• schaaptje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09-2023
Eerst en vooral prettige feestdagen voor iedereen.

Ik heb hulp nodig bij een pas gekocht systeem, alles mooi geinstaleerd en dan in het stopcontact en het enigste wat ik krijg is dat de cpu-fan lichtjes(1sec) draait en de ledlichtjes lichten kort op.

Poging 2 alles deruit van ram tot beeldkaart juist nog 24 pin connector en de 2 *4 pin conector op het mobo, pw kortgesloten en juist hetzelfde.

Bios gereset en nog wa verder geprobeerd maar geen geluk.

De gegevens zijn
Intel Core i5-6500 Boxed
Gigabyte GA-B150-HD3P
be quiet! System Power 7 400W

Ik heb hier nog een ander ouder systeem liggen een : ASUS A8N-SLI Deluxe - motherboard - ATX

1)Waarop ik opgestart heb met de oude voeding en enkele de 20 pin connector erop met de 4pin connector. De fan begint mooi te draaien en doet wat hij moet.

2)De nieuwe voeding genomen terug de 20 pin connector derop en een 4 pin atx 12v ingeplugt(eentje van die 2 * 4 pin) Terug korstondig de fan en gedaan.

3)Dan enkel geprobeerd met de 20 pin connector op het moederbord (oude voeding) en gestart, de voeding begint te draaien ook de fan van de beeldkaart.

4)Doe ik dit met mijn nieuwe voeding de 20 pin connector erop dan draait hij terug kort stondig en dan stopt hij.
Kan ik hieruit concluderen dat er iets mis is met de voeding?

Iemand nog idee'en wat ik kan proberen ik heb geen geschikte voeding liggen om dit nieuw moederbord op te starten.

Alvast bedankt.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
schaaptje schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:38:
2)De nieuwe voeding genomen terug de 20 pin connector derop en een 4 pin atx 12v ingeplugt(eentje van die 2 * 4 pin) Terug korstondig de fan en gedaan.
Eh... kan je die zin nogmaals, maar dan leesbaar intikken?
3)Dan enkel geprobeerd met de 20 pin connector op het moederbord (oude voeding) en gestart, de voeding begint te draaien ook de fan van de beeldkaart.
Wat is het typenummer van die oude voeding? Beter gezegd, kan je het hele systeem daar niet mee uitproberen?
4)Doe ik dit met mijn nieuwe voeding de 20 pin connector erop dan draait hij terug kort stondig en dan stopt hij.
Kan ik hieruit concluderen dat er iets mis is met de voeding?
Daar begint het, als ik het goed begrijp, wel op te lijken ja.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

Even voor de duidelijkheid:
1)Waarop ik opgestart heb met de oude voeding en enkele de 20 pin connector erop met de 4pin connector. De fan begint mooi te draaien en doet wat hij moet.

Deze tests waren allemaal op dat A8N-Sli moederbord?

Dat je fans (leds) kortstondig wat doen (vaak minder dan een sec) duid vaak op kortsluiting.
Gezien je aangeeft dat (wat ik begrijp) de nieuwe voeding in beide systemen niet werkt dat er inderdaad wat mis mee is.

• schaaptje
Nemesizz schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:14:
Even voor de duidelijkheid:

[...]

Deze tests waren allemaal op dat A8N-Sli moederbord?

Dat je fans (leds) kortstondig wat doen (vaak minder dan een sec) duid vaak op kortsluiting.
Gezien je aangeeft dat (wat ik begrijp) de nieuwe voeding in beide systemen niet werkt dat er inderdaad wat mis mee is.
inderdaad dat klopt de controle led op dit moederbord een groen ledje die altijd brand gaat wel constant.

• schaaptje
[quote]vanaalten schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:12:
[...]

Eh... kan je die zin nogmaals, maar dan leesbaar intikken?

Ik ga mijn best doen :)

2) Dus op het Asus bordje heb ik de nieuwe voeding aangesloten met de 20 pin connector zonder de 4pin erbij die gebundeld zit op die kabel.(is dus die 20+4 kabel)
En ik heb dan 1 van die 4+4-Pin-12V voor de cpu bij de 4 pins connector gestoken die voorzien is op dit moederbord.
En dan heb ik terug dat de fan kortstondig draait en stopt.

