Is dit nou een scam of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.771 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
De mail die ik ontving had al een typisch onderwerp: Festelijke Kortingen op Microsoft office

Afzender: Microsoft In Download <microsoft@env.dl-center.net> [ik zou zelf een wat meer vertrouwenwekkend adres kiezen, maar goed...]

Inhoud: een plaatje en daarboven een regel "Wordt dit bericht niet goed weergegeven klik hier"

Thunderbird geeft een waarschuwing over mogelijke scam (maar doet dat vrijwel altijd ten onrechte). De mail is het normaal erg goed functionerende Gmail-filter overigens voorbijgekomen.

Klikken op de afbeelding leidt naar:
De site: microsoft.in-download.nl/office-365/office-personal.html?article=310977J6&updmarqueur=134T3&IdTis=XTC-FK4U-ABL2SL-DD-9ERXCQ-WGV4&utm_source=mailing&utm_medium=e-mail&utm_campaign=mailing_MS-NL_SoldesHiver2015-16Kerst_Base-BE

Een site die bomvol fouten staat dus

Die site hangt dan weer onder microsoft.in-download.nl/ en dat is volgens mij dan weer een prima site.

Is dit nou een verdachte site of is dit promotiecampagne die zo beroerd is dat een aantal medewerkers op staande voet ontslagen moet worden?

[ Voor 0% gewijzigd door Hero of Time op 26-12-2015 20:08 . Reden: Linkjes onklikbaar gemaakt, wie 't wil bezoeken doet maar een c/p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Ik heb niet op de link geklikt. Verwijder even de link, en maak desnoods even een screenshot van de site. Zodat andere niet geïnfecteerd kunnen worden. Een scan van de site door Virustotal geeft dit resultaat: https://www.virustotal.co...8972/analysis/1451080472/. Ik ga er niet van uit dat het een site is met infecties, maar maak toch maar even een screenshot van de site en post de screenshot hier, in plaats van de link.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Serieus, wil je daar nog een topic aan wijden?
Brunniepoo schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:52:
Die site hangt dan weer onder http://microsoft.in-download.nl/ en dat is volgens mij dan weer een prima site.
Waarom denk je dat? Kijk even op SIDN.nl naar in-download.nl, want dat is de website.

Oftewel: natuurlijk een scam. Niet een alarmbel, maar een heel orkest aan alarmbellen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Via welke optie op de sidn site gambieter?
Ik zie alleen dat ie al geregistreerd is.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gewoon "in-download" intikken, op het vinkje klikken, OK en je ziet de hele informatie :)

(misschien dat het een paar scriptjes gebruikt die je blokkeert?)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 20:29
MrMonkE schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:57:
Via welke optie op de sidn site gambieter?
Ik zie alleen dat ie al geregistreerd is.
"Om uitgebreidere informatie met betrekking tot de domeinnaam in te zien, ga ik akkoord met de voorwaarden." aanvinken en je kan meer info zien:
Domeinnaam in-download.nl
Status actief
Houder Mourad MEHDI
Administratieve contactpersoon mourad.mehdi@eptimum.com
Registrar OVH
2 rue Kellermann

Roubaix
Frankrijk
Technische contactpersonen mourad.mehdi@eptimum.com
DNSSEC nee
Domeinnaamservers dns20.ovh.net
ns20.ovh.net
Datum registratie 2011-10-07
Datum laatste wijziging 2013-10-21
Administratie door NL Domain Registry
Zo nep als wat en ik vind het bijzonder dat Brunniepoo toch denkt dat het een prima site zou zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Ik stopte hier met lezen: "Festelijke Kortingen op Microsoft office"
Hoeveel van deze scamshit gaan we nog krijgen op Tweakers, zijn mensen serieus zo dom? }:O

[ Voor 42% gewijzigd door Strunkie op 25-12-2015 23:00 ]

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hahn schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:59:
[...]

"Om uitgebreidere informatie met betrekking tot de domeinnaam in te zien, ga ik akkoord met de voorwaarden." aanvinken en je kan meer info zien:

[...]

Zo nep als wat en ik vind het bijzonder dat Brunniepoo toch denkt dat het een prima site zou zijn.
Ik bij nader inzien ook. Een eerste aanblik toonde - zeker in vergelijking met die andere site - correcte teksten (maar bij beter kijken lijkt ook dat niet echt te kloppen). Van SIDN heb ik verder geen kennis.

Anyway, mijn excuses. Doe maar een slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Ik zou die hele link nooit aangeklikt hebben. Nu weten de scammers dat jou email adres geldig is en dat je geneigd bent op hun linkjes te klikken :|

Overigens, je kunt ook op gemail inloggen en bij deze op spam rapporteren klikken. Dan wordt het Gmail-filter nog beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Brunniepoo schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:11:
[...]

Ik bij nader inzien ook. Een eerste aanblik toonde - zeker in vergelijking met die andere site - correcte teksten (maar bij beter kijken lijkt ook dat niet echt te kloppen). Van SIDN heb ik verder geen kennis.

Anyway, mijn excuses. Doe maar een slotje.
Nee, eerste aanblik toont een in-download.nl domein. Maakt niet uit wat voor een teksten daar staan, dan moeten er al bellen gaan rinkelen of dit domein uberhaubt van microsoft is, en dat kun je uitzoeken dmv SIDN.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• medivb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-10 16:02
Een hele late reactie; de kwaliteit van de vertalingen van de emails die door deze site worden verzonden is nog steeds erbarmelijk, maar gelukkig is er geen sprake van oplichting. Met een lichte kater transactie gedaan, toen gerealiseerd dat ik er misschien wel was ingestonken en zelfs aangifte gedaan.

Ondertussen eerst mail gekregen met activatiecode en later keurige reactie van de helpdesk dat ze hadden vernomen dat er wellicht een probleem was. De activatiecode (office 365 voor een jaar) werkte prima.

Just so you know ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 17:38
Dit topic is 3 jaar oud. Laten hier maar ophouden

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.