Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start soms niet niet op

Pagina: 1
Acties:

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:12
Hoi,

Ik weet niet of ik mijn vraag het beste in ''overige hardware'' kan posten maar ik denk het wel. Het zit zo ik heb al lang een probleem met mijn reserve pc. Ik gebruik hem weinig, maar als ik hem gebruik gebeurt het nogal vaak dat de PC niet goed opstart. Als ik het knopje indruk van de pc, dan gaat het lampje van de hdd constant branden (rood) én de CPU fan gaat op volle toeren loeien. Ik hoor geen piepjes. Als ik de pc dan probeer uit te zetten door middel van de powerknop ingedrukt te houden, wil hij niet uit. Dus wat ik altijd doe dan is het I/O knopje op de voeding omzetten. En daarna is het net zolang proberen tot hij het weer doet. Ik heb overigens ook gekeken of er lekkende en/of bolle condensators op het moederbord zaten maar dat is niet het geval.

Ik post hier even de componenten die in de behuizing zitten:

Asrock 770 Extreme 3 moederbord
2x2 GB DDR3 Corsair geheugen
AMD Athlon II X2 250 (met aftermarket koeler)
Asus512 D2 X EN210 Silent/DI LP videokaart
Samsung 830 series 128 GB SSD
OCZ ModXStream Pro 500W ATX2 voeding
Cardreader
DVD-brander

Wat denken jullie dat het is? Ik zelf denk het moederbord óf de voeding. Videokaart zou ook kunnen wellicht? Ik heb geen (kwaliteits)voeding liggen om het langdurig te testen, het probleem treed soms langere tijd niet op. Maar zoals ik al zei gebruik ik die pc ook niet elke dag.

Mochten jullie denken dat het het moederbord is, dan kan ik eventueel deze OCZ voeding en Samsung 830 SSD overzetten naar een ander oud pc'tje. Dat pc'tje heeft als kern een Asus P5KPL-CM socket 775 moederbord, 2 GB geheugen en een core 2 duo E6550. Enige probleem is dat ik in die bios alleen zie staan IDE en niet AHCI. Ik weet dat je met IDE niet zoveel snelheid uit een SSD haalt, heeft het verder ook nadelen voor de levensduur van de SSD? Wordt Trim ondersteund in IDE modus? Ik kan eventueel de bios updaten, al doe ik dat liever alleen als ik zeker weet dat dan wel AHCI wordt ondersteund.

Bedankt alvast iedereen voor het meedenken!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Meestal betekent het dat je computertijd op is en je even buiten moet spelen. :p

Heb je de troubleshooter al doorgelopen? Staat boven aan het forum.

• dennis_rsb
johnkeates schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:07:
Meestal betekent het dat je computertijd op is en je even buiten moet spelen. :p

Heb je de troubleshooter al doorgelopen? Staat boven aan het forum.
Nope had die troubleshooter niet doorlopen, zag hem ook niet staan eerlijk gezegd. Heb net even op het forum ''troubleshooter'' ingetypt en nu zag ik hem wel. Heb hem even doorgelezen maar wordt er niet veel wijzer van. Het vreemde van mijn probleem is ook dat het niet altijd optreed. Daardoor is het probleem ook lastig te constateren. Als het probleem altijd optreed kun je gewoon net zolang onderdelen swappen tot je de veroorzaker te pakken hebt. Nu is het gokken.

Edit: Net wou hij helemaal niet meer aan, heb nu even geheugen, schijf,GPU en dvd los gekoppeld. Nu heb ik weer GPU en geheugen er in en de dvd speler. Ik laat nu nog even MEMTEST lopen voor de zekerheid.

Edit 2: Memtest lasten lopen; 0 errors. Wat verdenken jullie het meest aan de hand van de klachten? Ik zelf denk een brak/instabiel moederbord.

[ Voor 19% gewijzigd door dennis_rsb op 24-12-2015 20:45 ]

• dennis_rsb
Kickje ? :)

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:28
Ik denk eerder aan de voeding, zou toch kijken of je ergens een andere voeding vandaan kan plukken om die uit te sluiten.

