Toon posts:

Welke speakers + voorversterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een Studer A68 eindversterker gekregen en ga volgende week een voorversterker + speakers erbij kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hestudiotechnik.de/deutsch/gebrauchte%20studiotechnik/Bilder/studer_a68.jpg
Even de belangrijkste specs van de eindversterker (+20kg):

Nominal Power output (30 Hz...15KHz, both channels driven): 100W @8ohm, 175W @4ohm
Frequency response 30 Hz...15kHz: +0, -0.5 dB
Frequency response 20 Hz...20kHz: +0, -1 dB
Input impedance: >5 kohm
Input sensitivity: 0 dBu...+17dBu
Signal to noise ratio (unweighted rms reading): >100dB with reference to nominal power output
Input voltage +6 dBu
Impedance of signal source: 50 ohms

Als voorversterker dacht ik aan de Nad c320 (met de pre-out), of de Rotel RC-971
Als speakers de Magnat 520, B&W 603 s2, Alr 5M se of de VR950 Boston.

Iemand tips mbt deze of andere speakers/voorversterkers? Is een pure voorversterker (die rotel) in dit geval echt aan te raden ipv de pre-out van een integrated versterker (die nad)? Ik luister vooral trance muziek, vanaf m'n pc. In totaal wil ik niet meer dan 2000 piek uitgeven, met die magnats (2x f550) en die rotel (f700) lukt dat wel. (en ja, ik ga ook luisteren maar dat is nu nog niet mogelijk)

Nog iets wat me niet duidelijk is:
ik had eerst de speaker-uitgang van m'n sony-setje (90W integrated versterker) op de ingang van de eindversterker geplaatst. Iedereen raadde dit af (ik had al een keer een post over deze versterker, maar toen wist ik helemaal nog niet wat ik ermee wilde, en deze post is niet meer available), maar ik had een mailtje gestuurd naar Studer en zij zeiden dat dit gewoon kan:

You may use the Studer A68 Amplifier in this mode.
Since the Studer A68 Amplifier is a professional power amplifier it is
normally used in a symmetrical XLR application, served from a mixing desk.
(heeft dit iets met die +6dBu input voltage te maken :? )

Alvast bedankt voor jullie info

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Op woensdag 20 juni 2001 19:06 schreef Ledo het volgende:
Hoi, ik heb een Studer A68 eindversterker gekregen en ga volgende week een voorversterker + speakers erbij kopen.
[afbeelding]
Even de belangrijkste specs van de eindversterker (+20kg):

Nominal Power output (30 Hz...15KHz, both channels driven): 100W @8ohm, 175W @4ohm
Frequency response 30 Hz...15kHz: +0, -0.5 dB
Frequency response 20 Hz...20kHz: +0, -1 dB
Input impedance: >5 kohm
Input sensitivity: 0 dBu...+17dBu
Signal to noise ratio (unweighted rms reading): >100dB with reference to nominal power output
Input voltage +6 dBu
Impedance of signal source: 50 ohms

Als voorversterker dacht ik aan de Nad c320 (met de pre-out), of de Rotel RC-971
Als speakers de Magnat 520, B&W 603 s2, Alr 5M se of de VR950 Boston.

Iemand tips mbt deze of andere speakers/voorversterkers? Is een pure voorversterker (die rotel) in dit geval echt aan te raden ipv de pre-out van een integrated versterker (die nad)? Ik luister vooral trance muziek, vanaf m'n pc. In totaal wil ik niet meer dan 2000 piek uitgeven, met die magnats (2x f550) en die rotel (f700) lukt dat wel. (en ja, ik ga ook luisteren maar dat is nu nog niet mogelijk)

Nog iets wat me niet duidelijk is:
ik had eerst de speaker-uitgang van m'n sony-setje (90W integrated versterker) op de ingang van de eindversterker geplaatst. Iedereen raadde dit af (ik had al een keer een post over deze versterker, maar toen wist ik helemaal nog niet wat ik ermee wilde, en deze post is niet meer available), maar ik had een mailtje gestuurd naar Studer en zij zeiden dat dit gewoon kan:

You may use the Studer A68 Amplifier in this mode.
Since the Studer A68 Amplifier is a professional power amplifier it is
normally used in a symmetrical XLR application, served from a mixing desk.
(heeft dit iets met die +6dBu input voltage te maken :? )

