Hallo!
M'n huidige PC is alweer 6 jaar oud, en begint gebreken te vertonen (LAN vliegt er @random uit). Tijd voor een nieuwe!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de €1000 en €1500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SATA HDD's (3.5"), SATA SSD (EVO 840)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Intel i7-6700
RAM: 16GB DDR4 RAM (2x 8GB)
HDD: 1x M.2 SSD 265 GB
GPU/kaart: Moet 3 monitoren en 1 TV (1080p via HDMI) aan kunnen sturen. Monitoren moet ik ook nog aanschaffen, dat komt later.
MOBO:
Intel CPU, verder moet het werken. In m'n huidige PC is m'n RAM (OCZ) niet compatible met MOBO (die twee werken niet goed samen), waardoor het op een erg lage snelheid draait (533MHz). Dit heb ik liever niet in m'n nieuwe PC....
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij "simpel" werk (internetten / filmpje kijken), zou het zeer leuk zijn als de PC geen geluid produceerd. Bij games / zware arbeid is dit geen probleem. Energieverbruik is niet heel belangrijk, maar gezien de PC wekelijks tientallen uren aanstaat, mag er wel aan gedacht worden.
Ga je overklokken?
Nope. Misschien wel, als de K CPU niet al te veel meer kost dan de normale...
Wat verwacht je van ons?[i]
- Wat is de verwachting van de i7-6700 CPU prijs, zal die de komende tijd gaan dalen?
- Kan ik sneller dan 2133MHz RAM gebruiken met deze CPU, kan er bijvoorbeeld 3.2GHz RAM in en ook op die snelheid draaien? (de specs v/d it 6700 zeggen namelijk "PC4-17000 (DDR4-2133)")
- Ik zou schatten dat de opstelling z'n 500W voeding nodig heeft? Suggesties voor een die stabiel is (ook als het lichtnet dat niet is) en stil is?
- De GPU is mogelijk overkill? Hoewel ik niet echt game, wil ik wel een GPU die de komende 5 jaar mee kan.
- Water koeling lijkt mij overkill voor een niet-k i7? Is Scite-muggen nog steeds de beste passieve koeler?
- Wat is het verschil tussen SM951 (AHCI) en SM951 (NVMe)? (behalve de prijs)
Daarnaast zou ik graag suggesties / tips ontvangen m.b.t. onderstaande opzet.
Huidige opzetje: (mist nog voeding, kast, ...)
Edit: de Gigabyte GA-Z170X-UD5 TH bleek maar één M.2 aansluiting te hebben. Dan maar de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7 (en heeft ook DP poort, USB 3.1 niet C-type aansluiting, 2x lan en betere audio)
Edit2: Ninja 4 toegevoegd, RAM aangepast naar DDR4 3.2GHz Corsair Rood (i.p.v. Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16)
Edit3: Be-Quiet! 550W voeding toegevoegd. Die is echt stil!
M'n huidige PC is alweer 6 jaar oud, en begint gebreken te vertonen (LAN vliegt er @random uit). Tijd voor een nieuwe!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Dreamweaver / Fireworks / Photoshop CS6 (programmeren / grafisch web)
- Matlab (programmeren, signaal analyse)
- Visual Studio (programmeren, compilen, testen)
- Computer machine learning
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de €1000 en €1500.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
SATA HDD's (3.5"), SATA SSD (EVO 840)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Intel i7-6700
RAM: 16GB DDR4 RAM (2x 8GB)
HDD: 1x M.2 SSD 265 GB
GPU/kaart: Moet 3 monitoren en 1 TV (1080p via HDMI) aan kunnen sturen. Monitoren moet ik ook nog aanschaffen, dat komt later.
MOBO:
- 1+ Gb LAN
- 2+ M.2 aansluiting
- 2+ USB Type-C (=Thunderbolt 3?)
- 6+ SATA interne aansluitingen
- (Dual) UEFI
- Digitaal Optisch (S/PDIF)
- Stil
- 4+ HDD bays
- normale tower
- Voorkeur voor USB 3.0 & 3.5mm jack aansluiting aan de voorkant
- Voorkeur voor zwart
- Moet een goede airflow hebben zodat de M.2 disk niet overheats SM951 overheating
Intel CPU, verder moet het werken. In m'n huidige PC is m'n RAM (OCZ) niet compatible met MOBO (die twee werken niet goed samen), waardoor het op een erg lage snelheid draait (533MHz). Dit heb ik liever niet in m'n nieuwe PC....
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij "simpel" werk (internetten / filmpje kijken), zou het zeer leuk zijn als de PC geen geluid produceerd. Bij games / zware arbeid is dit geen probleem. Energieverbruik is niet heel belangrijk, maar gezien de PC wekelijks tientallen uren aanstaat, mag er wel aan gedacht worden.
Ga je overklokken?
Nope. Misschien wel, als de K CPU niet al te veel meer kost dan de normale...
Wat verwacht je van ons?[i]
- Wat is de verwachting van de i7-6700 CPU prijs, zal die de komende tijd gaan dalen?
- Kan ik sneller dan 2133MHz RAM gebruiken met deze CPU, kan er bijvoorbeeld 3.2GHz RAM in en ook op die snelheid draaien? (de specs v/d it 6700 zeggen namelijk "PC4-17000 (DDR4-2133)")
- Ik zou schatten dat de opstelling z'n 500W voeding nodig heeft? Suggesties voor een die stabiel is (ook als het lichtnet dat niet is) en stil is?
- De GPU is mogelijk overkill? Hoewel ik niet echt game, wil ik wel een GPU die de komende 5 jaar mee kan.
- Water koeling lijkt mij overkill voor een niet-k i7? Is Scite-muggen nog steeds de beste passieve koeler?
- Wat is het verschil tussen SM951 (AHCI) en SM951 (NVMe)? (behalve de prijs)
Daarnaast zou ik graag suggesties / tips ontvangen m.b.t. onderstaande opzet.
Huidige opzetje: (mist nog voeding, kast, ...)
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 349,90 | € 349,90 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7 | € 216,90 | € 216,90 |
| 1 | Gigabyte GV-N970IXOC-4GD | € 334,90 | € 334,90 |
| 1 | Scythe Ninja 4 | € 38,95 | € 38,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R | € 119,50 | € 119,50 |
| 1 | be quiet! Dark Power Pro 11 550W | € 136,- | € 136,- |
| 1 | Samsung 950 Pro 256GB | € 183,34 | € 183,34 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.379,49 | |
Edit: de Gigabyte GA-Z170X-UD5 TH bleek maar één M.2 aansluiting te hebben. Dan maar de Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7 (en heeft ook DP poort, USB 3.1 niet C-type aansluiting, 2x lan en betere audio)
Edit2: Ninja 4 toegevoegd, RAM aangepast naar DDR4 3.2GHz Corsair Rood (i.p.v. Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16)
Edit3: Be-Quiet! 550W voeding toegevoegd. Die is echt stil!
[ Voor 13% gewijzigd door jbtjee op 28-12-2015 02:11 ]