• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:08
Beste Tweakers,

Ik gebruik al een jaar of vier het volgende systeem, destijds zelf gebouwd:
- CPU: Intel i2600K
- Mobo: ASRock P67 Pro3 SE
- 16 GB RAM
- XFX ATI Radeon HD6870
- 600 Watt voeding van OZC als ik me niet vergis.

Prima systeem, nog altijd veel plezier van en dankzij de processor nog altijd courant voor de meeste zaken die ik wilde doen. Een opvallend puntje: Als ik de PC liet afsluiten zei 'ie sinds Win10 'Hibernation' en bij het weer opstarten 'Resume from hibernation', ook al had je afgesloten en was de stroom er af. Afijn; Deze week een nieuwe videokaart besteld; de net nieuwe XFX ATi R9 380X. Dit is een PCIe X3 kaart, terwijl mijn mobo X2 ondersteund, maar ik had via internet begrepen dat dit geen probleem moest zijn.

Vanavond plaats ik de nieuwe videokaart; PC aan, geen beeld. Drie keer gecontroleerd of alle stekkers (2x 6 pins) er wel goed inzaten en de PCI-gleuf schoon was, dat was het geval. Ander beeldscherm geprobeerd, etc. Geen beeld. Fans draaien wel. Oude videokaart teruggezet; gelijk weer beeld. Toen even het web op, op zoek naar een BIOS-upgrade. Ik draaide versie 1.10 terwijl versie 2.10 de meest recente was, waarbij stond vermeld 'Improve discrete VGA card vBIOS compatibility'. Omdat ik een eerdere versie van dit moederbord jaren terug gekke problemen heb gehad met allerlei compatibliteitproblemen rondom de SSD, besloot ik BIOS te upgraden. Eerst in Windows, na herstart pakte BIOS het over. Toen 'ie klaar was startte 'ie even op, en kwam 'ie met de 'Boot device not found'. Aha, good old SSD all over again, dacht ik, dus even in BIOS gechecked. Het vernieuwde BIOS kon ik raadplegen, nieuwe versienummer stond er bij en alle temps etc. kwamen keurig binnen. De BIOS-upgrade zelf lijkt succesvol te zijn. Eerst heb ik de SSD in AHCI-mode gezet (stond op IDE, volgens mij was dat AHCI), toen de boot manager op UEFI: Windows Boot Manager. Ik zet de PC aan, en waarempel; de beeldschermen springen niet aan (let wel: met de oude videokaart). Stroom eraf, etc. Geen beeld. Toen de BIOS-batterij verwijderd en weer geplaatst, direct beeld! Daarna startte hij eventjes door, en kwam ik waarempel na een waarschuwing gewoon mijn stabiele Windows 10 installatie binnen, kon internetten, etc. Ik kies voor 'afsluiten' en de PC gaat weer uit. Aanzetten is bizar: hij start drie keer achter elkaar opnieuw op, en dan pas komt er beeld met Windows 10. Als ik 'm weer uitzet en weer aan, krijg ik weer geen beeld, maar nu start de PC niet door. 8)7

Een paar dingen lijk ik te kunnen uitsluiten:
1. Hoewel ik nog geen beeld heb gezien van mijn nieuwe videokaart denk ik niet aan DOA, maar eerder aan een MOBO wat in de war is... Mijn oude videokaart krijgt de schermen na bios-upgrade ook niet aan.
2. Volgens mij is de processor nog goed; Tot vandaag geen enkel probleem mee gehad, mijn laatste blue/red screen was meer dan een jaar geleden.
3. Ik verdenk eigenlijk mijn voeding nog niet; de configuratie is kwa hardware nu dezelfde als vanmorgen en ook hier geen issues.. De ene keer start hij wel door, de andere keer niet...

Volgens mij zit het probleem dus in het moederboard of de configuratie daarvan. Heeft iemand kennis of ervaringen van/met een dergelijk klachtenpatroon?

Eerst wil ik mijn systeem weer stabiel hebben alvorens ik de nieuwe videokaart weer plaats, omdat er anders teveel factoren door elkaar heen gaan lopen ;) Alvast lof voor jullie meedenken!

Videootje van het huidige probleem:

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heb je met DDU alle drivers al eens geprobeerd te removen? Lijkt meer dat de kaart defect is simlel weg pech, lets see wat de andere tweakers zeggen

• XooL
Puddi Puddin schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:08:
Heb je met DDU alle drivers al eens geprobeerd te removen? Lijkt meer dat de kaart defect is simlel weg pech, lets see wat de andere tweakers zeggen
Dank voor je meedenken! Het probleem lijkt vóór windows en drivers te zitten; de videokaart (ook de oude) slingert simpelweg de monitoren niet aan. Slechts na een batterij reset op het moederbord geeft hij beeld, zodra je de PC uit zet en weer aan is het beeld weer verdwenen.

• Puddi Puddin
  • Nu online
XooL schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:14:
[...]

Slechts na een batterij reset op het moederbord geeft hij beeld, zodra je de PC uit zet en weer aan is het beeld weer verdwenen.
Wellicht dat er iets mis is in de settings v.d. bios als het enkel vier een batterij reset werkt. PCIE 2.0/3.0 maakt niks uit die draai ik hier ook zonder problemen met een GTX970. Je hebt je SSD van IDE naar AHCI ingesteld zonder registery edit/reinstall windows of lees ik dit verkeerd? Dit kan namelijk niet zomaar!

• XooL
Puddi Puddin schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:20:
[...]