• dennis_rsb
Sebastiaannn schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 06:56:
Ik denk eerder aan de voeding, zou toch kijken of je ergens een andere voeding vandaan kan plukken om die uit te sluiten.
Bedankt voor je reactie. Ik heb hier wel een oude voeding en ik doe 1,5 dag per week vrijwilligerswerk bij een organisatie waar we computers opknappen voor een goed doel. Maar je begrijpt dat dit veelal oude en/of kwalitatief matige/slechte voedingen zijn. Zulke voedingen heb ik liever niet (langere tijd) in mijn systeem. En ik zal een testvoeding misschien toch langere tijd er in moeten hebben zitten want het probleem treed niet constant op. Er zit weinig van waarde in nog, maar de ssd wil ik iig heel houden.

Anyway: Ik zit er dus aan te denken om gewoon een goedkope voeding te kopen. Een voeding is nooit weg om te hebben, desnoods als testonderdeel. Zoals ik al zei ik ga er niet te veel geld aan uit geven, maar ik ga uiteraard geen sweex of iets dergelijks nemen. Bij cdromland wil ik misschien een voeding halen. Ik heb nu een 500 Watt OCZ voeding er in zitten, maar ik denk dat ik met een 400 watt voeding (die dicht tegen zijn beloofde wattage zit) al makkelijk toe moet komen? Er zit geen zware gpu in dus dat scheelt al veel.

[ Voor 9% gewijzigd door dennis_rsb op 26-12-2015 09:58 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is hoogstwaarschijnlijk de voeding of het moederbord, waarbij het moederbord de meest logische oorzaak is. Maar een voeding vervangen is natuurlijk simpeler.

Als je eens een paar voedingen kunt opnoemen die langskomen dan is snel genoeg te zien als het een fatsoenlijk ding is of niet. Goede voeding vanaf 200W voldoet al.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dennis_rsb
-The_Mask- schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 10:01:
Het is hoogstwaarschijnlijk de voeding of het moederbord, waarbij het moederbord de meest logische oorzaak is. Maar een voeding vervangen is natuurlijk simpeler.

Als je eens een paar voedingen kunt opnoemen die langskomen dan is snel genoeg te zien als het een fatsoenlijk ding is of niet. Goede voeding vanaf 200W voldoet al.
Dank voor je reactie. Heb even gekeken welke voeding ik nog had liggen hier. Dat is een A Open Z350-08FC 300 watt (350 watt piekvermogen). Die doet het goed, maar ik hoor af en toe een soort fluittoon op het moment dat de computer actief bezig is. (zoals updaten) Kan ook coil whine zijn wellicht.

En als ik voor een nieuwe voeding zou gaan lijkt me dit wel een mooie "Corsair PSU Builder VS450" 450 watt voeding voor €44,90. Ik weet niet of het een enorm goede voeding is, maar cd-rom-land gebruikt o.a. deze ook gewoon bij op-maat systemen. Qua wattage overkill, maar altijd handig mocht ik hem hierna nog in een ander systeem willen zetten enzo.

Wat ook een optie is, omdat jij ook denkt dat het het het moederbord is, is door te doen wat ik in mijn topicstart zei. Dus dat ik die ocz voeding en ssd overzet naar dat andere systeem. Dat andere systeem heeft standaard alleen de optie in de bios "IDE" dus niet ahci. Nu weet ik dat IDE trager is, maar is het nadelig voor de SSD qua levensduur dat hij niet op AHCI staat? (TRIM?) Ik zou een bios update kunnen doen, maar ik doe dat liever alleen als ik zeker weet dat dit er voor zorgt dat AHCI in het lijstje komt te staan.

• -The_Mask-
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:02:
[...]

