5 maanden PC problemen, oorzaak bijna gevonden(?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey Tweakers, dit is intussen alweer mijn 6e topic in 5 maand tijd geloof ik, zo lang ben ik ook al bezig met dit probleem. Ik zal wel even kort uitleggen wat er ongeveer aan de hand is:

Eind Augustus heb ik een nieuwe computer samengesteld van de volgende onderdelen:

- AMD Athlon X4 860K Boxed
- ASRock FM2A88M Extreme4+
- Asus GTX780-DC2OC-3GD5 (2e hands kaart)
- WD Blue WD10EZEX, 1TB
- Cooler Master Hyper 212 EVO
- Kingston ValueRAM KVR16N11/8
- Samsung 850 EVO 500GB
- Windows 10 education 64-bit

Toen kreeg ik meteen last van bepaalde crashes. Soms kon ik 2 dagen League of Legends spelen zonder problemen, en soms crashte hij 2 keer in een uur tijd. Later bleek ook dat deze crashes zich niet alleen beperkten tot LoL, maar bij alle games die ik kan spelen (GTA V, Cod MW3, etc.). En ook heb ik crashes ervaren tijdens de installatie van GTA V en terwijl ik gewoon op mijn bureaublad zat met alleen AMD Overdrive open. Intussen kan ik meestal niet eens 2 missies afmaken in GTA V of hij crasht alweer. Het lijkt erop dat hoe zwaarder de game ik speel, hoe sneller hij crasht.

Ik dacht dat het aan mijn voeding lag, aangezien ik nog mijn oude gebruikte. Ik heb toen de volgende voeding gekocht:

- Corsair RM750x

Maar helaas, weer dezelfde crashes. Het gaat om dit type crashes: https://forums.geforce.co...driver-nvlddmkm-stopped-/

Aan het einde van deze post zal ik meer informatie geven over deze crashes. Eerst nog even wat ik intussen heb gedaan om ze te proberen te fixen:

- Alle mogelijke fixes geprobeerd, en dat zijn er een stuk of 25 (van downclocken videokaart tot regedit TdrDelay en alle mogelijke Nvidia instellingen)
- Drivers meerdere malen verwijderd met DDU (display driver uninstaller) + meerdere versies geprobeerd
- Uitgebreid getest met GeForce Experience aan/uit en Shadowplay aan/uit (hij bleef crashen ongeacht wat er draaide)
- gloednieuwe moederbord vervangen (bleek iets mis mee, maar niet de oorzaak van deze crashes)
- gloednieuwe RAM geheugen vervangen (maakte geen verschil)
- nieuwe behuizing voor betere koeling (maakt geen verschil, is ook geen overheating probleem dit)

Toen heb ik zelfs mijn videokaart maar voor RMA opgestuurd. Hij is toen getest door Asus en geen probleem kunnen vinden. Ook bij Azerty hebben ze nog voor mij wat dingen getest en niks gevonden.

Nou heb ik vandaag mijn videokaart om te testen omgeruild met de R9 280X van een vriend van me, en warempel, met zijn kaart in mijn systeem ervaar ik ook weer crashes (wel deels andere symptomen). Dus het lag blijkbaar echt niet aan mijn videokaart. Nou zei die vriend van me dat het misschien aan mijn Windows 10 ligt ofzo, wat zou kunnen, ook al heb ik een clean install gedaan toen ik deze PC heb gebouwd.

De crashes: 2 verschillende dingen gebeuren:

- Zwart beeld voor 5~10 seconden (no signal), daarna weer beeld en de error "Display driver xxx stopped responding and has recovered".
- Harde crash (beeld en geluid loopt vast, PC kan alleen nog maar uitgezet/reset worden

Hier een aantal bijbehorende meldingen uit Windows Event Viewer:

Tijdens GTA V:

- ERR_GFX_D3D_INIT

- Application GTAVLauncher.e has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)
- Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered. (event ID: 4101)

- Application GTA5.exe has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)
- Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered. (event ID: 4101)

Tijdens Cod MW3:

- DirectX encountered an unrecoverable error

- Application iw5mp.exe has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)

Tijdens LoL:

- Application League of Lege has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)

Overige errors:

- Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered. (event ID: 4101) (en dan meerdere keren)

- Audit events have been dropped by the transport. 0

- Access to drivers on Windows Update was blocked by policy. (?)

