Toon posts:

[Macbook Pro] Gemakkelijk uit te breiden met SD-kaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

heb net een HP Spectre geruild na veel ongemak en toch nu maar besloten wat meer geld te besteden voor een macbook, is het beste naar mijn wensen. Ik twijfel nog echter om een 128gb of 256gb versie te nemen. Is het mogelijk om de 128gb versie gemakkelijk uit te breiden met een 128gb SD kaart? Ik sjouw liever niet externe HDD's mee, maar een SD-kaart die blijft zitten zou perfect zijn als dat kon. :D

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Als je al weet dat je zoveel opslag nodig bent; waarom neem je dan niet direct het 256 gig model?
Ja, het is nu wat duurder - en ja, dat moet je dan nu even hebben liggen.

Maar de performance en het gemak daarvan is een stuk hoger dan altijd een SD-kaartje in je Macbook te hebben zitten, met de performance die daarbij mee komt.

Ik raad je aan gewoon voor een grotere SSD te gaan, en het in één keer goed te doen, ipv een houtje touwtje oplossing. Dat komt je gebruikersgemak en tevredenheid over het product niet ten goede.

Gestoord word je toch...

Verwijderd

Topicstarter
Trucker Her schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:29:
Als je al weet dat je zoveel opslag nodig bent; waarom neem je dan niet direct het 256 gig model?
Ja, het is nu wat duurder - en ja, dat moet je dan nu even hebben liggen.

Maar de performance en het gemak daarvan is een stuk hoger dan altijd een SD-kaartje in je Macbook te hebben zitten, met de performance die daarbij mee komt.

Ik raad je aan gewoon voor een grotere SSD te gaan, en het in één keer goed te doen, ipv een houtje touwtje oplossing. Dat komt je gebruikersgemak en tevredenheid over het product niet ten goede.
Tja zoals je al zegt, het kost inderdaad wat meer, voor mij 180 euro meer. :X Hoelang zal de macbook pro van 2015 mee gaan denk je? Ben er zeker voorzichtig mee.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:01
Er zijn speciale houdertjes voor in het cardreader waar je een Micro-SD in kan zetten, deze steken vervolgens niet uit:
http://www.a-mac.nl/blog/nifty-mini-drive

Zo'n houdertje is een eurootje of 20

Ik sluit me echter ook aan bij Trucker Her

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:35:
[...]
Tja zoals je al zegt, het kost inderdaad wat meer, voor mij 180 euro meer. :X Hoelang zal de macbook pro van 2015 mee gaan denk je? Ben er zeker voorzichtig mee.
MacBooks gaan, in tegenstelling tot Windows laptops, vaak langer mee, mede omdat het OS behoorlijk stabiel is qua updates. 4 of 5 jaar met een Macbook doen is niet uitzonderlijk. Je kan in de huidige MacBooks je SDD niet of zeer lastig upgraden (zie ook hier), dus je zal in 1x de juiste keuze moeten maken. Ga dan voor de grote, dan zit je altijd goed voor de komende jaren. En scheelt je gedoe met een SD kaart :)

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 24-12-2015 16:47 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

[...]

Inderdaad, zoals ik al zei, het kost nu meer - dat moet je wel eventjes op de plank hebben liggen. Die dingen zijn sowieso niet goedkoop.
Maar storage is toch wel fijn om net even de ruimte mee te hebben.

Gezien de reactie van Microkid zou ik dus helemaal voor een grotere versie gaan. Kan je altijd wanneer je daar te kort aan hebt nog gaan prutsen met SD kaartjes e.d. ;) O-)

Gestoord word je toch...

Verwijderd

Trucker Her schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:29:
Bwa, als TS daar zijn Muziek of filmcollectie op wil meezuilen denk ik niet dat hij daar iets van performance gaat in voelen.

Wil je op die 128 GB echt program files en bestanden op gaan bewaren, dan is het idd beter om te investeren in een grotere SSD. Maar als het bestanden zijn die je gewoon bij je wilt hebben, sure, met zo'n speciaal houdertje zoals reeds aangegeven.