Dank voor je reactie. Heb even gekeken welke voeding ik nog had liggen hier. Dat is een A Open Z350-08FC 300 watt (350 watt piekvermogen). Die doet het goed, maar ik hoor af en toe een soort fluittoon op het moment dat de computer actief bezig is. (zoals updaten) Kan ook coil whine zijn wellicht.
Als alle condensators nog in perfecte staat zijn in de voeding kun je hem wel gebruiken, maar het is wel verstandig om de condensators eerst even te controleren.
En als ik voor een nieuwe voeding zou gaan lijkt me dit wel een mooie "Corsair PSU Builder VS450" 450 watt voeding voor €44,90. Ik weet niet of het een enorm goede voeding is, maar cd-rom-land gebruikt o.a. deze ook gewoon bij op-maat systemen. Qua wattage overkill, maar altijd handig mocht ik hem hierna nog in een ander systeem willen zetten enzo.
Nee die voeding is overpriced, te duur voor wat je krijgt, je krijgt namelijk niet zoveel.
Wat ook een optie is, omdat jij ook denkt dat het het het moederbord is, is door te doen wat ik in mijn topicstart zei. Dus dat ik die ocz voeding en ssd overzet naar dat andere systeem. Dat andere systeem heeft standaard alleen de optie in de bios "IDE" dus niet ahci. Nu weet ik dat IDE trager is, maar is het nadelig voor de SSD qua levensduur dat hij niet op AHCI staat? (TRIM?) Ik zou een bios update kunnen doen, maar ik doe dat liever alleen als ik zeker weet dat dit er voor zorgt dat AHCI in het lijstje komt te staan.
TRIM werkt gewoon met IDE, dus dat maakt geen verschil, IDE is wel een klein beetje langzamer als AHCI, maar ik denk niet dat je het verschil merkt.

AMD Nieuwsdiscussie

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb eigenlijk het idee dat er wat met het moederbord aan de hand is. Waarom gaat de PC niet uit als de powerknop ingedrukt blijft? Dit lijkt mij weinig met de voeding zelf te maken te hebben, je doet tenslotte niet veel meer dan 2 pinnen kortsluiten waardoor het moederbord het signaal krijgt om aan- of uit te gaan, of geforceerd uit te gaan (bij aan), indien de knop langdurig wordt ingedrukt. De aan/uit schakelaar verdenk ik niet, als deze zou blijven hangen of niet goed zou werken, dan gaat de PC helemaal niet aan, of valt uit na enige seconden.

Testing, one, two ...

• dennis_rsb
-The_Mask- schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 17:04:
[...]

Als alle condensators nog in perfecte staat zijn in de voeding kun je hem wel gebruiken, maar het is wel verstandig om de condensators eerst even te controleren.

[...]

Nee die voeding is overpriced, te duur voor wat je krijgt, je krijgt namelijk niet zoveel.

[...]

TRIM werkt gewoon met IDE, dus dat maakt geen verschil, IDE is wel een klein beetje langzamer als AHCI, maar ik denk niet dat je het verschil merkt.
Bedankt wederom. :)

Ik weet niet of de condensators nog in perfecte staat zijn. Dan zou ik hem open moeten halen? En eerlijk gezegd heb ik dat nooit gedaan :p

Wat is er dan overpriced aan die voeding? 450 watt voor die prijs is toch gewoon goed? Heb op Azerty wat gelezen. Hij heeft een efficiëntie van 85% (dus dat komt neer op 382,5 watt) Lijkt me meer dan genoeg voor mijn systeem, zelfs teveel, maar dat is nooit kwijt mocht ik hem in een ander systeem zetten. Hij is niet modulair, maar dat is voor mij geen noodzaak. Of is hij niet kwalitatief niet goed denk jij? Van dat vlak heb ik minder verstand. (Dus zaken als hoeveel volt op welke lijn etc.)

Ik heb ook deze voeding gevonden Be-Quiet-SystemPower-7-400W (kost €49,95 bij cdromland) deze voeding heeft volgens Azerty een efficiëntie van 87%, dus dat komt neer op 348 watt. Ook deze is niet modulair. Ook hierbij weet ik niet hoe goed deze is kwalitatief.

