Toon posts:

Neutrino's hebben massa

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist gelezen dat neutrino's massa hebben. Eerst dacht men dat dit deeltjes waren die geen massa hadden.
Ze worden neutrino's genoemd omdat ze geen lading hebben

Neutrino's gaan bijna overal dwars doorheen. Ze waren dan ook heel moeilijk te ontdekken
Nu heeft men mbv zwaar water( Water waarin het H-isotoop Deuterium voorkomt )deze deeltjes gedetecteerd. Als ze namelijk op deuterium botsen geven ze waarneembare straling vrij

Het schijnt dat deze neutrino's de massa hebben van 1/60.000 van een electron

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Op woensdag 20 juni 2001 19:09 schreef Icarus het volgende:
Ze worden neutrino's genoemd omdat ze geen lading hebben
Ik meen dat het betekende kleine neutrale.
Neutrino's gaan bijna overal dwars doorheen. Ze waren dan ook heel moeilijk te ontdekken
Nu heeft men mbv zwaar water( Water waarin het H-isotoop Deuterium voorkomt )deze deeltjes gedetecteerd. Als ze namelijk op deuterium botsen geven ze waarneembare straling vrij

ligt eraan over welke neutrino's je het hebt, waarschijnlijk elektronneutrino's :0
Maar wat wil jer eigenlijk mee zeggen / vragen.... :?

Zoek wat je niet eerder vond

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Hmjaa what's your point :? Als er geen point is dan is het een beetje nutteloze topic.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou graag nog wat meer informatie hebben over neutrino's omdat ik nog niet helemaal begrijp wat ze nu precies zijn en waarvoor ze zijn en welke wisselwerkingen ze hebben met andere deeltjes

Ik was dat er vergeten bij te zetten
Alsmede nog sorry hiervoor

Verwijderd

[b]Op woensdag 20 juni 2001 19:09
Dit is natuurlijk ook de reden dat ze eerst dachten dat ze geen massa hadden, want de massa van een elektron is ook al heel klein.

Verwijderd

Nog een belangrijk eigenschap is, dat neutrino's alleen linksom draaien (om hun as)terwijl andere deeltjes dat wel kunnen

ze kunnen dus geen spiegelbeeld hebben,
de wet van behoud van symmetrie geldt hier niet

anti-neutrino's kunnen alleen rechtsom draaien

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
onzin. de spin-richting zegt niks over materie of anti-materie!

elektronen hebben ook up en down spin. sterker nog een chemische binding is een paring van twee elektronen, die ieder een andere spin hebben: up en down dus.
dit heet het Pauli-gebod.

en waarom zou een linksomdraaiend deeltje geen spiegelbeeld kunnen hebben en een rechtsomdraaiend deeltje wel???

bij een enkel deeltje is er altijd symmetrie als je het mij vraagt.

verwar linksdraaiend en rechtsdraaiend niet met chemische verbindingen.
Op woensdag 20 juni 2001 20:23 schreef namlessom het volgende:
Nog een belangrijk eigenschap is, dat neutrino's alleen linksom draaien (om hun as)terwijl andere deeltjes dat wel kunnen

ze kunnen dus geen spiegelbeeld hebben,
de wet van behoud van symmetrie geldt hier niet

anti-neutrino's kunnen alleen rechtsom draaien

Verwijderd

Dit is eigenlijk een rechtstreekse nieuwscopy/paste van of subject.nl, of de sciencedaily.com

't zorgt ervoor dat we kernfusie processen in de zon kunnen verklaren, want eerst maten we veelste weinig neutrino's, om de theoriën rondom de zon kloppend te maken. Nu blijkt dat electro-neutrino's uit een vallen in tau en muon neutrino's, en dat kan volgens de quantummechanica alleen als ze massa hebben.

Handig dat we dit weten, anders zouden we volledig nieuwe theoriën rondom de zon moeten opzetten, en het geeft aan dat we op de goede weg zijn in 't verder verkennen van de processen in de zon.

Alleen is 't weinig stof waar een goede discussie uit zou kunnen voortvloeien

check ook Subject.nl (een erg goede site trouwens, ga zo door makers! (ik weet dat jullie regulaire gotbezoekers zijn :) ))

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dank je. :) (Hoewel ik met name Captain Proton en El_Marcianito moet feliciteren met hun input!)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Dit is inderdaad erg goed nieuws.

Waarschijnlijk zullen ze nu dan ook bij NASA de afwijking van de Voyagers kunnen verklaren/berekenen :?

Verwijderd

Misschien hebben ze nu iets gevonden waardoor kernreactie beter op gang kunnen worden gezet...

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 21:36 schreef Lord Daemon het volgende:
Dank je. :) (Hoewel ik met name Captain Proton en El_Marcianito moet feliciteren met hun input!)
Aha, dus jij zit er ook achter :) Maaruhm, hoe kan het in GODSNAAM dat zo'n goede site als jullie maar 100 unieke bezoekers per dag krijgt? 't is echt belachelijk!

Een wetenschapssite in het Nederlands, EN zonder banners, waar vind je dat nog meer?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik weet het niet, misschien moet jij meer reclame voor ons maken? ;)

Tja, het zou inderdaad wel wat meer mogen zijn. Dus mensen: bezoek http://www.subject.nl ! :)

• Mastermind
  • Laatst online: 17-01 10:57
Op woensdag 20 juni 2001 23:27 schreef LoWLaNDeR het volgende:

[..]

Aha, dus jij zit er ook achter :) Maaruhm, hoe kan het in GODSNAAM dat zo'n goede site als jullie maar 100 unieke bezoekers per dag krijgt? 't is echt belachelijk!

Een wetenschapssite in het Nederlands, EN zonder banners, waar vind je dat nog meer?
Op TV adverteren... Helpt wel... :P

Verwijderd

Ik ben zelf bezig met site voor 't wat serieuze schoolvolk. Dus zegmaar de 2e fase VWO, en daar dan een informatie/nieuws/wetenschapssite voor te maken. Dus niet voor de leerling die ff snel een verslag komt rippen, maar zich wil verdiepen in de achtergronden.

Anyway, jullie krijgen zeker een linkje op de frontpage :P

(En dat reclame maken komt ookwel goed :) )

|||
VVV

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Whehe, dank je wel. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 juni 2001 00:35 schreef LoWLaNDeR het volgende:
Ik ben zelf bezig met site voor 't wat serieuze schoolvolk. Dus zegmaar de 2e fase VWO, en daar dan een informatie/nieuws/wetenschapssite voor te maken. Dus niet voor de leerling die ff snel een verslag komt rippen, maar zich wil verdiepen in de achtergronden.

Anyway, jullie krijgen zeker een linkje op de frontpage :P

(En dat reclame maken komt ookwel goed :) )

|||
VVV
Hoe lang duurt het nog voordat die site online komt?

Verwijderd

Reken er maar niet voor het einde van de zomervakantie op.
Pagina: 1