Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vpn router keuze

Pagina: 1
Acties:

• Mastermuppet
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-11 01:16
Beste Tweakers,

Met al het nieuws over tracking cookies, gehackte advertentie platformen, veranderde wetgeving ect, ben ik opzoek naar een nieuwe oplossing.

Tot nu toe gebruikte ik een aantal tooltjes als addblocker, ghostery, disconnect.me ect, maar om op alle apparaten in huis steeds van een lading tools te voorzien word zo langzamerhand erg tijd rovend, vandaar dat ik het hele lokale netwerk achter een vpn wil gooien met een vpn server.

Maar ik wil eigenlijk niet inboeten op snelheid, heb momenteel een 200Mbit verbinding van ziggo en wil via de vpn toch zeker 100Mbit halen maar het liefst gewoon de volle 200 of zelfs overcapaciteit voor de toekomst, mits dit enigszins betaalbaar is.

Welke snelheden halen jullie via VPN op de mikrotik / ubiquiti routers?

Uiteraard ben ik eerst zelf een beetje gaan oriënteren en ik kom uit bij 3 mogelijke opties met ieder andere voor en nadelen.

Allereerst hebben we mikrotik, voordeel van deze routers is de zuinigheid en ingebouwde wifi, maar over snelheden via vpn kan ik niet heel veel vinden, wat kan ik van deze router verwachten?

Dezelfde vraag heb ik over de routers van ubiquiti, welke vpn snelheden worden er op deze routers gehaald, als we uitgaan van Openvpn met 2048 of 409eindeloos nadeel is dat ik hier ook een los accespoint nodig heb (die zijn al in huis maar gebruik het accespoint van de huidige router ook)

Als derde mogelijkheid heb ik naar pfsense gekeken, hier zijn de mogelijkheden kwa hardware natuurlijk eindeloos, maar daarmee word de keuze ook een stuk lastiger. Wat voor hardware heb ik nodig om 200Mbit via Openvpn te halen.
En wat kost zo'n systeem aan stroom ten opzichte van een mikrotik/ubiquiti?

Uiteraard heb ik, wanneer ik voor pfsense ga ook nog een switch en AP nodig wat de kosten weer verder opdrijft.

Het is uiteindelijk dus een kosten/baten verhaal waarbij het budget sterk afhankelijk is van de aanschafkosten en kosten op langere termijn (stroom upgrades)

Paar voorbeelden, stel de 3ports ubiquiti router haalt het gestelde minimum van 100Mbit via Openvpn op 2048bit, dan komen de totale kosten +wifi ac-AP op zo'n 250 euro en kan ik de komende paar jaar wel vooruit met een zeer zuinig apparaat.

Heb ik echter een pro serie ubiquiti router nodig om het minimum te halen komt het budget al snel een stuk hoger te liggen en komt mijn voorkeur bij pfsense te liggen, omdat ik dan voor het zelfde bedrag hardware kan kiezen die ook voor de toekomst(3/5jaar) mee kan komen en zou ik het in de toekomst uit kunnen breiden met een Nas.

Echter het stroomverbruik zal een stuk hoger liggen en ik neem bij het neem bij het nemen van dit soort beslissingen graag het hele plaatje mee, al gaat comfort natuurlijk altijd boven zuinigheid.

De server kant van het verhaal is natuurlijk even belangrijk als de client en ben daarom van plan om een vps te nemen op Debian of ook op pfsense.
Ik vroeg mij alleen af wat verbruikt een Openvpn, clamav,privoxy?
Heb ik dan genoeg aan dualcore xeon met 4gig ram?

Hopelijk kan ik met jullie input tot een definitieve keuze komen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15

lier

MikroTik nerd

Ben benieuwd wat je denkt dat het draaien van een VPN server in jouw situatie gaat bijdragen. Volgens mij zorg je daarmee alleen (als ik je verhaal goed begrijp) dat al je Internet) verkeer op je interne netwerk geencrypt wordt.

Als je als doel hebt om al het internet verkeer te scannen dan heb je iets anders nodig. Wat ik heb gedaan is in ieder geval OpenDNS als DNS server te configureren (op mijn router) en op deze service de nodige filters toegevoegd. Daarmee kan je in ieder geval zorgen dat een aantal bronnen niet geraadpleegd kunnen worden (en volgens mij is dat een deel van wat je wil).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:29
lier schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:02:
Ben benieuwd wat je denkt dat het draaien van een VPN server in jouw situatie gaat bijdragen. Volgens mij zorg je daarmee alleen (als ik je verhaal goed begrijp) dat al je Internet) verkeer op je interne netwerk geencrypt wordt.