Fijn dat TRIM werkt in IDE modus. En ik weet inderdaad dat het iets langzamer zal zijn. Maar ik denk dat je dit alleen eigenlijk merkt als je bestanden gaat overpompen. Belangrijker is dat het ide modus niet slecht is voor je ssd? Ik heb ook gegoogled en volgens dit topic zou het niet slecht zijn voor je SDD: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2280173

Edit: ik dacht tenminste dat je het werkelijke maximum wattage kunt berekenen door de efficiëntie:100 x wattage toe te passen. Dus in het geval van die Be-Quet voeding is het 87:100x400=348 watt.

[ Voor 4% gewijzigd door dennis_rsb op 26-12-2015 22:05 ]

• dennis_rsb
hardware-lover schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 17:10:
Ik heb eigenlijk het idee dat er wat met het moederbord aan de hand is. Waarom gaat de PC niet uit als de powerknop ingedrukt blijft? Dit lijkt mij weinig met de voeding zelf te maken te hebben, je doet tenslotte niet veel meer dan 2 pinnen kortsluiten waardoor het moederbord het signaal krijgt om aan- of uit te gaan, of geforceerd uit te gaan (bij aan), indien de knop langdurig wordt ingedrukt. De aan/uit schakelaar verdenk ik niet, als deze zou blijven hangen of niet goed zou werken, dan gaat de PC helemaal niet aan, of valt uit na enige seconden.
Klopt wel wat je zegt. Ik zelf neig ook het meest naar het moederbord. Erg vreemd dat hij niet uit ging inderdaad. En op een gegeven moment wou heel de pc niet meer aan! Heb toen even wat onderdelen los gekoppeld, en toen alles een voor een weer aangesloten/ingebouwd en toen deed hij het wel gewoon elke keer.

• -The_Mask-
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:43:
Ik weet niet of de condensators nog in perfecte staat zijn. Dan zou ik hem open moeten halen? En eerlijk gezegd heb ik dat nooit gedaan :p
Ja dan moet die open en dan moet die ook niet aangesloten zijn. ;) Tja nog nooit gedaan, voor alles is een eerste keer. :p
Wat is er dan overpriced aan die voeding? 450 watt voor die prijs is toch gewoon goed?
Gaat om de kwaliteit, liever een high-end 300W voeding voor 45 euro dan een low-end 450W voeding voor 45 euro.
Heb op Azerty wat gelezen. Hij heeft een efficiëntie van 85% (dus dat komt neer op 382,5 watt)
450W = 450W al is het rendement maar 50%, dan trek je alleen bij volledige belasting 900W uit het stopcontact. Je hebt alleen ook flut voeding van zogenaamd 900W bijvoorbeeld welke niet eens 300W kunnen leveren.
Ik heb ook deze voeding gevonden Be-Quiet-SystemPower-7-400W (kost €49,95 bij cdromland) deze voeding heeft volgens Azerty een efficiëntie van 87%, dus dat komt neer op 348 watt. Ook deze is niet modulair. Ook hierbij weet ik niet hoe goed deze is kwalitatief.
CDRomland is niet heel goedkoope en ze hebben ook niet alles beschikbaar, maar dan zou ik eerder gaan voor de https://www.cdromland.nl/...PC-Voedingen/Antec-VP350P daar, kan ook nog een mainstream videokaartje aan zoals een GTX 960 of R7 370. Maar eerst maar eens de Aopen goed controleren.

AMD Nieuwsdiscussie

• dennis_rsb
-The_Mask- schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:16:
[...]
Ja dan moet die open en dan moet die ook niet aangesloten zijn. ;) Tja nog nooit gedaan, voor alles is een eerste keer. :p

[...]

Gaat om de kwaliteit, liever een high-end 300W voeding voor 45 euro dan een low-end 450W voeding voor 45 euro.

[...]

450W = 450W al is het rendement maar 50%, dan trek je alleen bij volledige belasting 900W uit het stopcontact. Je hebt alleen ook flut voeding van zogenaamd 900W bijvoorbeeld welke niet eens 300W kunnen leveren.

[...]