Dan nog het volgende: als ik met die R9 280X speel heb ik alleen harde crashes tot nu toe. Maar in game heb ik ook last van iets wat volgensmij "artifacts" genoemd wordt, zoiets als dit: YouTube: ASUS R9 280X DCUII GPU Artifacts - BF4

Ik zie dan in GTA V regelmatig flikkerende zwarte/donkere vlakken/vierkanten/driehoekige vormen.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat er nou precies mis is met mijn computer: windows, instellingen, drivers, hardware? Ik ben al 5 maanden bezig met deze ellende.

Zoals ik al zei: het heeft niet met overheating te maken: videokaart blijft netjes onder de 65 graden en mijn CPU heeft volgens AMD Overdrive nog 35~40 graden Celcius 'therminal margin'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

En zou je die gpu van je ook niet in de pc van je vriend kunnen steken? Heb voor de rest ook geen ideeo, enoge wat overblijft is opslag/processor >:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Helaas kun je niet zomaar een AMD gpu testen in een pc die normaal een nvidia gpu gebruikt, hier ontstaan heel vaak driver problemen bij.

Wat het beste zou zijn is het testen van de AMD gpu met een schone Windows installatie en alleen AMD drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Dutchdeveloper schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:09:
Helaas kun je niet zomaar een AMD gpu testen in een pc die normaal een nvidia gpu gebruikt, hier ontstaan heel vaak driver problemen bij.

Wat het beste zou zijn is het testen van de AMD gpu met een schone Windows installatie en alleen AMD drivers.
Dat kan makkelijk als je gewoon DDU gebruikt om de drivers te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Dan nog, is het altijd beter bij zulke problemen om schoon te beginnen, kan nooit kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Inderdaad, zie niet staan dat de TS al het besturingssysteem opnieuw geïnstalleerd heeft. Lijkt me een goed idee aangezien er al zoveel geprobeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Dutchdeveloper schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:09:

Ik kan heus wel van videokaart wisselen door alles met DDU te verwijderen. Alsof je windows opnieuw moet installeren als je van videokaart wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Lees mijn 2e reactie;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
-Kabels goed checken of er geen slechte tussen zit, of goed vastzitten.
-Directx goed nakijken, updaten.
Chipset drivers updaten.
-1 geheugen reepje proberen, en andere slot proberen.
Geheugen langzamer zetten.
Ander geheugen proberen, ook hier 1 geheugen reepje proberen.
-Moederbord langzamer zetten, dwz alles op normaal zetten ipv turbo of snel.
-Pc op geaarde stopcontact aansluiten.
-Dan zou ik windows 7 of 8 gaan proberen.

Hierna of misschien als eerste, zoek op je hardware, of meer gebruikers problemen hebben.
Moederbord,
videokaart,
op spel zoeken,
etc.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 26-12-2015 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
zijn je temps ok tijdens het gamen? zit je proc koeler wel goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
jan99999 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 06:30:
-Kabels goed checken of er geen slechte tussen zit, of goed vastzitten.
-Directx goed nakijken, updaten.
Chipset drivers updaten.
-1 geheugen reepje proberen, en andere slot proberen.
Geheugen langzamer zetten.
Ander geheugen proberen, ook hier 1 geheugen reepje proberen.
-Moederbord langzamer zetten, dwz alles op normaal zetten ipv turbo of snel.
-Pc op geaarde stopcontact aansluiten.
-Dan zou ik windows 7 of 8 gaan proberen.

Hierna of misschien als eerste, zoek op je hardware, of meer gebruikers problemen hebben.
Moederbord,
videokaart,
op spel zoeken,
etc.
Heb al nieuwe beeldscherm kabels geprobeerd. En die kabels van mijn voeding zijn gloednieuw natuurlijk.
Geheugen al in verschillende slots gedaan en vervangen.
Moederbord staat al op normale settings.

