Kerstlampjes doormeten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-05 13:26
Onze kerstverlichting hield er net ineens mee op. Echter snap ik nu even iets niet.

Kerstverlichting begint in een stekker waarna er 2 snoeren de boom in gaan met lampjes eraan.
Ik heb wel wat basiskennis van het doormeten en heb ook zo'n apparaat. Zojuist heb ik van allebei de snoeren het 2e lampje gepakt, eruit gehaald en vervolgens het snoer doorgemeten. Dit gaf netjes 230v. Dan zou toch volgens mij de eerste lampjes toch moeten gaan branden omdat je verbinding legt tijdens het meten toch? Echter bleef alles donker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Er staat dan 230V op jouw multimeter, en dat betekent dan dat er 0V overblijft voor de rest van de lampjes. Daarom branden ze niet.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Daarom dacht ik, ik pak niet de eerste lampjes maar de tweede in allebei de snoeren. Dan gaat de stroom eerst in beide kabels via het eerste lampje..

Of zijn gewoon alle lampjes gefrituurd door iets (ze lijken goed optisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Er staan een aantal lampjes in serie, dus
- × - × - × - × - × - en dan op 230V
dus 20 x 12V lampje = 240V of 40x6V 😉

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 25-12-2015 11:23 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Je kunt het foutzoeken beter anders aanpakken.
Doe alle lampjes eens er in en haal het middelste lampje eruit. Meet nu welke helft niet werkt. Halveer deze helft ga net zolang door totdat de helft nog maar 1 lampje bevat.

Let op dat je wel met 230V zit te meten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:44
230 volt voor kerstlampjes? Het lijkt mij een serieschakeling dus voltage zou 230/ aantal lampjes moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:50

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

pacificocean schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 11:25:
230 volt voor kerstlampjes? Het lijkt mij een serieschakeling dus voltage zou 230/ aantal lampjes moeten zijn.
Wel als alle lampjes werken en hetzelfde zijn.
In een serieschakeling is de stroom overal hetzelfde maar zal de spanning per fitting afhankelijk zijn van de weerstand van het lampje. In het geval van een open aansluitng of hoogohmig zoals een multimeter zal er toch echt 230v meetbaar zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ga maar al je lampjes na er zal er wel 1 zwart zien :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

De spanningsval over de lampjes is gelijk aan U = I * R (spanning = stroom * weerstand). Op het moment dat je ergens de schakeling onderbreekt en er een hoogohmige multimeter tussen hangt om spanning te meten, loopt er vrijwel geen stroom meer door de lampjes. R blijft hetzelfde (even buiten beschouwing gelaten dat de weerstand van de lampjes in koude toestand lager is dan op bedrijfstemperatuur), stroom I is vrijwel nul, dus de spanningsval U over de lampjes is ook vrijwel nul. Dan meet je met je multimeter inderdaad 230V.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
real[B]art schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 12:34:
De spanningsval over de lampjes is gelijk aan U = I * R (spanning = stroom * weerstand). Op het moment dat je ergens de schakeling onderbreekt en er een hoogohmige multimeter tussen hangt om spanning te meten, loopt er vrijwel geen stroom meer door de lampjes. R blijft hetzelfde (even buiten beschouwing gelaten dat de weerstand van de lampjes in koude toestand lager is dan op bedrijfstemperatuur), stroom I is vrijwel nul, dus de spanningsval U over de lampjes is ook vrijwel nul. Dan meet je met je multimeter inderdaad 230V.
Dus als ik het goed begrijp , als ik verder op in de draad test, zou ik wel een lager voltage moeten krijgen, maar dan nog zou ik als ik precies na het eerste lampje meet op beide draden en 230v krijg, de eerste lampjes moeten branden toch? Omdat de multimeter dan de koppeling maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14

SA007

Moderator Tweaking
Je krijgt alleen een lagere spanning als de lampjes branden, als ze niet branden nemen ze geen vermogen op en valt er ook geen spanning over de lampjes.

Dus meet je halverwege net zo goed 230V als direct op het stopcontact.

De multimeter maakt geen koppeling, het is een stuk meetgereedschap en is gemaakt om zo min mogelijk invloed te hebben op waar je de draden insteekt.
Je hebt er namelijk weinig aan als je meetapparatuur je meting aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
SA007 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:01:
Je krijgt alleen een lagere spanning als de lampjes branden, als ze niet branden nemen ze geen vermogen op en valt er ook geen spanning over de lampjes.

Dus meet je halverwege net zo goed 230V als direct op het stopcontact.