CDRomland is niet heel goedkoope en ze hebben ook niet alles beschikbaar, maar dan zou ik eerder gaan voor de https://www.cdromland.nl/...PC-Voedingen/Antec-VP350P daar, kan ook nog een mainstream videokaartje aan zoals een GTX 960 of R7 370. Maar eerst maar eens de Aopen goed controleren.
Bedankt voor je reactie. Wat ik ga doen is denk ik als volgt. Gewoon mijn ocz voeding en ssd overzetten naar dat core 2 duo systeem. Jij, ik en hardware-lover vermoeden dat het moederbord de boosdoener is. Het is wat meer werk, maar dat is niet zo erg. Mocht die samenstelling ook problemen geven zou ik inderdaad eens die a-open voeding open kunnen halen. (Ik heb wel ergens ooit gelezen dat je stroom kunt krijgen als je hem opent haalt, ook al is de (rest) spanning er af?! Dat moet ik dan wel eerst ff goed opzoeken op internet voor ik hem open schroef.) Mocht ik besluiten dat ik hem liever niet open haal ik gewoon een voeding voor 40-50 euro.

Edit: ik dacht dat je het werkelijke maximum wattage kunt berekenen door de efficiëntie:100 x wattage toe te passen. Dus in het geval van die Be-Quet voeding is het 87:100x400=348 watt.

[ Voor 5% gewijzigd door dennis_rsb op 26-12-2015 22:04 ]

• dennis_rsb
Oke even de stand van zaken. Heb de OCZ voeding en 120 GB Samsung SSD overgeheveld naar het core 2 duo e6550 systeem. Ik heb toch maar meteen de bios geupdate naar de laatst nieuwe van het Asus P5KPL-CM bordje. Echter ook nu zie ik niets staan van AHCI modus. Het lijkt er op dat dit bordje geen AHCI ondersteund?

Ik ben nu Linux Mint 17.3 aan het installeren. Moet ik nog iets speciaals doen omtrent de SSD? Dus werkt TRIM wel ondanks dat de SSD in IDE modus staat? Want als het goed is zou TRIM moeten werken op IDE modus. Maar ik weet niet of dat alleen voor Windows geldt, of dat TRIM ook werkt op Linux in IDE modus?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mogelijk haal je wat zinnige info uit onderstaand topic?

http://www.tomshardware.co.uk/forum/266702-32-ahci-question

Testing, one, two ...

• dennis_rsb
Thanks voor je reactie. Heb die link wel tegengekomen idd toen ik ging googlen. Maar ik heb hem nogmaals gelezen. Wat ik er uit op maak is afgaande op de reactie van pjmelect dat je AHCI nodig hebt voor TRIM. Terwijl ik van het weekend in dit topic las dat TRIM werkt in zowel IDE als AHCI modus. Dit stond hier: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2280173 Dus ik weet niet of de combi van SSD in IDE modus i.c.m. Linux Mint goed is voor de schijf. Want ik weet dus niet of trim wel of niet werkt in IDE modus.

• dennis_rsb
Toch een klein kickje, uit nieuwshierigheid vooral. Is er niemand die zéker weet of TRIM werkt in zowel AHCI als IDE modus? Want zoals ik al zei, op internet vind ik geen eenduidige antwoorden. En misschien dat hier iemand op Tweakers zit die het wel zeker weet. En als het in zowel IDE als AHCI modus zou werken, boeit het dan nog ivm TRIM of je Windows of Linux draait? Ik weet dat TRIM in Ubuntu zit sinds de LTS versie van vorig jaar. Ik draai Mint 17.3 dus dat zou goed moeten zitten.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kwam het volgende nog tegen.

SSDs and the TRIM command
The TRIM command is dependent on the SSD itself, and the operating system supporting it. It is not dependent on the host controller, and AHCI is not a requirement. TRIM is natively supported in Windows 7, as well as Linux since kernel 2.6.33.

Wikipedia: Trim (computing)

[ Voor 12% gewijzigd door hardware-lover op 31-12-2015 16:32 ]

Testing, one, two ...

• dennis_rsb
hardware-lover schreef op donderdag 31 december 2015 @ 16:14:
Ik kwam het volgende nog tegen.

