Remeha calenta met iSense, parameters en instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 20.793 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb zelf nu 1 jaar een calenta 40c en ben opzoek naar mede calenta bezitters om wat te brainstormen over parameters, instellingen zoals max/min temperatuur, max/min aanwarmtijd etc.
Leren van elkaar om de Calenta zo zuinig mogelijk te krijgen. In het topic 'gas besparen dmv cv tuning' kom ik aardig wat Calenta bezitters tegen met vragen, vandaar dit topic.
Zal binnenkort mijn Calenta instellingen even vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Je kan niet zomaar 1 op 1 instellingen en parameters overnemen.
Eén en ander hangt helemaal af van de cv-installatie die aan de ketel hangt
hangt.

Parameters voor een installatie met vloerverwarming zullen hoogstwaarschijnlijk anders zijn dan een installatie met traditionele radiatoren.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Lijkt me interessant, ik doe mee. Ik heb een Calenta 40C die voorheen op een iSense werkte. Inmiddels heb ik er een evohome aan gekoppeld en ik heb sinds kort vloerverwarming in de keuken. Door deze verandering zal het gasverbruik omhoog gaan en ben ik dus ook geïnteresseerd in de juiste instellingen.

Wat MieJuul hierboven zegt is natuurlijk waar, daarom is het goed om aan gegeven wat voor soort huis je hebt, en wat voor comfort je wil bereiken. Het is juist interessant om te vernemen wat goede instellingen zijn in diverse situaties, zodat diverse gebruikers daarvan kunnen profiteren.

Om daar een aanzet toe te geven, hierbij mijn woongegevens:
- jaren dertig huis twee onder een kap
- spouwmuren zonder isolatie
- dubbel glas
- houten vloeren, keuken steen met vloerverwarming
- zolderdak geïsoleerd
- woon aan de kust (veel wind)
- Evohome aan/uit systeem: we kunnen dus elke ruimte afzonderlijk stoken
- Danfoss RA radiatorkranen waterzijdig in te regelen

Comfort: in de avond 20 tot 20,5 C. overdag een graadje minder. In de slaapkamer wordt niet gestookt tenzij de kinderen er zitten.

Omdat ik vorige maand het Evohome systeem heb geïnstalleerd (aan/uit in plaats van OT) staat de Calenta nu op 60 graden max. de pomp staat op 20-40%, comfort stand staat uit. Andere relevante instellingen moet ik opzoeken.

[ Voor 45% gewijzigd door bert pit op 29-12-2015 21:13 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
bert pit schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 20:53:
Omdat ik vorige maand het Evohome systeem heb geïnstalleerd (aan/uit in plaats van OT) staat de Calenta nu op 60 graden max. de pomp staat op 20-40%, comfort stand staat uit. Andere relevante instellingen moet ik opzoeken.
je hebt dus een calenta + isense + evohome?
maar je hebt de isense verwijdert.

is het niet interessanter om de evohome de calenta te laten aan sturen via de externe poort van de isense?
dan stuurt de evohome de zaak weer aan via OT. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-12-2015 12:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• bert pit

bert pit

asdasd

@ migjes

Ja ik heb de iSense verwijderd. Deze er tussen laten zitten leek me geen optie. Want wat ga je dan waar instellen? Ook kon ik nergens vinden of dit überhaupt een optie was. Daarnaast komt er binnenkort een klep tussen de vloerverwarming en de rest van het systeem. Ik begreep dat opentherm niet goed zou samenwerken met gestuurde kleppen. De CV wil nog warm water geven als de klep al dicht gestuurd wordt, zonde van het verwarmde water.

Een andere reden was, dat ik tegenstrijdige berichten hoorde over de Calenta. Deze zou uitsluitend OT kunnen draaien in combinatie met de iSense.

Mocht het wel kunnen, dan kan ik hem er altijd nog tussen zetten als een soort supermodulator. Maar eerst wil ik het systeem gewoon aan de gang hebben, tot nu toe gaat dat prima.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
bert pit schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:19:
@ migjes

Ja ik heb de iSense verwijderd. Deze er tussen laten zitten leek me geen optie. Want wat ga je dan waar instellen? Ook kon ik nergens vinden of dit überhaupt een optie was. Daarnaast komt er binnenkort een klep tussen de vloerverwarming en de rest van het systeem. Ik begreep dat opentherm niet goed zou samenwerken met gestuurde kleppen. De CV wil nog warm water geven als de klep al dicht gestuurd wordt, zonde van het verwarmde water.

