• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 12:03
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om in bijberoep een retail webshop te starten. Product dat ik wil aanbieden is alle merchandising rond nationaal elftal. Soort (goedkope) variant dus van: http://www.knvbshop.nl/

Eerste grote vraag waar ik geen antwoord op vind, is of dit überhaupt toegelaten is? In theorie ga ik winst maken op een merk waar ik de eigenaar niet van ben. Kan ik zomaar merchandising rond het Nederlandse elftal verkopen?

Ben er mij volledig van bewust doordat we het EK niet hebben gehaald dit de verkoop zeker niet zal bevorderen, maar dit is niet het doel van dit topic.

Als platform zou ik voor Shopify kiezen gezien je daar in no-time een degelijke store kunt opzetten met weinig technische kennis.

Een volgende vraag: kan ik zomaar als particulier een webshop starten en hieraan geld verdienen? Of moet ik eerst bedrijfje hiervoor oprichten?

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Kamer van Koophandel al benaderd?

39

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-09 12:03
Heb een mail gestuurd maar verwacht daar niet direct antwoord op gezien de tijd van het jaar..
Vandaar dat ik hier mijn vraag even lanceer :X

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je echt merchandising gaat verkopen zou ik me toch echt eerst maar even richten op de kosten en licenties die daarbij gepaard gaan.
Naast de KvK natuurlijk....
Heb je sowieso al iets voorbereid hiervoor?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dotacom schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:43:
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om in bijberoep een retail webshop te starten. Product dat ik wil aanbieden is alle merchandising rond nationaal elftal. Soort (goedkope) variant dus van: http://www.knvbshop.nl/
Hoe ga je dit goedkoper doen?
Eerste grote vraag waar ik geen antwoord op vind, is of dit überhaupt toegelaten is? In theorie ga ik winst maken op een merk waar ik de eigenaar niet van ben. Kan ik zomaar merchandising rond het Nederlandse elftal verkopen?
Als je een oranje shirt met de Nederlandse vlag verkoopt dan zal het wel loslopen, maak je gebruik van ontwerpen van de KNVB, spelersnamen etc, ik vrees dat je dan inbreuk maakt op auteurs- en merkrecht en dat je dan met de juridische afdeling van de KNVB te maken krijgt.
Een volgende vraag: kan ik zomaar als particulier een webshop starten en hieraan geld verdienen? Of moet ik eerst bedrijfje hiervoor oprichten?
Ja hoor, de Belastingdienst zal je sowieso niet zomaar als ondernemer zien. Dat ondernemer zijn voor de Belastingdienst ben je in twee varianten die niet perse gekoppeld zijn, namelijk ondernemer zijn voor de BTW (OB) en ondernemer voor de inkomstenbelasting. Zeker met een kleine webshop als bijberoep zal je niet snel ondernemer voor de inkomstenbelasting (IB) zijn, het wordt dan op je aangifte resultaat overige werkzaamheden. Voor de omzetbelasting ben je al sneller ondernemer, bijvoorbeeld als je zonnepanelen hebt.

De belastingdienst heeft een goede website met veel info, de KvK overigens ook.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

dotacom schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:56:
[...]

Heb een mail gestuurd maar verwacht daar niet direct antwoord op gezien de tijd van het jaar..
Vandaar dat ik hier mijn vraag even lanceer :X
Doe eerst zelf onderzoek en als je er niet uitkomt kun je altijd hier een topic starten. Onderzoek vinden we een vereiste, daarom gaat dit topic dicht. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.