Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor schoolgebruik volgend schooljaar heb ik een nieuwe laptop nodig. Nou zit ik te twijfelen tussen de Asus k501lx-dm007t en de Asus n551jx-cn315t (voor het gemak staan ze hier naast elkaar: http://tweakers.net/price...re/listing/467457;463094/). Het grootste verschil is enerzijds een i5-5200u met 1 TB HDD en anderzijds een i7-4750hq met 256GB SSD en de prijs.

Ik verwacht de n551jx-cn315t voor ongeveer 990 euro te kunnen kopen (tijdens de BTW-wegermee actie). Dan nog blijft er een prijsverschil van ongeveer 200 euro, terwijl ik bij de n551jx veel minder opslagruimte krijg (maar dan weer wel in de vorm van een ssd).

Naast school gebruik ik mijn laptop voor het produceren van muziek, wat vrij processorintensief is. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar de n551jx, vanwege de i7. Ook voor mijn studie (Technische Natuurkunde) heb ik een goede processor nodig. Mijn enige twijfel is de kleine schijfruimte van slechts 256 GB. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is bij Asus om een extra interne harde schijf in te bouwen in de laptop en of de laptop dan nog onder de garantie valt.
Ik heb gehoord van HDD-Caddy, waarbij de optische drive wordt vervangen door de HDD maar ik verwacht de optische drive nog regelmatig te gebruiken (o.a. voor oudere games die ik nog op DVD heb liggen).

Fijne feestdagen en bij voorbaat dank!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:35

Kraz

Saving the world

En wat als je gewoon die HDD caddy doet en er een externe DVD speler bij doet?
Kost misschien 30 euro extra, maar je hebt precies wat je wilt..

Verwijderd

Topicstarter
Kraz schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:18:
En wat als je gewoon die HDD caddy doet en er een externe DVD speler bij doet?
Kost misschien 30 euro extra, maar je hebt precies wat je wilt..
Zou inderdaad kunnen, ik vroeg me alleen af of het ook mogelijk is om een HDD in te bouwen. Bedankt voor de reactie!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ken die laptop niet, maar er is zelden zomaar ruimte voor een extra hdd.

256 is niet zo weinig hoor, tenzij je er een stapel films op gaat opslaan..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prulleman schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:18:
Ken die laptop niet, maar er is zelden zomaar ruimte voor een extra hdd.

256 is niet zo weinig hoor, tenzij je er een stapel films op gaat opslaan..
Wellicht is 256 niet weinig, maar ik merk bij mijn laptop nu dat ik toch wel meer dan dat nodig heb :). Ik bedacht me dat er een deel al sowieso af gaat voor het besturingssysteem van Windows 10. Ik heb ook een aardige muziekcollectie die niet meer zal passen naast andere programma's die ik er graag op zou willen draaien, maar bedankt voor je reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spelvaud
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07-2020
Ik weet dat in die k501 vrij gemakkelijk een m2 ssd in te bouwen is naast de hdd. Heb ik zelf ook gedaan. In die N551 heb ik voor mijn vader een hddcaddy met schijf ingebouwd. Gaat op zich erg gemakkelijk alleen de eerste caddy die we kregen opgestuurd van hddcaddy.nl paste niet ondanks dat het voor dat exacte model was. Contact gehad en toen netjes geholpen doordat een op het oog ander merk/meer luxe caddy kosteloos werd toegestuurd. Die paste in een keer zonder problemen en doet het goed.

Je zal moeten bepalen voor jezelf hoe belangrijk je de processorkracht vind. Die n551 is een heel ander soort laptop als de k501. De n551 is qua processor natuurlijk veel krachtiger dan de k501, maar ook veel logger, dikker en zwaarder en gaat minder lang mee op een accu (ga je hem veel meenemen?). Garantie is volgens mij niet zo'n punt in Nederland, tenzij je echt door jouw handelen iets stuk maakt.

Voor welke je ook gaat, ik zou in ieder geval een schijf erbij inbouwen: 256gb is vrij weinig opslag en in het geval van de k501 biedt een ssd een aanmerkelijk sneller en soepeler systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
Aangezien je technische natuurkunde gaat doen neem ik aan dat je naar TU Delf, TU/e of UTwente gaat. Alledrie deze scholen hebben een laptopprogramma, waar je tegen een sterk verminderd tarief een laptop kan kopen (zie hier tu/e: https://www.tue.nl/studer...udenten/tue-notebook/#top).
Dit zijn altijd topkwaliteit laptops met een lange garantieduur(https://static.studiegids...tebookspecs_2015-2016.pdf) voor een sterk verminderde prijs. Als je naar een van de 3 bovengenoemde universiteiten gaat zou ik aanraden om mee te doen aan hun notebookprogramma.

Indien dat niet zo is zou ik de N551 pakken, en zoals hierboven genoemd een caddy erbij gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:03
Ik heb een paar weken geleden een caddy aangeschaft op ebay voor nog geen 10 euro. Werkt perfect, echt een aanrader. En eerlijk is eerlijk; wie gebruikt er nou nog een DVD speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jbhc schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:33:
Ik heb een paar weken geleden een caddy aangeschaft op ebay voor nog geen 10 euro. Werkt perfect, echt een aanrader. En eerlijk is eerlijk; wie gebruikt er nou nog een DVD speler?
Sporadisch.. maar ik heb dan weer het geluk van een ESATAP poort op t ding.. :-)
samen met onderstaand kabeltje.. hang ik gewoon de optische drive weer aan die poort als ik heb nodig heb.. :Y
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/image/1083567-0/esatap-naar-slim-sata-kabel-1-meter.jpg

alleen komt mijn kabeltje wel uit China omdat ze daar nou 1 maal veel goedkoper zijn... ik voor die 2 USD geen externe optical kon scoren :+

404 Signature not found

Pagina: 1