Alvast bedankt voor jullie info
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze zeggen dat het kan in die opstelling, maar goed.
Voor speakers: ik denk dat de B&W Dm602 wel een goede kandidaat is, vraag maar aan JvS. Die is wel ongeveer deze prijs.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
had eerst de speaker-uitgang van m'n sony-setje (90W integrated versterker) op de ingang van de eindversterker geplaatst. Iedereen raadde dit af (ik had al een keer een post over deze versterker, maar toen wist ik helemaal nog niet wat ik ermee wilde,
Het werkt, maar is niet aan te raden. Wat die mensen bij studer waarschijnlijk bedoelen is dat het apparaat er niet stuk van gaat.
Wanneer je een echte voorversterker gebruikt, krijg je een betere geluidskwaliteit. Het uitgangssignaal van je sony is versterkt, is al een keer door een versterkende unit gegaan. Dat haal je er dan tussneuit. Bovendien is de uitgangsimpedantie van een voorversterker een stuk gunstiger. En je overstuurd de poweramp natuurlijk niet zo snel.....

Dit lijkt me een PA apparaat. Klinkt hij wel goed?

Verwijderd

[b]Op woensdag 20 juni 2001 23:12 schreef Lampje het volgende:

Dit lijkt me een PA apparaat. Klinkt hij wel goed?
Studer is de studio-uitvoering van Revox....

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Studer is de studio-uitvoering van Revox....
Ben alleen bekend met hun bandrecorders (over gelezen, niet zelf gehoord). Hun versterkers ken ik niet. Zijn ze net zo goed als hun bandrecorders?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Rotel Rc972 (met ab 8-) ) en B&W DM602.

Het setje rc972/rb972 met 602's heb ik altijd ERG stoer gevonden (zeker met trance). En een 602 klinkt (zeker in 't laag) gewoon een stuk lekkerder dan de concurrentie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Met de kwaliteit zit het wel goed volgens mij, aangezien hij vaak bij equipment-lists genoemd wordt:
http://www.estudio19.com.mx/equipo.html
http://www.demon.co.uk/studiobase/battery/london/progroom.html
http://204.101.252.88/sslequip.html
http://www.night-deposit.com/main_site/body_gear.html

Wat ik graag wil weten is of er nog suggesties zijn voor de voorversterker/boxen, en of een pure voorversterker (die rotel bv.) echt beter klinkt dan de pre-out van een integrated amplifier (bv. die nad c320).

Ik heb btw ook nog een 100V line transformer voor die Studer A68 erbij, maar ik heb er niks aan. Heeft iemand enig idee of er nog 100V line transformers gebruikt worden?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 21 juni 2001 01:58 schreef Ledo het volgende:
Wat ik graag wil weten is of er nog suggesties zijn voor de voorversterker/boxen, en of een pure voorversterker (die rotel bv.) echt beter klinkt dan de pre-out van een integrated amplifier (bv. die nad c320).
Ga naar de winkel, en luister naar het eventuele verschil. Het lijkt mij dat die Rotel van 850 piek veel beter klinkt dan een nad van 500, waar nog een eindtrap inzit ook.

Wat ik wel weet, is dat een rc971/rb971 set veel beter klinkt dan een nad c320, en dat die volgens bladen weer een stuk beter is dan een c300. :) (die heb ik nog nooit gehoord)

Verder is rotel een stukkie degelijker en zit er 5 jaar garantie op *D Ook niet te versmaden..

ik kan trouwens ook allemaal ononderbouwde verhalen op gaan hangen over "storing van eindtrappen" voeding die gedeeld moet worden etc bij pre-outs op een versterker. Maar dat wee'k allemaal niet zeker. Wel lijkt me dat je bij die NAD 200 piek voor de pre en 300 voor de poweramp betaald, zeg maar.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor de replies!

ik heb nog verder rondgekeken voor een 2e-hands voorversteker en kwam deze tegen:

ftp://nadelectronics.net/info/NAD_1020B.pdf
Nad 1020B voorversterker, voor 125 piek. Dit ding is uit minstens 1986, maar het proberen waard.
Alleen nu heeft deze een output impedance van 500 ohm voor pre-amp.
Mijn eindversterker heeft als Impedance of signal source 50 ohm.

Denken jullie dat dit een probleem is? Is het ook mogelijk om de phones-uitgang te gebruiken (150 ohm) of is dit |:( ? (bij mijn discman is de phones uitgang evenals de line-out uitgang te gebruiken, alleen is line-out natuurlijk niet aan te passen)

Voor de nieuwste modelen gelden de volgende waarden:
Nad C320 pre-out 200 ohm
Nad C160 75 ohm, 2e 350 ohm variabel.

Uitproberen is niet mogelijk, als ik ga luisteren ben ik al meer kwijt aan benzine, dus ik moet een blinde B-) koop doen met m'n ov-tje.
Pagina: 1