Heb intussen windows 10 opnieuw geinstalleerd/hersteld. Heb nog wel artifacts met die R9 280X, maar nog geen crashes gehad tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Oké, heb een paar uur kunnen gamen maar hij is toch weer gecrasht...

Weer een harde crash met als error:

Daarnaast als ik de PC dan reset krijg ik meerdere warnings in windows event viewer van:

- Access to drivers on Windows Update was blocked by policy

- Metadata staging failed, result={140479C0-58F3-1CEF-84BF-001C50215A51} for container '0x80070490'

- Metadata staging failed, result={1C852A4D-B800-1F08-ABCD-001F29F5A59} for container '0x80070490'

EDIT:

Nou is hij met die 280X ook een keer gecrasht zonder helemaal vast te lopen:

- Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.

[ Voor 14% gewijzigd door Larkinzzz op 27-12-2015 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Het enige wat ik nog niet vervangen heb is mijn processor/CPU, zou dit het dan kunnen zijn? Als ik GTA 5 speel zie ik wel dat mijn cpu veel boven de 90% zit in taakbeheer, is dat normaal, kan iemand dat bevestigen?

Enige opties die ik nog kan bedenken zijn:

- CPU vervangen
- C schijf formatteren en windows nogmaals opnieuw installeren maar nu volledig clean in plaats van recovery

iemand anders nog ideeën? echt een klote probleem dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Volledig clean installeren, drivers van de site van de fabrikant ophalen, alle firmwares upgraden. Alles opnieuw bevestigen en controleren op kortsluiting en overbelasting kan ook geen kwaad. Even Linux draaien met Steam, of SteamOS en daar dan even iets 3D-achtigs mee gebruiken om te kijken kan ook geen kwaad qua diagnose, dan kan je Windows uitsluiten. Windows 7 proberen is ook nog een optie om te kijken of het misschien aan 10 ligt.

[ Voor 71% gewijzigd door johnkeates op 27-12-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Koel je chipset van je moederbord eens extra, met een tafel ventilator, en op het moederbord richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:47
Het enige wat ik nog niet vervangen heb is mijn processor/CPU,
Dan zou je wel denken dat het hem hier inzit. cpu defect! dat zou toch wat zijn na alles te hebben vervangen.
maar toch de moeite waard om het te testen bij iemand.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

jan99999 schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:21:
Koel je chipset van je moederbord eens extra, met een tafel ventilator, en op het moederbord richten.
Ik zou dat ook aanraden volgens mij worden je vrms veel te warm.

Mobo cpu list: http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=CPU en dan staat er een ruit bij de X4 en dat wil zeggen: For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Damic schreef op zondag 27 december 2015 @ 16:05:
[...]
Ik zou dat ook aanraden volgens mij worden je vrms veel te warm.

Mobo cpu list: http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A88M%20Extreme4+/?cat=CPU en dan staat er een ruit bij de X4 en dat wil zeggen: For cooling the CPU and its surrounding components, please install a CPU cooler with a top-down blowing design.
Mijn CPU heeft nog 35~40 graden Celcius 'thermal margin' als ik GTA 5 speelt op hoge settings. En mijn moederbord, het warmste onderdeel is max 61 graden Celcius geweest. Heb deze temperaturen al zo vaak in de gaten gehouden. En aangezien ik het moederbord ook nog vervangen heb lijkt me niet dat dit het probleem kan zijn.

Daarnaast heb ik 3 fans van 140mm rondom het moederbord die op turbo modus de boel koelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Larkinzzz op 27-12-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
mell33 schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:54:
Het enige wat ik nog niet vervangen heb is mijn processor/CPU,
Dan zou je wel denken dat het hem hier inzit. cpu defect! dat zou toch wat zijn na alles te hebben vervangen.
maar toch de moeite waard om het te testen bij iemand.
Daar ben ik na nog wat testen nu vrij zeker van:

Heb net van een vriend 2x 2GB RAM gekregen en dat geprobeerd. GTA V was met die RAM erin voor mij onspeelbaar. Toen vroeg ik aan die vriend of bij hem GTA V ook onspeelbaar was met 4GB RAM, en dat was niet zo. Toen ben ik onze systemen gaan vergelijken:

