Toon posts:

[W10] Geheugen snel vol, oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Als ik een spel download op steam of uplay loopt mijn geheugen heel snel vol naar 99%.(alleen bij grote bestanden). ik heb 8gb ram dit zou toch genoeg moeten zijn? kan iemand mij helpen alstublieft.

alvast bedankt, gr. Luke

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Open taakbeheer, daar kun je zien welke programma zoveel ram verbruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dat is 300mb ofzo als ik iets download met uplay. toch is mijn 8gb dan 99% in gebruik

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ram is er om gebruikt te worden. Wanneer je grote dingen download buffert die het in het ram, terwijl die het naar de disk schrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar is 99% gebruik dan normaal voor 8gb?

Verwijderd

Topicstarter
justahuman schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:51:
Ram is er om gebruikt te worden. Wanneer je grote dingen download buffert die het in het ram, terwijl die het naar de disk schrijft.
is 99% dan normaal voor 8gb??

• justahuman
  • Nu online
Als je grote files aan het downloaden bent (groter dan bv 8gb ala steam games) is het normaal dat je ram helmaal vol loopt. als andere programma's ram nodig hebben gooit die deze cache van die files er uit.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:54:
Ja maar is 99% gebruik dan normaal voor 8gb?
Als je er geen last van heb zou ik mij er niet druk om maken.

Ik heb wel eens gehad dat ik met zware programma's aan de gang ging, en ik een waarschuwing kreeg over geheugengebruik. wat meestal eindigde in plots uitloggen, soort van crash zeg maar.

ora et labora

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is vol en wat is werkelijk in gebruik? Laat dus eens een plaatje zien, want als je 99% gebruik telt als in niet vrij, dan is het normaal. En welk OS hebben we het over? OSX? Windows XP? Linux?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Merk je performanceproblemen wanneer je dus grote bestanden download? Zo niet, dan wordt je ram gebruikt door je pc omdat het handig is, niet omdat het noodzakelijk is. Zodra je ram echt vol zou zitten zou alles in windows traag reageren. Zolang je dus geen performanceproblemen hebt, is het gewoon een kwestie van RAM dat gecached wordt zonder dat het echt gebruikt wordt. Wanneer andere programma's het wel nodg hebben zal het meteen daarvoor gebruikt worden.

In short: Geen probleem als je pc gewoon werkbaar blijft

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:32
justahuman schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:56:
[...]

Als je grote files aan het downloaden bent (groter dan bv 8gb ala steam games) is het normaal dat je ram helmaal vol loopt. als andere programma's ram nodig hebben gooit die deze cache van die files er uit.
Als je nou niet weet waar je het over hebt praat dat liever even niet. Als je een steam game download dan buffert dat niet in het geheugen. HDD activiteit zoals downloaden dat buffert in het cache van je HDD maar niet in je geheugen.

Als je in taakbeheer niet terug kan zien waar het geheugen verbruik vandaan komt dan kun je het beste even process explorer downloaden. https://technet.microsoft...nals/processexplorer.aspx. Hiermee moet je wat meer kunnen inzien.

• justahuman
  • Nu online
Craven schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:02:
[...]

Als je nou niet weet waar je het over hebt praat dat liever even niet. Als je een steam game download dan buffert dat niet in het geheugen. HDD activiteit zoals downloaden dat buffert in het cache van je HDD maar niet in je geheugen.

Als je in taakbeheer niet terug kan zien waar het geheugen verbruik vandaan komt dan kun je het beste even process explorer downloaden. https://technet.microsoft...nals/processexplorer.aspx. Hiermee moet je wat meer kunnen inzien.
Bufferen is misschien niet helemaal het correcte woord, maar hij houd gewoon zo veel mogelijk van de file in ram zodat er sneller acces is.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Geheugen is er inderdaad om gebruikt te worden, en het is zo snel zodat het ook snel weer beschikbaar gemaakt kan worden. Als je 8GB hebt, dan hoop ik dat die 8GB tót je iets gaat doen gebruikt gaat worden om het meest waarschijnlijke scenario vast voor te bereiden.

Wat echter blijkt is: meten is weten. Resource Monitor (uitgaande dat je Windows gebruikt...) in admin mode kan perfect laten zien welk proces van welke user veel geheugen inneemt, en sysinternals kan goed laten zien waar 'reserved' geheugen voor is. Windows 8, 8.1 en Windows 10 laten bovendien goed uitgelegd zien wat 'gereserveerd' is. Mijn werklaptopje:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xKI0e8RcEYNp8BHSbKcRSFfi/full.png

Ook zo'n 8GB in gebruik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 24-12-2015 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:58:
[...]

Als je er geen last van heb zou ik mij er niet druk om maken.

