Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik ga komende week voor het eerst in mijn leven bezig met een waterkoeler, een h80i.

deze komt in een systeem waar geen ruimte voor een groter luchtkoeler is.

punt is dat ik overal de cooler achterin zie hangen, maar ik heb enkel ruimte aan de voorkant.

er zit 1cm ruimte tussen waar de cooler hangt en de frontpanel, en de frontpanel heeft enkel (grote) gaten aan de onderkant.

er is met wat proppen en prutsen ruimte voor push pull, kan er genoeg lucht aangezogen worden door de onderkant van de frontpanel?

en wat is de beste manier om de cooler te regelen? cpu fan controller uit en dan de software laten regelen? of juist in de bios een profiel maken en de software niks laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke behuizing heb je? Dat is toch wel essentiële informatie.. Eventueel met foto van de binnenkant van je systeem, zo kunnen we niet meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
ohja sorry. het gaat om een thermaltake dh 101, welke ik nog niet binnen heb.
http://thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00000176

http://archive.benchmarkr...ke_VF7001BNS/DH101_22.jpg
de cooler komt op de plek van de 120mm fan.

http://p1.storage.canalblog.com/12/61/735362/53036934.jpg

http://www.overclockerson...s/tt/dh101/large/tt24.jpg
hier nog even de ruimte en de luchtgaten

[ Voor 14% gewijzigd door mission op 25-12-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je wil warme lucht je kast in blazen. Lijkt mij niet zo'n goed idee, de warmte moet er juist uit.
Welke koeler wordt nu gebruikt? Op welk moederbord? Het lijkt mij dat een koeler met 120mm fan nog wel zou passen.
Een goede lp luchtkoeler is een betere en 9/10 een stillere oplossing. Suggesties pricewatch: Thermalright AXP-100 Muscle, pricewatch: Gelid Solutions SlimHero Low-Profile, pricewatch: Xigmatek Janus, pricewatch: DeepCool Gamer Storm Gabriel en de best koelende waarvan ik niet weet of die in jou kast past wat betreft hoogte pricewatch: Noctua NH-L12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Er zit nu een be quiet dark rock pro op mijn fx8320. Needless to say dat dat niet past in de nieuwe case.

Ik ben me bewust van het feit dat er veel luchtcoolers in de omloop zijn, maar niet allen kunnen mij overtuigen dat ze de cpu goed kunnen koelen.

De h80i was zo goedkoop dat ik het iig een kans wil geven, vandaar ook mijn vragen.

Ik heb nog 2 noctua 60mm fans uit een vorig project die moeten de warme lucht vrij makkelijk weer de case uit krijgen dan is er ook meteen airflow voor de gpu en soundcard.

Maar werkt dit door de frontpanel? En andersom? Want eventueel kan ik ook de 60mm laten aanzuigen en dan de radiator door de frontpanel laten uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mission schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 22:03:
Er zit nu een be quiet dark rock pro op mijn fx8320. Needless to say dat dat niet past in de nieuwe case.

Ik ben me bewust van het feit dat er veel luchtcoolers in de omloop zijn, maar niet allen kunnen mij overtuigen dat ze de cpu goed kunnen koelen.

De h80i was zo goedkoop dat ik het iig een kans wil geven, vandaar ook mijn vragen.

Ik heb nog 2 noctua 60mm fans uit een vorig project die moeten de warme lucht vrij makkelijk weer de case uit krijgen dan is er ook meteen airflow voor de gpu en soundcard.

Maar werkt dit door de frontpanel? En andersom? Want eventueel kan ik ook de 60mm laten aanzuigen en dan de radiator door de frontpanel laten uitblazen.
Een waterkoeler is niet per definitie beter dan een goede luchtkoeler, maar de H80i is voor mij in ieder geval voldoende. Ik draai ook een FX8320 maar dan ook nog op 4.6Ghz. Gebruikt echter niet de standaard fans, want dan lijkt het net alsof je naast een luchthaven woont.

Zelf heb ik de koeler wel achterin, met 1 fan aan de achterkant (waardoor de radiator in feite "naakt" te zien is in de case zelf. De fan die ik erop heb ik er een van een Cooler Master Hyper 412S. Zeer stil ding en draait dan op zijn maximale snelheid van ongeveer 1200RPM als dit nodig is, maar mijn moederbord heeft heel af en toe zin om ook op 900RPM te draaien als het ding niet al te warm is. Horen doe je hem sowieso niet, dus dat is het probleem niet.

Buiten dat is warme lucht je kast in blazen niet echt een drama, de lucht (mits deze nog steeds kouder dan de rest van je te koelen componenten) heeft nog steeds een warmte-opnemend vermogen ondanks dat deze al "voorverwarmd" is door de CPU.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Andere fans is altijd wel te regelen natuurlijk :)

Bedankt dat jij positief bent over de h80i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Asus m5a97 evo r.2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn ervaring is dat de onderdelen in een htpc wat warmer worden dan in een tower model behuizing. Een AMD FX8320 is niet bepaald geschikt voor montage in een htpc omdat dat ding nogal wat warmte wil produceren. Je moederbord is o.k. omdat het 8+2 fases heeft waardoor oververhitting niet zo snel voor zal komen en de cpu terugklokt. Als je ook nog warme lucht de behuizing in gaat blazen zal de boel alleen maar nog warmer worden, fans gaan sneller draaien en het wordt er allemaal niet stiller op.
De in- en outtake omdraaien lijkt mij ook geen oplossing. Er zitten achterin 2 60mm fannetjes. Die hebben samen een capaciteit dat de helft is van een 120mm fan. Niet ideaal omdat normaal gesproken de intake een overhead heeft op de outtake. Ik denk dat je beter af bent met een goede luchtkoeler met een 120mm fan. Als de 2 60mm fans in de weg zitten bij montage zou je die aan de buitenkant kunnen monteren.
De h80i zal een goede koeler zijn maar niet in deze setup. Buiten dat heb ik het idee dat de slangen niet lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Oke bedankt.

Dat de 8320 niet de beste htpc cpu is weet ik maar ik heb in mijn nieuwe kamer geen plek voor mijn tower dus veel keus heb ik niet.

Ik heb strak 125mm ruimte in de case maar ik heb nog niet echt een luchtcooler kunnen vinden welke echt het vertrouwen geeft 120w te kunnen koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:11
In mijn ogen stuur de h80 terug. Verkoop je cpu/mobo. En koop een intel setje. Met je dark rock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
Dark rock word em sowieso niet want ik heb geen ruimte voor een tower.

Ik heb net een paar maanden dit amd setje en bevalt me beter dan mijn vorige intel
Pagina: 1