Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwe (bestaande) woning en heb zojuist in mijn nieuwe werkkamer mijn desktop-setup opgezet.

Nou hebben we hier een abonnement voor glasvezel 60/60 mbps afgesloten en wilde ik wel eens even testen hoe het zit met het signaal. Dus ik deed een speedtest.net en dat viel vies tegen. (ping 8ms / down 15 / up 15)

Ter vergelijking even ook de speedtest op de laptop gedaan en die haalde een ping van 1 ms / 50 down / 50 up, op precies dezelfde plek. Heb de laptop zelfs ook onder het bureau gehouden (waar de desktop) staat.

Hoe kan dit? Ligt het dan aan mijn USB-receiver? Het is een TP-Link 300mbps Draadloos N Mini USB-Adapter. Ook wel TL-WN823N genoemd.

Wellicht niet het beste van het beste, maar hoe kan het verschil met de laptop zo groot zijn?

Nog even de settings van de router bekeken:
2.4 GHz (802.11b/g/n/) - Alleen N forcen kan niet, dit is waarschijnlijk dus gewoon optimale mode
20-40 hz (alleen 40 hz forceren gaat niet dus waarschijnlijk ook optimale mode)

De PC zelf heeft aardige specs dus daar kan het dan ook niet aan liggen. De hele setup verplaatsen is niet echt makkelijk te doen en een lange ethernetkabel heb ik momenteel niet. Wel weet ik zeker dat deze PC met dezelfde Wifi adapter bij mijn ouders thuis een stuk betere resultaten liet zien.

Wat te doen? Toch maar een andere USB adapter halen? Of kan ik nog iets kloten aan de settings ofzo?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Dat je laptop sneller internet heeft komt doordat de antenne in een laptop langer is.

De antenne in een laptop in rondom een frame gewikkeld (grotere opppervlakte) en op de USB van je desktop heeft een kleinere oppervlakte. (de hele antenne moet op zo'n kleine usb komen).

[ Voor 52% gewijzigd door MedionAkoya op 23-12-2015 23:21 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat verwacht je van een WiFi adapter die over USB moet communiceren?

Dan kun je beter een PCI insteekkaart kopen, of nog beter, kabel leggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
MedionAkoya schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:18:
Dat je laptop sneller internet heeft komt doordat de antenne in een laptop langer is.
Dank.
Zou het dan op te lossen zijn met een USB-adapter met een langere antenne? Of moet ik dan denken aan een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:54

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Stab schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:21:
[...]

Dank.
Zou het dan op te lossen zijn met een USB-adapter met een langere antenne? Of moet ik dan denken aan een andere oplossing?
Hoeveel meter staat de modem van je af?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
MedionAkoya schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:24:
[...]

Hoeveel meter staat de modem van je af?
Hemelsbreed een meter of 10 max. Zitten wel 2 muren / deuren tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe jezelf een plezier: vaste opstellingen verdienen een netwerkkabel. Dat is stabiel en goedkoop.

Als dat teveel moeite is, kies dan in elk geval een insteekkaart of USB-adapter met een verplaatsbare antenne. Dus een die niet afgeschermd wordt door de kast (even aangenomen dat je een poort aan de achterzijde benutte).

Wellicht wat prijzig, maar de pricewatch: Asus PCE-AC68 schijnt volgens de reviews goede resultaten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Of is zoiets een betere oplossing?

http://www.informatique.n...KLZot6C88kCFcgYGwodXl4MQQ

Kom ik daarmee op 8-10 meter afstand in de buurt van de maximale snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antennes zitten daarmee op de slechts denkbare plaats. Achter een metalen kast, die ze afschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:28:
Doe jezelf een plezier: vaste opstellingen verdienen een netwerkkabel. Dat is stabiel en goedkoop.

Als dat teveel moeite is, kies dan in elk geval een insteekkaart of USB-adapter met een verplaatsbare antenne. Dus een die niet afgeschermd wordt door de kast (even aangenomen dat je een poort aan de achterzijde benutte).

