• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:39
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuw systeem gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Tray€ 204,11€ 204,11
1Asus B85M-G€ 76,-€ 76,-
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Colossus Micro-ATX€ 71,95€ 71,95
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 94,-€ 94,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 45,99€ 45,99
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,31€ 80,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,36

Hij werkt goed, Windows draait etc. Echter zit ik met een puntje, dat is het volgende:

Ik druk de powerbutton in, vervolgens beweegt de CPU fan voor <1 seconde en stopt. Een tel later beweegt de CPU fan nogmaals <1 seconde. Na een tel spins de CPU fan naar maximaal toerental en remt langzaam af tot een bepaald RPM.

Hij boot dan wel gewoon, maar ik vind het vreemd dat de CPU fan niet normaal opstart.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand misschien wat de oorzaak van het probleem is? Ik heb al geprobeerd de RPM in de BIOS aan te passen, dit had geen effect.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-01 00:51

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Draait ie wel als de temperatuur van je CPU erg hoog word?
Energiebeheer in Windows goed ingesteld?
Afbeeldingslocatie: http://www.genesisradio.com.au/yt1dl/pics/win7cpu.png

[ Voor 69% gewijzigd door MedionAkoya op 25-12-2015 13:35 ]

Trein?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:07

rdejongjr

Gnome

Nope, dat heurt zo.
Ligt aan de fan zelf.

Is ook geen instelling voor te vinden om het aan te passen, sommige intel sock koelers starten nou eenmaal zo op.
Er zit wel een klein voordeel aan, door eerst te starten op 100% blijft je koeler wat langer vrij van stof.
(de betere servers/workstations staan eerst een halve minuut voluit te loeien als self test en om opgebouwd stof er uit te persen)

Mocht je je er heel erg aan irriteren kun je altijd nog een aftermarket koeler monteren.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:39
Ik heb even Speedfan geïnstalleerd, maar het lukt me niet om het RPM aan te passen (ik heb dit wel eens eerder gedaan met Speedfan). Hij zit wel een 4-pin aansluiting (CPU_FAN connector op het mobo).

Ik ben dus bang dat als ik zware games ga draaien hij op dezelfde snelheid blijft hangen... Hij schommelt rond de 1000 RPM.

Verwijderd

Dit is normaal, ik zou gewoon gaan gamen en de temperaturen en fanspeed even monitoren.
Feit dat bij het opstarten al sprake is van een variabele rpm geeft aan dat hij waarschijnlijk netjes opschaalt bij hogere belasting.
Even prime95 loslaten geeft meteen wel uitsluitsel.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Klinkt net of het bios zich reset. Weet van een ouder type moederbord nog van het intel core 2 duo tijdperk dat deze ook zo opstartte als je in het bios kwam en daarna restartte, of te hoog had geclocked en moest resetten. Was het weer in orde en drukte je dan de powerknop aan dan ging hij gewoon aan en de fan startte maximaal en ging daarna zacht draaien, maar niet meer even uit etc. Dit was niet met stockkoeler, maar een Scyte Mugen geloof ik.

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 25-12-2015 17:32 ]

Pagina: 1