De multimeter maakt geen koppeling, het is een stuk meetgereedschap en is gemaakt om zo min mogelijk invloed te hebben op waar je de draden insteekt.
Je hebt er namelijk weinig aan als je meetapparatuur je meting aanpast.
Kijk weer wat geleerd!

Dus als ik het goed begrijp, heb ik nu tussen het begin en het eind gemeten. Dus er gaat 230 door vanaf het eerste punt tot het laatste punt waar ik gemeten heb.

Dan moet bijna het allerlaatste lampje kaput zijn... Omdat van de op 1 na eerste tot de 1 na laatste hij wel 230 mat... Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

De lampjes staan in serie. Als het tweede lampje kapot is loopt er dus helemaal geen stroom door de rest van de lampjes. Het tweede lampje is immers kapot. Aangezien er geen stroom loopt is er ook geen spanningsval over de andere lampjes en zul je op de aansluitingen van het tweede lampje dus 230Volt meten. Vervang het tweede lampje, dan loopt overal weer een stroom en zal de spanning op het tweede lampje gelijk zijn aan 230V/<aantal lampjes>
Beste TS, jouw beredenering klopt alleen als de lampjes parallel zijn geschakeld. Bij serie-schakeling betekent een doorgebrand lampje een onderbreking van de stroomkring en dan brandt geen enkel lampje meer waardoor de gemeten spanning op de aansluitingen van het tweede lampje 230V is.
Het feit dat je wel 230V meet op de aansluitingen van lampje 2 wil bij een serieschakeling alleen maar zeggen dat alle andere lampjes nog goed zijn (Als je voltage meet met een multimeter, dan is de weerstand erg hoog, waardoor er vrijwel geen stroom gaat lopen).
Kortom: vervang lampje 2.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 176232 op 25-12-2015 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:14

SA007

Moderator Tweaking
Een makkelijker/zinnige manier om een kerstsnoer met serielampjes op 230V door te meten met een multimeter is:
- Trek de snoer uit het stopcontact (ook een stuk veiliger).
- Zet de multimeter op Ohm/weerstandmeting.
- Knoop een van de draden aan 1 van de polen van de stekker.
- Trek 'ergens' een lampje eruit en druk daar de andere meersnoer in, meet je dan een weerstand tussen de 2 draden dan zijn alle lampjes ertussen niet doorgebrand.
- Herhaal tot kapotte lampje gevonden is.

Met de ohm stand meet je hoe goed een draad/verbinding/lampje geleid, een kapot lampje geleid niet, een werkende wel.
Hoeveel hij geleid (de waarde op de meter) is waarschijnlijk niet heel intressant, maar een heel snoer zal in de orde van kiloohms zitten, kom je megaohms tegen is het waarschijnlijk ook stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:11

BLACKfm

o_O

En heel belangrijk is om te weten of je ook een reserve lampje hebt, je kan de boel wel gaan doormeten, maar als je het contact niet kunt maken (= nieuw lampje) dan heb je er nog niks aan.

Het kapotte contact er tussenuit halen en de draden verbinden lijkt me overigen een riskante oplossing gezien ieder lampje dan meer power krijgt, mocht je hier aan gaan denken :).

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/89_serieschakeling_1.jpg
Even een plaatje van het web.

Jouw kerstverlichting werkt zoals bovenstaand, zolang het gloeidraad heel is is het 'circeltje' rond, als er 1 kapot gaat dan verbreekt het het contact.

Als het middelste lampje kapot is gaat het FASE (bruin) lijntje niet verder dan de onderkant van de middelste lamp en de NUL (blauw) niet verder dan de rechter zijkant van de middelste.
Lamp 1 en 3 krijgen dus niet van 'beide richtingen stroom' en gaan dan ook niet branden.

[ Voor 42% gewijzigd door BLACKfm op 25-12-2015 15:36 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Hulde voor de comments! Gisteren tussen het eten door druk aan het meten geweest, echter bleek er al snel meer dan 1 kapot te zijn en bij een gebrek aan meerdere replacements....Bedankt voor de tip voor het meten SA007!

Dan maar de container in en vandaag zonder doen.. :-)

Alhoewel ... Een echte tweakers zou de kapotte er tussenuit knippen en dan de snoeren weer aan elkaar knopen... Maar dat zal ik de vrouw niet aandoen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:34
Rann schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:48:
[...]

Kijk weer wat geleerd!