Wellicht wat prijzig, maar de pricewatch: Asus PCE-AC68 schijnt volgens de reviews goede resultaten te behalen.
Thanks.

Ik gebruik een USB-port aan de voorkant. Dan zit hij ook minder onder de tafel zeg maar. (allebei de opties overigens geprobeerd)

Ik zou graag een kabel willen en heb dat ook altijd gedaan, maar in dit huis is het nogal lastig op de plek waar ik zit. Dan zijn we er niet met 1 gaatje boren zeg maar.

Die Asus ziet er inderdaad goed uit maar is ook wat prijzig. Als het moet dan moet het want ik houd ook wel van een beetje stabiliteit en snelheid maar hoop dat ik er goedkoper kan komen.

Ik ga even reviews lezen van dat soort netwerkkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 136% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Stab schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:31:
[...]

Thanks.

Ik gebruik een USB-port aan de voorkant. Dan zit hij ook minder onder de tafel zeg maar. (allebei de opties overigens geprobeerd)

Ik zou graag een kabel willen en heb dat ook altijd gedaan, maar in dit huis is het nogal lastig op de plek waar ik zit. Dan zijn we er niet met 1 gaatje boren zeg maar.

Die Asus ziet er inderdaad goed uit maar is ook wat prijzig. Als het moet dan moet het want ik houd ook wel van een beetje stabiliteit en snelheid maar hoop dat ik er goedkoper kan komen.

Ik ga even reviews lezen van dat soort netwerkkaarten.
Zelfs al zou dat ding wat je nu hebt, een perfecte ontvangst hebben, dat ding is USB 2.0! Dus theoretisch slechts maximaal 35Mb/s... Tel daarbij op dat er nauwelijks een antenne inzit, en dan vind ik 15Mb/s nog knap zelfs.

Met een PCI-E kaartje ben je veel beter af.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Jeroenneman schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:33:
[...]

Zelfs al zou dat ding wat je nu hebt, een perfecte ontvangst hebben, dat ding is USB 2.0! Dus theoretisch slechts maximaal 35Mb/s... Tel daarbij op dat er nauwelijks een antenne inzit, en dan vind ik 15Mb/s nog knap zelfs.

Met een PCI-E kaartje ben je veel beter af.
35 MB/s is 210 mbps toch? Hoewel ik niet veel vertrouwen heb in zo'n usb-ontvanger zou hij toch wel degelijk tot meer in staat moeten zijn. En dat is ook zo want bij mijn ouders thuis zat ik op een betere plek en haalde hij wel 50-60 mbps download.

De 2 muren + locatie onder het bureau zullen het hem wel doen denk ik in combinatie met het USB ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klassieke verwarring.

Mb/s = megabit per seconde
MB/s = megabyte per seconde (scheelt een factor acht)
mbps bestaat eigenlijk niet, je bedoelt waarschijnlijk Mbps (=Mb/s). Hoofdletters en onderkast letters maken in netwerkland veel uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:42:
Klassieke verwarring.

Mb/s = megabit per seconde
MB/s = megabyte per seconde (scheelt een factor acht)
mbps bestaat eigenlijk niet, je bedoelt waarschijnlijk Mbps (=Mb/s). Hoofdletters en onderkast letters maken in netwerkland veel uit. ;)
Ah ja verkeerd geschreven inderdaad. Je hebt gelijk.
Maar vorige poster doelde op de maximale snelheid van USB2.0 maar dat is absoluut meer dan 35 Mb/s lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theoretische max. snelheid van USB 2.0 is 480 Mbit/s, ruim hoger inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik heb hetzelfde ervaren een paar weken geleden, nu de pricewatch: TP-Link Archer T4UH gekocht. Perfect ding, niet te duur en toch AC ondersteuning. Zeker sinds de Windows 10 drivers er zijn is het volledig stabiel.
Pagina: 1