Speaker kraakt bij 250-440Hz

Pagina: 1
Acties:

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb hier een Audiolab 8000S versterker staan waar 2 KEF Q90 speakers zitten. Nu viel mij op dat bij bepaalde tonen 1 van de speakers kraakte, na de speakers en kabels een aantal keer omgewisseld te hebben ben ik er zeker van dat dit komt door de speaker, niet door de versterker of de kabels.

Na een test-cd gebruikt te hebben blijkt dat bij een aantal tonen dit goed hoorbaar is, de test-cd had 250Hz, 400Hz en 440Hz als tracks.

250Hz: het verschil tussen de twee speakers het best hoorbaar. Bij de een klinkt de toon zuiver, bij de ander niet en lijkt het geluid "harder" uit de speaker te komen
400Hz: het verschil tussen de twee speakers is hoorbaar, maar duidelijk minder goed. Je moet echt met je oor vlak bij de speaker staan wil je het verschil duidelijk kunnen horen.
440Hz: hier is het verschil (vreemd genoeg) weer een stuk duidelijker hoorbaar, maar niet zo goed als bij 250Hz.

Het volume hoger of lager draaien heeft geen duidelijk effect op de aanwezigheid van het kraken, de speaker kraakt bij elk volume.

Mijn vraag: wat kan hier de oorzaak van zijn en zou dit mogelijk te repareren zijn, of moet ik denken aan een nieuwe speaker?

Aan de buitenkant ziet het diafragma er goed uit, en het is echt bij deze specifieke tonen dat de het geluid slecht klinkt, verder is er (voor zover ik kan horen) geen verschil tussen de speakers.

[ Voor 5% gewijzigd door SW Simplicity op 27-12-2015 01:06 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Draai de draden van de speakers eens om, misschien is er wel een printplaat in de versterker die vroegtijdig met pensioen gaat.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Het zou een beschadigde spreekwoord kunnen zijn. Wellicht door overbelasting. Dan loopt de spoel misschien een beetje aan.
Kun je het voelen als je de luidspreker zachtjes indrukt? (Voorzichtig, half centimetertje)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een aanlopende spreekspoel is inderdaad de eerste verdachte. Zoals blissard al zegt: duw er eens op om te kijken of je hem voelt aanlopen.

Verder: haal de driver eens uit de kast, en inspecteer alles grondig. Een losgetrild filtercomponent dat half contact maakt kan dit ook doen. Desnoods vergelijken met de goed werkende speaker.

• SW Simplicity
Dank voor de reacties, ik heb bij beide speakers het stofkapje van de midrange driver zachtjes ingedrukt en het lijkt er inderdaad op dat de spreekspoel aanloopt bij de krakende speaker. De tweeters van deze speakers kan ik niet indrukken aangezien die van metaal zijn, maar ik ga er van uit dat deze niet kapot zijn.

Dan blijf ik toch met de vraag zitten hoe dit kan komen, ik lees op internet (en op vergelijkbare topics op tweakers) dat een aanlopende spreekspoel het gevolgd kan zijn van overbelasting(?), maar het lijkt me vrij sterk dat deze speakers ooit overbelast zijn, zeker aangezien de versterker maar 60W per kanaal kan leveren en de speakers 120W max kunnen hebben. Of is dat niet relevant en zie ik hier iets over het hoofd?

• jadjong
  • Niet online
Hoe snel een speaker schade oploopt hangt van de koeling en hittebestendigheid af. Van de 60W die je er in stopt wordt slechts een paar procent omgezet in geluid, de rest is warmte. Die warmte moet ergens heen en de snelheid waarmee dat gebeurd bepaald de eventuele schade aan een spoel. Als jouw speaker een paar W per seconde aan warmte kan dispenseren is het prima mogelijk om met een laag, maar continue, vermogen toch dingen te laten smelten.
Omdat muziek van zichzelf dynamiek heeft laat je met een 60W versterker nooit continue 60W op de speakers los. Zelfs de meeste crappy rotzooi heeft nog een dynamiek van 12dB. De pieken van zoiets kunnen wel 60W zijn, het gemiddelde ligt 4x lager wat 7.5W is.

De grootste sluipmoordenaar voor speakers zijn frequenties die onder het technische werkbereik liggen. De Q90 heeft volgens de fabrikant een -6dB punt van 35Hz, als jij graag naar muziek luistert wat daar veel energie heeft kan je ongemerkt de boel wat warmer maken dan je zou willen. Hoe lager de frequentie, hoe meer energie je er in moet stoppen om het hoorbaar te maken.
Een aantal hedendaagse R&B en house tracks hebben een flinke ondertoon die soms tientallen secondes doorloopt en zijn vaak een pure sinus. Luister daar te vaak naar op iets meer dan gezellig volume en je sloopt langzaam je drivers.

Dat bij jou slechts 1 van de 4 drivers vroegtijdig de geest geeft duid eerder op een maandagochtendmodel dan fysieke mishandeling. :P

• SW Simplicity
Ah oke, dankje voor je uigebreide uitleg, moet zeggen dat ik nog steeds niet alles begrijp maar dat komt meer door mijn gebrek aan kennis. :P

Dan heb ik nog één vraag, mocht ik de kapotte driver laten reconen, is het dan verstandig om ook de midrange driver van de andere speaker (preventief) te laten reconen? ik maak uit je "maandagochtend" opmerking van niet, maar weet het toch liever zeker :) .

• jadjong
  • Niet online
Als de andere nog werkt zou ik deze lekker laten zitten. Bekijk wel even het serienummer van beide drivers, misschien zijn ze op dezelfde maandag geproduceerd en kan je alvast geld opzij zetten voor de 2e recone. :+

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is het niet goedkoper om er een vervanger of een tweedehandsje in te schroeven? Reconen kan best prijzig zijn. Het is dan ook monnikenwerk :+

Overigens wil ik nog even in gaan op de fabel dat je met een underpowered versterker nooit een speaker kunt slopen. Als een versterker tegen zijn limiet aan staat te spelen komt er een punt waarop de amplitude van het signaal groter wil worden dan de voedingslijnen toelaten. Op dat moment ontstaat er clipping, dit zorgt er voor dat het signaal een blokgolf gaat benaderen. Daar kunnen speakers errug slecht tegen omdat het een beetje lijkt op gelijkstroom. Je spreekspoel krijgt wel vermogen voor zijn kiezen, maar niet de beweging om de warmte kwijt te raken.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:33

Jag

En je gooit er meteen maar de volgende fabel in :+ ? Clippen is gewoon net zo AC als het anders is. Wel kan je versterker meer power leveren dan opgegeven door hem te laten clippen. En de power rating van speakers zou ik ook niet al te serieus nemen :).
Pagina: 1