Vraag

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:17
Beste mede-tweakers,

sinds een maand heb ik problemen met mijn Western Digital My Passport Ultra 2TB).

De schijf wordt herkend door mijn 15" retina MBP (El Capitan), maar bij staat niet in de zijbalk van finder onder devices. In disk utility kan ik de schijf wel vinden, hier staat de schijf aangegeven als 1,73TB NTFS schijf en hij geeft aan dat de schijf 1.73 TB aan 'other' (overige) bevat, in plaats van foto's, audio en video dat er op staat. First aid doet niets en ik kan de schijf ook niet mounten. Ik kan wel gewoon NTFS schijven lezen, want een andere externe HDD doet het wel gewoon. Ook beide USB poorten geprobeerd en een andere USB3 kabel geprobeerd, maar dit maakt geen verschil.

In Windows 10 kan ik de schijf zien onder 'deze computer', maar kan ik deze niet openen. Gisteren kwam er een popup naar voren met 'scannen en herstellen'. Dit heeft van 10 uur 's avonds tot 11 uur 's ochtends geduurd, zonder resultaat.

Onder Windows gebruik ik het programma Paragon Partition Wizard om USB sticks en dergelijke te partitioneren en formatteren (dit heb ik nog nooit gedaan voor deze schijf overigens). Dit programma biedt ook de optie 'explore'. Als ik dit doe kan ik alle bestanden zien binnen een schermpje in het programma en kan ik de gehele mappenstructuur van de externe HDD zien, echter kan ik daar vanuit het programma niks mee doen, ik kan het alleen bekijken, ik kan het dus helaas niet kopiëren van daaruit.

Graag jullie hulp, er staan namelijk wat belangrijke bestanden op (voornamelijk foto's).

Alle reacties

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2022
Haal eerst een 2e schijf, maak daarna een 1op1 kopie en ga dan pas verder stoeien, op de nieuwe schijf zodat je niets kapot maakt.

De 2e schijf is geen weggegooid geld want je kunt daarna netjes een backup maken.

(Echt belangrijke bestanden sla je nog een 3e keer op, buitenshuis)

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 10:43
En besides is ntfs via de mac een no-go.. Ook met paragon drivers. Gebruik voortaan liever exFat geformatteerd in Windows.

• Selmer
MJanzn schreef op woensdag 23 december 2015 @ 22:37:
Haal eerst een 2e schijf, maak daarna een 1op1 kopie en ga dan pas verder stoeien, op de nieuwe schijf zodat je niets kapot maakt.

De 2e schijf is geen weggegooid geld want je kunt daarna netjes een backup maken.

(Echt belangrijke bestanden sla je nog een 3e keer op, buitenshuis)
Backup maken kan zeker alleen d.m.v. een image (dus vereist weer een externe van minimaal 2TB)?

Normaal gesproken maak ik inderdaad een 3e backup (op een Windows PC), een lokale backup van belangrijke dingen op mijn MacBook (heb echter maar een 250GB SSD) zelf + een Time Machine backup daarvan + op de externe HDD waar dit topic over gaat. Zat echter in het buitenland en had alleen deze 2TB externe mee

Welke merken zijn een beetje goed?

Ik heb een LaCie 500gb USB3.0 Porsche design externe die het nu na 5 jaar ongeveer nog prima doet (gepartitioneerd als Time Machine van 250GB en externe van 250GB).

Verder heb je nog Seagate naast Western Digital en LaCie

• Selmer
analogworm schreef op woensdag 23 december 2015 @ 23:13:
En besides is ntfs via de mac een no-go.. Ook met paragon drivers. Gebruik voortaan liever exFat geformatteerd in Windows.
en exFat kan zonder extra programma's door zowel Windows als OS X gelezen worden?

• Selmer
Ik zie trouwens dat er 3 jaar (gelimiteerde) garantie op de externe zit. Kan verder geen externe beschadigingen o.i.d. zien op de externe, ga dus even contact opnemen met WD over garantie voordat ik overga op aanschaf van een nieuwe schijf.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Qua garantie krijg je je date iig niet mee terug. Plaatst een de smart waardes van de disk mbv windows (crystaldiskinfo). Dan weten we al een stuk meer.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• analogworm
bartpostma schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:52:
[...]

en exFat kan zonder extra programma's door zowel Windows als OS X gelezen worden?
Yup, wel formatteren onder windows is het devies. NTFS gebruiken onder osx geeft corruptie en dit soort irritante problemen.
(learned that the hard way :Y) )
Vanuit jouw antwoord begrijp ik dat je inderdaad paragon ntfs drivers onder de mac hebt gebruikt?

In dat geval zal garantie je niets helpen. Wees gerust het overgrote deel van je data staat nog gewoon op de schijf. Zeker getuige dat je de bestanden wel kon zien met dat andere programma.

Het wordt dus een kwestie van de indeling fixen of alles er af schrapen met een data recovery tool. Maar allereerst een 1op1 kopie fixen. En dan nog evt nog een extra schijf om de gerecoverde data naar toe te schrijven.
Voor het recoveren gebruik ik die software die je bij een sandisk product krijgt, niet per se voor hdd's maar werkt wel. Evt heb ik nog een extra licentie liggen voor je.

Wie weet er een goed programma om de de indeling van de hdd te fixen? En de hdd te clonen?

