• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-08 11:26
Hoi allemaal,

Sinds de aanschaf van een NAS (synSD216play) lijkt mijn ethernet verbinding op 100mbps te staan, ipv 1gbit. Hiertoe leidt het dat ik maar een magere 11MBps
Ik heb een MSI z77a-G43, die 1gbit connecties ondersteunt. Ook heb ik de laatste Realtek drivers geïnstalleerd.
Zodra ik in de advanced settings van mijn ethernet netwerk de speed & duplex op 1gbit zet, gaat het internet er voor een paar sec uit, waarna deze zichzelf herstelt en terug naar 100mbps zet.

Het probleem zit in ieder geval niet in de kabels of switch. Deze zijn allemaal cat5e. Hoe weet ik dat het niet aan de router of kabels ligt? Aangezien mijn laptop aan de zelfde kabel wél een mooi gemiddelde van 100mbps schrijven en lezen heeft.

Het kan zijn dat ik hier-en-daar de mb/ps verkeerd heb aangeduid.
Om het even simpel uit te leggen:

PC op dit moment: file van 170MB overschrijven naar nas in 15 sec.
Laptop aan zelfde kabel: File van 500MB overschrijven naar nas in 5 sec

Ik hoop hier een antwoord te kunnen. Hartelijk bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Welke switch/router gebruik je? En hoe is die ingesteld?

En ik ben eigenwijs, wat staat er op je kabel, waar is die van gemaakt? En kan je testen met een cat6 kabel van puur koper?

Oh, en heb je jumbo frames ingeschakeld en zoja is dit supported door je switch?

kleine letters zijn bits, grote letters bytes. 100mbps is 12,5MBps.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Basxt
NoxiuZ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:18:
Welke switch/router gebruik je? En hoe is die ingesteld?

En ik ben eigenwijs, wat staat er op je kabel, waar is die van gemaakt? En kan je testen met een cat6 kabel van puur koper?

Oh, en heb je jumbo frames ingeschakeld en zoja is dit supported door je switch?

kleine letters zijn bits, grote letters bytes. 100mbps is 12,5MBps.
Ik gebruik een thomson twg870u.

Ik heb Jumbo Frames ingeschakeld in mijn NIC. Deze staan nu op 9KB mtu.

Nou ga ik ook even eigenwijs doen, maar wat maakt het in dit geval uit wat er op de kabels staat? Als alles op de laptop werkt zoals behoren? :) (Dus dezelfde kabel die nu in mijn PC zit)

Op de kabel staat:CTI UTP CAT5 E Patch Cord

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
Kijk eens of de pinnetjes van de Gigabit adapter van je moederbord netjes in rijtjes staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Basxt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 00:56:
Sinds de aanschaf van een NAS (synSD216play) lijkt mijn ethernet verbinding op 100mbps te staan
Het is gewoon de router die dan door auto-negotiation of storing de laagste gedeelde snelheid pakt voor iedereen. Jouw NAS blijkt echter wel 1gbit te zijn volgens de specificaties, dus er klopt iets niet.

Als je alles uittrekt, terug insteekt BEHALVE de NAS, dan krijg je terug 1gbit?
Wanneer je dan de NAS weer insteekt, dan krijg je terug 100mbit?

Als het antwoord op de bovenstaande twee vragen "ja" is, dan is er een defect in de kabel die jij voor de NAS gebruikt of de netwerkpoort op de NAS (een gebogen metalen pin) of router waar deze kabel insteekt.

Anders moet je alle kabels en netwerkpoorten en stuurprogrammas nakijken.

Zelf hadden we hier eens een laptop met een gebogen pin die heel het netwerk in de war stuurde.

Voorbeeld afbeelding die ik op het internet vond.

Let ook op roest, vuil, ...

[ Voor 47% gewijzigd door TaraWij op 24-12-2015 01:33 ]

• Basxt
TaraWij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:28:
[...]

Het is gewoon de router die dan door auto-negotiation of storing de laagste gedeelde snelheid pakt voor iedereen. Jouw NAS blijkt echter wel 1gbit te zijn volgens de specificaties, dus er klopt ergens anders iets niet.

Dus als je alles uittrekt, terug insteekt BEHALVE de NAS, dan krijg je terug 1gbit?
Wanneer je dan de NAS weer insteekt, dan krijg je terug 100mbit?

Als het antwoord op de bovenstaande twee vragen "ja" is, dan is er een defect in de kabel die jij voor de NAS gebruikt of de netwerkpoort op de NAS (een gebogen metalen pin) of router waar deze kabel insteekt.

Als het antwoord op een van deze vragen "nee" is, kijk dan alle kabels en netwerkpoorten en stuurprogrammas na.

Zelf hadden we hier eens een laptop met een gebogen pin die heel het netwerk in de war stuurde. Voorbeeld afbeelding die ik op het internet vond.

Let ook op roest, vuil, ...
Nee. Ik bedoelde iets anders. (Had het beter uit moeten leggen)

Ik had waarschijnlijk altijd al die 1gbit optie uitstaan, maar sinds ik de NAS heb en ik de trage snelheden merkte, ben ik er naar gaan kijken.

Het rare is wel dat ik via speedtest.net gewoon 100BMps haal.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Basxt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:25:

Tijdens de diagnose van netwerkproblemen stel je best de NIC gewoon zo standaard mogelijk in, zo kan je uitzoeken of misschien Jumbo Frames of een andere optie (bvb stroombesparing) de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem door een apparaat dat dit niet aan kan.
Basxt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:31:

Nee. Ik bedoelde iets anders. (Had het beter uit moeten leggen)
Ben even niet meer mee nu. Jij probeert toch jouw intern netwerk op 1gbit te krijgen, of zie ik dat mis?

[ Voor 24% gewijzigd door TaraWij op 24-12-2015 01:34 ]

• Basxt
EricJH schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:27:
Kijk eens of de pinnetjes van de Gigabit adapter van je moederbord netjes in rijtjes staan.
Waar mijn LAN kabel ingaat? Allemaal netjes, geen vuil o.i.d. :)

• Basxt
TaraWij schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:33:
[...]

Tijdens de diagnose van netwerkproblemen stel je best de NIC gewoon zo standaard mogelijk in, zo kan je uitzoeken of misschien Jumbo Frames of een andere optie (bvb stroombesparing) de oorzaak zou kunnen zijn van het probleem door een apparaat dat dit niet aan kan.

[...]

Ben even niet meer mee nu. Jij probeert toch jouw intern netwerk op 1gbit te krijgen, of zie ik dat mis?
Dat probeer ik inderdaad. Alleen wilt dit dus niet. De optie blijft haken op 100mbps.

Ik ga de diagnose even bekijken.

• Basxt
Het was kennelijk een stof deeltje in de LAN poort. Heel bizar. Even geblazen en hij wilt werken..

Bedankt iedereen!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Basxt schreef op donderdag 24 december 2015 @ 01:25:
[...]

Ik gebruik een thomson twg870u.

Nou ga ik ook even eigenwijs doen, maar wat maakt het in dit geval uit wat er op de kabels staat? Als alles op de laptop werkt zoals behoren? :) (Dus dezelfde kabel die nu in mijn PC zit)

Op de kabel staat:CTI UTP CAT5 E Patch Cord

Thanks!
Als je copper cladded aluninium hebt maakt dat uit. Kan je laptop net andere rx/tx waardes hebben waardoor dat wel werkt bijv.

En jumbo frames uitschakelen bij dit soort problemen als bijv je router het niet ondersteunt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1