Dus als ik het goed begrijp, heb ik nu tussen het begin en het eind gemeten. Dus er gaat 230 door vanaf het eerste punt tot het laatste punt waar ik gemeten heb.
Dit is denk ik de bron van je denkfout. Spanning gaat niet door de lampjes, maar staat op/over de lampjes. Als je wilt dat de lampje gaan branden tijdens de meting zou je de stroom moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:34
Rann schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 09:48:
Hulde voor de comments! Gisteren tussen het eten door druk aan het meten geweest, echter bleek er al snel meer dan 1 kapot te zijn en bij een gebrek aan meerdere replacements....Bedankt voor de tip voor het meten SA007!

Dan maar de container in en vandaag zonder doen.. :-)

Alhoewel ... Een echte tweakers zou de kapotte er tussenuit knippen en dan de snoeren weer aan elkaar knopen... Maar dat zal ik de vrouw niet aandoen :+
Als je dat doet krijgen de overgebleven lampjes meer spanning en zullen snel de geest geven.

Een echte tweaker vervangt het kapotte lampje door een passende weerstand. Die hebben wij tweakers toch nog wel in onze mancave liggen? 8)

Kies wel de juiste waarde en vermogen anders gaat hij in de fik, inclusief de kerstboom. :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Als je een streng hebt van 100 lampjes, kan je ook een of twee lampjes gewoon kortsluiten.
Of elk lampje precies 2,3V krijgt of 2,35V maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Ryen schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:35:
[...]
Dit is denk ik de bron van je denkfout. Spanning gaat niet door de lampjes, maar staat op/over de lampjes. Als je wilt dat de lampje gaan branden tijdens de meting zou je de stroom moeten meten.
Nou precies.
Als je spanning meet, dan heeft je meter een enorme weerstand waardoor deze geen stroom geleidt.
Als je stroom wilt meten (moet je meter wel aankunnen), dan moet de stroom er doorheen, anders kan je meter de stroom niet meten. Dan is je meter een geleider.

@onbekend: ja, natuurlijk heb je gelijk, je kunt er ook nog vermogensweerstanden tussen hangen i.p.v. lampjes. Maar eerlijk gezegd: wat kost een snoertje kerstverlichting nu eigenlijk? Vrijwel niks, dus een nieuwe kopen is volgens mij de handigste oplossing.

Grappig wel dat je rond de kersttijd veel van dit soort vragen tegen komt. Dan komt opeens de electrotechnicus in het mannenbloed weer boven drijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad wel een beetje grappig.
Maar bij sommige op zich best wel goede antwoorden en/of adviezen had ik wat meer verwacht. Meer voor het overduidelijke feit dat vraagsteller niet zo veel van elementaire elektrotechniek afweet. Hij lijkt namelijk nauwelijks het verschil" tussen stroom en spanning te kennen. Daardoor zal met zo'n eerste antwoord van b..v. onbekend: "Er staat dan 230V op jouw multimeter, en dat betekent dan dat er 0V overblijft voor de rest van de lampjes. Daarom branden ze niet....." Niet zoveel kunnen. Beter was geweest om even uit te leggen waarom, dat had een heleboel verdere discussie kunnen voorkomen.

Niettemin was TS er mee op de goede weg, want hij bewees er mee dat het eerste en het laatste lampje heel waren. Hij had op die manier even door kunnen gaan met nummer 2 en de op één na de laatste enz. enz. Steeds twee vliegen in één klap. Best wel slim.
Natuurlijk zijn er meer niet nader te noemen methoden, zoals de multimeter op stroommeting zetten, maar daar verder op ingaan lijkt me hier alleen maar verwarrend.

