• Gerard4
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik weet het, internet staat er vol van. Toch is het me na een dag k..en niet gelukt. Hele dag van alles gelezen en uitgeprobeerd.
Ik wil het bestaande wifi netwerk versterken met ene Conceptronic 150N router. Een router met de mogelijkheid om als accespoint te functioneren. Ook zit er een Universal repeater op en allerlei brugfuncties.

Ik krijg alles voor elkaar, dubbele netwerken, nieuw netwerk erbij ect, echter niet een router die als acces point of repeater het bestaande netwerk versterk cq uitbreid. Gaat vooral om de zolder, heb ik nu diverse netwerken, behalve die van mezelf.
Volgens mij moet het zelfs lukken om draadloos het zelfde netwerk te vergroten, met kabel mag het evt. ook. Alleen als ik zonder kabel met een internetloze laptop via de browser in wil loggen zit ik opeens weer in mijn ziggo modem. Vervolgens moet ik de hele boel weer resetten, internet eruit, anders kom ik de router niet meer in.
Natuurlijk, ik kan een netwerk voor boven instellen, alleen gaat alles op de middenverdieping dan continu switchen. Voorkeursnetwerk is ook uiteraard geen optie.
Wat doe ik in hemelsnaam fout?

Verwijderd

Eerste:

1. koppel je laptop op de Conceptronic met een KABEL vast. Dus tussen de router en laptop een UTP kabel. Zet voor de zekerheid de WiFi UIT op de laptop (schakelaar of Fn combinatie)
2. Stel de Conceptronic in als AP (access Point), met zelfde SSID, en zelfde wachtwoord. Kanaal moet anders zijn dan die van Ziggo, met minimaal 6 kanalen meer of minder. Voorbeeld: Ziggo zit op kanaal 3, dan moet jij kanaal 9 of hoger zetten (niet hoger dan 11).
3. Eventueel check of DHCP op de router UIT staat.

Daarna, kabel eruit, en de LAN kabel van benden (ziggo modem) in de LAN poorten van de router doen. Zorg er wel voor dat de Conceptronic router een ANDER IP adres heeft dan de Ziggo modem. Anders gaan ze elkaar bijten.

• Gerard4
Top, dat is gelukt. Dat was het denk al een paar keer vandaag, alleen raak ik in de war van de ssidchecker die dan nog 2 gelijk genaamde netwerken ziet. Twee netwerken dan toch..
Ik heb er dus een paar vragen over.
1. Wifi analyzer ziet 2 netwerken die alleen van kanaal verschillen. Mijn smartphone en laptop zien 1 netwerk. Blijft mijn smartphone bij het bewegen binnen huis nu niet binnen de 2 routers wisselen met alle verbindingsuitvallen tussen het schakelen ten gevolge?
2. Kan wifi 802 b/g/n op automat. blijven staan, of mag het per kanaal verschillen?
3. Waarom zie ik op mijn ssidchecker sommige netwerken met dubbele kanaalaanduiding, bijv; channel 8 + 12
4. Kan de kabel tussen de routers er alsnog tussenuit, of is die van wezenlijk belang?

[ Voor 9% gewijzigd door Gerard4 op 24-12-2015 21:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gerard4 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:50:
Top, dat is gelukt. Dat was het denk al een paar keer vandaag, alleen raak ik in de war van de ssidchecker die dan nog 2 gelijk genaamde netwerken ziet. Twee netwerken dan toch..
Ik heb er dus een paar vragen over.
1. Wifi analyzer ziet 2 netwerken die alleen van kanaal verschillen. Mijn smartphone en laptop zien 1 netwerk. Blijft mijn smartphone bij het bewegen binnen huis nu niet binnen de 2 routers wisselen met alle verbindingsuitvallen tussen het schakelen ten gevolge?
Dat schakelen moet je juist willen. Zo niet blijf je namelijk op het zwakker signaal verbonden en had je net zo goed geen tweede AP kunnen plaatsen :o

Of je smartphone/laptop dat doet? Hangt helemaal af van het apparaat. iOS (vanaf 8) schakelt vrij efficient over, mits SSID, key en encryption identiek zijn. Android doet dat vanaf 5 ook. Oudere Android doet native vrij weinig maar bijv WiFi Prioritizer app kan helpen. Dat werkt alleen als SSID verschillend is... er is dus niet een optimale setting, een en ander hangt af van je apparaten en je zult keuzes moeten maken.
2. Kan wifi 802 b/g/n op automat. blijven staan, of mag het per kanaal verschillen?
b en g werken alleen in 2.4GHz (kanalen 1-13), n kan ook in 5GHz werken (kanalen 36-140). Verder geen verschil. Snap vraag niet zo...
3. Waarom zie ik op mijn ssidchecker sommige netwerken met dubbele kanaalaanduiding, bijv; channel 8 + 12
Iemand die 8+12 doet is:
a) asociaal/dom omdat hij in 2.4GHz 40MHz kanaalbreedte pakt (daarom twee getallen) en
b) een prutser/hufter omdat hij niet op kanalen 1-6-11 (of evt 1-5-9-13) gaat staan waardoor hij onnodig met andere kanalen overlapt.