• Nabje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 03:08
Ligt er ook maar net aan wat je met je laptop doet.
Maar meer opslag is altijd wel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Top om te horen dat je er 4-5 jaar mee vooruit kan! Maar ik ga de extra 128gb met name gebruiken voor word-files, presentaties, misschien wat fotootjes en filmpies, maar that's it. Zal de performance van powerpoint/microsoft afzienlijk afnemen als ik dit doe vanuit de externe USB/micro sd drive (top vondst btw)?

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, ik ga op de eerste 128gb waarschijnlijk 2 spellen installeren die zo'n 15gb gezamenlijk in beslag nemen, is de resterende ~105gb genoeg voor de noodzakelijke apple apps/files?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]

mijn macbook gaat al sinds 2010 mee. Al bijna 6 jaar(mei 2016).

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb ook 128 GB en hoewel het erg krap overkomt, red ik het wel. Het is 128 GB omdat ik te gierig ben om 300 euro af te tikken voor 128 GB extra (da's 25% van de hele laptopprijs).

Maar op die 128 GB staat het OS, iTunes met 30 Gb muziek, 2 spellen en Aperture. Daarmee red ik het eigenlijk prima. Het vergt enige discipline om af en toe overtollige zaken naar de NAS te zetten, maar als dat werkt kom je een eind. Op de NAS staan oude brieven, films, muziek, foto's van oudere jaargangen enzovoort.
Ik heb ook een microdrive erbij zitten, de SD-versie ervan. Ik gebruik hem in feite nooit maar als reserve voldoet deze om mij gerust te stellen. De doorvoer is ca 60 MB/s en dus een stuk slomer dan de interne schijf, maar voor documenten enzovoort is dat snel zat.

Over hoelang een Macbook Pro meegaat? In mijn geval is dat wanneer ik de GPU zat ben, dus waarschijnlijk een jaar of 3. Maar een oudere laptop van eind 2007 heb ik alleen maar afgeschreven omdat mijn telefoon op het scherm viel (en dus stuk). Misschien dat een laptop zonder game-bestemming wel de 6-7 jaar haalt.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 19:21
128 GB is zat als je geen Windows gaat installeren of andere ongein voor je spellen.
Als je ongeveer 50GB neemt als het noodzakelijke zoals OSX en Office en alle andere programma's heb je nog ruim 60GB over voor je spellen en films, muziek en etc. Lijkt me meer dan zat!

Ik heb tot 1,5 jaar geleden altijd gedaan met 128GB. Zelfs met bootcamp redde ik het.
Altijd backups maken en foto's en video's bewaren op de externe schijf.
Wel irritant als je iemand iets wilt laten zien, van je schijf, dan moet je die wel met je mee hebben.
Was ook echt het enige minpunt die ik kan bedenken.
Nu ik een iMac heb met 1TB laat ik echt alles erop staan en vergeet vaak backups te maken (geen zin om de externe schijf aan te sluiten, waar ik vroeger verplicht was om dit te doen door de files op te slaan).

Je moet zo denken:
Als je een groot huis hebt, heb je meer troep dan wanneer je een kleinere huis hebt.

Enige reden waarom je voor een 256GB zou moeten gaan is als je zeker weet dat je veel programma's hebt of lui bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:13
Op zich werkt zo'n 128GB SD kaartje prima hoor. Ik werk al ruim een jaar met z'n kaartje in de laptop, omdat een stuk goedkoper is dan een 256GB model. Ik gebruik het voor alle "bibliotheken", dus muziek, foto's etc. Voor die doeleinden maakt performance ook niets uit. Je merkt er dan eigenlijk niets van. Het is gewoon een andere drive en dat is het :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Beter teveel dan te weinig denk ik, als je de financiële ruimte ervoor hebt moet je echt gaan voor de 256gb versie. Ik heb 256gb en daar heb ik genoeg aan. Alhoewel ik liever 512GB had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ben voor het 128gb model gegaan, met name ook omdat ik dat model voor een koopje voor 1229 kon kopen in duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, nog één vraagje, als ik de laptop haal bij de mediamarkt in duitsland dan is er toch wel applecare van 1 jaar bijgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-10 19:21
Duitsland heeft een andere toetsenbord indeling
Pagina: 1