Waarom ondertiteling altijd in die zwarte balk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• source
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08-2025
Als ik breebeeld films kijk (op mijn breedbeeld tv is het altijd erg lastig om 'm volledig op breedbeeld te zetten omdat die klote ondertiteling in die zwarte balk zit...

Wie weet waarom ze dat doen? of ben ik nou de enige die dat een probleem vind?!

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

Verwijderd

Ja, ik heb er ook last van. Ik snap ook niet dat ze er geen rekening mee houden. Vaak zet ik gewoon de ondertiteling uit, liever volledige scherm dan ondertiteling. Blijkbaar denken die lompe lui daar alleen van: "ondertiteling moet altijd onderaan".

• Timmey
  • Niet online
Voor de mensen die nog geen breedbeeld Tv hebben :+

Ik weet 't niet, misschien kan het niet anders? Als het in de balk staat is de uitzending zelf over het algemeen niet breedbeeld.

Verwijderd

Als het in de balk staat is het niet echt breedbeeld. Bij echt breedbeeld staan het logo van de zender en de ondertiteling tussen de balken.

Ik vind persoonlijk dat er veel te weinig in breedbeeld wordt uitgezonden. Alleen Ned 1, 2 en 3 en BRT 1 en 2 doen het soms.

• source
  • Laatst online: 15-08-2025
Kijk maar eens in een film (breedbeeld) als er een iets ondertiteld moet worden voor de amerikanen (bv als iemand japans spreekt ofzo) dan word dat altijd wel netjes onderin het beeld (dus boven de balk) gezet...

Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb die vraag vandaag geloof ik nog ergens beantwoord.
Op woensdag 20 juni 2001 13:58 schreef JvS het volgende:
  • [i]quote:[/i] [b]Op woensdag 20 juni 2001 13:56 schreef Chaoss het volgende:[/b] euhm nomraal gesproken staat bij dvd de ondertiteling binnen het beeld? zodat je het beeld gewoon schermvullend kan maken.
Nee hoor. Als je DVD-speler weet dat je een 16:9 tv hebt, dan plaatst-ie de ondertitels deels in het beeld van de film, en bij een 2.35:1 film , deels in de zwarte balk. Hij zorgt er gewoon voor dat de ondertitel binnen het "16:9 kader" valt. De speler probeert de ondertitels dus zo veel mogelijk uit het filmbeeld te krijgen. Bij 16:9 films zullen de ondertitels inderdaad helemaal in het filmbeeld verschijnen (om de simpele reden dat er dan op een 16:9 tv geen balken zijn), maar bij een "mega"breedbeeldfilm (2.35:1) zullen ze dus deels in de zwarte balkjes komen, omdat het niet de bedoeling is dat je die "wegrekt"

Als je een 4:3 tv hebt (en je dvd-speler zo ingesteld hebt), dan komen de ondertitels bijna volledig in de (veel grotere) zwarte balken. Ik heb dus een 4:3 tv, en ik vind het prima gaan zo. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik word er ook goed ziek van. Er zijn erg veel programma's in breedbeeld of in 14:9. Maar de 4:3 tv is toch meer in. dus zette ze maar voor het gemak in de zwarte balken. Ik heb al een keer gemaild hierover naar veronica, maar daar heb ik nooit wat op terug gekregen.
Maar op DVD heb je dan je modus op letterbox staan. Effe veranderen naar 16:9 en dan staan ze wel gewoon in het beeld.

Verwijderd

Nooit last van heb geen breedbeeld.

• Nacho_Man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 11:34
Ik kan niet wachten op breedbeeld >:)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind het ook fucking weak. Heb je DVD's van 60 gulden, doen ze niet eens de moeite om de ondertiteling gewoon mooi in beeld te zetten. Gelukkig ben ik goed in Engels en heb ik dus niet echt ondertiteling nodig, maar toch..
Op zich zou je volgens mij in een DVD speler wel een soort 'subtitle offset'-functie kunnen maken om de ondertiteling omhoog te schuiven, hij zit tenslotte op een losse laag.

* Bigs is snel ff wat fabrikanten mailen :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 21 juni 2001 01:01 schreef Bigs het volgende:

* Bigs is snel ff wat fabrikanten mailen :)
Je zet jezelf redelijk voor lul daarmee! Die functie zit dus gewoon al in dvd-spelers |:(

Je hoeft 'm alleen maar even te vertellen dat je een 16:9 scherm hebt, en de ondertitels zitten bij 16:9 dvd's gewoon in het beeld.

Alleen bij 2.35:1 films heb je ook op 16:9 tv's dus nog kleine zwarte balkjes. Dan staat de ondertiteling daar dus ook gewoon in. Tenzij je van plan was je beeld dat kleine beetje nog verder op te rekken (zeg maar daahaag tegen de verhoudingen) moet dit geen probleem zijn.

Ik weet niet wat voor DVD speler je gebruikt, maareh: RTFM! Daar staat dit! Waar je je zo druk om maakt, staat dus gewoon in de handleiding. Sjongejongejonge... *zucht* :O

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

verhoudingen blijven goed als het anamorphic is :D
Pagina: 1