Vermijden dus,

Je wilt nooit overlappen met andere netwerken. Is er geen geheel vrij netwerk (niets twee kanalen eronder en erboven geheel vrij), dan wil je pal bovenop het zwakste netwerk gaan staan, niet er half mee overlappen.
4. Kan de kabel tussen de routers er alsnog tussenuit, of is die van wezenlijk belang?
Kan de trap tussen begane grond en 1e verdieping er alsnog tussenuit, of is die van wezenlijk belang?

Wat denk je zelf 8)7

Geen verbinding = geen verbinding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard4
Dat schakelen moet je juist willen. Zo niet blijf je namelijk op het zwakker signaal verbonden en had je net zo goed geen tweede AP kunnen plaatsen :o
Schakelen deed het toch wel met de ziggo netwerken in de omgeving en eigen 5 ghz netwerk. Het gaat me om de uitval tijdens het schakelen. Ik vraag me inderdaad of of het dan nog wel uitmaakt.
Iemand die 8+12 doet is:
...
b) een prutser/hufter omdat hij niet op kanalen 1-6-11 (of evt 1-5-9-13) gaat staan waardoor hij onnodig met andere kanalen overlapt.
Dus ook geen 3 en 9 doen?
Begrijp dat overlappen niet echt, er moeten 6 kanalen tussen zitten?

[ Voor 39% gewijzigd door Gerard4 op 25-12-2015 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Gerard4 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 00:39:
[...]

Dus ook geen 3 en 9 doen?
Begrijp dat overlappen niet echt, er moeten 6 kanalen tussen zitten?
Lees de inleiding en het kopje 2.4GHz eens door en er het gaat je het eea duidelijk worden:
Wikipedia: List of WLAN channels

[ Voor 6% gewijzigd door EWK op 25-12-2015 05:35 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard4
Iemand die 8+12 doet is:
a) asociaal/dom omdat hij in 2.4GHz 40MHz kanaalbreedte pakt (daarom twee getallen) en
Betreffend persoon heeft geen keuze om kanalen te kiezen omdat het modem dat niet toelaat zodra de 40 mhz wordt ingesteld

Bovendien vond ik dit;
[/quote]Een andere misvatting is dat het gebruik van 40MHz kanalen voor meer storingen zou zorgen. 40MHz verbruikt dubbel zoveel bandbreedte, maar de pakketten zijn maar half zo lang (relatief tegenover tijd) waardoor er dus geen verhoging van de storing optreedt.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrildor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-09 16:40
Gerard4 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 00:39:
[...]

Schakelen deed het toch wel met de ziggo netwerken in de omgeving en eigen 5 ghz netwerk. Het gaat me om de uitval tijdens het schakelen. Ik vraag me inderdaad of of het dan nog wel uitmaakt.
Dat schakelen hoort hoogstens een paar honderd milliseconden te duren. Als je gewoon aan het browsen bent dan hoor je daar niks van te merken. Als je midden in een VoIP gesprek zit (Skype, bellen met WhatsApp, Facetime, etc) dan zal die verbinding wegvallen (VoIP kan maar met een paar tientallen ms aan vertraging om gaan), wil je dat oplossen dan moet je met 802.11r aan de gang, dan zul je of met OpenWRT moeten gaan werken (daar zul je redelijk wat kennis voor moeten hebben) of een Ubiquiti AP moeten kopen (relatief duur).

Waarom heb je de WiFi trouwens nog op jouw Ziggo modem aanstaan? Dat neemt onnodige ruimte in op de 2.4Ghz band en waarschijnlijk gaat het alleen maar storen met jouw andere routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard4
Mithrildor schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:11:
[...]
Waarom heb je de WiFi trouwens nog op jouw Ziggo modem aanstaan? Dat neemt onnodige ruimte in op de 2.4Ghz band en waarschijnlijk gaat het alleen maar storen met jouw andere routers.
Ik dacht het bestaande netwerk uit te breiden door de conceptronic aan de andere kant van het huis te zetten. Dat werkt nu, al ben ik nog niet uit over de kanaal keuze. Dat is een potje hier. Heb het idee dan wifi op de b/g band nog beter is dan de N. Verder blijft alles af en toe helemaal uitvallen, ook de bekabelde apparaten.
Pagina: 1