Een andere reden was, dat ik tegenstrijdige berichten hoorde over de Calenta. Deze zou uitsluitend OT kunnen draaien in combinatie met de iSense.

Mocht het wel kunnen, dan kan ik hem er altijd nog tussen zetten als een soort supermodulator. Maar eerst wil ik het systeem gewoon aan de gang hebben, tot nu toe gaat dat prima.
de isense heeft een digi ingang.
werkt eigenlijk erg simpel.
(lees de handleiding, natuurlijk)
hang hem maar eens aan het systeem en doe 2 draadjes aan de digi ingang.
(instellen volgens de handleiding, natuurlijk)
verbind je de draadjes nu aan elkaar, gewoon met de hand, dan gaat de isense over van nacht programma naar dag programma en de cv ketel start met ot.
(duurt even voor hij reageert, speel er maar eens mee. is niet gevaarlijk.)
aan die draadjes kun je dus ook de evohome hangen.
en je hebt een systeem met modulatie en evohome. ;)
(ik durf niet zo snel te zeggen of alles zomaar aan elkaar gekoppeld kan worden, zelf handleiding ook lezen voor de details.
ik geef je een 99,9% kans dat het kan, maar lees de handleiding)

gestuurde kleppen + evohome.
het maakt niet veel uit of je ot hebt of niet, dit is geen probleem van ot maar van evohome.
dus dat probleem heb je toch.

verstandigste om het te voorkomen is:
zorgen dat er 1 radiator is die niet aan of uit gezet kan worden door evohome.
(liefst ook geen radiator kraan of iets dergelijks, maar als hij er wel zit gewoon zorgen dat die nooit dicht word gezet.)
die radiator wil je dan ook in de referentie ruimte hebben.
(meestal is dat de huiskamer, maar keuken is soms ook een mogelijkheid.)
dan heb je altijd 1 radiator/ruimte waar je je warmte kunt laten. ;)

ander probleem wat je ook vaak hebt met evohome.
(niet denken dat dit een heel groot probleem is, maar wel goed in de gaten houden.
bespaart hoge gas rekeningen.)
de meeste gas ketels hebben een minimum vermogen van +/-5kW.
dus om de ketel op vol rendement te laten draaien wil je eigenlijk ook 5kW aan radiator(vloerverwarming) op elk moment open hebben staan.
anders gaat de ketel pendelen (steeds aan en uit) met extra gas gebruik.
dus evohome in een klein huis zoals ik heb is totale onzin.
mijn warmte vraag is maar 2,5kW en helaas doe ik dat met een 5kW gasketel :-(
(mijn vloer verwarming moet dat stukje dus bufferen.
vloerverwarming buffert een stuk maar dat is niet oneindig. ;) )

edit:
zoizo is voor mij iets als evohome totale onzin.
ik kan beter mijn huis 24x7 op temperatuur houden als af en toe maar verwarmen.
dan gebruik ik per jaar minder gas.
komt doordat ik een redelijk goed isoleert huis heb met ook vloerverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 31-12-2015 18:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@ migjes

Dank voor de info, interessant. Ik merk wel dat het aan/uit regime mij veel comfortabeler overkomt dan het OT. Daarnaast blijft de vraag of Evohome goed kan omgaan met OT, omdat je dan twee systemen door elkaar gebruikt. Experimenteren kost weer een week leertijd. Maar.... ik verkoop de iSense nog even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@migjes Ik heb de handleiding van de iSense bekeken. Deze geeft net als de handleiding van Evohome geen uitsluitsel over hoe een en ander werkt. Waar ik nu tegen aanloop is het volgende:

1) De ketel heeft een aantal standaard instellingen: bijvoorbeeld pompsnelheid, max watertemperatuur en dergelijke. De ketel moduleert op basis van vraag, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur.
2) Evohome bepaalt nu het tijdstip aan/uit en de gewenste ruimtetemperatuur en berekent hoeveel warmte er nodig is om een ruimte op temperatuur te krijgen en houden.

Koppel ik nu de iSense er tussen, wat zijn dan de instellingen die ik daarop moet hanteren? Want normaal gesproken berekent de iSense de optimale waarden en instellingen van 1 en 2 zoals ruimte temperatuur en de hoeveelheid energie die nodig is en op welk tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
Het tweaken van je CV-ketel past prima in Gas besparen door middel van CV tuning deel II omdat daar ook de iSense uitvoerig wordt besproken. Nog weer een apart topic maken heeft naar mijn idee niet zoveel zin.
Dit topic gaat daarom op slot

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2016 10:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.