Wellicht dat er iets mis is in de settings v.d. bios als het enkel vier een batterij reset werkt. PCIE 2.0/3.0 maakt niks uit die draai ik hier ook zonder problemen met een GTX970. Je hebt je SSD van IDE naar AHCI ingesteld zonder registery edit/reinstall windows of lees ik dit verkeerd? Dit kan namelijk niet zomaar!
Nogmaals dank voor je reactie! Ik twijfel wat over de SSD; volgens mij stond 'ie op AHCI voor de flash en is 'ie na de Flash overgegaan naar IDE, en start 'ie daarom Windows niet meer op. Daarmee heb ik nog geen link met de videokaart en de beeldschermen die niet meer aanwillen. Zie video:

• Puddi Puddin
  • Nu online
Raar heel raar.. Ik kan je helaas niet meer helpen hoppelijk weten onze mede tweakers raad!

Verwijderd

Puddi Puddin schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:20:
[...]
Je hebt je SSD van IDE naar AHCI ingesteld zonder registery edit/reinstall windows of lees ik dit verkeerd? Dit kan namelijk niet zomaar!
Waarschijnlijk is windows in AHCI modus geïnstalleerd.
Vaak wordt deze setting bij oudere bordjes teruggezet naar IDE door een Bios'/Uefi flash.

Hoe oud is de voeding?
OCZ was ook al niet zo'n geweldenaar met voedingen, welke serie?
De nieuwe kaart gebruikt meer stroom dan de oude, dit kan net even de druppel zijn.

• XooL
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:49:
[...]

Waarschijnlijk is windows in AHCI modus geïnstalleerd.
Vaak wordt deze setting bij oudere bordjes teruggezet naar IDE door een Bios'/Uefi flash.

Hoe oud is de voeding?
OCZ was ook al niet zo'n geweldenaar met voedingen, welke serie?
De nieuwe kaart gebruikt meer stroom dan de oude, dit kan net even de druppel zijn.
Dank voor je meedenken! Het betreft een OCZ Modxstream Pro 600W uit 2011. XFX, de producent van oude en nieuwe videokaart raad bij de nieuwe een 550W aan als minimaal. Echter denk ik niet dat dit het probleem is; want als je naar de video kijkt zie je dat hij ook met de oude videokaart hetzelfde probleem vertoond. Belangrijk hier is dus even om te weten dat de video is opgenomen met de OUDE videokaart ;)

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je hebt wel het BIOS "gereset" door de backup batterij er uit te halen, maar voor zover ik weet moet je het BIOS eerst "reset to (factory) default" uitvoeren om het nieuwe BIOS goed te laten werken.
Daarna stel je het weer in.

• XooL
sssensss schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:11:
Je hebt wel het BIOS "gereset" door de backup batterij er uit te halen, maar voor zover ik weet moet je het BIOS eerst "reset to (factory) default" uitvoeren om het nieuwe BIOS goed te laten werken.
Daarna stel je het weer in.
Dank, beide gedaan; ook via de jumper op het moederboard. Geen verschil. Zodra de PC eerste keer na BIOS-batterij-manouvre opstart heb je beeld; zet je de PC daarna uit is het gedaan met de pret en kun je de cyclus herhalen.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10-2025
Of het nodig is weet ik niet maar zoals ssensss doe ik het ook altijd.

Druk alle stekkers nog eens goed aan. Misschien een slecht data/power contact.

Hibernation zet ik uit. Standby of echt zonder stroom niet die gekke stand in het midden.

In cmd (als admin) : powercfg -h off. Scheelt je ook een hibernationfile op je ssd.

[ Voor 37% gewijzigd door MJanzn op 23-12-2015 23:19 . Reden: kleine aanvulling ]

• XooL
Beste allemaal,

Het probleem is opgelost! Het frustrerende is dat ik niet exact weet hoe dat komt :P Een paar dingen die ik n.a.v. jullie reacties heb gedaan:
1. Alle stekkers nog eens aangedrukt -> Geen verschil
2. Batterij er 8 minuten uitgehaald -> Enige verschil is dat de klok nu echt vergeten was en op 0.00 uur stond. Problemen bleven
3. HDD en DVD-speler los -> Geen verschil
In deze situatie (oude videokaart, HDD en DVD los) nog eens batterij eruit gehaald, toen:
4. In BIOS: Reset to factory. -> Geen verschil
5. Daarna gelijk SSD op AHCI ingesteld. -> Windows probeerde nu via UEFI zaken te laden, snel PC uitgezet.
6. Hierna startte de PC ineens door naar Windows.
7. Daarna bleef PC maar keurig opstarten, ook toen DVD en HDD er weer aan hingen..
8. Toen, om het lot te tarten, dan ook maar de Radeon R9 380X geplaatst..., beeldschermen gingen gelijk aan. Drivers geinstalleerd en nu speelt 'ie Just Cause 3 vloeiend (op enkele microstutters na, maar dat is bekend) op High en Very High settings op 1080p.

Dan even mijn analyse: 2 scenario's:
1. Mobo ondersteunde inderdaad de nieuwe videokaart niet. De oplossing zat in het 'restore to factory', gevolgd door herstart die werd onderbroken en het goed instellen van AHCI. Doordat de nieuwe BIOS de nieuwe kaart wel installeerde bleef alles goed werken.
2. Ik heb bij kaartwissel toch iets geraakt in de kast wat ik later weer heb recht gezet. Dit kan echter niet verklaren waarom de oude kaart het aanvankelijk (tot de BIOS-upgrade) wel gewoon deed.

Scenario 1 lijkt me het meest logisch; het lijkt erop alsof Windows via de UEFI verkeerde settings liet laden, en de onderbreking daarvan en AHCI setting lijkt het te hebben opgelost. 100% zekerheid heb ik niet, wat ik wel zeker weet is dat ik zonder jullie hulp en meedenken nu nog naar twee zwarte schermen zat te staren. Mijn dank is groot! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1