Als je als doel hebt om al het internet verkeer te scannen dan heb je iets anders nodig. Wat ik heb gedaan is in ieder geval OpenDNS als DNS server te configureren (op mijn router) en op deze service de nodige filters toegevoegd. Daarmee kan je in ieder geval zorgen dat een aantal bronnen niet geraadpleegd kunnen worden (en volgens mij is dat een deel van wat je wil).
Dat klinkt interessant. Welke sites heb je dan geblockt?

• Mastermuppet
lier schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:02:

Ik filter alles aan de server kant met de proxyserver en wil clamav gaan gebruiken om ook actief virussen te scannen, daar gebruik ik idd ook opendns als dns server, of ga ik er zelf 1 draaien.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:15

lier

MikroTik nerd

Mastermuppet schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:19:
Ik filter alles aan de server kant met de proxyserver en wil clamav gaan gebruiken om ook actief virussen te scannen, daar gebruik ik idd ook opendns als dns server, of ga ik er zelf 1 draaien.
Blijft de vraag wat je met een VPN server wil bereiken...?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mastermuppet
Dat het IP adres dat alsnog door duizend partijen wordt gelogt niet mijn echte ipadres is en ik extern kan inloggen op mijn lan via een beveiligde verbinding, heb nu al een Openvpn server op mijn openwrt routertje draaien voor externe toegang maar das geen race monster

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 08:30
Mastermuppet schreef op donderdag 24 december 2015 @ 18:27:
Dat het IP adres dat alsnog door duizend partijen wordt gelogt niet mijn echte ipadres is en ik extern kan inloggen op mijn lan via een beveiligde verbinding, heb nu al een Openvpn server op mijn openwrt routertje draaien voor externe toegang maar das geen race monster
Als je je eigen router als openvpn server gebruikt, dan heb je er thuis helemaal niets aan, behalve als je bang bent dat er mensen binnen je eigen LAN de boel afluisteren. Van buitenaf zal niemand een verschil merken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Een Edgerouter lite zal iets van 12 tot max 20mbps doen. De Pro's zullen meer kunnen omdat daar een krachtigere cpu inzit.

Op Ipsec kunnen ze wel meer snelheid halen.

U+

• Mastermuppet
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:11:
Een Edgerouter lite zal iets van 12 tot max 20mbps doen. De Pro's zullen meer kunnen omdat daar een krachtigere cpu inzit.

Op Ipsec kunnen ze wel meer snelheid halen.
Dat is wel heel erg weinig, had ergens een benchmark gelezen van zo'n 80Mbit al was dat met een 128bit key, maar ook alweer een tijdje geleden dus hoopte dat ik hier wat recentere info kon opsnuiven.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:59

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik snap ook niet echt wat nou de reden is achter de VPN-verbinding.

Draai je nu een VPN-server of -client op je router? En wat probeer je ermee te bereiken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je VPN wil doen met een beetje snelheid kan je beter een Intel-based minimaal PC'tje maken en daar pfSense op draaien.

Ik het verder zin heeft om VPN te draaien door
al het nieuws over tracking cookies, gehackte advertentie platformen, veranderde wetgeving ect
is het de vraag of je daar wat mee opschiet.

Als je denkt anoniem te kunnen internetten heb je het sowieso mis, en als je tracking eng vind moet je misschien maar in een woestijn gaan wonen want hier is er altijd wel een manier om gevolgd te worden. Ook met TOR of I2P en random plugins. Panopticlick werkt niet voor niets.

• Mastermuppet
Compizfox schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 01:14:
Ik snap ook niet echt wat nou de reden is achter de VPN-verbinding.

Draai je nu een VPN-server of -client op je router? En wat probeer je ermee te bereiken?
De router draait een cliënt, de server gooi ik in een VPS/droplet bij leaseweb of transip.

Op die server wil ik extern dus een actieve virusscanner, proxy, dns en backupserver draaien.

Vervolgens wil ik een beveiligde verbinding tussen de router en de server via Openvpn.