Als het nog ouderwetse lampjes zijn kun je ze er ook één voor één uithalen en doormeten met de ohmmeter. Ik heb zelf wel eens bij die goedkope troep geconstateerd dat er helemaal niet eentje kapot was meer dat alleen de contactjes een beetje slecht contact maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Anoniem: 176232 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 14:17:
@onbekend: ja, natuurlijk heb je gelijk, je kunt er ook nog vermogensweerstanden tussen hangen i.p.v. lampjes. Maar eerlijk gezegd: wat kost een snoertje kerstverlichting nu eigenlijk? Vrijwel niks, dus een nieuwe kopen is volgens mij de handigste oplossing.
Een nieuw snoertje kopen is gemakkelijker, maar dan had hij het pas na kerst in de boom kunnen hangen terwijl hij met een mogelijke oplossing al dit jaar van een verlichte boom had kunnen genieten. :)
Techneut schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:21:
Hij lijkt namelijk nauwelijks het verschil" tussen stroom en spanning te kennen. Daardoor zal met zo'n eerste antwoord van b..v. onbekend: "Er staat dan 230V op jouw multimeter, en dat betekent dan dat er 0V overblijft voor de rest van de lampjes. Daarom branden ze niet....." Niet zoveel kunnen. Beter was geweest om even uit te leggen waarom, dat had een heleboel verdere discussie kunnen voorkomen.
Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat iemand wel minimaal de tweede klas natuurkunde heeft gehad en weet wat een serie en parallelschakeling is. En als iemand niet begrijpt wat hij precies aan het meten is, dan wordt het foutzoeken er lastig door en daarom had ik mijn post bewust wat korter gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:23:
Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat iemand wel minimaal de tweede klas natuurkunde heeft gehad en weet wat een serie en parallelschakeling is. En als iemand niet begrijpt wat hij precies aan het meten is, dan wordt het foutzoeken er lastig door en daarom had ik mijn post bewust wat korter gehouden.
Ik begrijp je motieven. Mijn ervaring met mensen die op de middelbare school een beetje natuurkunde hebben gehad en er verder niets mee doen, is dat van die kennis maar bitter weinig blijft hangen. Geen wonder ook want het is ook maar een piepklein beetje elektriciteitsleer wat (heb ik zelf gezien) in die boekjes staat.
Tenzij er werkelijk interesse is. Ik spreek uit ervaring, zelf heb ik een gedegen opleiding elektrotechniek gehad en een beroep in die richting. Maar mijn dochters, beide met havo merk ik gewoon dat er totaal niets is blijven hangen, zelfs niet een beetje. Ik geloof er niet zo zeer in dat dit ligt aan het verschil in mannen en vrouwen.

Uit de woordkeus van TS merkte ik al dat bij hem dit piepkleine beetje begrip helemaal niet aanwezig was. Bovendien zou bij wel aanwezigheid van dat begrip dit hele topic, dat ging over een van de meest elementaire onderwerpen in de elektrotechniek, niet zijn geplaatst. Dat is beslist niet denigrerend bedoeld, maar bij een eventuele uitleg houd ik wel rekening met die totale afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
Waarvoor dank! Het is inderdaad inmiddels al heel wat jaartjes(15+) geleden, en ongebruikt. Het verschil tussen een serie en parralel wist ik toevallig nog wel, echter ben ik met het gebruik van de multimeter wat minder bekend dan enkel wat specifiek gebruik.

Het waren nu vooral een aantal 'oh ja, dat is waar ook', of 'oh... Logisch eigenlijk' momenten. Maar we zijn er uit, en kennis is weer bijgespijkerd.

Zat laatst al te denken om zelf iets te maken(paneeltje voor een game, star citizen) komt dit mooi weer van pas :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreplusplus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-05 19:27
Al een oud draadje, maar zo in deze tijd van het jaar toch weer actueel, en er zal door deze en gene vast wel naar gezocht worden.
Voor de microlights en ledsnoeren kwamen, waren er kerstboomverlichtingssnoeren te koop (nu nog steeds?) met van de kleine steekfittinkjes met gloeilampjes die je makkelijk uit de fitting kon halen.
In serie geschakeld (en behalve LED snoeren ken ik ook geen parallel geschakelde snoeren). Maar als een lampje stuk gaat blijft de rest wel branden. Rara, hoe kan dat?
Dat komt omdat als een gloeidraadje doorbrandt, er kortstondig een hoge spanning (de netspanning) op het lampje staat, waardoor er “iets” gebeurt (ik weet daar het fijne niet van) dat er voor zorgt dat het lampje wordt kortgesloten. Hartstikke handig, als het maar niet te vaak gebeurt, want als je te weinig lampjes over houdt neemt de spanning op ieder lampje toe en krijg je een kettingreactie van doorbrandende en kortgesloten lampjes, tot ze allemaal stuk zijn. Je moet er dus wel op tijd bij zijn om doorgebrande lampjes te vervangen.
Daarbij komt dat je wel even de stekker uit het stopcontact moet halen, want anders heb je het verschijnsel wat in andere reacties is beschreven: over de “open” contacten staat de netspanning (230V), je steekt het lampje erin en poef - doorgebrand, ookal gaat de rest wel branden.
Om die reden kun je de lampjes ook niet goed doormeten met een een weerstandsmeter - zowel een goed als een kortgesloten lampje geeft 0 of heel weinig weerstand aan. Alleen een doorgebrand lampje dat niet is kortgesloten zou oneindige weerstand aangeven.
Zo heeft eens iemand (ik vertel niet wie 🥵) tientallen lampjes gesloopt door van een tweede snoer stuk voor stuk lampjes op deze wijze in een snoer te vervangen, waarbij hij dacht dat er wel erg veel van de nieuwe lampjes stuk waren... totdat hij even ging nadenken...

Zie https://youtu.be/7foDiXX-CcE
Pagina: 1