- Ik heb een betere voeding
- Dezelfde videokaart (die R9 280X dan)
- Dezelfde RAM (die ik dus geleend heb)
- Zijn moederbord is 3 jaar eerder uitgebracht dan die van mij
- Zelfde SSD
- Mijn processor is net als die van hem quad core, maar zijne is wel 3 jaar ouder en 0,5~0,8Ghz langzamer

Dan mag ik toch wel de conclusie trekken dan mijn PC met betere onderdelen ook GTA V zou moeten kunnen draaien zonder problemen als dat op zijn PC ook kan? Ik had zelfs de video setting laag. Dan moet het toch wel de CPU zijn? Ondanks dat de CPU temperatuur wel normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Larkinzzz schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:33:
[...]

Mijn CPU heeft nog 35~40 graden Celcius 'thermal margin' als ik GTA 5 speelt op hoge settings. En mijn moederbord, het warmste onderdeel is max 61 graden Celcius geweest. Heb deze temperaturen al zo vaak in de gaten gehouden. En aangezien ik het moederbord ook nog vervangen heb lijkt me niet dat dit het probleem kan zijn.

Daarnaast heb ik 3 fans van 140mm rondom het moederbord die op turbo modus de boel koelen.
Ik zeg ook niet dat je cpu temp het probleem is, ik had het op de vrm's, die worden meestal ook heel warm, maar als je zelf zegt dat de heetste temp niet boven de °C komt dan is er iets anders aan de gang.

Je vriend, wat voor cpu/mobo combo heeft hij?

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 28-12-2015 06:24 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Je zou de cpu eens in een andere pc moeten proberen, dan weet je het zeker.
En nog 1 vraag: gebruik je 2 beeldschermen, koppel eens 1 los
En het kan ook je ssd nog zijn, of je hhd schijf waar de games op geïnstalleerd staan.
En je firewall eens disabled zetten of in je bios 'hardware protectie' uitzetten (ivm: has been blocked from accessing Graphics hardware)
Missch heb je die 3 punten nog niet nagekeken.

Als je andere onderdelen erin zet laat het allemaal dan zoveel mogelijk default staan.
geen overcklock en geen (software) tweaks.

[ Voor 90% gewijzigd door Mel33 op 28-12-2015 09:52 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
mell33 schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:25:

En je firewall eens disabled zetten of in je bios 'hardware protectie' uitzetten (ivm: has been blocked from accessing Graphics hardware)
Zal dat nog wel even proberen vandaag. Maar ben er vrij zeker van dat de CPU niet goed is gezien mijn verhaal hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Larkinzzz schreef op maandag 28 december 2015 @ 15:36:
[...]

Zal dat nog wel even proberen vandaag. Maar ben er vrij zeker van dat de CPU niet goed is gezien mijn verhaal hierboven.
Dito, je zal wel kunnen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Begrijp ik goed dat je nog niet hebt geprobeerd om Windows opnieuw te installeren?

Dan zou ik dat toch echt eerst proberen. De foutmeldingen die je beschrijft wijzen volgens mij eerder op een gpu/directX/driver probleem dan op een defecte cpu.
Heb je ook vastlopers bij 'gewoon' desktop gebruik (dus geen games)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Tanooki schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:18:
Begrijp ik goed dat je nog niet hebt geprobeerd om Windows opnieuw te installeren?

Dan zou ik dat toch echt eerst proberen. De foutmeldingen die je beschrijft wijzen volgens mij eerder op een gpu/directX/driver probleem dan op een defecte cpu.
Heb je ook vastlopers bij 'gewoon' desktop gebruik (dus geen games)?
Als je iets naar boven leest, heb ik 2 dagen geleden gedaan. Heeft niks geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-06 22:39

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Je houdt gewoon weinig over. Als jouw maatje dezelfde CPU heeft. Is het mogelijk om met zijn CPU even in jouw MoBo te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:47
Ik zou windows eens op een oude normale HDD installeren en die SSD eruit laten, gewoon om te testen en die SSD uit te sluiten of heb je dat al geprobeerd?