• Mastermuppet
*oeps

[ Voor 98% gewijzigd door Mastermuppet op 25-12-2015 01:52 ]

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:35
Hier heb je mogelijk wat aan; http://puddlehunters.net/ThePathtoRackmount

Ik zit zelf een soortgelijke setup te overwegen als ik weer teurg ben in NL, maar deze is een stuk duurder;
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro A1SRi-2758F Retail pack€ 383,58€ 383,58
1Supermicro SuperChassis SC505-203B€ 121,-€ 121,-
2Kingston ValueRAM KVR16LSE11/4€ 33,37€ 66,74
1Samsung 650 120GB 120GB€ 53,77€ 53,77
1Supermicro RSC-RR1U-E8€ 16,90€ 16,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 641,99

(moet nog een 10Gbit adapter bij en waarschijnlijk een andere SSD).

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:29
Mastermuppet schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 01:49:
[...]

De router draait een cliënt, de server gooi ik in een VPS/droplet bij leaseweb of transip.

Op die server wil ik extern dus een actieve virusscanner, proxy, dns en backupserver draaien.

Vervolgens wil ik een beveiligde verbinding tussen de router en de server via Openvpn.
Wat bereik je daarmee dan?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:47
Kun je niet beter het server deel ook binnenshuis zetten? Dan bespaar je op VPS kosten maar moet je natuurlijk wel een VPN account nemen bij een andere partij.
Op de thuisserver installeerde je dan iets als Sophos UTM of Endian waardoor je eigenlijk een alles in een oplossing hebt (ips, virusscanner, webfilter, dns, dhcp, VPN, etc.) Misschien kun je 2e hands een UTM appliance kopen en anders inderdaad zelf bouwen.

• Mastermuppet
Polster schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 10:44:
Kun je niet beter het server deel ook binnenshuis zetten? Dan bespaar je op VPS kosten maar moet je natuurlijk wel een VPN account nemen bij een andere partij.
Op de thuisserver installeerde je dan iets als Sophos UTM of Endian waardoor je eigenlijk een alles in een oplossing hebt (ips, virusscanner, webfilter, dns, dhcp, VPN, etc.) Misschien kun je 2e hands een UTM appliance kopen en anders inderdaad zelf bouwen.
Die VPS gaat ook gebruikt worden als externe backup locatie. Ik wil niet afhankelijk zijn van mijn internet provider, mocht ik een week van huis zijn en de modem gaat plat kan ik niet meer bij mn data, daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de normale storingen.

Met data thuis + data extern wil ik daar een goed beveiligde vpn tussen, en kan ik dan dus beter scanner en proxy extern zetten.
Mmore schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 04:42:
Hier heb je mogelijk wat aan; http://puddlehunters.net/ThePathtoRackmount

Ik zit zelf een soortgelijke setup te overwegen als ik weer teurg ben in NL, maar deze is een stuk duurder;
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro A1SRi-2758F Retail pack€ 383,58€ 383,58
1Supermicro SuperChassis SC505-203B€ 121,-€ 121,-
2Kingston ValueRAM KVR16LSE11/4€ 33,37€ 66,74
1Samsung 650 120GB 120GB€ 53,77€ 53,77
1Supermicro RSC-RR1U-E8€ 16,90€ 16,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 641,99

(moet nog een 10Gbit adapter bij en waarschijnlijk een andere SSD).
Zeer interessant, als ik strx thuis ben zal ik er eens goed naar kijken. 10Gb niet beetje overkill? Wat bedoel je precies met soortgelijke setup?
En wat voor VPN snelheden kan ik met die atom verwachten?

[ Voor 58% gewijzigd door Mastermuppet op 25-12-2015 16:24 ]

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:35
De Avaton reeks is echt heel snel. De Atom naam is eigenlijk een beetje ongelukkig gekozen. Deze processoren zijn per watt geweldig en alleen de nieuwe Intel Xeon D series overtreft ze als je naar de combinatie van prijs/verbruik/prestaties kijkt. Maar die zijn nogal duur op dit moment en zeer slecht leverbaar. En wat betreft 10Gbit, dat is inderdaad overkill voor bijna iedereen, ik zou je daar niet druk over maken. Dat is iets wat ik zelf graag wil hebben maar de meeste mensen hebben er nu nog niks aan ;)