Wat die oude voeding betreft dit is een Q-Tec PSU 550W met een 20 pin connector en een aparte 4 pins connector voor de cpu.
Dus kan ik bij mijn weten dit niet gebruiken?

Verwijderd

Je moet die 20+4 pins naast elkaar (aan elkaar vast als het ware) aansluiten, en dan de 4+4 voor de CPU bovenaan het moederbord in de 8 pins CPU connector stoppen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2015 17:23 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
Volgens mij zijn die testen die je gedaan hebt vrij duidelijk: vrij zeker dat die nieuwe PSU niet goed is.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar zolang je geen spannende overklok-dingen gaat doen of andere stroomslurpers aansluit, dan kan je volgens mij die 20-pins van de oude voeding aansluiten op de 24-pins connector (en dus 4 pinnen vrij houden) en de 4-pins CPU connector aansluiten op de 8-pins connector op het moederbord (en dus ook 4 pinnen vrij houden).

Dan kan je er in elk geval mee verder, tot je de PSU onder garantie vervangen hebt.

Maar wellicht even wachten tot medetweakers bevestigen (of ontkennen) dat je de oude voeding zolang kan gebruiken.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:05

Nemesizz

Untouchable

vanaalten schreef op donderdag 24 december 2015 @ 19:02:
Volgens mij zijn die testen die je gedaan hebt vrij duidelijk: vrij zeker dat die nieuwe PSU niet goed is.

Ik weet het niet helemaal zeker, maar zolang je geen spannende overklok-dingen gaat doen of andere stroomslurpers aansluit, dan kan je volgens mij die 20-pins van de oude voeding aansluiten op de 24-pins connector (en dus 4 pinnen vrij houden) en de 4-pins CPU connector aansluiten op de 8-pins connector op het moederbord (en dus ook 4 pinnen vrij houden).

Dan kan je er in elk geval mee verder, tot je de PSU onder garantie vervangen hebt.

Maar wellicht even wachten tot medetweakers bevestigen (of ontkennen) dat je de oude voeding zolang kan gebruiken.
Normaal gesproken wel (ik gebruik ook wel eens een oude 20pin ATX met 4pin CPU op een 24pin ATX en 8pin voor CPU moederbord), maar in het geval van een Qtec.....nee, absoluut niet aansluiten op je nieuwe hardware.

• schaaptje
Ok, dat doen we dus niet. Ik heb de voeding overal van gehaald en de pin 4 en 5 kortgesloten en de voeding draait niet.(terug 1sec beweging in ventilator) Hopelijk is er niets anders gesneuveld door die voeding.

• schaaptje
Eventjes een update, vandaag nieuwe voeding gehaald en nu werkt het systeem.(oef)
De oude word retour gezonden en ik hoop dat ik mijn geld teruggestort krijg.
Nu ben ik nog op zoek naar een officele windows 10 via pricewatch kom ik bij ict office center uit die de keys tegen de helft van de prijs verkoopt, is dit officeel?

• schaaptje
Terug bij af op dit moment, nu is de pc vannacht(tijdens downloaden) gecrasht en krijg ik nu iedere keer een lange beep bij opstarten, (volgens de site van gigabyte wijst dat op Memory Error)
Nu boot hij achter 10 sec wel verder en toon hij 8 gig ram en kan ik terug normaal werken.

Nu heb ik achter mijn voedingsprobleem hier bij een lokale winkel vlug een voeding gaan halen dit is een Spire Black eagle 450 w zou ruim voldoende moeten zijn voor mijn systeem? Iemand met deze ervaringen?
Kan deze vb door slechte spanning de boel verzieken?

Update:
Ondertussen een gekeken in windows betrouwbaarheidscontrole en het laatste dat hij daar uitgestoken heeft is C:\Windows\System32\LogonUI.exe en daarop is hij dan waarschijnlijk uitgevallen.

Straks een mem test runnen

[ Voor 17% gewijzigd door schaaptje op 03-01-2016 13:10 ]

• schaaptje
Ondertussen mem test gerund niets verdachts gezien, wat ik ook heb is als ik boot naar de bios en ik doe save en exit dan boot hij normaal met korte beep ,start ik opnieuw op heb ik terug de lange beep.

Iemand een idee? Wat mij opvalt is dat er de laatste tijd veel problemen op het forum staan van gigabyte moederborden.

Update ondertussen MemTest86 gedraaid en niets gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door schaaptje op 03-01-2016 19:51 ]

Pagina: 1