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-06 17:35
Weet je heel zeker dat alles correct is aangesloten, goed in de sloten geduwd, geen overtollige afstandsbusjes op plekken waar ze niet horen, Ggen stickers op PCE sloten laten zitten
Wanneer beeld en geluid hangen, dan gaat er iets goed mis met het OS. Dan is het windows die vast loopt en niet meer alleen je drivertje.
BIOS Al eens geupdate? Nieuwste BIOS update is 6 dagen oud en moet CPU en Mem compatibility verbeteren.

edit:
Larkinzzz schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:33:
[...]

Dat wil niet zeggen dat de componenten rondom de CPU (VRM's!) niet te heet worden. De max temp die een moederbord meestal laat zien in de bios komt uit een sensor bij de NorthBridge. Die heeft dus vaak ook zijn eigen koeling (heatspreader of schreeuwertje). Dus voordat je de CPU vervangt. Probeer de stock cooler eens of een andere top-down cooler.

[ Voor 51% gewijzigd door Meekoh op 28-12-2015 17:51 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 08:48
Als je al zo lang zit te modderen zou ik even helemaal vanaf de basis beginnen. Om zoveel mogelijk uit te sluiten zou ik de gehele pc uit elkaar halen, moederbord even op de doos leggen met 1 reepje geheugen erin, een lege HDD eraan, monitor aansluiten op de onboard video-uitgang en dan maar eens beginnen met een kale windows installeren en kijken of het zaakje dan werkt. Grafische prestaties zullen ruk zijn maar testen op stabiliteit, je herkent de crashes zelf wel. Als alles werkt zet je er een van beide grafische kaarten in en test je vanaf daar telkens met 1 onderdeel erbij (extra geheugenreepje, je SSD etc). Werkt het niet dan weet je dat er in de basis iets verkeerd is. Best kans dat er op een gegeven moment CPU of moederbord overblijft bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Larkinzz,

wat voor moederbord heb jij?

heb je een FM2/+ socket of AM3/+.

als je in de buurt woont ( Rozenburg ZH) wil ik best eff een middagje met mijn PC knutselen om je onderdelen uit te wisselen .

ik heb een AM3+ moederbord ( asrock extreme 3 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 20:45
Larkinzzz schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:32:
Hey Tweakers, dit is intussen alweer mijn 6e topic in 5 maand tijd geloof ik, zo lang ben ik ook al bezig met dit probleem. Ik zal wel even kort uitleggen wat er ongeveer aan de hand is:

Eind Augustus heb ik een nieuwe computer samengesteld van de volgende onderdelen:

- AMD Athlon X4 860K Boxed
- ASRock FM2A88M Extreme4+
- Asus GTX780-DC2OC-3GD5 (2e hands kaart)
- WD Blue WD10EZEX, 1TB
- Cooler Master Hyper 212 EVO
- Kingston ValueRAM KVR16N11/8
- Samsung 850 EVO 500GB
- Windows 10 education 64-bit

Toen kreeg ik meteen last van bepaalde crashes. Soms kon ik 2 dagen League of Legends spelen zonder problemen, en soms crashte hij 2 keer in een uur tijd. Later bleek ook dat deze crashes zich niet alleen beperkten tot LoL, maar bij alle games die ik kan spelen (GTA V, Cod MW3, etc.). En ook heb ik crashes ervaren tijdens de installatie van GTA V en terwijl ik gewoon op mijn bureaublad zat met alleen AMD Overdrive open. Intussen kan ik meestal niet eens 2 missies afmaken in GTA V of hij crasht alweer. Het lijkt erop dat hoe zwaarder de game ik speel, hoe sneller hij crasht.