Leuk detail is dat deze hardware door pfSense zelf ook aangeboden wordt, voor een stuk meer geld. Op die pfSense pagina vindt je onder andere ook throughput nummers, maximaal aantal netwerk verbindingen (8 million connections) en reviews). Het aantal VPN verbindingen dat jij voor ogen hebt is echt geen probleem, de bottleneck zal je externe server zijn. ;) Ik heb zelf van alles geprobeerd (Leaseweb, TransIP, Hetzner, Online.net, OVH) en haal op servers onder de 5 euro bij OVH de beste verbinding op hun nieuwe VPS dienst (3 euro per maand). Ongeveer 30 Mbit. En je kan vrij eenvoudig nieuwe ip-addressen toevoegen met verschillende geografische locaties. Dus je kan met gemak een Frans, Duits, Engels en Nederlands openVPN profiel aanmaken :P

Alternatief voor dit wat duurdere moederbord zou dit boord zijn, een 4-core ipv 8-core processor. Zie ook de Intel Ark voor meer informatie over de hele reeks voor communicatie hardware. Op Google ook wel veel info over te vinden. :) De opvolger van deze reeks (Rangeley) zal Denverton zijn. In Q2 van 2016 worden deze chips verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Mmore op 25-12-2015 23:52 ]

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:52
Ik ben trotse eigenaar van bovenstaand Supermicro bordje, ook met pfSense en ik ben ook bezig om een OpenVPN-verbinding op te zetten. Ook heb ik een 200/20 Mbit installatie en we zitten dus aardig in hetzelfde schuitje.

Wat hierboven staat, wat betreft de rackmounted supermicro case, is helemaal niet nodig. Ik heb een Antec Vesa-mounted kastje aan de houten plaat geschroefd, direct achter mijn modem. Zo heb je de kracht van die Atom-reeks in een vrij klein kastje. Onthoud wel dat je dan geen ruimte hebt voor expansieslots, maar bij mij is dat helemaal niet nodig geweest. De pfSense-installatie dient als firewall, nat, ips, router en vpn server. Kortom alles wat jij in een netwerkje zou kunnen willen. Ik heb een fan boven de processor via de grill in het kastje vastgezet, zodat deze nog steeds adequaat gekoeld blijft (33°C in een afgesloten hoekje). Je krijgt dan naast de vpn-server een firewall et cetera 'cadeau'.

Je hebt dan alleen geen backuplocatie. Maar hoe wil je dit aanpakken als je binnenshuis zit en een lijn van Ziggo (?) het begeeft? Je zou ook een tweede (goedkoop!!) abonnement af kunnen sluiten en pfSense in multi-WAN (backup) mode zetten.

Ook heb ik een hekel aan het privacybeleid van OpenDNS. Ze houden alles van je bij en aangezien jij dit soort fratsen niet wilt, raad ik je aan om te gaan overstappen naar OpenNIC. Je kunt ook een pfSense package downloaden (tinydns) die dit voor jou regelt. Blijf in ieder geval wel bij dat lekke Bind weg. Je wilt niet dat security ten koste gaat van jouw privacy.

[ Voor 28% gewijzigd door WK100 op 26-12-2015 01:52 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 15:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb een microtik hier staan met sstp, zal morgen even kijken wat ie haalt qua vpn snelheid.

ora et labora

• Mastermuppet
Mmore schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:41:
De Avaton reeks is echt heel snel. De Atom naam is eigenlijk een beetje ongelukkig gekozen. Deze processoren zijn per watt geweldig en alleen de nieuwe Intel Xeon D series overtreft ze als je naar de combinatie van prijs/verbruik/prestaties kijkt. Maar die zijn nogal duur op dit moment en zeer slecht leverbaar. En wat betreft 10Gbit, dat is inderdaad overkill voor bijna iedereen, ik zou je daar niet druk over maken. Dat is iets wat ik zelf graag wil hebben maar de meeste mensen hebben er nu nog niks aan ;)
Duidelijk, wist wel dat die nieuwe atoms een goeie power/watt verhouding hadden, wat ben je zelf precies van plan met die 10GB, of heb je intern iets mega's draaien?
Ik heb zelf van alles geprobeerd (Leaseweb, TransIP, Hetzner, Online.net, OVH) en haal op servers onder de 5 euro bij OVH de beste verbinding op hun nieuwe VPS dienst (3 euro per maand). Ongeveer 30 Mbit. En je kan vrij eenvoudig nieuwe ip-addressen toevoegen met verschillende geografische locaties. Dus je kan met gemak een Frans, Duits, Engels en Nederlands openVPN profiel aanmaken :P
Slechts 30 Mbit?, ik verwacht zelf toch wel hogere snelheden te halen, maar waarschijnlijk deel je de cores op een vps wat de prestaties niet ten goede komt, maar als je bereid bent iets meer te betalen zal dat vast wel oplosbaar zijn.
Alternatief voor dit wat duurdere moederbord zou dit boord zijn, een 4-core ipv 8-core processor. Zie ook de Intel Ark voor meer informatie over de hele reeks voor communicatie hardware. Op Google ook wel veel info over te vinden. :) De opvolger van deze reeks (Rangeley) zal Denverton zijn. In Q2 van 2016 worden deze chips verwacht.
Die 4 core lijkt me ook erg intressant, heel veel hoeft dat doosje hier toch niet te doen behalve de vpn, informatie over de chips e.d. zijn inderdaad overal te vinden, maar hoe ze presteren met openvpn lijkt dan weer een stuk lastiger te vinden.
WK100 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:24:
Ik ben trotse eigenaar van bovenstaand Supermicro bordje, ook met pfSense en ik ben ook bezig om een OpenVPN-verbinding op te zetten. Ook heb ik een 200/20 Mbit installatie en we zitten dus aardig in hetzelfde schuitje.

