Nieuw Moederbord Gigabyte GA-Z170XP-SLI doet niks

Pagina: 1
Acties:

• windsurfing1983
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09-2025
Heb gisteren een nieuw setje gekocht, moederbord, processor, geheugen.
Probleem: Lampje op het moederbord brand niet.

Processor: Intel Core i5-6600K Boxed
Moederbord: Gigabyte GA-Z170XP-SLI
Koeler: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA

De voeding komt uit mijn oude PC

Voeding: Cooler Master GX 550W Bronze, deze is 3 jaar oud

Heb de processor en geheugen gemonteerd, daarna de voeding aangesloten 24 pins en 1x 4 pins ATX stekker, en daar kan nog een 1x 4 pins bij maar heb er geen meer over die daar in past, heeft niet de juiste volgorde van de stekker verdeling (1x vierkant 1x half rond) ,daarna spanning erop gezet en lampje blijft uit.

Is dit een kapot moederbord of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 7% gewijzigd door windsurfing1983 op 25-12-2015 11:07 ]

PB

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:40
Dus je hebt maar 4 van de 8 pinnen in je moederbord gestopt? (naast de 24 pins kabel) Zo ja, dan zou ik eerst kijken wat er gebeurd als je wel alle 8 pinnen aangesloten hebt. Volgens het internet zou je voeding 4+4 moeten hebben voor je CPU.

• windsurfing1983
Dat dacht ik ook ja,deze zitten ook bij elkaar gebonden maar 1 stekker komt niet exact overeen met het moederbord, hij past overigens wel, ik weet niet of het uitmaakt dat je een halfronde in een vierkante stopt?

Connector

20+4 Pin MB x 1
4+4 Pin CPU 12V x 1
6+2 Pin PCI x 2
SATA x 6
4 Pin Peripherial x 3
4 Pin Floppy x 1

x 1 staat toch voor 1x aansluiting?

[ Voor 27% gewijzigd door windsurfing1983 op 25-12-2015 11:57 ]

PB

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 23:26
Als de stekkers niet overeen komen dan moet je goed kijken of het wel echt de juiste stekker is (maakt zeker wel uit dat ze niet overeen komen! Je wilt geen PCI-E connector in je CPU 12V. Is niet voor niks dat het niet past). Als dat niet het geval is moet je kijken of je de stekker niet verkeerd om hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rhin op 25-12-2015 17:04 ]

• windsurfing1983
Oke, dat is dan duidelijk, begrijp niet dat deze dan bij elkaar in 1 gaasje zitten.
Uit bovenstaande omschrijving van de voeding staat toch echt 4+4 pins 1x CPU 12V.
En op mijn oude moederbord hoefde er maar 1 stekker in, daar zat een I7-920 in, vanuit de winkel als gemonteerd.
Dank jullie voor de hulp in elk geval.

PB

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:50
Ik heb dat volgens mij ook een keer meegemaakt met een Cooler Master voeding, één van de 4+4 pins past er maar op 1 manier in maar de ander heeft allemaal afgeronde hoeken. Maar omdat je die er in dezelfde oriëntatie in doet als de andere weet je toch dat ie goed zit.

• windsurfing1983
Klopt, het is precies zoals jij zegt, hij past er ook gewoon in met de lipjes aan de zelfde kant.
Maar ben er ook achter gekomen dat het geheugen Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA niet op dit moederbord ondersteunt word, dus dat kan ook een reden zijn waarom het moederbord niks doet.
Op de website van de fabrikant staat alleen het type BLS4C4 en niet de BLS2C4.
Heb alle onderdelen zo overgenomen uit de best buy guide van september, NIET DOEN dus.

PB

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Maar ook al is het geheugen niet ondersteunt dan nog heeft het niks te maken met jou probleem.
Ook al is het geheugen niet goed je pc zal gewoon opstarten. Hij gaat dan wel piepen dat hef geheugen niet goed is maar hij gaat wel aan (zonder beeld weliswaar)
En ook al staat dit geheugen niet in de lijst wil het niet meteen zeggen dat het niet werkt.
Meestal met de nadruk op meestal is het geen probleem.

• windsurfing1983
Òke, dat is dan uitgesloten.
Heb de 4x4 pins aangesloten en er brand nog steeds geen lampje en er start niks op.
Moederbord heeft een handig installatie klepje voor de processor om deze goed te bevestigen dus deze zit ook goed.
Heb ook de koeler niet te hard aangedraaid en zeker niet met het bijgeleverde steeksleuteltje, schroevendraaier was voldoende. Daar is veel over te lezen in de andere topics.
Wat zou het dan kunnen zijn, ben ik de pechvogel die een kapot moederbord gekocht heeft?

PB

Verwijderd

windsurfing1983 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:26:
Wat zou het dan kunnen zijn, ben ik de pechvogel die een kapot moederbord gekocht heeft?
Als je eerst een andere connector in de 8 pins EPS connector op het moederbord hebt gestoken niet, dan heb je namelijk zelf het moederbord gesloopt en heb je ook geen garantie meer.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 22:40
Hi, ik heb ook problemen met het zelfde moederbord, gloedje nieuw uit de verpakking. In mijn geval kan het ook een foutief geleverde i7 zijn. Zie; MWDKing in "Nieuwe build start niet; CPU-error GA-Z170XP-SLI / i7-6600K"
om de ontwikkeling te volgen.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:12

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb een Z170 bord van Asus en ik had problemen met hetzelfde type geheugen. Ik had het BLS2C8G4D240FSA setje.

Na ander geheugen te hebben besteld was het probleem verholpen. Het lijkt er op dat de Z170 chipset nogal kritisch is als het op geheugen aankomt.

Als je in de gelegenheid bent om te testen met een ander kitje moet je dit zeker even doen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1