SSDs and the TRIM command
The TRIM command is dependent on the SSD itself, and the operating system supporting it. It is not dependent on the host controller, and AHCI is not a requirement. TRIM is natively supported in Windows 7, as well as Linux since kernel 2.6.33.

Wikipedia: Trim (computing)
Dank voor je reactie. Heb je een bron? Maar goed TRIM wordt dus sowieso gebruikt of je nu ahci of ide modus draait, als ik jouw verhaal zo lees. Dus eigenlijk hangt het er vanaf of je SSD trim ondersteund? Nu lijkt me dit wel het geval bij de Samsung 830 overigens.

Dit is nog wat extra info die ik weet i.v.m. TRIM in Windows. Of dit exact klopt weet ik niet maar dacht het wel. TRIM werkt mits de ssd TRIM ondersteund, volgens mij kunnen vrijwel alle moderne ssd's dit?! Ook moet het besturingssyteem TRIM ondersteunen. (In geval van Windows: vanaf Windows 7 en hoger). En Windows 8/8.1 en Windows 10 hebben daarnaast ook nog "optimalisatie" in hun OS zitten. Dan kijkt Windows wat voor schijven er in zitten. Als je klassieke hard disks hebt dan defragmenteert hij die. En de SSD's die worden getrimt. Echter is dat optimalisatieschema in Windows maar ´'voor de zekerheid´ zoals reepje weleens zei. Want normaal zou hij al getrimt moeten worden als je Windows 7 of hoger hebt i.c.m. een normale SSD die trim ondersteunt. Ik heb bij mij dat "optimalisatie" schema uitgezet in Windows 8.1 op mijn hoofdsysteem. Als ik het nodig vind defragmenteer ik handmatig mijn klassieke schijven. Maar eigenlijk vind ik dat praktisch nooit nodig. En als ik het nodig vindt optimaliseer ik mijn ssd. Sinds ik geen Windows 7 meer gebruik (sinds deze zomer) heb ik een aantal keer handmatig een optimalisatie op de SSD uitgevoerd (Windows 8.1) om te checken wat dat doet, en dan zie je ook dat hij razendsnel klaar is. (komt wellicht ook doordat ik niet zo veel files verplaats en dergelijke? ,maar dan nog) Dus eigenlijk is "optimalisatie" alleen voor de zekerheid, zoals reepje ook wel eens tegen mij zei. Dus bij huis-tuin-keuken gebruikers heb ik zoiets van "lekker je ssd gebruiken waar ie voor bedoeld is, dus ook "optimaliseren" schema gewoon aanlaten" maar ik ben een beetje een controlfreak. Ik zet het dus liever uit, desnoods doe ik af en toe handmatig een optimalisatie op die SSD.

En linux kernel 2.6.33 daar voldoe ik wel aan. Volgens deze site http://www.linuxmint.com/rel_qiana_cinnamon_whatsnew.php draait Mint 17 op Linux kernel 3.13. Ik zit op 17.3 met mijn reserve pc dus misschien heeft die nog een nieuwere kernel.

[ Voor 19% gewijzigd door dennis_rsb op 01-01-2016 00:55 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Testen of het binnen Windows actief is kan met deze tool. Mogelijk is er zoiets ook voor Linux te vinden. Op mijn PC blijkt TRIM actief te zijn ;)

Overigens, we zijn inmiddels aardig offtopic geraakt :)

Testing, one, two ...

• dennis_rsb
hardware-lover schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:42:
Testen of het binnen Windows actief is kan met deze tool. Mogelijk is er zoiets ook voor Linux te vinden. Op mijn PC blijkt TRIM actief te zijn ;)

Overigens, we zijn inmiddels aardig offtopic geraakt :)
Nja als ik jou zo hoor zou trim moeten werken in deze config (Samsung 830 series), IDE modus én een kernel die geschikt is voor TRIM. En offtopic; ach TRIM was nog het enige wat ik me af vroeg. Heb namelijk de ssd en ocz voeding overgeheveld naar het socket 775 systeem. Op deze manier kan ik er ook meteen achterkomen of de het moederbord inderdaad de boosdoener is. (Wat wel waarschijnlijk is)
Pagina: 1