Wat hierboven staat, wat betreft de rackmounted supermicro case, is helemaal niet nodig. Ik heb een Antec Vesa-mounted kastje aan de houten plaat geschroefd, direct achter mijn modem. Zo heb je de kracht van die Atom-reeks in een vrij klein kastje. Onthoud wel dat je dan geen ruimte hebt voor expansieslots, maar bij mij is dat helemaal niet nodig geweest. De pfSense-installatie dient als firewall, nat, ips, router en vpn server. Kortom alles wat jij in een netwerkje zou kunnen willen. Ik heb een fan boven de processor via de grill in het kastje vastgezet, zodat deze nog steeds adequaat gekoeld blijft (33°C in een afgesloten hoekje). Je krijgt dan naast de vpn-server een firewall et cetera 'cadeau'.
Ja, die grote patchkast leek mij zowieso al geen goed idee, zal dat kastje meenemen in m'n zoektocht thnx
Je hebt dan alleen geen backuplocatie. Maar hoe wil je dit aanpakken als je binnenshuis zit en een lijn van Ziggo (?) het begeeft? Je zou ook een tweede (goedkoop!!) abonnement af kunnen sluiten en pfSense in multi-WAN (backup) mode zetten.
Ik heb naast m'n Ziggo verbinding hier ook nog een dual-sim 4g router staan, naast mijn simkaart in de telefoon heb ik ook nog een data-simkaart. Die zit normaal in m'n laptop, maar die kan ik zo wisselen (vodafone).
M'n vriendin heeft KPN dus die simkaart zou ik er tegelijktijd in kunnen steken.
Daarnaast heb ik zelfs nog een schotel die voor internet geschikt is, al heb ik daar geen abbo meer voor.

Maar en nu komt het belangrijkste: als ik thuis ben kan ik lokaal toch bij m'n data? 8)7
Ook heb ik een hekel aan het privacybeleid van OpenDNS. Ze houden alles van je bij en aangezien jij dit soort fratsen niet wilt, raad ik je aan om te gaan overstappen naar OpenNIC. Je kunt ook een pfSense package downloaden (tinydns) die dit voor jou regelt. Blijf in ieder geval wel bij dat lekke Bind weg. Je wilt niet dat security ten koste gaat van jouw privacy.
Was niet op de hoogte van dit beleid bij opendns, zal dan wel op een eigen dns server uitdraaien, maar was eigelijk ook nog niet echt met het dns verhaal bezig geweest. Ook die actieve virusscanner, proxyserver ect staat allemaal nog niet vast. eerst hier thuis maar eens op orde, dan de serverkant uitzoeken.
mrc4nl schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 01:31:
Ik heb een microtik hier staan met sstp, zal morgen even kijken wat ie haalt qua vpn snelheid.
Zou je die ook op ipsec & openvpn willen proberen, liefst met verschillende soorten encryptie _/-\o_

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 15:26

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mastermuppet schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:23:
[...]

Zou je die ook op ipsec & openvpn willen proberen, liefst met verschillende soorten encryptie _/-\o_
Ik heb geen flauw idee hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. :| vond sstp al moeilijk genoeg om aan de praat te krijgen.

Hier heb je sstp met 2048 bit versleuteling
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Rw3vUglBGAaLGxO7rRRv9rYC/full.png

ora et labora

Pagina: 1