Ik dacht dat het aan mijn voeding lag, aangezien ik nog mijn oude gebruikte. Ik heb toen de volgende voeding gekocht:

- Corsair RM750x

Maar helaas, weer dezelfde crashes. Het gaat om dit type crashes: https://forums.geforce.co...driver-nvlddmkm-stopped-/

Aan het einde van deze post zal ik meer informatie geven over deze crashes. Eerst nog even wat ik intussen heb gedaan om ze te proberen te fixen:

- Alle mogelijke fixes geprobeerd, en dat zijn er een stuk of 25 (van downclocken videokaart tot regedit TdrDelay en alle mogelijke Nvidia instellingen)
- Drivers meerdere malen verwijderd met DDU (display driver uninstaller) + meerdere versies geprobeerd
- Uitgebreid getest met GeForce Experience aan/uit en Shadowplay aan/uit (hij bleef crashen ongeacht wat er draaide)
- gloednieuwe moederbord vervangen (bleek iets mis mee, maar niet de oorzaak van deze crashes)
- gloednieuwe RAM geheugen vervangen (maakte geen verschil)
- nieuwe behuizing voor betere koeling (maakt geen verschil, is ook geen overheating probleem dit)

Toen heb ik zelfs mijn videokaart maar voor RMA opgestuurd. Hij is toen getest door Asus en geen probleem kunnen vinden. Ook bij Azerty hebben ze nog voor mij wat dingen getest en niks gevonden.

Nou heb ik vandaag mijn videokaart om te testen omgeruild met de R9 280X van een vriend van me, en warempel, met zijn kaart in mijn systeem ervaar ik ook weer crashes (wel deels andere symptomen). Dus het lag blijkbaar echt niet aan mijn videokaart. Nou zei die vriend van me dat het misschien aan mijn Windows 10 ligt ofzo, wat zou kunnen, ook al heb ik een clean install gedaan toen ik deze PC heb gebouwd.

De crashes: 2 verschillende dingen gebeuren:

- Zwart beeld voor 5~10 seconden (no signal), daarna weer beeld en de error "Display driver xxx stopped responding and has recovered".
- Harde crash (beeld en geluid loopt vast, PC kan alleen nog maar uitgezet/reset worden

Hier een aantal bijbehorende meldingen uit Windows Event Viewer:

Tijdens GTA V:

- ERR_GFX_D3D_INIT

- Application GTAVLauncher.e has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)

- Application GTA5.exe has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)

Tijdens Cod MW3:

- DirectX encountered an unrecoverable error

- Application iw5mp.exe has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)

Tijdens LoL:

- Application League of Lege has been blocked from accessing Graphics hardware. (event ID: 4109)

Overige errors:

- Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered. (event ID: 4101) (en dan meerdere keren)

- Access to drivers on Windows Update was blocked by policy. (?)

Dan nog het volgende: als ik met die R9 280X speel heb ik alleen harde crashes tot nu toe. Maar in game heb ik ook last van iets wat volgensmij "artifacts" genoemd wordt, zoiets als dit: YouTube: ASUS R9 280X DCUII GPU Artifacts - BF4

Ik zie dan in GTA V regelmatig flikkerende zwarte/donkere vlakken/vierkanten/driehoekige vormen.

Hopelijk kan iemand mij vertellen wat er nou precies mis is met mijn computer: windows, instellingen, drivers, hardware? Ik ben al 5 maanden bezig met deze ellende.

Zoals ik al zei: het heeft niet met overheating te maken: videokaart blijft netjes onder de 65 graden en mijn CPU heeft volgens AMD Overdrive nog 35~40 graden Celcius 'therminal margin'.
Ik heb namelijk dezelfdw problemen met de 4101 eventid.

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Laghet niet aan de ram of voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Probook8979 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 01:04:
[...]

Ik heb namelijk dezelfdw problemen met de 4101 eventid.

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? Laghet niet aan de ram of voeding?
Waarschijnlijk was de CPU defect, heb uiteindelijk 2 compleet nieuwe pc's gebouwd voordat alle crashes verdwenen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-06 20:45
Larkinzzz schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 12:48:
[...]

Waarschijnlijk was de CPU defect, heb uiteindelijk 2 compleet nieuwe pc's gebouwd voordat alle crashes verdwenen waren.
Hoe heb je het uitgesloten dat het hoogwaarschijnlijk aan je cpu lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
Probook8979 schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:16:
[...]

Hoe heb je het uitgesloten dat het hoogwaarschijnlijk aan je cpu lag?
Volgensmij heb ik echt alle onderdelen vervangen en getest, maar het is al zoveel jaar geleden ik weet dat allemaal niet meer zo precies.
Pagina: 1