Ik heb wel eens gehad dat ik met zware programma's aan de gang ging, en ik een waarschuwing kreeg over geheugengebruik. wat meestal eindigde in plots uitloggen, soort van crash zeg maar.
heb er heel veel last van mijn pc word dan zo traag dat hij onbruikbaar word!

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:58:
Merk je performanceproblemen wanneer je dus grote bestanden download? Zo niet, dan wordt je ram gebruikt door je pc omdat het handig is, niet omdat het noodzakelijk is. Zodra je ram echt vol zou zitten zou alles in windows traag reageren. Zolang je dus geen performanceproblemen hebt, is het gewoon een kwestie van RAM dat gecached wordt zonder dat het echt gebruikt wordt. Wanneer andere programma's het wel nodg hebben zal het meteen daarvoor gebruikt worden.

In short: Geen probleem als je pc gewoon werkbaar blijft
zoals ik hierboven al zeg heb er veel problemen mee mijn pc word zo traag dat hij onbruikbaar word.
ik gebruik Windows 10 pro trouwens.

• KappaRoss
Legale windows 10 pro? Is windows up-to-date?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Zou je eens een paar screenshots kunnen maken van je task manager wanneer je wel en niet aan het downloaden bent? Misschien dat we daar wel iets uit kunnen halen qua nuttige info. Ook een screenshot van je resource monitor kan handig zijn.

Ook misschien eens alle specs van je pc posten.

Verwijderd

Topicstarter
KappaRoss schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:20:
Legale windows 10 pro? Is windows up-to-date?
gewoon een legale ja heb hem dinsdag geïnstalleerd dus denk wel up-to-date

• KappaRoss
Dinsdag was eergisteren, check in settings of alle windows updates geinstalleerd zijn..

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:20:
Zou je eens een paar screenshots kunnen maken van je task manager wanneer je wel en niet aan het downloaden bent? Misschien dat we daar wel iets uit kunnen halen qua nuttige info. Ook een screenshot van je resource monitor kan handig zijn.

Ook misschien eens alle specs van je pc posten.
specs pc:
i5-6600k
kingston hyperx ddr4 8gb 2666mhz
Gigabyte gtx 970
850 evo 250gb
1tb wd blue

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:21:
[...]

gewoon een legale ja heb hem dinsdag geïnstalleerd dus denk wel up-to-date
Heb je toevallig snel internet en een langzame harde schijf?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Topicstarter
KappaRoss schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:22:
Dinsdag was eergisteren, check in settings of alle windows updates geinstalleerd zijn..
alles is gewoon up-to-date!

• KappaRoss
Maak een screenshot van je task manager..

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:24

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar WOS, want dit heeft natuurlijk weinig met hardware te maken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, in plaats van super snel te reageren en niks te doen, ga eens écht op onderzoek uit. Ik heb al genoemd dat er een tool is die je in staat stelt het geheugen te bekijken; sysinternals. Ga ook je taskmanager (wel "from all users" aanzetten) eens bekijken, en je performance monitor.

Je vraag was: "ik heb vol geheugen, is dit normaal?", maar dat is je probleem dus niet. Je probleem is dat je probleem traag is. Vol geheugen hoeft geen probleem te zijn namelijk. Merk je dat er een hoop swapping is?

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

We zouden graag een screenshot van je taskmanager/taakbeheer zien :)

Verwijderd

Topicstarter
KappaRoss schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:24:
Maak een screenshot van je task manager..
hoe kan je foto's plaatsen op dit forum. (sorry ben nieuw)

• KappaRoss
Uploaden op een site en een linkje geven, moeilijk toch?

Verwijderd

Topicstarter
sorry heb vandaag geen tijd meer zal morgen een nieuwe topic openen!
iedereen alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2015 15:34 ]

• KappaRoss
Nieuw topic is onnodig (facepalm)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan ga ik morgen verder in dit topic

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Ik had dit probleem ook op mijn pc. Als je Killer Ethernet hebt moet je de drivers even opnieuw installeren.

^ Post is hierboven!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb je al de moeite genomen om in je resource monitor te kijken....

Verwijderd

Topicstarter
Strunkie schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:41:
Ik had dit probleem ook op mijn pc. Als je Killer Ethernet hebt moet je de drivers even opnieuw installeren.
Heb inderdaad killer ethernet, bedankt ik ga dit straks proberen en hopen dat het helpt!

• KappaRoss
Je had toch geen tijd?

Verwijderd

Topicstarter
Daarom zeg ik straks. Ben pas om 10 uur thuis.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En even een titelfix, OS erin en de probleemomschrijving verbeterd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Strunkie schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:41:
heb het geprobeerd bij de volgende game die ik ga downloaden zal ik zien of het werkt, als dit niet zo is probeer ik wat anders.
Pagina: 1