• Selmer
analogworm schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:40: [...] Yup. NTFS gebruiken onder osx geeft corruptie en dit soort irritante problemen. (learned that the hard way :Y) ) Vanuit jouw antwoord begrijp ik dat je inderdaad paragon ntfs drivers onder de mac hebt gebruikt? In dat geval zal garantie je niets helpen. Wees gerust het overgrote deel van je data staat nog gewoon op de schijf. Zeker getuige dat je de bestanden wel kon zien met dat andere programma. Het wordt dus een kwestie van de indeling fixen of alles er af schrapen met een data recovery tool. Maar allereerst een 1op1 kopie fixen. En dan nog evt nog een extra schijf om de gerecoverde data naar toe te schrijven. Voor het recoveren gebruik ik die software die je bij een sandisk product krijgt, niet per se voor hdd's maar werkt wel. Evt heb ik nog een extra licentie liggen voor je. Wie weet er een goed programma om de de indeling van de hdd te fixen? En de hdd te clonen?
Oke voortaan dus exfat gebruiken en geen NTFS meer ;) Nu je het zo zegt heb ik volgens mij sandisk rescuepro nog ergens liggen, ooit eens bij een SD kaart gekregen, zal er eens naar zoeken
rikadoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:20: Qua garantie krijg je je date iig niet mee terug. Plaatst een de smart waardes van de disk mbv windows (crystaldiskinfo). Dan weten we al een stuk meer.
Ik begrijp inderdaad dat ik de data niet terug zal krijgen via een garantie kwestie, maar scheelt me eventueel weer 100 euro voor de aanschaf van een nieuwe 2TB hdd. Ik heb trouwens crystaldiskinfo (standard edition) geïnstalleerd, en geopend (als admin), duurde een minuut of 5 voordat het scherm eindelijk naar voren kwam, maar goed hij herkent alle schijven en bij alle schijven staat goed,behalve bij - je raadt het al - de externe.

Hier de data:

hier een linkje naar de fullsize:
http://imgur.com/rHDsrpX

[Voor 3% gewijzigd door Selmer op 24-12-2015 14:06]

• rikadoo
  • Niet online
Je hebt 2805 Reallocated Sector en 65219 !!! Current Pending Sectors En dat is echt heel veel.

waarschijnlijk is heel veel data al aardig corrupt geraakt, deze schijf kan je wel afschijven. uiteraard kan je proberen met rescue programma`s de boel backuppen en hopen dat je een gedeelte kunt recoveren maar houd er rekening mee dat het lang niet alles is wat je niet corrupt terug krijgt.

En daarna garantie claimen bij WD.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Selmer
Heb zojuist met Testdisk de boot sector gefixed en ineens kan ik de schijf zien en openen vanuit Deze Computer.
Nu eens kijken of ik het spul er af kan halen en op mijn interne harde schijven kan zetten!
Het openen van de mappen op de schijf gaat echter erg traag en alles staat op alleen-lezen zie ik.

Trouwens, stel dat ik de schijf formatteer (in exfat deze keer dan ;) )nadat ik al mijn bestanden eraf gehaald heb, kan ik de schijf dan weer gebruiken?

[Voor 39% gewijzigd door Selmer op 24-12-2015 14:36]

• rikadoo
  • Niet online
bartpostma schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:27:
Trouwens, stel dat ik de schijf formatteer (in exfat deze keer dan ;) )nadat ik al mijn bestanden eraf gehaald heb, kan ik de schijf dan weer gebruiken?
Nee zou deze niet gebruiken deze heeft teveel fouten, lekker opsturen voor garantie.

• Selmer
rikadoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:42:
[...]

Nee zou deze niet gebruiken deze heeft teveel fouten, lekker opsturen voor garantie.
Ah oke, ik wist niet dat die fouten bleven na formatteren. Even afwachten op reactie van WD nu en dan opsturen inderdaad zodra ik mijn data er af gehaald heb... hoewel dat nu slechts met 700 kB/s gaat |:( |:( lijkt me ook niet helemaal lekker. Maar goed, mijn echt belangrijke data is 70GB totaal, dat is nog te overzien :z

• rikadoo
  • Niet online
Soms kan het wel maar in dit geval 65000 kapotte sectoren is het wel heel veel. Daarbij zijn er ook al een aantal al wel omgewisselt. Gewoon lekker garantie claimen, dan kan je erna weer vooruit met een frisse drive.

[Voor 13% gewijzigd door rikadoo op 24-12-2015 15:18]

• Selmer
Blijkbaar was het gewoon toevallig dat ik Testdisk opstartte en toen de schijf herkend werd. Het duurt blijkbaar gewoon ongeveer 30 minuten voordat de schijf geopend kan worden vanaf 'deze pc'

• rikadoo
  • Niet online
Je kan beter ook linux gebruiken ipv windows maar dan heb je wel ruimte nodig op een andere disk. Maar met 90gb moet dat tegenwoordig wel lukken.

• Selmer
rikadoo schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:35:
Je kan beter ook linux gebruiken ipv windows maar dan heb je wel ruimte nodig op een andere disk. Maar met 90gb moet dat tegenwoordig wel lukken.
Windows zelf staat op een 120gb ssd, verder hangen er nog 3x 500GB schijven in dus qua ruimte heb ik wel genoeg inderdaad, even linux downloaden dan.

• analogworm
Is het je nog gelukt om te fixen?

• Selmer
Kon ze niet van de schijf meer af halen, slechts 1 map was nog leesbaar. RMA aangevraagd en mijn schijf opgestuurd deze dinsdag, donderdag hadden ze 'm binnen en ik kreeg meteen een UPS tracking code en leverdatum, namelijk morgen. Goede service van WD en mooi die 3 jaar garantie

[Voor 37% gewijzigd door Selmer op 14-01-2016 14:17]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee