets onder doet voor de Be Quite!, maar wel een betere "ripple" heeft dan de andere voedingen (waaruit ik opmaak dat het kwaliteit is). Daarbij is de geluidsproductie slechts 2 dB hoger, waarmee het met normaal gebruik alsnog niet te horen zal zijn. Ook is het volledig modulair, en een stuk goedkoper dan de Be Quite!

Bij de pricewatch staat dit merk niet standaard zichtbaar bij Merken, maar wat ik tot dusver heb gelezen is dat deze OEM fabrikant niet onder doet voor andere A-merken. Delen jullie deze mening?

Sidenote: Efficientie van de "Be Quiet! 550W" is 92.11% bij 300W en 90.84% bij de Power Flower. Uitgaande van 7 uur per dag, 5 jaar lang met €0.22 per kWh, bespaar je met Be Quiet!:
(92.11-90.84) * 300Watt / 1000 (omdat kWh) * 7 uur * 365 dagen * 5 jaar * €0.22 = "€10.71"....
Daarnaast je gekozen GTX970 zal een pokke herrie maken tijdens het gamen met 1 zo een kleine ventilator. Een ASUS StriX of andere met 2-3 fans bijvoorbeeld is een stuk stiller. Maar wederom duurder.
Goed opgemerkt, had ik nog niet aan gedacht. An sich is de volgende stelling voor mij van belang: bij idle / normaal gebruik / filmpje moet de PC (helemaal) stil zijn. Gamen doe ik slechts sporadisch, een beetje lawaai erbij word toch wel overruled door m'n speakers. Maar.... voor dat kleine prijsverschil heb ik liever een goed gekoelde, iets snellere GPU met weinig lawaai.
Het RAM kan best goedkoper. Je merkt het verschil toch niet. Sneller RAM is alleen handig als je je CPU gaat overclocken zodat die lekker mee gaat.
Ik kan niet zeggen dat ik het hele RAM snelheid princiepe goed snap, maar wat ik zo opvang is: als je niet die laatste procent uit je CPU/RAM wilt persen, heeft sneller RAM geen voordeel.

- CPU overklokken zal ik zeer waarschijnlijk niet gaan doen
- (zwaar gamen ook niet, hooguit WoT / WoWarschips / LOTR) en alles met Occulus :)
- Er moeten 3 schermen & 1 TV (1080p) aangesloten kunnen worden: TV en 1 display mogen zelfe output hebben.
- Bij idle / normaal gebruik / films moet de PC stil zijn.
- Ik ben voorstander van passieve CPU koeling (immers kast heeft al 2 fans, GPU 3 fans, PSU 1 fan)
- Zou het nog zinvol zijn om iets sneller RAM te nemen?

Gegeven bovenstaande, zou je nog iets aanpassen aan dit lijstje? (koelblok? ram? kast? niets? PSU?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 388,-€ 388,-
1Scythe Ninja 4€ 38,95€ 38,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 87,-€ 87,-
1Super Flower Leadex Platinum 550W Zwart€ 109,-€ 109,-
1Samsung 950 Pro 256GB€ 183,30€ 183,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.487,60

• uname -r
Beide voedingen lijken mij prima. Dus lekker voor de goedkopere versie gaan. Ze hebben beide 5 jaar garantie dus qua degelijkheid zal het niet veel uitmaken. De pc zal denk ik voornamelijk tussen de 80-100W blijven, pas bij gamen ~300W. Dus die berekening loopt een beetje scheef en kom je op minder verbruikskosten uit.

Tray is zonder processor koeler, boxed dus met. Aangezien je een aftermarket processor koeler neemt, zou je gewoon voor de versie dat op dat moment het goedkoopst uitkomt kiezen. ;)

Ja, de i7-6700 processor ipv de 6700K.
Dat de CPU goedkoper is dan de videokaart, is bijna altijd het geval voor een goede game pc en dus videokaart.
Het is juist heel normaal. En de K versie is zoveel meer duurder dat het minder bang-4-buck is.
Bijvoorbeeld, de meeste game pc's bevatten een i5 (~€200 ) met bijvoorbeeld een GTX960/970 of R9 380/390 (gelijk aan of duurder dan €200). En niet andersom.

Voor een werk PC wil je denk ik degelijk spul en zo min mogelijk downtime de aankomende 5 jaar in gebruik. Daarnaast door niet voor een K processor te gaan kan je ook niet verleid raken en gaan overclocken wat een onstabiel systeem kan veroorzaken.
Dus gewoon lekker voor de i7-6700 gaan en bespaar je het geld of gebruik het voor andere onderdelen met hogere kwaliteit.
Zoals die Noctua processorkoeler dat ik eerder aan gaf (met 6 jaar garantie en hoge kwaliteit ventilatoren).

Voor de rest zou ik niks veranderen. Het systeem is dan naar mijn mening degelijk en van hoge kwaliteit. En dus prima geschikt als werk pc. :)

P.S.: Na de installatie van Windows moet je wel even de drivers installeren voor je o.a. je netwerk controller. De Intel I219V en Killer NIC drivers zitten volgens mij nog niet standaard in Windows 10 gebakken.

[ Voor 32% gewijzigd door uname -r op 30-12-2015 02:37 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Waarom heb je eigenlijk 2x een m.2 aansluiting nodig? Maakt je config extra duur. Alsook de oc cpu terwijl je niet gaat overklokken?
pricewatch: Intel Xeon E3-1230 v5 Boxed
Dit is cpu met de beste prijs/prestatie, als je niet gaat overklokken. Die 100mhz minder maken nml. amper verschil.

qua moederbord kan je ook nog behoorlijk wat in prijs omlaag, mits je genoegen neemt met 1x M.2. slot.
pricewatch: Asus H170 PRO GAMING
Heeft alles wat je nodig hebt denk ik, behalve een 2de m.2 slot. Er zit ook geen 2de netwerkchip op, maar die kan je eenvoudig los kopen en is zelfs dan nog voordeliger dan een mobo die er wel 2 heeft, die kosten gelijk 200 euro plus. Terwijl je voor een paar tientjes al een goede losse netwerkkaart hebt.
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter
Het moederbord heeft plenty pcie slotjes waar je deze in kwijt kan.

Het bespaarde geld van de cpu+moederbord, daar kan je een dikkere SSD van kopen. Lijkt mij beter besteed.
255GB is aardig, maar voor je het weet zit die vol.

[ Voor 105% gewijzigd door Madrox op 30-12-2015 05:00 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1