Goede 5.1/7.1 speakerset

Pagina: 1
Acties:
  • 2.547 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-07 21:50
Beste allemaal,

Afgelopen week heb ik de vsx-1130k versterker gekocht. Daarbij heb ik nog wat verouderde boxen (5.1) staan. Nu wil ik graag betere boxen kopen. Bij de boxen gaat het om muziek luisteren, maar vooral voor films in surround sound beluisteren. Daarbij is een 5.1 speakerset goed, maar wellicht een 7.1 speakerset beter. Naar mijn idee zijn grotere boxen beter. Is dit waar?

Mijn vraag aan jullie is dan ook, welke boxen zijn geschikt voor mij?

Bij voorbaat dank.

Mvg Jos Handgraaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

FeaR

In GoT we trust

Groter is zeker niet altijd beter. Vooral met puur film kijken en daarmee luisteren maakt het mijn inziens minder uit. Er zit wel een verschil in melkpakjes/kleine satellieten en vloerstaanders en monitoren. Maar veelal filter je een speaker van de laatste categorie af op een 60-80 Hz waar je met de eerste types veelal (ruim) boven de 120 Hz komt. Dat laatste geeft als nadeel dat je de subwoofer op gehoor kan plaatsen en het geheel minder natuurlijk klinkt doordat de subwoofer veel meer tonen voor zijn rekening moet nemen. Daarbij is het ook niet zo dat een vloerstaander direct meer laag geeft. Het hangt allemaal af van de bouw, grootte en gebruikte units.

Verder is hier niet veel meer over te zeggen aangezien je geen budget geeft en bijvoorbeeld ook niet wat je kwijt kan in de ruimte. 7.x met vloerstaanders ga je in een gemiddelde huiskamer niet zo kwijt kunnen wat de zoektocht weer een andere kant op kan sturen. Termen als "goed" zijn ook voor iedereen anders. De één zet voor 2000 euro een complete surround neer, de ander betaald al meer dan dat bedrag aan één paar speakers.

Als laatste nog een schopje naar CEA omdat het hier een aankoopadvies betreft.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 25-12-2015 19:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:14
Naast budget is het ook handig om te weten wat er nu staat. Voor hetzelfde geld heb je een paar reference speakers staan en kom je daar met een budget van zeg €2000,- niet overheen.

Dat gezegd hebbende is het afhankelijk van je budget of je beter voor een 5.1 of 7.1 set kunt gaan. Naar mijn idee zijn de front speakers en in mindere mate de subwoofer leidinggevend in de kwaliteit van de gehele set. Met andere woorden; je kunt mijns inziens beter €200,- extra aan je fronts besteden dan aan die extra 2 speakers bij een 7.1 opstelling.

P.S. ik heb zelf een 4.1 opstelling en ben niet bekend met de eventuele meerwaarde van een 7.1 opstelling. Mijn gevoel zegt echter dat de meerwaarde maar beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo beide. Alvast hartstikke bedankt voor jullie reactie. Ik zit nu op kerstdiner en ben dus niet thuis. Ik zal morgen, zodra ik thuis ben, even kinken van welk merk en typenummer mijn 5.1 systeem nu zijn.

Ik wil zo'n €800 euro uitgeven aan goede boxen. Maar mochten jullie boxen aangeven die een absolute meerwaarde zijn dan wil ik er ook €1000 aan besteden. Meer vind ik het echt niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Ik heb het even op internet nagekeken. Ik had de sa-ht 390. De speakers heb ik dus nog wel, maar de receiver is nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De speakers kun je hergebruiken, maar zitten in de categorie melkpakje. Dus evt geschikt als rears of surround backs, maar verwacht er niet teveel van. Center is vrij klein en gaat niet matchen met een paar mooie vloerstaanders.
Verder belangrijk: die sub is passief en kun je dus niet aansluiten op je receiver; die verwacht namelijk een actieve sub (dus met eigen versterker). Dat maakt het plaatje even iets anders, want een beetje sub doet ook ruim 200 a 300 euro. Blijft er nog 500 over voor speakers (2x front en een center). Dan zit je dus redelijk instap qua speakers.
Mijn advies: koop twee mooie vloerstanders en een nieuwe center, en laat de sub even voor wat het is (kan later nog altijd). Dikke kans dat je gezien je oude sub, nog niks gaat missen qua laag. Pas als je er een goede sub naast zet weet je dan ineens wat je mist. Maar dat kan altijd nog ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Ik ben eerder purist, dus van het type 2.0 speakers.
Ik kan wel wat zeggen over goede speakers, maar niet als ze 5.1 of 7.1 gaan praten.
Dus ik pas in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo. Bedankt voor jullie reacties. Wat bedoel je precies met passieve subwoofer en dat ik die niet kan aansluiten? Ik heb hem nu aangesloten en hij doet het.

Misschien is het in delen goed te doen. Of zijn er mooie speakers via marktplaats te koop. Op zich komt er al best mooi geluid uit, ik weet, het kan nog veel mooier.

Stel dat ik eerst 2 mooie staanders koop, dan kan ik natuurlijk in de loop der tijd nog dezelfde erbij kopen (of van een ander merk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:31

FeaR

In GoT we trust

Hoe heb je die subwoofer aangesloten dan? Gewoon op een willekeurig terminalpaar op de receiver? Geluid zal je dan hebben, maar niet hoe het hoort. Sowieso niet voor het LFE-kanaal. Wat de subwoofer wel doet hangt af van de gekozen terminals.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tostie1987
Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie advies. Via marktplaats heb ik een hele mooie set van Klipsch boxen bij elkaar weten te krijgen. Op 5.1 surround aangesloten en het klinkt erg goed. Vooral met DTS-HD films klinkt het geluid erg vol.

Topic kan gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het topic is nog niet gesloten.
Ik blijf erbij dat velen zich blind staren op 5.1 of 7.1 ervaringen. Dat kost meer, maar levert minder op. Het is zoals loudness: middeltonen verminderen. Muziek klinkt pas echt goed in het echt. De beste reproductie ervan is een stel stereo-speakers zonder poes-pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mag je vinden. Geluidsbeleving is voor iedereen anders. Wat voor jou goed klinkt is voor een ander ruk. Kun je over discussieren maar win je nooit. Of dat nou met veel of weinig speakers is.
En dan heb ik het even niet over muziek die meerkanaals is opgenomen. Multichannel SACD of DVD ofzo. Sta je dan met maar twee speakers ;)

En sowieso worden topics hier standaard nooit gesloten. Die zakken vanzelf wel weg als niemand reageert, en mocht iemand na een half jaar een vraag willen stellen dan kan dat ook nog altijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:14
Leuk die stelling, maar waarom in dit topic?? De ts geeft toch aan de speakers vooral te willen gebruiken bij films met surround sound? Dan heb je helemaal niets aan die stereo-set die zo prachtig klinkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet doen.

[ Voor 75% gewijzigd door FeaR op 24-01-2016 18:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.